Britské drama 1. poloviny 20. století Mgr. Zdeňka Brandejská Podzim 2005 Témata závěrečných prací 1. "Realismus se na rozdíl od naturalismu neomezuje na reprodukci vnějšku, na kopii skutečnosti. Nesnaží se o shodu skutečnosti a jejího zobrazení, nýbrž chce vytvořit z fabule a divadelního jeviště obraz, který divákovi umožní pochopit skrze symbolickou a ludickou činnost společenské mechanismy reality." "... -- paradoxně -- hra, která má působit jako pravdivá a reálná, musí vládnout dovedností a klamem..." Patrice Pavis Na vybraném dramatickém textu analyzujte použité (kriticko-)realistické postupy; ukažte, jakým způsobem vědomě modeluje skutečnost; pokuste se odkrýt konkrétní podobu onoho složitého, dramatikem zkonstruovaného "obrazu" skutečnosti, který je její reprezentací, nikoli reprodukcí. (Shaw; Galsworthy...) 2. V britském dramatu od konce 19. století nalezneme množství komedií a obecněji her, které využívají komediální postupy. Komično dramatikům umožňuje více či méně otevřeně, více či méně konvenčními prostředky komentovat, a tak kritizovat určité stránky společenské reality. Analyzujte jednu až dvě hry z daného období s ohledem na jejich využití komična; charakterizujte převažující komické principy a prostředky, jakož i způsoby, jakými byly použity. (Wilde; Shaw; Maugham; Coward...) 3. V britském dramatu 1. poloviny 20. století se objevilo několik pokusů o "opoziční" poetické drama. Tato alternativní kategorie je ovšem zároveň vnitřně značně různorodá. Na příkladu jedné hry se pokuste definovat, v čem (v jakých prostředcích a postupech) daná konkrétní verze poetického dramatu spočívá. (T. S. Eliot; Barrie; Wildova Salomé...) 4. Jack: Algy, you never talk anything but nonsense. Algernon: Nobody ever does. "... což znamená, že ať se člověk sebevíc snaží plácat nesmysly, vždycky je v tom obsažen nějaký nepatrný náznak smyslu. (...) ...pokud styl zároveň nemá nějaký obsah, stává se pouhou dekorací, nadbytečností, marnivostí." Declan Kiberd Na zvolené jedné až dvou hrách Oscara Wilda analyzujte styl, pokuste se zachytit vztah mezi stylem a jistou jeho podstatou (smyslem). Z jakých konkrétních dramatických prostředků vyrůstá smysl ve Wildových komediích? 5. Přestože se v Británii od konce 19. století postavení žen v divadelních profesích (zejména hereček) výrazně mění k lepšímu, na poli dramatu je situace složitější. Hry se sice stále častěji soustředí na výrazné ženské hrdinky a "ženskou otázku" či spíše "ženské otázky" s nimi spojené, převážně však zaujímají konzervativní postoje, a tak jenom potvrzují status quo. Zvažte, do jaké míry je tento výrok platný pro konkrétní jednu nebo dvě hry daného období. Jak jsou v této hře (v těchto hrách) ženy zobrazovány a jakým způsobem jsou v nich zastoupeny jejich zájmy? (Pinero; Wilde; Shaw; Galsworthy...) Výběr z témat není povinný; témata mají především usnadnit Váš přístup k práci, pomoci formulovat její téma, problém. Práce by měla být zaměřená na konkrétní problematiku a tento záměr jasně formulovat v úvodu. Musí obsahovat bibliografii použité primární a sekundární literatury a plně citovat použité zdroje. Plagiátorství znamená automaticky neukončení kurzu. Seznam doporučené literatury naleznete na is.muni.cz v informacích k předmětu. Práce v rozsahu 5-8 stran (1 normostrana -- cca 1800 znaků) posílejte elektronicky na brandejs@phil.muni.cz, nebo je odevzdávejte vytištěné do kanceláře Mgr. Brandejské, případně na sekretariát UDIM FF MU, Gorkého, a to do 17. 2. 2006. Studenti, kteří měli prezentaci v semináři, odevzdají zrevidovanou, případně rozšířenou písemnou verzi této prezentace v délce asi 3-4 stran. I prezentace musí obsahovat bibliografii a citace. Konzultační hodiny ve zkouškovém období Mgr. Zdeňka Brandejská St 9.30 -- 11.00 ČT 8.30 -- 10.00 Hodně zdaru, Z.B.