Postindustriální společnost * Alvin & Heidi Tofflerovi (šok z budoucnosti, Třetí vlna) * v historii lidstva tři velké transformace společnosti: 1. vlna: zemědělská revoluce -- trvání 1000 let 2. vlna: průmyslová revoluce -- trvání 300 let 3. vlna: globální revoluce -- trvání několik dekád? Zemědělská revoluce -- charakteristika: * před touto revolucí malé, často migrující skupiny -> sběračství, rybaření, lov či pastevectví * 8000 let před Kristem -- zemědělská revoluce -> usazení skupin, obdělávání půdy, * rodiny velké, pohromadě několik generací Postindustriální společnost Průmyslová revoluce -- charakteristika: * vznik 17. stol. * 1. vlna nezaniká, šíří se jinou rychlostí než 2. vlna * industrialismus -- budování hutí, automobilek, textilek, železnic, potravinářských závodů -> vznikají industriální společnosti * hlavní je práce svalů * nástup newtonské vědy,páry -- parní stroj , mechanizace -- 1. továrny * idea pokroku, sekularismu, učení o individuálních právech a nadřazenosti vůle lidu -- vede k modernismu * období masové výroby, masových médií, masové výuky, masového marketingu * očekává se mocnější technika, větší města, rychlejší doprava * malá nukleární rodina Postindustriální společnost Globální revoluce -- charakteristika: * nástup kolem 1955 -- bílé límečky a zaměstnanci služeb převyšují počet modrých límečků (dělnici) * 1. vlna doznívá, 2. vlna se stále šíří. Střet vln -> snaha uchovat starý řád x konstrukce radikálně odlišného řádu -> působí chaos a sociální napětí -- rozpad starých polarit, velké množství různých směrů (např. psychologie) -- nepřehledné -> šíří se kulty a iracionalita -> výborné pro obchod * postindustrialismus -- rozmach počítačů, antikoncepčních tabletek, civilní lety tryskovými letadly, hi-tech inovace, význam rychlé technické změny, hrozba válek nového typu * produkce mozku, informace místo materiálních surovin * demasifikace výroby -- specializované výrobky na míru zákazníkovi, automatizovaný marketing * rozpad tradiční rodiny -- vzrůstá počet rodin s jedním rodičem, 2. manželství, bezdětných rodin, osamělých lidí Globální společnost * univerzalita * kondenzace časoprostoru * deteritorializace * lokálnost * mobilita * globální vesnice Globální společnost * globální - týkající se celého světa, mající celosvětový význam * globalizace: - proces vymykání ekonomiky z demokratické (politické) kontroly - nejasnost a neuspořádanost světové situace - absence centra moci - týká se toho, ce se nám všem děje * zrychlování tempa -- prudký rozvoj vědy a techniky, zvláště oborů a nástrojů zrychlující pohyb * globalizační procesy -- redistribuují privilegia a deprivace, bohatství a chudobu, svobodu a omezení Globální společnost * Příčiny: rozvoj komunikace v nejširším slova smyslu - do pohybu se dostávají lidé, suroviny, výrobky, myšlenky a smyšlenky, znakově zaznamenané poznání, také nemoci, ale zvláště kapitál a informace -> -> bezprostřední přítomnost -- pohyb nezávislý na fyzických nositelích, např. pohyb informací rychlejší než změna situace, o které informují) * země obetkána komunikačními cestami od mořského dna po vesmír Globální společnost * globalizace -- pozitivní i negativní důsledky * pozitivní: O/ zvýšení povědomí o naší Zemi a zodpovědnosti za její stav O/ vnímání jinakosti -- vzrůst tolerance O/ tendence k autoorganizaci -- občanská společnost oslabující "centrální" roli státu O/ požadavek na vyšší míru vzdělání * negativní: O/ hrozba střetu civilizací -- světových válek, terorismu, nacionalismu a rasismu O/ nadnárodní monopoly -- nebezpečí totality O/ snadnější pohyb zočinu (Interpol) O/ univerzalizmus -- světovládné tendence Univerzalismus * rostoucí migrace obyvatel narušuje kulturní okruhy a hranice států, vznikají širší kulturní okruhy (osm -- euroamerický, japonský, islámský ..) -> hrozí střet civilizací * vznikne univerzální kultura či zůstane zachována regionální, národní a lokální úroveň? * univerzalismus: -- neg. = vnucování způsobu života, uspořádání společnosti a myšlení jedním kulturním okruhem či nadnárodními společnostmi jiným kulturám -- poz. = snaha změnit svět k lepšímu a tuto změnu rozšířit do všelidských rozměrů, připodobnit životní podmínky všech lidí na všech místech světa -- ohrožení diverzity