Kapitoly z dějin filmu I. (od počátků do r. 1945) Požadavky pro písemný test: Znalost povinné literatury Základní orientace v problematice, postižení historického vývoje (přednášky) Povinná literatura Ke každé přednášce 1-3 krátké texty (přístupné v elektronické podobě v IS) Seznam k dispozici na začátku každé přednášky Rozšiřující literatura Bartošek, Luboš: Náš film. Kapitoly z dějin (1896­1945). Praha 1985. Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York 1994. Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York 1996. Periodizace tzv. němý film (do r. 1930) ˇ raný film (1895­1907) ­ ,,film atrakcí" ˇ přechodné období (1907­1915) ­ ,,film narativní integrace" ˇ klasický film (po r. 1915, celá 20. léta) tzv. zvukový film (1930­1960) ˇ předválečný a období II. světové války (do r. 1945) ˇ poválečný film tzv. moderní film (1960­ dnes) Náplň kursu: 4. 11. 2005 ˇ počátky filmu ˇ 20. léta ve světě ­ 1. část 25. 11. 2005 ˇ 20. léta ve světě ­ 2. část ˇ nástup zvukového filmu ˇ Hollywood 1930­1945 16. 12. 2005 ˇ film ve světě 1930­1945 ˇ český film do r. 1945 ˇ dokumentární, animovaný a experimentální film Dnešní povinná literatura: Karel Smrž: Historický přehled objevů, vedoucích ku vynálezu kinematografu. In: týž: Film. Podstata, historický vývoj, možnosti a cíle kinematografu. Praha 1924, s. 18-33. Tom Gunning: Estetika úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák. In: P. Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004, s. 149­168. Charles Musser: Éra nickelodeonů začíná. Vytvoření podmínek pro hollywoodský modus reprezentace. In: P. Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004, s. 224­245. Briana Čechová: Napoleon podle Abela Gance. Obrazy, které se dožadují hudby. Iluminace, 13/2001, č. 2 (42), s. 59­79. Film ve světě do r. 1919 I. Vynález filmu a první léta Do r. 1904/5 Úvodní poznámky: film jako na technice závislé umění (kinematografie) filmová surovina formáty (35mm, menší a amatérské formáty, velké formáty) barva (ruční barvení, pomocí patron, virážování, tónování) zvuk němého představení z přibližně 150 000 němých filmů přežilo dodnes asi 40 000 Lidová kultura 19. století Vysoký nárůst vizuálních forem Průmyslová výroba: obrázky pro laternu magiku, knihy s reprodukcemi fotografií, levné čtivo Lidová zábava (střední třída a proletariát): diorama, cirkus, zábavní parky, varieté Vynález kinematografie Levný a živý vizuální spektákl Následoval zbytek průmyslové revoluce, která přinesla: telefon (1876), fonograf (1877) či automobil (80.-90. léta 19. st.) Zpočátku především snaha vylepšit užívané přístroje Předpoklady vzniku filmu 1. Zdánlivý pohyb 2. Projekce sekvence obrázků na plochu 3. Použití fotografie 4. Flexibilní podklad 5. Krokový posun Předchůdci kinematografie Eadweard Muybridge Etienne-Jules Marey Emile Reynaud Vynález kinematografie Thomas Alva Edison a W. K. L. Dickson ˇ 1893 první veřejné produkce (USA) Max a Emil Skladanowsky ˇ 1895 veřejné projekce (Berlín) Louis a August Lumire ˇ Prosinec 1895, Grand Café v Paříži Film našel snadno místo mezi lidovou zábavou konce 19. st. První filmy Např. filmy bratří Lumirů Žánry: aktuality, cestopisy, jednoduché žerty Vzezření filmů Filmové projekce Rychlé rozšíření po celém světě Georges Mélis Jiný