6.tematický celek -- Renesance a hudba Johannes Tinctoris (1435-1511??): Liber de arte contrapuncti (1477) 1. Generační dělení: Hans Heinrich Eggebrecht: Musik im Abendland (1991) 1.generace skladatelů (narozeni okolo 1400): Guillaume Dufay (ca.1400-1474) Gilles Binchois ( ca.1400-1460) 2.generace skladatelů (narozeni okolo 1430): Johannes Ockegham (ca. 1410-1497) Antoine Busnois ( ca.1430-1492) 3.generace skladatelů (narozeni okolo 1450): Josquin Desprez ( ca.1440-1521) Jacob Obrecht ( 1457-1505) Heinrich Isaac ( ca 1450-1517) Pierre de la Rue ( cca 1460-1518) Johan Mouton (ca 1459-1522) První generace německých skladatelů: Adam von Fulda Alexander Agricola, Heinrich Finck 4.generace skladatelů ( narozeni okolo 1500): Nicolaus Gombert (ca. 1495-1560) Jacobus Clemens non Papa (ca.1510-1555) Clément Janequin ( ca. 1485-1558) Adrian Willaert ( ca. 1490-1562) Cyprian de Rore (1515-1565) 5.generace skladatelů (narozeni okolo 1520): Orlando di Lasso (1532-1594) Phillipe de Monte ( 1521-1603) Giovanni Pierluigi da Palestrina ( 1525-1594) 6.generace skladatelů (narozeni okolo 1550): Jan Pieterszoon Sweelinck ( 1562-1621) Luca Marenzio (1553-1599) Don Carlo Gesualdo (1560-1613) Giovanni Giacomo Gastoldi (1550-1622) Giovanni Gabrieli (1554-1613) Claudio Monteverdi (1567-1643) 2. Dějiny skladby 1. Harmonie 2. Vokální polyfonie 2.1 Kantofirmální technika 2.2 Technika proimitování dílčích úseků 2.3 Madrigal Madrigali de diversi (1530) [ Constanzo Festa, Jacob Arcadelt] Anglie: William Byrd, Thomas Morley Německo: Hans Leo Hassler, Heinrich Schütz, Jonann Hermann Schein Musica reservata [ Adrianus Petit Coclico: "Musica reservata. Consolationes piae ex psalmis Davidicis" (1552) 3. Autonomie hudby Tenorová mše (Leonel Power) Missa parodica (parodovaná mše- citační mše; Jacobus Paix: Missa parodia Motettae Domine de nobis auxilium Th.Crequilonis (1587)¨; Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Missa quinis vocibus super dolorosi martyr. 4. Krystalizace samostatné instrumentální hudby 5. Zavedení a potvrzení pojmů ingenium a opus. 3. Přehled hudebních druhů 3.1 Útvary s latinským textem: Cyklická kantofirmální mše Parodická mše Magnificat, hymnus, žalm Moteto Světské moteto 3.2 Útvary na národní jazyky: Francouzský šanson (tři vývojové fáze) Italský madrigal Villanella 4. Vícehlas v českých zemích 3.1 Období 11.-12.století 3.2 Období 13.-14.století [ první doklady o existenci vícehlasu, olomoucký děkan Bartoloměj, knihovní inventář opatovického kláštera, zákazy pražských synod, engelbergské moteto, kantilénová píseň, vícehlasá cantio] 3.3 Období 15.-16.stol. [ dvorské kapely, rudolfínská kapela, vícehlasý bohoslužebný zpěv, literátská bratrstva, kancionály, Petrus Wilhelmi de Grudencz, nizozemský polyfonní styl, škola českých polyfoniků -- výčet, hlavní typy vícehlasé duchovní tvorby: mše, moteto, vícehlasá duchovní píseň, světská tvorba: madrigal francouzský šanson, hudební teorie: Mikuláš z Kozlí, Václav z Prachatic, Pavel Žídek z Prahy, Václav Philomates, Jan Blahoslav, J.Josquin]