národů, národních kultur, jazyků, náboženství, životních stylů Globální x lokální * globalizace -- jev nevyhnutelný? neregulovatelný? * organizace a normalizace prostoru odděleně od přirozených vlastností a omezení lidského těla -> prostor konstruovaný podle kapacity technologie, umělý * na konstruovaný prostor je položen prostor kybernetizující -- bez prostorových dimenzí, okamžitý rozptyl, mizí časové a prostorové překážky, mizí rozdíl mezi tady a tam * změna chápání dichotomie blízko -- daleko: komunikace v nulové délce -> prostor ztrací na významu - blízko prostor každodenní, neproblematický, založený na návycích - daleko prostor příležitostný, nepředvídatelný * tato dichotomie zakládá tzv. lokální komunitu Mobilní elita x imobliní chudina * ve virtuální realitě vznikají nové majetky izolované od hrubé reality chudých * nucená lokalizace jistí selektivnost globalizačních účinků * bohatství je globální, chudoba lokální * polarita globální moci x lokální bezmoci: - mobilní elita osvobozená od teritoriálních omezení, disponuje transnacionálním kapitálem, exteritorializuje (imunizuje) ji od komunity - obyčejní lidé vázaní k místu zbaveného významu a schopnosti poskytovat identitu * globalizace a teritorializace se vzájemně doplňují -> glokalizace (Ronald Robertson) -- jednota globalizačních a lokalizačních tlaků Mobilní elita x imobliní chudina * osvobozený kapitál mimo kontrolu národních vlád -- nefunguje hospodářská politika -> fragmentace politiky (slabé státy) x globalizace ekonomiky (silné nadnárodní společnosti) * "zdá se, že dnes nikdo nemá kontrolu, ..., není jasné, jak by taková kontrola mohla za daných okolností vypadat" (Bauman) * příslušníky mobilní elity jsou manageři, celebrity, ale i akademici * časoprostorová komprese -- netlumený přenos informací a bezprostřední komunikace -> rozpad komunikace mezi vzdělanými elitami a lidem -> nemají co lidem říct, aby to souznělo s jejich zkušeností Konzumní společnost * moderní společnost industriální, globální společnost konzumní * konzument --žádné potřeby nesmí být uspokojené celkově, ale pouze bezprostředně * vztah mezi potřebou a jejím uspokojením obrácený: příslib uspokojení předchází potřebě, naděje na uspokojení je lákavější než reálné potřeby * jde o vzrušení z nových dojmů spíše než o vlastnění, o sbírání prožitků * v zájmu spotřeby konzument stále vystaven novým pokušením -- stav neutuchající nespokojenosti * kultura konzumní společnosti se netočí kolem učení, ale kolem zapomínání Globální problémy * Gobální problémy -- "současný jev, ovlivňující životy lidí anebo zdraví planety nebezpečným nebo potencionálně nebezpečným způsobem" (Pike, Selby -- Globální výchova) - nelze chápat v rámci jednoduchého vzorce příčina problému -> řešení - mohou ovlivňovat řadu jiných problémů a zároveň být jimi ovlivňovány -> nelze tvořit částečné strategie řešení, protože ty se mohou nakonec projevit zcela opačně, než se od nich čekalo - dříve: vidění problémů jednotlivě, dnes: vidění problémů jako jediného, neviditelně propojeného systému * Globální problémy -- ekonomické, sociální, právní atd., nejdůležitější - ekologická krize: existenční problém, týká se celé lidské kultury Globální výchova * odpovědí na globální problémy * předpokládá propojení povahy jednotlivce s povahou a stavem globální společnosti * ke změně vnějšího systému je třeba probudit dost lidí a zaktivizovat jejich schopnosti * cesta: výchova k respektu jedinečnosti osobnosti, ale i k respektu jiných kultur * třeba změnit tradiční styl výuky směrem od rozumového, logického a sekvenčního k stylu odhalujícímu vztahy mezi jednotlivými bloky vědomostí -> probírat jeden problém z různých úhlů, ne různé aspekty problému v různých předmětech bez uvedení do souvislostí Cíle globální výchovy * "porozumět procesu vzájemné závislosti * rozvíjet smysl pro vlastní sebehodnocení a podporovat úctu k druhým * rozvíjet dovednosti kritického myšlení * porozumět pojmu mír -- od osobní po mezinárodní -- snažit se předcházet konfliktům a pokud to nelze, naučit se umění konflikty řešit * porozumět pojmu lidská práva a podporovat jejich dodržování * chápat, jak vznikají předsudky, a rozvíjet způsoby, jak proti nim bojovat" * (Pike, Selby -- Globální výchova)