Kalná milostná scéna s Helenou je vyvrcholením Ludvíkovy neschopnosti "odpustit lidstvu" křivdu, která se mu stala, vyvrcholením jeho touhy po odplatě. Ludvík tu realizuje chlubnou kasárenskou erotiku celibátníka. Tehdy "svlékal" pro obdiv kamarádů Lucii --- vydrážděn jejím chladem --- sám zůstávaje oblečen a cynicky ji pozoruje, teď tuto vysněnou zvrhlost vrhá jako pomstu do tváře Helenmě hrané cudnosti. Trapnosti a urážky, všechno ponížení, jež se v něm po léta skládalo, má teď být vykoupeno stejnou trapností, urážkami a ponižováním. Oko za oko, zub za zub. . . Vládne tu krutý Bůh pomsty, Hospodin Starého zákona. Mohl autor přejít tuto chvíli vrácené rány, která má jeho hrdinu vykoupit z pekla, z jeho "naveskrz marného běhu" obráceného do minulosti, do minulosti "politických procesů, minulosti sálů, v nichž se vzpažují ruce, minulosti strachu, minulosti černých vojáků a Lucie", mohl tuto klíčovou chvíli přejít jen cudným náznakem? To, že ji tak podrobně, v "naturalistických" detailech sleduje, to je pouze nutná příprava k tomu, aby Ludvík došel až na konec své připravované pomsty, kde číhá prohra, a byl s to přijmout svůj nový úděl, dojít k prahu svého poznání, a tedy přece jen k výhledu katarze. Snad ji necítíte, snad vám uniká, snad k vám doléhá jen zvuk oné všepostihující destrukce. Ale pak jste se dali zmást. Když kámen, který měl zasáhnout Zemánka --- pomsta na Heleně --- proletěl tak trapně mimo něj, pochopí Ludvík, že žert, který rozehrál, nabyl samostatného života. Už ho neovládal. Hra ovládla jeho. V zdánlivě dokonalé propočtenosti jeho žertu byla utajena malá chybička, nepatrná, neuvažovatelná náhoda, a ta zvrtla všechno v opak. To však nebyla anomálie, ale zákonitost. Život nelze manipulovat pravidly hry, byť sebedokonalejšími, je mocnější a záludnější než každý lidský kalkul, prosadí svou. Nebo můžeme také říci, že s námi život hrál svou vlastní, neprůhlednou hru? "A tu jsem si uvědomil, jak bezmocné je chtít odvolat svůj vlastní žert, když~já sám s celým svým životem jsem zahrnut do žertu mnohem všeobsáhlejšího (pro mne nedohledného) a naprosto neodvolatelného," říká si v těch chvílích fatalisticky Ludvík. Tedy přece jen jsou všechny východy uzavřeny, přece jen je člověk bezmocný? Bezmoc vůči vývoji světa si ovšem sugeruje vždy sílu pohybující člověkem: řekneme-li jí "skrytá ruka" (jako A. Smith) nebo "zákon hry", princip zůstává týž. Ludvík prostě není s to v dané chvíli překročit sám sebe. Nejdůsažnější význam pro jeho další vývoj má však jiný fakt: poznání, že žil v iluzi, v omylu, v klamu. Nejednal svobodně a nezávisle, neovládal sebe ani koho jiného, byl ovládán: ovládán touhou pomstít svůj minulý život. Teď nebyl jako za nadšených studentských let uhranut dějinami, ale svou vyhoštěností z dějin. Svět pro něj přestal být závratně měnlivým proudem života. Zkameněl, všechno zkamenělo: 155