přístroj než Lumirové Filmy s triky a fantastickými náměty Cesta na Měsíc (La voyage dans la lune, 1902) Často ručně kolorované filmy Georges Mélis Rozšíření filmu v USA Během dvou let 1896-7 Přímý prodej kopií Společnosti: ˇ American Mutoscope & Biograph (D. W. Griffith) ˇ American Vitagraph ˇ Edisonova společnost (Edwin S. Porter) 1904 ­ většinou fikční filmy Film ve světě Největší výrobci filmů: Francie, Anglie a USA Otevírání kanceláří v zahraničí Malé produkční společnosti od počátků po celém světě Natáčení filmu ve studiu Natáčení filmu ve studiu II. Mezinárodní expanze filmu 1905-1912 Charakteristika Kinematografický průmysl se stabilizuje Jsou zakládána první stálá kina Filmy se prodlužují, jsou složeny z více záběrů, mají složitější příběh Francie Dominovala na mezinárodní úrovni Největší společnosti: Pathé Frres a Gaumont Zkracování pracovní doby ­ čas na zábavu, chození do kina Velký rozvoj v letech 1905/6 Pathé Frres 3 studia a vertikální organizace Vlastní kamery, projektory, surovina Od r. 1906 kupovala kina Od r. 1907 pronajímala f. kopie Distribuce filmů jiných společností Největší společnost na světě Pathé Frres - produkce 1905: 6 režisérů pod dohledem Ferdinanda Zeccy (Ferdinand Zecca) Barvení pomocí patron Komické série ˇ Boireau (André Deed) ˇ Rigadin (varietní hvězda Prince) ˇ Max Linder Další produkce: historické, trikové, dramatické, varietní, honičky Max Linder Zájem o střední třídu Elegantní společnost a milostná dobrodružství Vliv na pozdější filmy (Ch. Chaplin) Ve Francii a v USA až do své smrti 1925 Pathé Frres ­ horizontální organizace Distribuční kanceláře v nových městech 1909-1911 filiálka v Moskvě Produkce filmů v Itálii Gaumont 1905 ­ nové studio a noví režiséři Alice Guy-Blaché ­ supervize do r. 1908 Louis Feuillade ˇ Supervize od r. 1908 ˇ Všestranný autor: komedie, historický žánr, melodrama, fantastické-dobrodružné filmy ˇ Jeden z nejdůležitějších v němém období Film dÁrt Založena 1908 Zavraždění vévody de Guise (Lássassinat du duc de Guise) Model pro filmy s uměleckými ambicemi V r. 1911 prodána Itálie Rozvoj po r. 1905; podobná organizace jako ve Francii Společnosti: Cines (Řím), Ambrosio (Turín), Itala (Turín) Specializovaný personál z Francie Nové stálé kinosály Nový výrazový prostředek: ,,film dárte" Itálie Poslední dnové Pompejí (Gli ultimi giorni di Pompei, 1908) Po r. 1910 druhý největší exportér do zahraničí Rozvoj historického žánru Také komediální filmy (imitace Francie) Dánsko Ole Olsen (Nordisk, 1906) ˇ V USA jako Great Northern ˇ Lvejagten (Lov na lva, 1907) ˇ Detektivky, dramata a melodratama Menší společnosti ˇ Afgrunden (Propast, 1910) ­ Urban Gad, Asta Nielsen Do 1. světové války Další země světa: Anglie ­ pokračování v nastartovaném vývoji Japonsko ­ od. r. 1908 pravidelná produkce, záznamy her kabuki Německo ­ až po r. 1913 Rusko ­ dominující Pathé USA Soustředění se na domácí trh 1905-12: snahy stabilizovat 1905-7: rozvoj kinosálů Dobové změny Nickelodeony Výhody oproti předchozím místům projekcí Zvukový doprovod Filmový program Začátek studií: Warner Brothers, Carl Leammle (Universal), Louis B. Meyer (MGM), William Fox (20th Century Fox) Motion Picture Patents Company (MPPC) Od r. 1897 ­ Edison ­ patenty Spory se společností American Mutoscope & Biograph 1908: dohoda Vytvoření oligopolu 1909: stabilizace am. průmyslu ,,Nezávislí" proti MPPC 1909: Carl Leammle: Independent Motion Picture Corporation (IMP) Další: Solax, New York Motion Picture Company Antitrustový proces proti MPPC (1915) Základy Hollywoodu Sociální tlaky a autocenzura Kritika některých filmů 1908: New York ­ uzavření nickelodeonů 1909: Board of Censorship Neexistující zákony - různé formy autocenzury Snahy získat respekt Vývoj k celovečernímu formátu ,,feature" MPPC proti vícecívkovým filmům Úspěch delších filmů z Evropy Postupně standardní délka okolo 90 min. Star system Vývoj: 1. Film jako novinka sama o sobě 2. Označování produktů společností 3. Požadavky fanoušků 4. Využití herců k propagaci 1911: první fanouškovský časopis ,,The Motion Picture Story Magazine" Hollywood Nejprve společnosti v New Jersey, New Yorku, Chicagu, Filadelfii Cestování některých filmů za lepším počasím (Florida) 1908 ­ začátek přemisťování do okolí Los Angeles ­ výhody Vytváření stylu Od r. 1904 směřování k naraci 1917: systém formálních pravidel fungujících v celém am. filmu Vztahy ,,příčina-důsledek", časoprostorové vztahy, psychologie postav Prostředky: montáž, mezititulky, herecký projev, scénografie, kostýmy Mezititulky Před r. 1905 většinou neexistovaly (jen první titulek na začátku filmu) 2 typy mezititulků: ˇ ,,uvádějící": na začátku sumarizující co se stane na plátně ˇ ,,dialogové": různé umístění Formování střihového systému Techniky směřující k divákově orientaci 3 základní způsoby propojení záběrů: ˇ Střídání dvou prostředí ˇ Analytický střih ˇ Změna prostředí s postavami Pozice kamery a herecký projev Přibližování kamery Experimenty D. W. Griffitha Od r. 1911 extrémnější sklony kamery Barva Většina filmů nějakým způsobem barevných Užití Techniky Scéna a její nasvícení 1905-12: výstavba studií Užití elektrického světla Důležitost světla III. Národní kinematografie, klasický Hollywood a I. světová válka 1913-1919 Charakteristika 1913 ­ hodně důležitých filmů Seriál jako dominantní forma Hollywood získává dominantní postavení na světovém trhu I. světová válka a její důsledky Národní kinematografie: ˇ Nárůst: Švédsko, Rusko, Německo ˇ Pokles: Francie, Dánsko, Itálie Německo Do r. 1912 útoky na film ,,Autorenfilm" ­ Pražský student (1913) Expanze průmyslu Asta Nielsen Dovoz filmů (hlavně Dánsko) Itálie Především 1. pol. 10. let Historická epika ˇ Quo vadis? (1913) ˇ Cabiria (1914) ­ r. Giovanni Pastrone Filmy s ,,divami" ˇ Lyda Borelli ˇ Francesca Bertini Rusko V izolaci ­ rozvoj národního stylu Před válkou dominující Pathé a Gaumont Malé firmy, uzavření trhu za války Osobité filmy ˇ Pomalé tempo ˇ Fascinace psychologií postav ˇ Nešťastné konce Francie Pathé ˇ Seriály a krátké filmy ˇ Soustředění se na distribuci a předvádění Gaumont ˇ Léonce Perret a Louis Feuillade Po r. 1915: aktuality, patriotické filmy Všeobecná obliba am. hvězd Skandinávie Dánsko ˇ Nordisk Ole Olsena ˇ Mnoho talentovaných režisérů (Benjamin Christensen) Švédsko ˇ Svébytná filmová kultura po r. 1912 ˇ Hlavně: Georg af Klercher, Maurice Stiller, Victor Sjöström Klasický hollywoodský film Budování studií: Paramount, Universal, Warner Brothers Vertikální integrace Po I. SV okouzlení americkým filmem ve světě Řada změn