Vzdělávání pro 21. století * Pedagogika - školstvím prochází: O/ každý sám O/ se svými dětmi O/ univerzita 3. věku * OSN zřídila UNESCO (sídlo v Paříži): podněcuje mezinárodní kontakty, odborné akademické poradenství -- školství, věda, kultura -> nové koncepce * česká komise UNESCO - sekretariát při zahraničním ministerstvu * 1993 -- vznik zvláštní komise, složení mezinárodní, odborníci, demokratické a pluralistické zásady O/ v čele komise ještě před vznikem EU stál Francouz Jack Delores O/ účel: jak by mělo vypadat vzdělávání ve 21. století Vzdělávání pro 21. století O/ cíl: pokus o formulování uceleného celosvětového konceptu vzdělávání, zaměřeno hlavně do budoucnosti O/ šlo o to prozkoumat důsledky vyplývající ze světových trendů, školství přizpůsobit požadavkům globální společnosti 21. století O/ problém: rychlý růst poznatků -> věkovým kategoriím přiměřený výběr toho, co musí zvládnout, aby se jejich příslušníci mohli pohybovat ve společnosti (zaměstnání apod.) O/ termín Education -- Američani, nerozlišují vzdělávání a výuku. U nás vzdělávání = znalosti, výuka -- etická a citová stránka věci O/ termín Learning -- učení, metoda, jak se ke vzdělávání dochází Vzdělávání pro 21. století * Formal Education -- organizované vzdělávání, např. základní školy, jazykové školy, univerzity 3. věku * Nonformal Education -- mimoškolní vzdělávání -- např. kulturní domy, veřejné knihovny * Informal Education -- vzdělávání z iniciativy jednotlivců, probíhá spontánně * vzdělávání od předškolního věku -- rodinná výchova -> mateřská školka -> ZŠ,SŠ,VOŠ,VŠ -> postgraduální studium -> vědecké studium * Csc. -> 19. stol. Francouzi -> Rusko -> Sovětský svaz -> my x PhD. * celoživotní vzdělávání -- společnost blízké budoucnosti bude vyžadovat vzdělávání pro celý život Vzdělávání pro 21. století * vzdělávání -- základní lidské právo a univerzální hodnota -> v praxi složité, př. výběr vysokých škol (politická hlediska, protekce) * ideální koncepce 6% rozpočtu na vzdělávání, u nás asi jen 3% * rekvalifikační kurzy -- jen účelové * VŠ -- vzdělání by nemělo být jen účelové. Studenti si stěžují na zbytečné informace, ale jde snad o vzdělávání a budování osobnosti * člověk se nejvíc projevuje v době volného času Vzdělávání pro 21. století * školství je velmi citlivé na změny -> opatrná reforma, nutno přihlížet ke specifickým podmínkám té které země * Bílá kniha -- myšlenky formulované už v zásadách OSN O/ tolerance názorové rozmanitosti a porozumění pro druhé (náboženství, filozofické proudy apod.), demokratičnost, univerzálnost, kulturní identita, ochrana životního prostředí, zmírňování chudoby vzděláváním, problematika drog, kontrola porodnosti, otázka uchování zdraví Vzdělávání pro 21. století * Jack Delores -- názory: O/ vzdělávání hraje klíčovou roli v individuálním a společenském rozvoji, ale nelze ho přeceňovat, je jen jedním z prvků O/ je to nástroj k potlačování negativních jevů -- chudoba, segregace, směřuje proti válečným konfliktům O/ tvrzení: "dítě je otcem člověka"-> sledovat vývoj dítěte je seberealizace O/ je nutno zabudovat otázky všestranného formování osobnosti, budování vztahů mezi jedinci i národy Vzdělávání pro 21. století * Komise si vytyčila specifické problémy 21. století: * globalita x lokální problémy (př. brazilské deštné pralesy) * univerzální x individuální * tradice x modernost * potřeba soutěže x obava o rovnost přístupu * množství znakově