Příprava na 4. seminář z Vývojové psychologie II Téma: Střední a pozdní dospělost: "Ohlédnutí za minulostí a pohled do budoucna" Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku spojenou s vývojovým obdobím střední a pozdní dospělosti. Budeme se zabývat změnami v sociálních rolích, tématem druhých manželství, problematikou přirozených vývojových krizí u mužů a u žen. Zadání: Studenti si ve skupinkách připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. změny v sociálních rolích ve střední a pozdní dospělosti Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Rozhovor proveďte s dospělým v období střední nebo pozdní dospělosti, který má již dospívající dítě/děti Při plánování rozhovoru se zaměřte: ˙ na změny v roli rodičovské, ˙ na změny ve vztahu k partnerovi, ˙ na změny ve vztahu k vlastním rodičům ˙ na změny v profesní roli. Ve všech jmenovaných oblastech se zaměřte na současný stav, plány do budoucna, vzpomínky na plány z minulosti a jejich uskutečnění. Snažte se zjistit jeho/její vztah k uskutečněným a neuskutečněným plánům. Jaké prostředky volil/a k dosažení svých cílů. Jaké vyrovnávacích strategie při jejich nedosažení. V této souvislosti se snažte zjistit, jaké vývojové úkoly, řeší a s jakým úspěchem. Můžete se inspirovat vývojovými úkoly dle Havighursta pro období střední dospělosti. 2. První a druhé manželství Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Oslovte dospělé v období střední nebo pozdní dospělosti, kteří jsou ženatí/vdané a: a) jejichž manželství je pro ně první b) jejichž manželství je pro ně druhé Zaměřte se na změnu postojů k manželství obecně, i k vlastnímu manželství, na změnu v partnerské a rodičovské roli. Na okolnosti, které udržují současné manželství/vedly k manželství novému. Snažte se porovnat obě skupiny ad a) a b). U skupiny b)se zaměřte na srovnání postojů a očekávání a průběhu v prvním a v druhém manželství. 3. Přirozené vývojové krize u mužů a u žen Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Proveďte rozhovor s dospělými ve věku 40-60 let. Proveďte rozhovor s mužem i se ženou. Zaměřte se na přirozené vývojové krize u mužů i u žen (můžete se dotknou tématu nástupu puberty u dívek i u chlapců, problematiky těhotenství a porodu, menopauzy/andropauzy aj.) Zjistěte, která období ve svém životě považoval/a za krizová, zda považuje současné období za krizové a v čem, případně zdali předpokládá krizové období v budoucnosti a proč. Zjistěte, jaká jsou podle něj/ní přirozená krizová období u jedinců opačného pohlaví. Jak se vyrovnává s vývojovými krizemi partnera, dětí, rodičů. 4. mediálně prezentovaná realita Zjistěte, jak je v současné době v médiích prezentována problematika: ˙ krize středního věku ˙ menopauzy a andropauzy ˙ druhých manželství ˙ "vylétávání z hnízda" a "syndromu prázdného hnízda" Můžete porovnat naše a zahraniční média. Vývojové úkoly pro období střední dospělosti podle Havighursta: 1. pomoci dospívajícím, aby se stávali odpovědnými jedinci 2. dosáhnout dospělé sociální a občanské odpovědnosti 3. udržení uspokojivé výkonnosti ve vlastní profesi 4. rozvinutí aktivit volného času 5. plně rozvinout vztahy k manželskému partnerovi jako osobnosti 6. přijmou fyziologické změny středního věku a adaptovat se na ně 7. přizpůsobit se stárnoucím rodičům (cit. dle Švancara)