Otázky ke studiu: 1. Aristotelés 1. Rozlišuje Aristotelés drama a divadlo? Pokud ano, v čem spočívá rozdíl? 2. V čem tkví rozdíl dramatu oproti epice a lyrice na základě znalosti Aristotelovy Poetiky? 3. Co jsou pro Aristotela jednající osoby, jak se jejich jednání projevuje a co s tím má společného dialog? 4. Jak se podle vás projevuje v praktické dramatické tvorbě Aristotelovo tvrzení, že postavy nemusejí mít povahy, ale vždy musí být aktivní (1450a)? Můžete uvést nějaký příklad z antického či moderního dramatu? 5. Jak podle Aristotela vzniká dramatické napětí? 6. Co říká Aristotelés o chóru? 7. Co rozumí Aristotelés pod pojmem jednoty? (Jak jsou tradičně nazývány?) 8. Co dokážete říci o čase v dramatu a na divadle? (jen v bodech) 9. Jaká je podle Aristotela stavba tragédie? (2 způsoby členění) 10. Co je hamartiá (pomýlení, pochybení), peripetie a anagnórize? Jaké její druhy znáte? 2. Tráchíňanky: 1. Proč se hra jmenuje Tráchíňanky? 2. Zkuste charakterizovat jednou větou děj Tráchíňanek (respektujíce jednotu času a děje). 3. Kdo je hlavním hrdinou této tragédie? Proč? Jsou ještě jiné tragédie řešeny takto -- dva hlavní hrdinové? 4. Zkuste hru rozdělit na epeisodia a stasima, určete, kde je prolog, parodos a epilog. 5. Jakými prostředky Sofoklés v této hře vytváří dramatické napětí? 6. Co byste udělali s postavou Iolé? Co byste o ní dokázali říct? Jak by na scéně vypadala, co by dělala, byla by tam vůbec? 7. Co byste charakterizovali jako nosný konflikt v této hře, jako jeho podstatu? 8. Jaký je v této hře chór? 9. Kdo tu koná hamartiá? 10. Najdi ve hře peripetii a anagnórizi a urči její druh podle Aristotela.