nutno žit, a to daleko dříve, než to jako outsiderství reflek tujeme, někdy dokonce bez této reflexe. Outsiderství, které samo sebe jako outsiderství definuje a proklamuje, nepřesvěd čuje o ničem jiném než o tom, že si správně (v proklamaci) uvědomuje základní význam tohoto faktu pro postoj v tvorbě. Outsidersky žil Hanč (a často to velice pronikavě reflektoval) i Hrabal své původní Jarmilky a Krásné Poldi, nezbytnou dávku spisovatelského outsiderství --- zdá se alespoň podle první knížky --- má Josef Jedlička. Jmenuji záměrně ty, kteří ve svých lepších textech přinesli něco nesmírně cenného, oč * Vaculík, jak jen může, usiluje: dokument doby. Ediční politi- ' ka a nakonec i monopolní literární myšlení, které Hanče nedovolí a Hrabala přimělo k velice problematickým adapta cím právě těch dvou textů, které uvádím, i k Ostře sledova ným vlakům, projevuje už se v literárním myšlení čtenářů i kritiky tím, že jakmile se objeví něco, co problematiku outsi derství produkuje, alespoň publicistickou cestou, prokla- mativně, a přitom nese všechny rysy "propracovanosti", "uměleckosti", chytají se čtenáři každého takového textu jako záchranného pásu. Vaculík o outsiderech přemýšlí a na zá kladě úvahy je propaguje, poukazuje na jejich výhody. Tato úvaha však podle mého názoru nepřekračuje povrchní cen trum autorovo, outsiderství je tu něčím, co je jeho spisovatel skou specialitou, oborem, o kterém přemýšlí, v kterém se zdo konaluje. Vzhledem k realitě outsiderství je jeho postoj deri- vátní, spisovatelský. Tato jeho látka je jeho látkou jenom v tom smyslu, že o ní pojednává. .*: