Příprava na 3. seminář z Vývojové psychologie II Téma: "Mladí dospělí získávají nové sociální role" Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku partnerské, rodičovské a profesní role v období mladé dospělosti. Budeme se zabývat "tradičními" a alternativními řešeními, rozdíly mezi muži a ženami. V této souvislosti bude probrána problematika vývojových úkolů v období mladé dospělosti. Zadání: Studenti si ve skupinkách připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. Mediálně prezentovaná realita Zaměřte se na některé televizní pořady, seriály aj., dále na časopisy, případně jiná média. Jak je zde prezentováno: ˙ Partnerství: -"tradiční" partnerství (s vývojem monogamního vztahu, manželstvím,..) -jeho alternativy-život bez trvalého partnera -volné soužití ˙ Rodičovství -"tradiční" podoba (výchova dětí v manželství) -jeho alternativy- bezdětnost -svobodná matka -jiné ˙ Profesní role-rozdíly v mužské a ženské profesní roli, souvislotst s partnerskou a rodičovskou rolí, různá řešení 2. Zjistěte současnou situaci a postoje mladých dospělých Ve skupinkách si naplánujte rozhovor s několika mladými dospělými (věk: 20-35 let) a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Proveďte rozhovor s mladým dospělým: a) který žije bez trvalého partnera (tzv. "singles") -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem b) který žije v manželství a je dosud bezdětný -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem c) který žije v manželství a má dítě/děti -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem Zjistěte: ˙ Jaká je jeho/její současná role a) partnerská b) rodičovská c)profesní. Podrobněji: Jaké jsou postoje k jiným alternativám těchto rolí? Jaké má vzory v rodičích a do jaké míry ovlivňují jeho postoj či jeho současnou roli? Jak se tyto role (ad a,b,c) vzájemně ovlivňují? Jaký je jeho/její systém hodnot v souvislosti s těmito rolemi? Jaká jeho/její spokojenost s těmito rolemi? Proč se takto rozhodl/a? Zda plánuje změnu? Proč? Zaměřte se na rozdíly mezi muži a ženami ( např. mužská a ženská profesní role, různé postoje žen/mužů k ženské/mužské profesní roli, na rozdíly; souvislost profesní a rodičovské role apod.) ˙ Dejte do souvislosti s vývojovými úkoly-jak je řeší (inspirace: vývojové úkoly dle Havighursta pro období mladé dospělosti) 3. Úkol pro všechny: Zamyslete se nad tím, jak je to s vámi a s vaší volbou a postojem k profesní, partnerské a rodičovské roli. Havighurst: Vývojové úkoly pro období mladé dospělosti (20/22-30/32 let): 1. Ucházet se o přízeň partnera a zvolit si partnera pro manželství 2. Učit se přizpůsobovat se partnerovi a žít s ním v harmonickém soužití 3. Založit rodinu a asimilovat rodičovskou roli 4. Vychovávat děti a vycházet vstříc jejich individuálním potřebám 5. Naučit se vytvářet domov a převzít odpovědnost za domácnost 6. Snažit se o další vývoj profesní odbornosti 7. Převzít nějakou formu veřejné odpovědnosti-občanská kompetence 8. Vyhledat odpovídající sociální skupiny a začlenit se do nich (cit. dle Švanacara)