Směřování k srozumitelné zápletce Vztahy příčina-důsledek Psychologie postav Obvykle šťastný konec Budování napětí David Wark Griffith 1908-1913 u Biographu ­ přes 400 filmů 1914: 4 celovečerní filmy ve vlastní produkci Nejslavnější režisér své doby (inovace) Zrození národa (Birth of a Nation, 1914) Intolerance (1916) A Romance of Happy Valley (1919) Žánr ,,Slapstick Comedy" Krátké filmy ­ součást programu Mack Sennett Charles Chaplin Další žánry: např. kovbojky (Tom Mix) Konec éry 1919: založení United Artists Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Charles Chaplin, D. W. Griffith Důležitost hvězdy Pozdní němé období 1919-1929 Charakteristika I. 1918-1933 ­ množství hnutí zkoumajících filmový styl 3 avantgardní hnutí ˇ Francouzský impresionismus (1918-1929) ˇ Německý expresionismus (1920-1927) ˇ Sovětská montážní škola (1925-1933) Experiment: Dadaismus, Surrealismus, abstraktní film Charakteristika II. Všeobecné chápání filmu Někdy chápán jako umělecká forma, ale minimum experimentů Nové instituce ˇ Specializované časopisy ˇ ,,ciné-club" ˇ Konference a výstavy IV. Francie ve 20. letech Charakteristika Úpadek produkce během I. SV Chuť experimentovat Režiséři věnující se jak komerčním projektům, tak avantgardní tvorbě Hlavní poválečné žánry Seriál ˇ Louis Feuillade: Tinh-Minh (1919) Historická epika Fantastické filmy ˇ René Clair: Paris qui dort (1924) Komedie ˇ Max Linder: Le Petit café (1919) André Antoine Jeden z nových režisérů Dříve renomovaný divadelník Adaptace klasické literatury ˇ Le Coupable (1917) ˇ Les Travailleurs de la mer (Dělníci moře,1918) ˇ La Terre (Země, 1919-21) Impresionismus Nová generace Úzké vztahy s mainstreamovým průmyslem Užití filmové techniky Obvykle běžný narativ Impresionismus Abel Gance: Napoleon (1927) Marcel L´Herbier Louis Delluc Jean Epstein: La Belle Nivernaise (Krásná Niverňanka, 1924) Germaine Dulac: La Souriante Madame Beudet (Usmívající se paní Beudetová, 1923) Jacques Feyder: Crainquebille (Muž z lidu, 1923) Jean Renoir V. Německo ve 20. letech Charakteristika Silný filmový průmysl po I. SV Během války izolace Změny (dočasně zrušená cenzura) Žánry Ernst Lubitsch Nejprve komedie (Die Puppe, 1919) Úspěch po spolupráci s Polou Negri Spolupráce s dalšími prominentními německými herci: Emil Jannings, Paul Wegener, Harry Liedtke Madame Dubarry (1919) - úspěch v USA Das Weib des Pharao (Žena faraonova, 1922) ­ změny 1923 odešel do Hollywoodu Německý expresionismus Das Cabinet des Dr. Caligari (Kabinet dr. Caligariho, 1919, r. Robert Wiene) ˇ Stylizovaná scéna, zvláštní křivé budovy malované na plátně, divadelní herectví Které filmy jsou expresionistické? Formální znaky Hlavně použití scény Kompozice jednotlivých záběrů Tělo herce Stylizace, symetrie, pokřivení a přehánění Jednoduché osvětlení, jednoduchý střih a pomalejší tempo Práce s kamerou spíše funkční Kabinet dr. Caligariho Německý expresionismus Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho (1919) Paul Wegener: Der Golem (1920) Fritz Lang: Metropolis (1927) Fridrich Wilhelm Murnau: Faust (1926) Georg Wilhelm Pabst Kammerspiel Jakási opozice k expresionismu Krize v životech běžných současných lidí Koncentrace na psychologii postav Lupu Pick: Sylvester (1923) Carl Dreyer Fridrich Wilhelm Murnau