Ověřování Festingerovy teorie kognitivní disonance Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-210. Východiska a kontext studie o Festingerova teorie kognitivní disonance o objevila se v roce 1957, kdy v USA slábnul vliv behaviorismu a na síle získávala kognitivní revoluce Teorie kognitivní disonance o pokud člověk má současně dvě psychologicky inkonzistentní informace (názor, postoj, myšlenku nebo vzpomínku na určitý aspekt svého chování), je tento rozpor pociťován nepříjemně (stav kognitivní disonance) o vyvolává snahu uvést vše do souladu o jednou z cest je změna postoje Teorie kognitivní disonance o není jen teorií změny postojů, ale i teorií motivace o podle principu kognitivní konzistence lidé aktivně zpracovávají a třídí informace a snaží se dosáhnout kognitivního souladu o zpochybňovala 2 základní principy behaviorismu: irelevanci vnitřních procesů pro psychologii a změnu chování pouze na základě posilování Teorie kognitivní disonance o testována ve 3 oblastech o disonance následující po rozhodnutí (např. rozhodování mezi 2 stejně přitažlivými alternativami; hypotéza - odmítnutá alternativa bude devalvována) o disonance vyplývající ze snahy (např. při rozhodování projít nepříjemnou a stresující situací, kdy posléze zjistíme, že výsledek nestál za ty nepříjemnosti nebo stres; hypotéza -- čím nepříjemnější situace, tím více bude hodnocena jako důležitá a hodnotná) o disonance v situacích, kdy je chování v rozporu s postojem (prezentovaná studie) Předchozí studie o Janis & King (1954 a 1956) -- experimentální studie: pokud byla ZO donucena přednést řeč podporující názor, se kterým nesouhlasila, její osobní názor se změnil směrem k postoji prezentovanému v řeči. o autoři výsledky interpretovali tak, že ZO si při své řeči promyslela nové argumenty a přesvědčila svou řečí sama sebe Předchozí studie o Kelman (1953) -- tvrdil, že pokud je osoba přesvědčena k vyslovení opačného názoru příslibem odměny, potom čím vyšší odměna, tím větší posun v názoru. o Empirická data nepotvrdila tuto hypotézu /naopak Cíl studie o otestovat teorii kognitivní disonance experimentem v kontrolovaných, laboratorních podmínkách o 2 konkrétní hypotézy Cíl studie (hypotézy) o 1) osoba, která byla přemluvena udělat nebo říci něco v rozporu se svým názorem bude mít tendenci svůj názor změnit tak, aby byl v souladu s tím, co udělala nebo řekla. o 2) čím bude tlak na vyvolání vnějšího chování silnější, tím slabší bude výše uvedená tendence Vzorek o 71 studentů psychologie (jen muži) Standfordovy univerzity o rozděleni náhodně do 3 skupin -- kontrolní, $1 a $20 o povinná účast na některém z experimentů jako součást požadavků na zápočet o experiment inzerován jako 2hodinový, obsahující výkonový test Průběh experimentu o přihlášeným studentům sděleno, že katedra psychologie hodnotí experimenty a hledá, co by se dalo zlepšit, a proto část z nich bude po experimentu ještě dotazována o tato informace umožnila měřit postoje ZO v kontextu přímo nesouvisejícím s experimentem Průběh experimentu o když ZO přišla na experiment, čekala chvíli, pak se dostavil experimentátor a zmínil se znovu o možném interview na konci, prováděném lidmi z katedry psychologie o úkoly bez předběžného vysvětlování o 1) ˝ hodiny mechanické zasunování 12 cívek do desky, stále dokola o 2) další ˝ hodiny otáčení 48 kolíčky, E měřil čas a dělal si poznámky Průběh experimentu o cílem těchto úkolů (1 hodina monotónních, opakujících se činností) bylo navodit u každé ZO poněkud negativní postoj k nim Průběh experimentu o po dokončení úkolů E vypnul stopky, poholně se opřel v křesle, zapálil si cigaretu a sdělil ZO "pravý" účel experimentu: o 2 skupiny, 1 provádí úkoly bez vysvětlujícího úvodu, ZO z druhé skupiny dostanou úvod, ve kterém je najatý student přesvědčuje, že právě experiment podstoupil a že půjde o zábavný úkol; cílem je porovnat výkon obou skupin Průběh experimentu o do této chvíle byl průběh skutečného experimentu shodný u všech 3 skupin ZO -- kontrolní, $1 a $20 o Dále u kontrolní -- E sdělil, že se podívá, zda ten člověk z katedry psychologie, provádějící interview po experimentech s ním nechce mluvit Průběh experimentu - $1 a $20 o dále u $1 a $20 - E sdělil ZO, že najatý student se nemohl dnes dostavit a zda by nemohl jeho úkol vykonat za něj, protože další ZO už čeká -- samozřejmě za odměnu o pokud ZO váhala, dále ji přesvědčoval o pokud nakonec souhlasila, vyplatil jí peníze ($1 nebo $20) a dal jí podepsat stvrzenku Průběh experimentu - $1 a $20 o ZO dostala papír s "nápovědami", co mají o úkolech říkat: "Bylo to velmi zábavné", "Opravdu jsem si to užil", "Bavilo mě to, bylo