2. tematický okruh: Písmo a hudba 1. Písmo -- vznik a druhy (vývoj od piktografických systémů k systémům hláskovým -- piktogramy- determinativy- fonetizace- fonogramy) 2. Cheironomie - muzikologické a ikonografické výklady egyptských výtvarných památek 3. Písmenné notace -- 1. fáze diastematizace (vymezení pojmu -- typy písmenného záznamu hudby - vývoj od syntetického záznamu k záznamům analytickým -- komparační tabulka vývojových fází záznamu literárního a hudebního) 4. Řecká písmenná notace ( teoretické předpoklady aplikace hláskového písma pro záznam hudby -- prameny teoretické -- prameny praktické -- notace instrumentální -- notace vokální -- Seikilova píseň - přepis) 5. Písmenné notace středověkých traktátů 6. Písmenné notace středověké hudební praxe (dazijská notace -- diastematický systém Hermanna Contracta -- litterae significative -- boethiovská notace I -- boethiovská notace II -- princip oktávové identity - typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně -- ve spojení s notací neumovou ) Literatura: [1] Assmann, Jan: Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Prostor, Praha 2001 [2] Barthel, Gustav: Konnte Adam schreiben? Weltgeschichte der Schrift, Verlag M.du Mont Schauberg, Köln 1972 [3] Bellermann, Friedrich: Tonleitern und Musiknoten der Griechen, Berlin 1847 [4] Boethius, Anicius: De institutione musica (5 knih, okolo r. 500) [5] Contractus, Hermannus: Opuscula musica (GS II) [6] Eckschmitt, Werner: Paměť národů, Orbis, Praha 1974 [7] Fortlage, Karl: Das musikalische System der Griechen in seiner Urgestalt, Leipzig 1847 [8] Hickmann, Hans: Ägypten, Musikgeschichte in Bildern, Band II: Musik des Altertums, Lieferung 1, Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1961 [9] Hucbald: Liber de harmonica institutione (GS I) [10] Notker Balbulus: De musica (GS I) [11] Odo z Cluny (?): Dialogus de musica (GS I) [12] Pseudohucbald: Musica enchiriadis ( GS I) [13] Commemoratio brevis de tonis et psalmis modulandis (GS I) [14] Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982 [15] Schubiger, Anselm: Die Sängerschule von St.Gallen von 8. bis zum 12. Jh., Einsiedeln 1858 [16] Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern, Band 3, Lieferung 4, Leipzig 1975 [17] Quido z Arezza: Micrologus (GS II) [18] De ignoto cantu (GS II) [19] Correctorius multorum errorum qui fiunt in cantu gregoriano in multis locis (GS II) [20] Wegner, Max: Griechenland, Musikgeschichte in Bildern, Band 2: Musik des Altertums, Lieferung 4, Leipzig 1963 [21] Wolf, Johannes: Handbuch der Notationskunde, Leipzig 1913