Kapitoly z dějin filmu I. Písemný test Termíny: pátek 27. 1. 2006, 11:40, D22 (řádný) pátek 3. 2. 2006, 11:40, D22 (opravný) K absolvování nutná úspěšnost 60% Dnešní povinná literatura: Ginette Vincendeauová: Hollywoodský Babylon. Nástup zvukového filmu a jazykových verzí. Iluminace 16/2004, č. 2 (54), s. 5-20. Nataša Drůbková-Meyerová: Two Sounds of Music? Sovětský a americký muzikál ve 30. letech. Iluminace 16/2004, č. 2 (54), s. 101-112. Milan Klepikov: Dezertér a ,,dezertéři". ,,Rudí" a ,,bílí" Rusové a výmarský film. Iluminace 15/2003, č. 2 (50), s. 73-87. Karel Spěšný: Tod Browning. Cinepur 13, č. 36 (listopad 2004), s. 34-41. SSSR ve 20. letech Charakteristika Později než jiná avantgardní hnutí Revoluce 1917 ­ kontrola státu Úspěchy montážních filmů v zahraničí ­ financování domácího průmyslu Periodizace porevolučního filmu: 1918-1920 boj o přežití 1921-1924 obrození průmyslu 1925-1933 růst a export 1918-1920 2 revoluce v r. 1917 1919 ­ znárodnění kinematografie Chybějící filmaři: Státní filmová škola Experimenty (Kulešov) 1921-1924 Nová ekonomická politika 1922: Lenin ­ film jako nejdůležitější umění Goskino 1923: 99% filmů ze zahraničí 1924: vzestup produkce 1925-1933 1925: Sovkino Nová generace režisérů Sergej Ejzenštejn (Křižník Potěmkin, 1925) Vsevolod Pudovkin (Matka, 1926) Dziga Vertov (Muž s kinoaparátem, 1929) Tvorba ve studiích neruských republik Teoretické spisy Forma a styl montážního filmu Náměty Narativní struktura Sociální síly místo jedinců Jedinec reprezentující skupinu či třídu Dramatické napětí (ne neviditelnost stylu) Rychlý dynamický střih Nediegetické záběry Speciální efekty Muž s kinoaparátem Čelovek s kino-aparatom 1929 Režie Dziga Vertov Hollywood ve 20. letech Charakteristika Změny: ekonomická prosperita, prohibice, emancipace žen Stále existuje: vysoká míra rasismu, omezené kvóty pro imigranty, nízké výdělky v zemědělství Filmový průmysl prosperuje Struktura průmyslu Rostoucí vertikální integrace Rozdělení: Velká trojka: Paramount-Publix, Loew´s (MGM), First National Malá pětka: Universal, Fox, Producers Distributing Corporation, Film Booking Office, Warner Bros. Mimo: United Artists MPPDA Frivolní filmy a skandály prominentů Will Hays Pokyny 1924; zpřísnění: 1927, 1930; 1934: Production Code Další služby a působení Studiová produkce Zdokonalování klasického stylu Světlo (tříbodový systém svícení) ,,fill", ,,backlight", ,,key" Nástup režisérů, kteří dominovali dalších 30 let D. W. Griffith Ovlivněný Ernstem Lubitschem a německým poválečným filmem Mnohem méně úspěšné filmy 2 rané zvukové filmy Nástup minoritních žánrů Douglas Fairbanks (Zloděj z Bagdádu, The Thief of Bagdad, 1924) Western (John Ford, Frank Borzage) Komedie ­ i celovečerní Charles Chaplin, Harold Lloyd, Buster Keaton Horor (vliv Kabinetu dr. Caligariho) Gangsterka Blockbuster Pol. 20. let: investice z Wall Street Ben Hur (1922-1926) Zahraniční režiséři Ernst Lubitsch Benjamin Christensen, Mauritz Stiller, Victor Sjöström (jako Seastrom) F. W. Murnau Evropský vliv: Flesh and the Devil (Tělo a ďábel, 1926, r. Clarence Brown) Stylistické a technologické změny Jen málo důležitých změn Nový přístup ke kameře ­ ,,soft style" Panchromatický filmový materiál Mezinárodní trendy ve 20. letech Filmová Evropa 1922-3: snaha o spolupráci 1924-7: ustálení evropského trhu 1929: zvukový film, konec spolupráce 13560,440,4Británie 