to velice zajímavé, neobvyklé, vzrušující"... o vedle čekala další "ZO" -- dívka. ZO měla s dívkou zavést řeč, snažit se prezentovat uvedené názory; po několika minutách se vrátil E Průběh experimentu - $1 a $20 o dívka (najatá studentka) nejprve nic neříkala, dokud ZO nezačala experiment mírně chválit; o poté řekla, že to ji překvapuje, protože její kamarádka jí tvrdila, že se toho zúčastila před týdnem a že to byla strašná nuda a že by se měla snažit z toho vyvléct Průběh experimentu - $1 a $20 o většina ZO reagovala "Ne ne, je to fakt zajímavý, určitě tě to bude bavit" o diskuse byla skrytě nahrávána Průběh experimentu o poté byl průběh experimentu opět stejný i pro kontrolní skupinu -- E jim poděkoval s tím, že doufá, že je to bavilo a že většina ZO jim potom říká, že to bylo zajímavé a že se o sobě mnohé dozvěděly Průběh experimentu - interview o 4 otázky -- nejdříve ZO o tématu mluvila a pak ještě zaznamenala svůj postoj na 11-bodové škále o 1) Byly úkoly zajímavé a zábavné? Proč ano a proč ne? škála -5 až 5 o 2) Byla to příležitost zjistit něco o svých schopnostech? škála 0 až 10 o 3) Měřil podle vás exp. něco důležitého? měl vědeckou hodnotu? škála 0 až 10 o 4) chtěl byste se zúčastnit dalšího podobného exp.? škála -5 až 5 Průběh experimentu - interview o na závěr byly ZO dotázány, co si myslí o skutečném cíli exp. a zda měly nějaké podezření a jaké o poté byl podrobně objasněn pravý účel exp. o ZO v $1 a $20 skupinách byly požádány o vrácení odměny Průběh experimentu o z další analýzy byly vyloučeny údaje od 11 ZO o 5 uvedlo, že měly podezření, že přesvědčování dívky je pravým účelem exp. o 2 ZO řekly dívce, že byly najaty, a že úkoly byly ve skutečnosti nudné o 3 ZO odmítly být najaty o 1 ZO chtěla s dívkou promluvit po exp. Shrnutí designu experimentu o 3 skupiny, v každé 20 osob o kontrolní -- nebyly požádány, aby tvrdily dívce, že úkoly byly zábavné o $1 -- dostaly 1 dolar za to, že dívce tvrdily, že úkoly byly zábavné, když přitom byly ve skutečnosti nudné o $20 -- dostaly 20 dolarů za totéž Výsledky o jak byly úkoly zábavné? o nejdůležitější položka o potvrzuje hypotézu - čím vyšší odměna, tím menší tendence redukovat disonanci změnou názoru (t=2.22, p<0.03) Výsledky o ochota účastnit se dalších experimentů o méně se vztahuje k disonanci, i jiné faktory o podobný směr rozdílů, menší absolutní rozdíly mezi $1 a $20 (t=-1.46, p<0.15) Výsledky o vědecká hodnota experimentu o jiný způsob, jak redukovat disonanci -- zvýšit si pro sebe hodnotu odměny, zdůvodnit své chování o rozdíly mezi skupinami nebyly průkazné Výsledky o kolik se v experimentu naučili? o zařazena protože neměla nic společného s experimentálně navozenou disonancí -- cílem bylo ukázat, že nešlo o obecný efekt, ale o specifický vzhledem k dizonanci o zanedbatelné, neprůkazné rozdíly mezi skupinami Shrnutí autorů o výsledky přesvědčivě podporují teorii kognitivní disonance Hodnocení studie o výsledky jsou zajímavé i tím, že "zdravým rozumem" bychom očekávali opak -- větší odměna, větší změna postoje o další studie -- klíčovou proměnnou se ukázala být míra pocitu dobrovolnosti, se kterou vykonáváme chování, které je v rozporu s naším postojem o pokud máme pocit, že jsme "neměli jinou možnost", nedochází k disonanci a není důvod ke změně postoje Hodnocení studie o jeden z hlavních kritiků teorie kognitivní disonance -- Daryl Bem o podle Bemovy self-perception theory (1967) vzniká postoj odvozováním z pozorování vlastního chování a situace, ve kterém se objevuje. o pokud situace obsahuje klíče (např. vysoká odměna) naznačující, že se možná chováme bez ohledu na naše vnitřní postoje, poté neodvodíme, že naše chování odráží naše skutečné postoje Hodnocení studie o pokud nejsou přítomny situační tlaky, pak usoudíme, že chování odráží náš vnitřní postoj o tj. ZO ze skupiny $20 si řekly "dělám to pro peníze" (situační atribuce) a ty ze skupiny $1 "bylo to opravdu zábavné" (dispoziční atribuce) Hodnocení studie o Bem testoval svou teorii experimentem, tzv. interpersonální simulací o "pozorovatelé" měli odhadnout konečný postoj účastníků experimentu (např. $1-$20) -- dařilo se jim to velmi dobře o pokud to dokáže pozorovatel odhadnout, pak není třeba rozdíl v postojích vysvětlovat nějakým vnitřním stavem (disonancí), pouze pozorováním vlastního chování (nenacházím situační vysvětlení -- dali mi jen 1 dolar -- proč tedy popisuji úkol jako zábavný? asi se mi to přece jen líbilo) Hodnocení studie o podle některých autorů platí obě teorie, jen v jiných kontextech -- teorie kognitivní disonance více v situacích, kde je chování ve velkém rozporu s původním přesvědčením