Přitom v Kovandovi se představuje nejen básník zralý a hotový, robustní Moravák s vyhraněnou, mnohotvárně modulovanou poetikou, ale hlavně autor, jenž ve svém psaní vždy jaksi naráz nabízí celý oblouk lidského osudu, křivku lidské existence naplno . oscilující mezi intimní každodenností a fragmenty velkých dějin, drobnohledností osobních epifanií a monumentalitou ságy rozvětveného příbuzenstva, sousedstva, spoluobyvatelstva, jež vytrvale pableskuje na sítnici paměti. Aje toho víc: Kovanda strhují cím způsobem mísí robustní "znásilňování" jazyka se sytou dionýskou smyslovostí. "Neštítí se" - smyslově, jazykově, výrazově - vcelku ničeho (v epičtějších sbírkách najdeme rabiátské pábitelství i brutální válečné morytáty), ač zároveň vždy zůstává lidský a jemný. Hnůj a pot jsou mu stejnou inspirací jako víno či silnice mezi poli. Je to moravský selský alchymista, definitivně však dotčený i sofistikovaností města - přesněji řečeno oním těžko postižitelným, avšak zcela specifickým duchem dělného baťovského kraje, v němž se tak originálně, podivuhodně a zároveň přirozeně prolíná břitkost "amerického" snu s rozšaf-i - nou, avšak bystrou a briskní valašskou rázovitostí. . Ucho od antuky Ačkoli Kovanda ovládá celé spektrum vyjadřovacích prostředků, jeho básně jsou přesto vždy psány jaksi nadrsno, nepůsobívytříbeně, vystavěně, ohlazeně či virtuózně a ovšem už vůbec ne vyumělkovaně. Básník si vždy pohrává s jakousi "neotesaností", nedotesaností tvaru (v některých stylizovanějších sbírkách, jako jsou Legenda o Svedrupovi či Nebe nad kantýnou, a dokonce, v souznění s chagallovsko-hrabalovskou pitoreskností tématu, občas krkolomně baví všelijakými insitními neohrabanostmi), těší ho a přitahují všemožná verbální vychýlení, vjemové i představové asymetrie či disonance. Přitom bohatství projevu na sebe nijak neupozorňuje, je vždy spíš živelně "utopeno" v poryvech veršů, ale je tu a stavba Kovandova světa se o ně pevně opírá. Básník umí utrousit robustní a situačně přesné, "film" básně nenarušující přirovnání, jež kotví momentku směrem k básnickému obrazu, aniž by však obraz sám vnucovalo za konečný cíl: