Předpoklady tvorby Pozornější četba Vaculíkovy Sekyry mě utvrdila v některých pochybnostech, které vyvstávají u mnoha módních textů ostatních. Především v tom, že k dešifrování podstatných míst"^ takových textů není ani tolik třeba zvláštní literární průpravy jako určité specifické skupinové příslušnosti a speciálních dobových zájmů. Jen zcela na okraj bych připomenul, že tako- váto takzvaná angažovaná tvorba vyžaduje častěji, než by se zdálo, mnohem výlučnější předpoklady a znalosti, dokonce ---jak se ukazuje u knih typu Sekyry --- zvláštní predestinaci pro to, aby byla jaksepatří pochopena, než to vyžaduje tvorba tzv. neangažovaná, experimentální, která je tu jen k tomu (jak se občas dočítáme u těch, kteří mají pocit, že by ji měli demokraticky hájit), aby vymýšlela "formální postupy" pro budoucí alternativy tvorby angažované. Největší obtíže se"^1 sdělností však podle mého názoru vyvstávají právě u stylizovaných, chtěných dokumentů doby. A to tehdy, když jde o koncipovanou, chtěnou, skupinovou dobovost, o dobovost, která směřuje ke zcela konkrétní výkladově, přímo pedagogické manipulaci. Tehdy totiž mívá v sobě započteno tolik časových a místních souvislostí i ohledů ke speciálnímu kon-zumentskému kontextu, že stačí sebemenší odstup, a text je téměř nesrozumitelný. Velice příznačná pro takovou skupinovou orientovanost a předběžnou uvážlivou manipulaci jsou v Sekyře místa tohoto typu: ,Já vystúpim ze strany." Zapřemýšlel jsem nad tím. ,[;]Eščc ne. Až li řeknu." Švagrová však pochybovačně kývala hlavou, váhala a pak prcce řekla: "No, ale... to máme stejně po socialismu." Bratr na ni rychle pohlédl a pak se obrátil ke mně, výraz měl zoufalý. I mně bylo nedobře. .,Lidi, tak ne," řekl jsem chabě. "Ale zkrátka nás všecko teprve čeká." ..Ano." řekla švagrová, "co jsme mysleli, zeje udělané, mosí sa vlastně poznovu udělat."