Psaný a mluvený jazyk mluvený psaný forma, níž se znaky kontinuální zvukové diskrétní grafické vyjadřují vlny jednotky percepce probíhá přijetím (slyšením) lineárně, ale při lineárního řetězce a jisté zkušenosti jeho až následným "globálně" dekódováním osvojuje se přirozenou cestou vědomým učením v mateřském (1.jazyce) v dalším jazyce obv. didakticky vědomým učením, řízenou imitací spolu psaní i mluvení cílem osvojení je v komunikační úspěšnost vazba ke kulturnímu l. jazyce dědictví cílem osvojení je v podle dominujícího potřeba porozumět dalších jazycích obecného cíle osvojení jen psanému cizího jazyka (akcentace komunikačního přístupu, ale i akcentace ???) pokrývá komunikační soukromou, lokální, až celonárodní, jen sféru v poslední době i okrajově menší celonárodní volba výrazových normou (často lokální) kodifikací prostředků je vymezena soubor jeho místně, sociálně ... základem je prostředků je diferencovaný spisovný jazyk existence v čase především synchronně + mezigenerační, primárně hic et nunc = tradicí vedené (i jeho kvality jsou méně "mimo čas a uvědomovány prostor") je chápán jako tezaurus vědění generací změny jazykových kontinuálně, i když si změny kodifikace, prostředků se dějí někdy změny které jsou neuvědomujeme, norma "nárazové" a se postupně mění, uvědomované uvědomujeme si to málo, kontinuum vývojových změn výstavba textu je spontánností připraveností formována především kontaktovostí kontakt "na dálku" k členění a prozodických grafických hierarchizaci prostředků prostředků informace využívá pauzy, silové, mezery, velká melodické proměny písmena, tučné... temporytmus