Dějiny psychologie 1 Úvod -- teorie vědeckého poznání Psychologické systémy a jejich popis Teorie vědeckého poznání p Kuhn (1962) -- Struktura vědeckých revolucí p teorie vývoje vědy n normální věda n krize n vědecká revoluce p paradigma p psychologie jako preparadigmatická věda Psychologické systémy p M.H. Marx a W.A. Hillix (1963) identifikovali 6 tradičních psychologických systémů n asocianismus n strukturalismus n funkcionalismus n psychoanalýza n behaviorismus n gestalt Asocianismus p psycholog by měl zkoumat principy asociací (sdružování) mezi psychickými obsahy p rozklad složitých procesů na jednodušší prvky je považován za nejlepší cestu k porozumění psychice Strukturalismus p psycholog by měl metodou experimentální introspekce zkoumat obsahy vědomí p hledá nejmenší, nedělitelné prvky tvořící vědomí Funkcionalismus p psycholog by měl zkoumat funkce psychiky a chování organismu, který se přizpůsobuje svému prostředí p klíčovým pojmem je adaptace Psychoanalýza p základem psychologie je zkoumání motivace, většinou nevědomé a sexuální povahy p zkoumat ji psycholog může v jejích projevech ve snech, chybných úkonech, volných asociacích Behaviorismus p psycholog musí studovat chování organismu p používá přísně objektivní metody p vědomí nemůže být součástí psychologických dat Gestalt p užitečné a smysluplné zákonitosti psychiky mohou být objeveny jen zkoumáním celků p povaha prvku je ovlivněna tím, v jakém se nachází celku Preskriptivní teorie p Robert I. Watson (1967). Psychology: a prescriptive science. p studiem dějin psychologie identifikoval 18 přetrvávajících otázek, které většina psychologů pokládala za důležité p označil je preskripce a vymezil je jako konceptuální dimenze se dvěma extrémními póly Watsonovy preskriptivní dimenze p následuje popis jednotlivých dimenzí, doplněný ilustrativními položkami z Multiphasic Psychophilosophical Inventory (autor Keith K. Millis) Watsonovy preskriptivní dimenze p Nejlepší způsob, jak zkoumat psychiku lidí, je zkoumat jejich myšlení a vnímání. p Lidé si většiny mentálních procesů, které se v jejich mysli odehrávají, nejsou vůbec vědomi. p Introspekce je metoda, která by měla být užívána při zkoumání lidské psychiky. Watsonovy preskriptivní dimenze 1. Vědomý mentalismus -- Nevědomý mentalismus p Je kladen důraz na vědomé mentální procesy nebo na nevědomé? p Watsonovy preskriptivní dimenze p Kdybych prováděl psychologický výzkum, spíš bych se ptal zkoumaných osob na jejich myšlenky a pocity, než abych pozoroval jejich chování a projevy. p Je důležitější pozorovat, predikovat a kontrolovat lidské chování než porozumět lidskému myšlení. Watsonovy preskriptivní dimenze 2. Obsahový objektivismus -- Obsahový subjektivismus p primárním předmětem zkoumání má být lidské chování nebo myšlení a prožívání? Watsonovy preskriptivní dimenze p Věřím, že člověk má svobodnou vůli, že si vybírá své chování a má vždy možnost volby. p Většina lidského chování má příčinu v nějakém podnětu z okolního prostředí. p Věřím v osud. Watsonovy preskriptivní dimenze 3. Determinismus -- Indeterminismus p každé jednání je důsledkem nějakého podnětu, lidské jednání je do určité míry předurčeno, lidé se nemohou rozhodovat zcela svobodně vs. p lidé mají svobodnou vůli, mají vliv na své jednání a jejich chování není jen soubor odpovědí na podněty prostředí Watsonovy preskriptivní dimenze p Všechno poznání získáváme díky konkrétním zkušenostem. p Naše smysly nás mohou klamat, je lepší spoléhat se na naši schopnost myšlení než na vnější informace. p Když se snažíme