zaznamenaných věcí x poznání: společenský informační problém. %Clověk by měl být vychováván tak, aby si mohl vybrat z hlediska svých zájmů * duchovní x materiální svět (spotřebitelský). Tvrzení: 21. století buď bude stoletím duchovním, nebo nebude vůbec Pilíře vzdělanosti ve 21. století * 4 základní typy učení: * učit se poznávat * učit se jednat * učit se žít společně * učit se být O/ poslední tři zatím ponechávány spíše náhodě, poslední dvě nevyplývají automaticky z předchozích dvou O/ dosud převládá instrumentální koncept (dovednosti, znalosti, ekonomická způsobilost) -- více zasaženo školství v USA než Evropa O/ fachidiotismus -- lidé vidí úzký obor, ale nevidí souvislosti O/ jde o rozvoj celé osobnosti směřující ke 4. principu učit se být O/ je o objevení tvořivého potenciálu jedince (Komenský -- smyslem vzdělání vybudit tvořivé schopnosti v každém člověku) Pilíře vzdělanosti ve 21. století * učit se učit -- nutno po celý život O/ ve vzdělání se učíme redukované a zjednodušené výsledky, ke kterým věda dospěla. problémem je právě tato redukce -- drží se pověry, nevědecké teorie, náboženské sekty O/ organizace Sysyfos -- kluby skeptiků po celém světě, u nás nejvíce lékaři, brání vědu - věda je relativně svébytnou, skutečnost formující silou -> formuje náš život - výsledky vědy mohou ohrožovat lidskou kulturu (atomové zbraně, vývoj v genetice ...) -> věci využitelné i zneužitelné - lidské pojmové poznání je ve svém základu vědecké (= poznání na základě logických metod). Vzniklo a vyvíjí se proto, že pomáhá uspokojovat přírodní potřeby Pilíře vzdělanosti ve 21. století - vědě se dnes přičítá trojí účel: -> vzdělávací -- od dětského věku po celý život vzdělávání pro adaptování na společnost -> komunikativní funkce -- aby lidé mezi sebou dokázali komunikovat -> funkce kompatibility -- s přírodním prostředím -- korektiv dosavadního vědeckého poznání, to by mělo být uváděno do souladu s dosavadním vývojem přírody -> věda dosud antropocentrická, jako filozofie Pilíře vzdělanosti ve 21. století * učit se poznávat -> učit se jednat: ne ve smyslu např. výroby (učit se zacházet se strojem, udržovat ho apod.), ale šířeji. O/ přechod od dovednosti ke kompetenci. Kompetence -- je to specifický komplex dovedností a současně sociálního chování a způsobilosti k práci v týmu, iniciativnost a ochota riskovat, osobní angažovanost, schopnost komunikovat, umět pracovat s lidmi, připravenost zvládat konflikt -- v sobě i mezi podřízenými Pilíře vzdělanosti ve 21. století * učit se žít společně -- globalizace, otázka přesunutí postižených do škol s "normálními" studenty -- problém sloučení speciální pedagogiky a pedagogiky -- postižené děti se např. mnohdy opožďují O/ týká se mnohonárodnostních společností -- překonání xenofobie (xenos z řečtiny, znamená cizinec, cizí). Jde o vztah k výsledkům výchovy v jiném prostředí Pilíře vzdělanosti ve 21. století * učit se být -- 2 prameny: - Edgar Faure -- Learning to be, Unesco, Paříž, 1972 - Erich Fromm -- Mít neby být, Naše vojsko, 1992. Fromm němec, stal se Američanem, filosof, sociolog, psycholog: O/ srovnává dva způsoby (mody) přístupu ke světu: -> mít -- vlastnění věcí i znalostí, něco mít pro sebe -> být -- filosofické, probírá i z hlediska odlidštění. O/ To be -- blízké k Patočkovu pojmu přirozený život O/ učit se být -- vnitřní cesta, jejíž fáze odpovídají přirozenému zrání: syntéza předchozích poznatků a zkušeností