ČESKá VZDěLáVACí POLITIKA V EVROPSKéM KONTEXTU (program kurzu pro PS 2004) ÚPV FF MU, Milada Rabušicová (1) 4. 10. 2004 Zahájení kurzu, vymezení témat, zadání literatury a seminárních úkolů. Vývoj, současný stav a perspektivy českého vzdělávacího systému. (2) 11. 10. 2004 Vzdělávací politika jako součást širšího konceptu sociální politiky v rámci různých typů sociálního státu (vývoj, činitelé, principy, oblasti). (3) 18. 10. 2004 Vývoj a analýza vzdělávací politiky v ČR od 90. let 20. století po současnost, konkrétní změny, které nastaly, a jejich hodnocení. Periodizace vzdělávacích reforem u nás. (4) 25. 10. 2004 Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. (5) 1. 11. 2004 Aktivity a vzdělávací strategie členských zemí OECD jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. (6) 8. 11. 2004 Princip celoživotního učení pro všechny -- koncept, problémy, příklady řešení. (7) 15. 11. 2004 Princip rovných vzdělávacích příležitostí -- koncept, problémy, příklady řešení. (8) 22. 11. 2004 Princip zaměstnatelnosti, sociální soudržnosti a sociální relevance -- koncept, problémy, příklady řešení. (9) 29. 11. 2004 Princip internacionalizace ve vzdělávání -- koncept, problémy, příklady řešení. (10) 6. 12. 2004 Rozvoj lidských zdrojů a řízení kvality ve vzdělávání v ČR a v EU. (11) 13. 12. 2004 Dokončení nedokončeného, shrnutí a hodnocení kurzu Literatura (1) Analýza vzdělávací politiky 1998, Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 1999. Analýza vzdělávací politiky 1999, Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2000. Brdek, M., Jírová, H.: Sociální politika v zemích EU a ČR. Codex Bohemia, Praha 1998. České vzdělání a Evropa. Sdružení pro vzdělávací politiku, Praha 1999. Forward Planning in Education in the Member States of the European Union. Eurydice Survey. EURYDICE, 1999. Kalous, J.: Teorie vzdělávací politiky. ÚIV, Praha 1997. Krebs, V., Durdisová, J., Poláková, O., Žižková, J.: Sociální politika. Codex, Praha, 1997. Lidské zdroje v České republice 1999. Ústav pro informace ve vzdělávání, Národní vzdělávací fond, Praha 1999. Memorandum o celoživotním učení. Pracovní materiál Evropské komise. Praha 2000. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice -- Bílá kniha. ÚIV, Praha 2001. Potůček, M.: Sociální politika. SLON, Praha 1995. Priority pro českou vzdělávací politiku. Univerzita Karlova, Praha 1999. Průcha, J.: Pedagogický výzkum a vzdělávací politika -- vytváření mostů. ÚIV, Praha 1997. Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Portál, Praha 1999. Rabušicová, M.: Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. až 90. letech 20. století. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, U3, Brno 1999. Rabušicová, M.: Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Masarykova univerzita a Georgetown, Brno 2002. Rýdl, K.: Co čeká naše školství před vstupem do Evropské unie a potom? Učitelské noviny, 1998, č. 23, s.15--18, č. 24, s. 15--17. Strategies for Educational Reform: From Concept to Realisation. Council of Europe, Strasburg 2000. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". PdF Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství, Praha 1997. Večeřa, M.: Sociální stát. Východiska a přístupy. SLON, Praha 1993. Vyučování a učení. Cesta k učící se společnosti (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Učitelské noviny -- Gnosos, Praha 1997. Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Učitelské noviny -- Gnosis, Praha 1998. Zpráva o národní politice ve vzdělávání, Česká republika. OECD, Paris 1996. Literatura (2) coulby, D., cowen, r., crispin, j. Education in Times of Transition. World Yearbook of Education 2000. London: Kogan Page, 2000 Council of Europe Standing Conference of European Ministers of Education. 20th Session. Strasbourg, 2000 Eurydice Zehn Jahre Bildungsreformen im Bereich der Schulpflicht in der Europäischen Union. 1984-1994. Brüssel, 1997 Eurydice Ongoing Reforms and Topics of Debate in Education in Europe. Brussels, 1999 [a] Eurydice Bildungsvorschau in den Mitgliedstaaten der Europäischen Union. Brüssel, 1999 [b] Eurydice Dvacet let reforem vysokého školství v Evropě po roce 1980. Praha: ÚIV, 2000 faure, e. (red.) Learning to be. Paris: UNESCO-Harrap, 1972 husén, t. The Learning Society. London: Methuen, 1974 jallade, j.-P. Western Education Policies in Retrospect. A Brief Examination of Basic Principles. Paris: European Institute of Education and Social Policy, 1996 kotásek, j. (red.) Proměny českého školství v evropské perspektivě. Grantový projekt GA ČR 1994-1996 č. 406/94/1420. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997 kotásek, j. Česká škola a její učitelé ve společnosti opírající se o znalosti. Učitelské noviny 2000/4. 33. Viz též: Proměny školy, učitele a žáka na přelomu tisíciletí. Protokol ze Sjezdu učitelů v Brně 30.-31. srpna 2000. Brno: Konvoj, 2001 (s. 14-21) kotásek, j. Modely školy budoucnosti. Praha, 2002 (v tisku) mšmt Školství na křižovatce. Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v letech 1997-1998. Praha: ÚIV, 1998 mšmt Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: ÚIV-Tauris, 2001 mšmt Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy. Praha, 2002 (v tisku) Národní vzdělávací fond Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku. Praha, 2000 oecd Zprávy o národní politice ve vzdělávání. Česká republika. Praha: ÚIV, 1996 oecd Celoživotní učení pro všechny. Praha: Učitelské noviny- Gnosis, 1997 oecd Analýza vzdělávací politiky 1998, 1999, 2001. Praha: ÚIV, 1998, 1999, 2001 papadopoulos, G. S. Education 1960-1990. The OECD Perspective. Paris: OECD, 1994 potůček, m. (red.) Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha: Gutenberg, 2002 průcha, j. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999 váňová, m. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: PedF UK, 1998