Learning Libraries * v posledních letech vzniká na univerzitách nové paradigma výuky * posun od vyučování(teaching) k učení se (learning) * v této přeměně hrají nezastupitelnou roli akademické knihovny -> tvoří předvoj novým koncepčním uchopením vyššího vzdělání * koncepce nepřerušeného vzdělávání se (seamless learning) -- tvorba takové kultury v kampusu, která uznává, že studenti se také učí mimo třídy - poskytuje strukturu organizace, která plně využívá toho kde a jak se studenti učí nejlépe -> vytváří akademické knihovny "bez zdí" Learning Communities * jsou navrženy tak, aby posílily jak spolupráci mezi studenty vzájemně, tak i s pracovníky fakult a vytvořily prostor pro více promyšlené kurikulum * nabývají různých struktur: - učící se komunity vztahující se k učebnímu plánu - třídní učící se komunity - místní učící se komunity - virtuální učící se komunity -- zapojují studenty absolvující on-line studijní programy do vzájemné spolupráce Learning organizations * univerzity se pokoušejí stát se na učení zaměřenými pomocí zavedení konceptu učící se organizace * cílem je vytvořit komunitu univerzitních členů zodpovědných za podporu vzdělávacích cílů univerzity * členové učící se organizace neustále rozšiřují svoji schopnost učit se a poskytovat příležitost učit se i ostatním * učící se organizace je projektována pro zaměstnance univerzit, na učení zaměřená instituce je projektována pro studenty * v rámci učících se organizací vzniká hierarchie podporující vznik různorodých pracovních týmů Learning college * učící se univerzity mají více holistický design než učící se komunity a učící se organizace * mohou zahrnovat učící se komunity a být zbudovány jako učící se organizace * učící se univerzity jsou takové, které přistupují k učení se mnohem komplexnějším způsobem * příležitost získat zkušenosti ve vzdělávání se může objevit jakkoliv, kdekoliv a kdykoliv * mění se tradiční strukturální a byrokratická omezení * studenti a sbor fakulty jsou koproducenti výuky Seamless Learning Cultures * kultura institucí vyššího vzdělání * na tradičně pojímaných institucích jsou akademičtí pracovníci a další zaměstnanci vzájemně izolováni specializací * oproti nim existují instituce fungující v kolaborativním prostředí, v němž akademičtí pracovníci i další zaměstnanci vzájemně spolupracují za účelem holistického rozvoje studentů * snaha vytvořit takové podmínky, které vychovávají k učení sebe sama, studenti přijímají aktivní odpovědnou roli za své vlastní vzdělávání se * situační učení -- znalost je situována do praxe * zaměstnanci vykonávající jakoukoliv práci jsou zapojeni do výuky každého studenta Learning Libraries * využívají situační učení -- tj. učení, kdy je znalost získána skrze praxi * instruktoři v knihovnách vytvářejí praktické situace, které povzbuzují studenty, aby porozuměli, proč se učí vědeckým postupům a tomu, jak se o nich mohou sami naučit více * implementace informační gramotnosti jako klíčové komponenty vzdělání do běžné výuky -> uznání významu role knihovny v celém vzdělávacím procesu a výzkumu * začleňování informačních kompetencí do jednotlivých kurikul Learning Libraries * kurzy informační gramotnosti jsou připravovány pro různé stupně * v závislosti na pokročilosti se musí knihovníci měnit svoji roli a zaměřovat na zcela odlišné kompetence: od výuky začátečnických informačních kompetencí přes složitější techniky vyhledávání a hodnocení informací až po službu ve výzkumných týmech, v nichž knihovníci působí jako členové * podporuje se hlavně schopnost psát a kriticky myslet * knihovník výchovných služeb (Instructional Services Librarian" Modely výuky informační gramotnosti - příklady * Knihovník jako instruktor -- nejtradičnější model, knihovník v rámci jiného kurzu přednáší úvod do metodologie výzkumu v knihovně, studenti musejí na konci kurzu odevzdat esej na téma, které vyžaduje orientaci a schopnost práce s knihovními informačními zdroji, kompetence: orientace v knihovně * Vyučující asistent jako knihovní instruktor -- knihovník učí vyučujícího asistenta (jeden či dva roky starý absolvent) a ten potom dále v rámci kurzu učí studenty požívat index periodik k nalezení odkazu na časopisový článek k hledanému tématu a jeho nalezení v knihovně, kompetence: vyhledávací dovednosti Modely výuky informační gramotnosti - příklady * Student jako instruktor -- knihovník připraví sylabus, podle něhož student magisterského stupně postupuje při učení svých vrstevníků s knihovními elektronickými zdroji přístupnými přes univerzitní síť, případně při práci s informačním systémem. Studenti dostávají za tuto práci plat. Kompetence: vyhledávání v elektronických zdrojích * Návod pro studenty samouky -- metodologie pro vyhledávání v knihovních a elektronických zdrojích, knihovník na začátku kurzu zadá studentům úkoly, ty musejí studenti v průběhu semestru splnit, aby potvrdili zvládnutí vyhledávacích dovedností. Splnění zadaných úkolů je předpokladem k ukončení kurzu zaměřeného na studentův vlastní obor