29.4. 2004 12:00:00 - Nepsané pravdila chování jsou důležitá Firemní kultura: kroky k úspěchu Co všechno můžeme pot pojem firemní kultura zahrnout? V nejširším pojetí, zastřešuje celkové klima ve společnosti, chování zaměstnanců k sobě navzájem, vzájemnou důvěru a jejích spokojenost. Charakterizuje jak se většina zaměstnanců firmy drží psaných, a zejména nepsaných pravidel. Firemní kultura ovlivňuje motivaci zaměstnanců i jejich fluktuaci. Ideální kultura a nepsaný pravidla Hledá-li společnost nového zaměstnance, měla by kromě jiného pečlivě zvážit, z jaké firemní kultury přichází a zde do společnosti svým chováním bezproblémově zapadne. Klímá, pracovní postupy a zvyklosti malých i velkých firem, stejně jako zahraničních a českých, se velice liší. Pro nového zaměstnance já pak nezbytné začít, co nejdříve rozlišovat mezi tím, co hlásají firemní pravidla, a tím, jaký je skutečný obraz každodenního jednání zaměstnanců. Zaměstnanec jsi tak udělá obrázek u tom, jak to ve společnosti, opravdu takzvaně chodí. Jaké jsou základní charakteristiky firemní kultury úspěšných firem? Zaměstnanci respektují své manažery, a naopak. * Ve firmě panuje otevřenost a dobrá vzájemná komunikace. * Problémy se řeší společně se zaměstnanci. * Zaměstnanci se cítí spoluodpovědni za úspěch. * Panuje rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Firma s rozvinutou firemní kulturou bych měla také podporovat průběžné vzdělávání zaměstnanců oslavovat úspěchy odměňovat dosažené výkony a tím dále zajišťovat vyšší a produktivitu práce. Nedosahuje-li firma výkonnosti a ctěného rozvoje, je chyba nejen ve technologii, marketingu a prodeji, ale i ve firemní kultuře. Problémem může být chování zaměstnanců k sobě navzájem - v atmosféře uvnitř firmy - ale ve i ve vnímání firmy navenek a chování pracovníků k zákazníkovi. Často může platit, že zaměstnanec, který se neumí dohodnout s kolegou, ne bude umět jednat lépe ani s klientem, což může značně pošpinit firemní reputaci. Co udělat pro oživení firemní kultury? * Vytvořit v lidech potřebu změny. * Vysvětlit, co bude změna znamenat pro každého zaměstnance, o změnách průběžně mluvit. * Nechat firemní kulturu postupně žít do vědomí zaměstnanců a mapovat všechny změny. * Pracovat pravidelně a pravidelně dávat zpětnou vazbu s týmy i jednotlivci. * Nabírat vhodné zaměstnance a podporovat jejich vzdělávání, zvyšovat odpovědnost zaměstnanců za dosahování výsledků. Blanka Chladová, Openn, personálně-vzdělávací, společnost Zdroj: http://zamestnani.idnes.cz/zamestnani.asp?r=zamestnani&c=2004M101Z01E [cit. 29. 4. 2004, 18:49]; upraveno