Svobodný přístup k informacím 25.11.2005 A.Byrne n Právo jedince být respektován a vybrat si svůj život n Povinnost respektovat n Koncept euroamerické kultury... n Jak je to jinde..? n Individualizace X kolektivizace A.Byrne n Xenofobie, předsudky => přirozené...? n Předsudky = dosavadní zkušenosti, dosavadní život, prostředí, kde člověk vyrůstal, jak a kým byl vychováván... n Lze se zakořeněných předsudků zbavit? A.Byrne n Historie národa -- nezapomenout, porozumět, připustit si, vyrovnat se... n Novodobá historie n Konec II.sv.v., 50.léta n Dnešní generace náctiletých Nemusíme souhlasit, ale respektovat... n Ak. prostředí n pluralita názorů n Nesouhlas, neshody n Debaty, polemiky, rozhovory, ujasňování, argumentace... n Přenést do "civilu" Úloha knihoven v 21.st. n Interkulturní konflikty n ICT, Globální vesnice... je to výhoda? n Snadnější dotknutelnost (psychická i fyzická) n Rychlost n Zatím stojíme na počátku rozvoje a masivního používání ICT Globální vesnice n Očekávání n Současnost n Výhledy n Vztahy mezi kulturami, třecí plochy n splynutí v 1 kulturu, zánik ostatních n Vyostření vztahů, konflikty n Více možností pro konflikty n Více způsobů vedení konfliktů Úlohy knihoven v 21.st. n Informační gramotnost n Teaching librarian n Nové funkce ak. knihovníka n Knihovník = ak. pracovník..?? n Integrace služeb knihovny do výuky n IVIG -- inf. vzděl. a inf. gramotnost Stále mnohé otázky ... n Samostatný kurz: ano či ne? n Přímá účast ve výuce? n Klasická výuka nebo online? n Spolupráce s pedagogy? n Personální zajištění? ... Cíl: komplexní a kvalitní program informačního vzdělávání na každé VŠ Naším úkolem je ... (mimo jiné) § navazování partnerství s vyučujícími při sestavování programu IV § vytváření obsahové náplně jednotlivých výukových jednotek, včetně testů § hodnocení úrovně porozumění a schopnosti aplikace poznatků § řešení administrativních úkolů v souvislosti s organizací výuky (Young & Harmony,1999) Co to pro nás znamená? § Zhodnocení současného stavu TH Existující znalosti a kompetence uplatňovat a propagovat TH Chybějící doplňovat § knihovnické školy -- odpovídající programy § profesní organizace § knihovny: interní programy vzdělávání § Spolupráce s dalšími obory Do příště... n The role of the libraries in the development of democratic societies/T.Lidman