a nic jim nebude dáno, ani štěstí, budou si ho dobývat jen nasazením celé osobnosti. I pocit začleněnosti a sounáležitosti, který poztráceli, si musí vrátit sami. Nikdy nebude jejich sen na dosah ruky, i v budoucnu bude porážena čest a urážena vroucnost, i v ní bude triumfovat omezenost a bude prohrávat spravedlnost, pravda a svoboda, zas bude "bita ctnost a vynášena nicka přeubohá... a utloukáno to, co silné jest", jako za časů Shakespearových. To je realita, tu je třeba přijmout a nezoufat nad ní, ani nevěřit v iluze "společenských mechanismů", jež mohou člověka uchránit před jeho možnými prohrami. On sám je si tím "mechanismem", on sám si musí být zárukou svobody a vítězství člověka. Nic ho nechrání, jen on sám sebe schopností vtisknout příštímu světu stopu svých představ, schopností realizovat ideje, nikoli vyznávat ideály, neboť "komunismus není pro nás stav, který by měl být nastolen, ani ideál, podle něhož se má řídit skutečnost" (Marx). Je jím skutečné hnutí, ono věčné hledání a toužení, vyžadující ěin, nikoli rezignaci. Tento svět nejistot a ohrožení neopustí naše hrdiny v jejich nadějích a vyjde jim vstříc, jestliže ho nebudou netrpělivě přizpůsobovat k obrazu svého snu, jestliže se jejich srdce, jak to chtěl básník na chlapci, seznámí s kamením. Vždyť před nimi se vždy bude rozprostírat život jako neprůhledná spleť smysluplnosti a bezsmyslnosti, podstatnosti a vnějškovosti, pohybu a strnulosti, dějinnosti a triviality. Uvěřit v příští ráj zaručených svobod, trvalých jistot a bezpečného smyslu, v němž budou dány člověku záruky štěstí, stejně jako uvěřit v svět hotový a ukončený, nepotřebující člověka s jeho touhou překročit sama sebe, to by znamenalo odsoudit se k dalším, tentokrát však zcela neproduktivuím prohrám. Jen věčným překonáváním nástrah, jež naší snaze o vytváření reálného humanismu kladou destruktivní síly ve světě i v nás, stane se člověk jednotou bytí a činu, bude objevovat smysl svého života a svých dějin a bude nacházet sám sebe jako absolutní míru vývoje. Sem směřuje po mém soudu i smysl obou románů. Sem směřuje smysl tvůrčího střetnutí obou autorů s naší skutečností, s dobou velkého zlomu, která si uvědomuj e svou minulost, ale zatím tápavě hledá svou příští podobu. Utkali se s ní, aby včerejšek překonali a z tohoto překonání vydobyli memento i naději pro budoucnost. Oni oba tedy nejsou pyšní Titánové, usilující svrhnout vládu svých otců, jsou to Jákobově, kteří v úzkostech duse se pustili do osudového zápasu s andělem. Slovenské poklady č. 1/1968 165