Seminář č. 1 (21.10.2005) -- Srečko Kosovel Stručný návod k přípravě I, Při četbě poezie (platí to i do budoucna) si vždy všímejte těchto věcí: 1. tematiky básní 2. typických motivů 3. básníkovy metaforiky 4. použitých figur a tropů 5. vnitřní a vnější stavby básní 6. lyrického subjektu a jeho vztahu k světu Pro ty, kteří již pozapomněli na některé literárněvědné termíny, připomínám: figury -- prostředky básnického stylu, které spočívají v umělém seskupování slov nebo vět, při němž se nemění slovní význam (na rozdíl od tropů), takových figur známe celou řadu. Mezi zvukové, které využívají opakování hlásek, slabik a slov na hranicích veršů, větných úseků a souvětí, patří např. paronomázie (užití slov odvozených od téhož základu: Vždy dopuštění slepě padne, slepecky táhnem slepou hrou... Vl. Holan), anafora (opakování téhož slova nebo skupiny slov na počátku dvou nebo i více po sobě následujících veršů: noc soví s černým srdcem tmy/ noc rodící mě stále znova/ noc lamantina nespící/ noc kdy tichu straní slova -- Fr. Halas) a epifora (opakování stejných slov na koncích veršů), k syntaktickým, jež zvláštně používají spojovacích výrazů a vazeb, řadíme asyndeton (spojení větných členů nebo vět bez spojky), polysyndeton (opakování téže spojky u všech členů: lidé a zvířata a věci) , gradaci (rostoucí pádnost, účinnost slov, slovních spojení: kvas prudký jiným v duši pad´/ a roste, bují, kypí v hrudi... -- K. Toman), antitezi (přirovnání protikladem: kůň vyjíždí, on nevyjíždí, on větrem letí) aj. Figura však může spočívat i v přehozeném slovosledu (inverze) nebo ve vypuštění hlásky, slova i části věty (elipsa). tropy -- básnické prostředky, které užívají slov v přeneseném významu, patří sem metafora (přenesení slova na představu, která se původní představě v něčem podobá: kohoutek u pušky, moře lidí) a jí blízká personifikace, dále metonymie (přenesení pojmenování jednoho předmětu nebo jevu na jiný na základě jejich věcné souvislosti: a město čeká úzkost ve zdech svých -- J. Seifert; město = všichni obyvatelé města), alegorie (nepřímé, obrazné vyjádření něčeho), symbol, hyperbola (nadsázka: těžký dech bratří nám do tváří šlehá/ rozžhaven tisíci sluncí...-- Ot. Březina), oxymorón (zdánlivě nelogické spojení dvou slov: zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk, zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit -- K. H. Mácha), eufemismus (ztlumené, zmírněné vyjádření něčeho: až bude růst nade mnou tráva -- P. Bezruč), ironie (druh výsměchu, jehož princip spočívá v užití jistého slova nebo výroku v opačném smyslu), sarkasmus (vystupňovaná ironie: Nepřítel se pokusil zákeřně střílet na naše letadla, pokojně svrhující pumy na jeho města. -- K. Čapek) aj. lyrický subjekt -- nazývaný též lyrické já, je subjekt vnitřního mluvčího v básni (lyrickém díle); není to tedy autor díla, nedá se s ním ztotožnit, ovšem míra odstupu lyrického subjektu od skutečného subjektu autora bývá různá; někdy je lyrický subjekt vytvářen přímo jako mluvčí autora, jindy se naopak může stylizovat tak, že vůbec neodpovídá skutečnostem autorova života II, Doporučuji se soustředit zejména na básně, které najdete v souboru Srečko Kosovel -- Izbrane pesmi, který je také mezi studijními materiály předmětu, případně ještě na další konstruktivistické básně ze sbírky Integrali, které ve výše uvedeném souboru nejsou zahrnuty pro svoji grafickou náročnost, ale najdete je mj. v českých antologiích z Kosovelova díla. III, V Kosovelově poezii můžeme rozlišit básně impresionistické (se symbolistními prvky), expresionistické a konstruktivistické. Zkuste ke každému typu najít alespoň tři reprezentativní příklady a objasněte nejvýraznější rozdíly. IV, Kosovel ve svém zápisníku uvedl: Moderní básník ničí formu, aby dospěl k živému, bezprostřednímu životu. Ve kterých básních se nejvíce projevuje Kosovelova destrukce tradiční básnické formy? V, Srečko Kosovel bývá označován za nejvýraznějšího "lyrika smrti" ve slovinské literatuře, najděte důvody k tomuto tvrzení. Na více příkladech také ukažte básníkovy rozdílné pohledy na smrt. VI, Ze kterých básní vyčtete Kosovelův pocit osamělosti nabývající mrazivých, často až katastrofických rozměrů? VII, V českém prostředí bývá Kosovel někdy přirovnáván k Jiřímu Wolkerovi. Osvěžte si základní znalosti ze střední školy a zkuste najít některé společné rysy obou básnických legend. Shledáváte v některé Kosovelově básni vzdálonou příbuznost se slavným Wolkerovým Epitafem: Zde leží Jiří Wolker, básník, jež miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít. Dřív než moh srdce k boji vytasit, zemřel, mlád dvacet čtyři let. VIII, Na Kosovelovu poezii měl nesmírný vliv kraj, kde se narodil a kde žil. Najděte na mapě, kde se nacházejí obce Sežana a Tomaj. Doložte na několika ukázkách jak básník vnímal přírodu a vůbec atmosféru svého kraje. IX, V impresionistických básních byl Kosovel blízký Josipu Murnovi, jehož poezii rád četl. Jaký duševní stav, nálada je v těchto verších vyjádřen? X, Najdete v Kosovelově básních také milostné motivy? Přikládá některému pólu lásky (duchovnímu či tělesnému) větší význam? XI, V expresionistické lyrice se často setkáváme mj. s přesunem lyrického subjektu z jednotného čísla do množného. Objevíte něco podobného i u Kosovela? XII, Co Kosovel a bůh, respektive motiv zápasu s bohem? XIII, Zkuste se zamyslet o významu básně Ekstaza smrti a podobně Kons. 5. XIV, Vyhledejte v Kosovelově básních sociální motivy a vyjádření vzdoru, vzpoury, odporu proti soudobému společenskému řádu. XV, Kosovel užil také velmi účinného prostředku, kterým docílil vysokého stupně afektivnosti. Jedná se o tzv. afektivní infinitiv. Najdete jej v některé básni? XVI, Bude dobré, když si knižní výbory z Kosovelova díla nebo soubor veršů, který jsem přidal do studijních materiálů, přinesete s sebou na hodinu, ať máte odkud čerpat ukázky, které budou sloužit jako argumenty k vašim tvrzením. Pokud si někdo dá tu práci a úryvky si vypíše, nemusí nic jiného nosit. XVII, Kdo se z jakýchkoliv objektivních i neobjektivních důvodů nebude moci zúčastnit semináře, zpracuje vlastní pohled na Kosovelovu poezii písemně v rozsahu minimálně 2 normostrany vlastního textu. Termín pro odevzdání je 4.11.2005. Nerušenou četbu přeje Michal Przybylski pyby@mail.muni.cz