počitky vjemy Vnitřní vjemy 5 Jazyk ??? uvědomění Krátkodobá paměť Aktuální myšlení 5-. endocepty P předvědomí nevědomí Loqickv positivismus Úkolem filosofie je: Logicko-sémanticko-syntaktická analýza jazyka věd myšlenka předmět \ znak Bertrand Russel •1872 + 1970 Věty mohou nejen pravdivé nebo nepravdivé, ale také bezvýznamné,protože používáme nekonsistentně jazyk Za jazykem i za matematikou se skrývá logika Ludwig Wittgenstein •1889 + 1951 Traktát Logicko-filosofický Jazyk a svět sdílejí obecné logické formy; Věty jsou logickými obrazy světa; logické vztahy mezi elementy věty odráží vztahy mezi elementy světa. Filosofická zkoumání Jazyk, to jsou jazykové hry, které reflektují formy života; Porozumět významu výrazu znamená vědět jak jej použít. J. Searle * 1932 v Čínská místnost a Intencionalita Komunikativní akty Intencionalita Lat. intentio = záměr, úsilí, pozornost Nutná vztaženost psychických procesů k nějakému předmětu Husserl: vlastnost vědomí být o něčem jako jeho schopnost sebe-překračování Vázanost na: •Komplexitu •Asociativní vazba •Analogická vazba •Logicko-syntaktická vazba •Narativní vazba •Adekvácii •Kontextualitu Paměť Krátkodobá Střednědobá Dlouhodobá Paměť Interneuronální - Majerson, Kruglikov Intraneuronální - Segal Výhybky - Penfield Hebbovské sítě Thalamus Prefrontal Corte* Basal Forebrairb Amygdala Hippocampus M-amrnJIary Body Pra-frortlal Corte* Dien-caphgEan Basal Forebrain Amygdala Hippocampus 113 Sensory Area J LEVELS OF MEMORY PROCESS NEUHOBIOL OG Y PSYCHOLOGY 4. Cortical systems, circuits and neuronal networks 3, Special circuits 2. Synapse 1> Cell 4, Symbolic processes declarative memory language 3. Procedural Memory 2. Associative Learning 1. Non-associative learning Guy S tin dg ran 3(12 Inpull rem Outside World Ulli (Entfiel iiig) ShoTl-Terin Meuioiy Limited Capacity (7±2) A lkIi Li Ii'y, Verbal .Linguistic Stored iflLTM Long-Term Memory Unlimited Capacity Semantic. Visual, Temporal Recycled in STM Lost I rom üTM Figur« 11.1 Tlie two-itorc memory model öt Atkltt*on and SoblrtHn («*«). Memory Trainers Episodic Memory autobiographical knowledge about self-referenced events Semantic Memory general knowledge shared by a culture Procedural Memory perceptual, motor, or cognitive skills