porozumět světu kolem nás, neměli bychom se spoléhat na vlastní myšlení a logiku, ale spíše na pozorování okolí. Watsonovy preskriptivní dimenze 4. Racionalismus -- Empirismus p Je primárním zdrojem našeho poznání smyslová zkušenost nebo je jím logické uvažování a myšlení? Watsonovy preskriptivní dimenze p Prožívání nebo myšlení není možné rozkládat, vždy dojde ke změně nebo eliminaci dané myšlenky či pocitu. p Je lepší posuzovat ideje podle jejich užitečnosti než podle obsahu. p Než začneme zkoumat jakékoli psychické procesy, je třeba určit a popsat všechny možné obsahy vědomí. Watsonovy preskriptivní dimenze 5. Funkcionalismus -- Strukturalismus p Jsou relevantními kategoriemi psychologie činnosti psychiky -- to, co mysl dělá (psychické funkce) nebo psychické obsahy, struktura psychiky? Watsonovy preskriptivní dimenze p Než začneme shromažďovat data, je třeba nejprve formulovat teorii. p Neměli bychom vyvozovat závěry dříve, než prozkoumáme větší množství faktů, údajů a pozorování. p Pokud začínáme zkoumání nějakého jevu a v mysli už máme zformulovány nějaké předpoklady nebo tvrzení o daném tématu, může dojít ke zkreslení tím, že budeme věnovat pozornost jen vybraným jevům. Watsonovy preskriptivní dimenze 6. Induktivismus -- Deduktivismus p má výzkum začínat pozorováním a vytvářet složitější koncepty postupně z jednodušších (induktivní postup) nebo existují určité pravdy či obecné principy, ze kterých je možno odvodit specifické předpoklady a očekávání? Watsonovy preskriptivní dimenze p Každé stvoření je naplněno živoucí silou, kterou věda nedokáže vysvětlit. p Všechno lidské chování může být vědecky vysvětleno z hlediska fyziologie a biochemie. p Fyziologické procesy nemohou být nikdy dokonale a úplně vědecky vysvětleny. Watsonovy preskriptivní dimenze 7. Mechanismus - Vitalismus p Jsou psychické jevy vysvětlitelné mechanickými nebo fyzikálně-chemickými procesy nebo zde působí nějaký jiný faktor kromě těch mechanické povahy, jako třeba životní síla, duše? Watsonovy preskriptivní dimenze p Když dva lidé pozorují určitý jev, měli by být schopni uvést totožné poznatky. p Je téměř stejně důležité, jestli ne důležitější, zkoumat prožívání každé jednotlivé osoby, než plánovat "objektivní" studie p Hypotézy používané ke zkoumání myšlení a chování musí být falsifikovatelné. Watsonovy preskriptivní dimenze 8. Metodologický objektivismus -- Metodologický subjektivismus p Jsou používané metody vytvořené tak, aby bylo zkoumání ověřitelné nebo mají použité metody získávat subjektivní a ne nutně externě ověřitelné výsledky? Watsonovy preskriptivní dimenze p Abychom nějaké informaci porozuměli, je třeba ji rozložit na nejmenší částečky. p Zdá se, že naše mysl organizuje prožívání a vnímání do celků, které znamenají více než součet jejich částí. p Podstata informace není v konkrétních prvcích, ale spíše ve vztazích mezi nimi. Watsonovy preskriptivní dimenze 9. Molekulární přístup -- Molární přístup Jsou data, která tvoří celek nějakého psychického jevu popsatelná v malých jednotkách, jednotlivých prvcích (molekulární přístup) nebo ve větších jednotkách (molární)? Watsonovy preskriptivní dimenze p Naše vědomí a prožívání je plně vysvětlitelné tělesnými fyziologickými procesy, neexistuje duše oddělená od těla. p To, co se nám jeví jako hmota nebo tělo, to co vidíme kolem sebe, je pouze produkt přestav naší mysli. p Tělo a duše jsou dvě oddělené entity. Watsonovy preskriptivní dimenze 10. Monismus -- Dualismus p Existuje jen jeden základní princip skutečnosti nebo dva (nebo více)? Watsonovy