+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Autor vývojové teorie | | |---------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-| |Věk |Periodizace |S. Freud |E.H. |M. |J. Piaget |Kohlberg | | | | | | | | | | | | |(Cit.dle | |Erikson |Mahler | | | | | |Švancara) | | | | | | | |---------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-| |r |m | Stadium/Fáze | | |-----+---+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-| |1 |2 |Novorozenecké|Orální |Důvěra |Normální autismus |1. Senzo | | | | | |-------------| | | | | |-| | |---|Kojenecké |Pokračovatelé: |-základní |-----------------------------|motorické | |-| | |4/6| | | |symbiotická | | | | | |---| |1. Sací |nedůvěra |-----------------------------| | |-| | |9/ | | | |Separačně |diferenciace | | | | | | | |2. |->naděje |--individuační| | | | | | |10 | |orálně-sadistická| |proces | | | | | | |---| | | | |---------------| | |-| | |12 | | | | |praktikující | | | | |-----+---+-------------+-----------------+------------| | | | |-| |2 |15/|Batolivý věk | |Autonomie x | | | | | | | | | | |stud a | | | | | | | |18 | | |pochyby | | | | | | | |---| |-----------------| | |---------------| | |-| | | | |Anální |-> vůle | |znovusbližovací| | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | |-----+---| | | | |---------------+-----------------------| |-| |3 | | | | | |Konsoilidace |2. |Symbolické| | | |-----+---+-------------+-----------------+------------| |individuality |Předoperační| | |-| |4 | |Předškolní |Falické |Iniciativa x| | | | | | | |-----+---|věk | |vina | |a počátky | |----------| |-| |5 | | |(Uretrální) | | |emoční stálosti| |Názorné | | | |-----+---| |-----------------|->cíl | |objektu | |myšlení | |-| |6 | | |Latence |(účelnost) | | | | | | | |-----+---+-------------| |------------| |.... | | | |-| |7 | |Školní věk | |Snaživost x | | | | | | | |-----+---| | |méněcennost | |.. |-----------------------| |-| |8 | | | | | | |3. St. Konkrétních | | | |-----+---| | |-> | |. |operací | |-| |9 | | | |kompetence | | | | | | |-----+---| | | | | | | |-| |10 | | | | | | | | | | |-----+---| | |------------| | | |Prekonvenční |-| |11 | | | |Identita | | | | | | |-----+---+-------------+-----------------| | | | | |-| |12 | |Pubescence, |Genitální |X | | | | | | |-----+---| | | | | |-----------------------| |-| |13 | |dospívání | |konfúze rolí| | |4. St. | | | |-----+---| | | | | | | |-| |14 | | | |->věrnost | | |Formálních operací | | | |-----+---| | | | | | |Konvenční |-| |15 | | | | | | | | | | |-----+---+-------------| | | | | | |-| |16 | |Adolescence | | | | |Pokračovatelé: | | | |-----+---| | | | | | | |-| |17 | | | | | | |5. stadium: | | | |-----+---| | | | | | | |-| |18 | | | | | | |˙ | | | |-----+---| | | | | |Arlinová:vyhledávání | |-| |19 | | | | | | |problému | | | |-----+---| | | | | | |Postkonvenční|-| |20 | | | | | | |˙ Jiní: | | | |-----+---+-------------| |------------| | | | |-| |20 | |Mladá | |Intimita | | |Dialektické myšlení | | | | |---|dospělost | | | | | | |-| |- | | | |X | | | | | | | |---| | | | | | | |-| |30/32| | | |Izolace | | |˙ Postformální | | | | |---| | | | | |myšlení | |-| | | | | |-> láska | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | |-----+---+-------------| |------------| | | | |-| |30/ | |Střední | |Generativita| | | | | | | |---|dospělost | | | | | | |-| |32 | | | |X | | | | | | | |---| | | | | | | |-| |- | | | |Stagnace | | | | | | | |---| | | | | | | |-| |46/48| | | |-> péče | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | |-----+---+-------------| | | | | | |-| |46/48| |Stárnutí | | | | | | | | | |---| | |------------| | | | |-| |- | |(Presenium) | |Integrita | | | | | | | |---| | |"já" | | | | |-| |65 | | | | | | | | | | | |---| | |X | | | | |-| | | | | | | | | | | | | |---| | |Zoufalství | | | | |-| | | | | | | | | | | | |-----+---+-------------| |-> moudrost | | | | |-| |65- | |Stáří | | | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | |(Senium) | | | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | | |---| | | | | | | |-| | | | | | | | | | | | |-----+---+-------------| | | | | | |-| |75 | |Vysoký věk | | | | | | | | | |---| | |------------| | | | |-| |- | | | |Deváté | | | | | | | | | | |stadium | | | | | | +----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ Srovnání jednotlivých pojetí vývojových stadií (Pro seminář z Vývojové psychologie II zpracovala A.Uhrová) Některé prameny pro studium vývojových teorií: ˙ Drapela, V. J. (1997) Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál. ˙ Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Praha: Portál. ˙ Erikson, E.H. Osm věků člověka (Langmeier, Langmeierová: překlad kapitoly z knihy "Dětství a společnost") ˙ Erikson, E.H. (1999) Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny ˙ Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. ˙ Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie ˙ Sterneberg, R.J. (1999). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ˙ Švanacara, J. (1973). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN ˙ Vašina, L. (2002) Klinická psychologie a somatická psychoterapie, díl I.. Brno: Neptun. (s.130-135)