23121044Francie 963064539Německo 758448793345 Spojené státy 192919261929192619291926 BritánieFrancieNěmeckoZemě původu Mezinárodní styl Stylistické ovlivňování Pád domu Usherů (Jean Epstein) Vliv avantgardních hnutí na běžnou produkci (Anthony Asquith, Alfred Hitchcock) Pád domu Usherů La Chute de la maison Usher 1928 Režie Jean Epstein Vývoj zvukového filmu 1926-1945 Nástup zvuku The Jazz Singer (1927) Dominující: USA, Německo, SSSR Systémy: ,,sound-on-disc" a ,,sound-on- film" Přechod na zvuk: 1932 v USA 1935 v Německu 1936 v SSSR Změny s nástupem zvuku Problémy s novou technologií Nové postupy (,,multiple-camera shooting") Velké investice pro kina Nové žánry: muzikál Jazyková bariéra Hollywoodský studiový systém 1930-1945 Nová struktura průmyslu 8 dominujících společností ,,Majors" nebo ,,Big Five": Paramount, MGM, Fox (od r. 1935 20th Century Fox), Warner Bros., RKO (Radio-Keith- Orpheum) ,,Minors" nebo ,,Little Three": Universal, Columbia, United Artists Několik nezávislých firem a producentů Způsoby uvádění ve 30. letech Změny způsobené nástupem zvuku a hospodářskou krizí Konec doby kino-paláců Levné B-filmy Během války návštěvnost opět stoupla Inovace v Hollywoodu Inovace v nahrávání zvuku Pohyb kamery Technicolor Speciální efekty Filmový obraz Hlavní režiséři Starší generace: Charles Chaplin, Josef von Sternberg, Ernst Lubitsch, John Ford, Howard Hawks Noví režiséři: George Cukor, Rouben Mamoulian, Vincente Minnelli, Orson Welles Emigranti: Alfred Hitchcock, Fritz Lang, Billy Wilder, Otto Preminger Žánrové inovace a transformace Muzikál (revue, backstage, opereta) Romantická komedie Horor (Dracula, 1931; Frankenstein, 1931) Filmy se sociální problematikou Gangsterky Film Noir Potíže v ráji Trouble in Paradise 1932 Režie Ernst Lubitsch Jiné studiové systémy Británie 1927 ,,Quota Act" Systém podobný americkému Velká studia: Gaumont-British, British International Picture (BIP) Malá studia: British and Dominion, London Film Productions, Associated Talking Pictures 1937: krize Válečný režim Další studiové systémy Japonsko: 1923: zemětřesení v Tokiu Společnosti: Šočiku, Nikacu, Toho Indie Čína Film a stát: SSSR, Německo, Itálie Charakteristika SSSR 1919: znárodnění; 30. léta: centralizace Německo po r. 1933: podpora soukromého podnikání; pomalé zkupování a nacionalizace průmyslu Itálie podpora průmyslu a cenzura; nedošlo ke znárodnění produkce SSSR ­ sociální realismus a válka Centralizace (během 1. pětiletky) 1930: Sojuzkino Zefektivnění; osvobození od dovozu Přesto nedostatek filmů Boris Šumiacki (řed. Sojuzkina) Zábavné a snadno pochopitelné filmy (konec montážní školy) 1935: doktrína sociálního realismu Sociální realismus 1934: kongres sovětských spisovatelů Umělci ve službách cílů strany Až do pol. 50. let Ve filmu oficiálně od ledna 1935 Čapajev (1934, bři. Vasiljevové) Vzorový film sociálního realismu: Propagace ideologie strany Život běžných lidí v pozitivním světle Vzdělávání uměním Pozitivní hrdina Hlavní žánry soc.realismu Občanská válka (úspěch Čapajeva) Biografie (úspěch Čapajeva) Adaptace knih Maxima Gorkého Filmy o ,,progresivních" carech (Ivan Hrozný, Petr I. Veliký) Sovětský film za války Antinacistické filmy (kromě období 1939-1941 ­ pakt o něútočení) Přesun filmové produkce z Moskvy do republikových studií Mírné zpoždění produkce ­ pásma krátkých filmů o válce Celovečerní filmy od r. 1942