preskriptivní dimenze p Vývoj lidstva probíhal prostřednictvím evoluce a přirozeného výběru po milióny let. p Jsem přesvědčen, že přírodní zákony vždycky neplatí. Watsonovy preskriptivní dimenze 11. Naturalismus -- Supernaturalismus p Je pro vysvětlení psychických jevů třeba počítat s transcendetními silami, s nadpřirozenem? Watsonovy preskriptivní dimenze p Abychom se dobrali k co nejpřesnějším poznatkům o psychologických konstruktech, je lepší studovat prožívání jednotlivce než se pokoušet o generalizace, které nemusí platit pro každého. p Mezi jednotlivými lidmi existují takové rozdíly, že není možné dospět k obecnému pojetí psychických procesů. p Je důležité odhalit obecné zákonitosti lidského chování. Watsonovy preskriptivní dimenze 12. Nomothetický přístup -- Idiografický přístup p Je kladen důraz na objevování obecných principů nebo zákonitostí nebo na zkoumání jednotlivců? p Při zkoumání psychických procesů je důležitější věnovat pozornost vztahům mezi podnětem prostředí a reakcí než prožívání. Watsonovy preskriptivní dimenze 13. Periferalismus -- Centralismus p Je při vysvětlování psychických jevů kladen důraz spíše na periferní části těla nebo spíše na procesy v mozku? Watsonovy preskriptivní dimenze p Získávání poznatků by mělo být řízeno užitečností výsledku. p Hledání vědění nemá mít žádný jiný důvod kromě toho, že odpověď na položenou otázku existuje a měla by být získána. p Výzkumný projekt by měl mít konkrétní cíle a měl by vést k poznatkům, které je možno využít v praxi. Watsonovy preskriptivní dimenze 14. Purismus -- Utilitarismus p Je vědění hledáno pro vědění samotné (purismus) nebo má být využito k nějakému cíli? Watsonovy preskriptivní dimenze p Neparametrické testy jsou pro psychology, kteří netuší, co je správná věda. p Nejlepším indikátorem, že je možné dospět k novým poznatkům, jsou statisticky významné numerické rozdíly. p Použití čísel pro kódování odpovědí znamená ztratit podstatnou část informace o daném člověku. Watsonovy preskriptivní dimenze 15. Kvantitativní přístup -- Kvalitativní přístup p Jsou popisy nebo data redukovatelná na čísla nebo jsou důležitější spíše kvalitativní rozdíly? Watsonovy preskriptivní dimenze p Nejlepší rozhodnutí dělají lidé, když se dokáží řídit rozumem, s chladnou hlavou. p Lidé budou mít prospěch z toho, když se nebudou řídit jen logikou a nechají promluvit svůj instinkt, své emoce. Watsonovy preskriptivní dimenze 16. Racionalismus -- Iracionalismus p Máme se řídit spíš zdravým rozumem a inteligencí nebo do procesu myšlení mohou zasahovat či ho úplně ovládat emocionální faktory? Watsonovy preskriptivní dimenze p Při zkoumání průběhu vývoje je vhodnější sledovat určitou skupinu dětí několik let. Watsonovy preskriptivní dimenze 17. Průřezový přístup -- Vývojový přístup p Je důraz kladen spíše na statický, průřezový přístup, zkoumání jedinců v jednom bodě času nebo na longitudinální přístup, sledování změn v průběhu času? Watsonovy preskriptivní dimenze p Lidé se chovají proměnlivě podle situace, ve které se nacházejí. p Osobnost člověka se během dospělosti už zásadně nemění. Watsonovy preskriptivní dimenze 18. Statický přístup -- Dynamický přístup p Je kladen důraz na přetrvávající aspekty nebo na změnu a faktory změny? Kontrolní otázky p teorie vědeckého poznání -- Kuhnova Struktura věděckých revolucí, základní pojmy p psychologické systémy p Watsonovy preskriptivní dimenze Doplňující literatura p Kuhn, T.S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh. p stručné shrnutí Kuhnovy knihy (v angličtině)