NAUČENÁ BEZMOCNOST Seligman, 1975 pozadí a kontext studie not Proč se někteří lidé obtížným situacím pasivně podrobují a vzdávají se naděje na záchranu? not konkrétní příklady: not Proč se vězni v nacistických táborech častěji nebouřili proti svým věznitelům? not Proč se ženy, které manželé bijí, mnohdy nepokusí o odchod z domu? pozadí a kontext studie not Nejčastější reakcí na frustraci je agrese, opačnou, ale velmi běžnou reakcí je uzavření se do sebe a apatie not Jestliže stresové podmínky trvají, může apatie přerůst v depresi not Teorie naučené bezmocnosti vysvětluje, jak zkušenost s nepříjemnými a neovlivnitelnými událostmi může vést k apatii a depresi experiment not Psa umístili do klece, která se skládala ze 2 částí, oddělených překážkou not Naučil se skákat do opačné části, aby unikl mírnému elektrickému šoku, který dostával prostřednictvím vodivého roštu na podlaze experiment not Jestliže měl pes dříve zkušenost s jinou klecí, kde se šokům nemohl vyhnout a uniknout před nimi (nemohl udělat nic, aby ukončil trvání šoku), potom je pro psa velmi obtížné naučit se vyhýbavé reakci v nové situaci, ve které je to možné not Zvíře sedí v kleci a snáší šoky, i když by mohlo skočit do opačné části a uniknout not Někteří psi se nikdy nenaučí vyhýbat se šokům, i když jim experimentátor ukáže postup a přenese je přes překážku závěry not Zvířata, která se dříve naučila, že jsou vůči šokům bezmocná, se vzdala pokusů vyhnout se šokům dokonce i v nové situaci not Tuto naučenou bezmocnost je obtížné překonat not Toto chování charakterizované apatií, uzavřením se do sebe a nečinností, se jako reakce na neovlivnitelné události vyvine také u některých lidí závěry not Vězni v koncentračních táborech došli k přesvědčení, že jsou bezmocní, neschopní cokoliv udělat pro svoje osvobození, a proto se nepokusili o útěk not Utiskované ženy často říkají, že se cítí bezmocné, neschopné cokoliv udělat, protože se bojí, co by jim manželé udělali, kdyby utekly, nebo že nemají finanční prostředky, aby mohly uživit sebe a svoje děti modifikace teorie not Někteří lidé se v událostech, které jsou neovlivnitelné stanou bezmocnými, zatímco jiní jsou takovými událostmi povzbuzeni, protože pro ně představují výzvu not Teorii modifikovali Wortman a Brehm, 1975