Kapitoly z dějin fotografie, PS 2006 SYLABUS: I. 27.9.2006: Úvod - uvedení do problematiky, seznámení se základní literaturou, stručný přehled jednotlivých přednáškových témat. II. 4.10.2006: Fotografický obraz - „počátek“ fotografie; Joseph Nicéphore Niépce (1765-1833), William Henry Fox Talbot (1800-1877), Jacques Louis Mandé Daguerre (1778-1851), daguerrotypie (Bedřich Franz, Wilhelm Horn) - prehistorie fotografického obrazu (camera obscura, optické hračky) - další překonávání technických a fyzikálních obtížností; citlivost a obtížnost manipulace s fotografickým materiálem (slaný papír, kolódiový proces, albuminový proces, želatinové desky,…) - iluze prostoru, pohybu a barevnosti: panorama, diorama, stereofotografie, císařské panorama; laterna magica, kinesiscop (Jan Evangelista Purkyně), (stroboskopy, fotochronografy, …), Eadweard Muybridge (zoopraxiskop), Etienne Jules Marey; Thomas A. Edison (1847-1931) – kinetoskop (1893), bratři August (1862-1952) a Louis (1864-1948) Lumierové – kinematograf; kolorované fotografie, bratři Lumierové – autochrom - (telefotografie; reprodukční techniky, tvárné procesy/ ušlechtilé tisky, …). III. 11.10.2006: Živnostenská (profesionální, „ateliérová“) fotografie v 19. století - Ateliér Kunzfeld (příklad) - rozmanitost práce živnostenského fotografa: portrét – „podobenka“ (vizitka, kabinetka, André Adolphe Eugene Disdéri (1819-1889)); vizitka – atribuce, datace, … (tématická rozmanitost); - Gaspar Felix Tournachon – Nadar (1820-1910), portrétní galerie slavných osobností (Nadar, Langhans), (retuš) - dokumentace architektury („městská krajina“, Kunzfeld a Brno, Jindřich Eckert (1833-1905) - Josefov) - dokumentace uměleckých sbírek – spolupráce s muzeem (Andreas Groll (1812-1872), Josef Kunzfeld (1842-1915)), … - fotografický ateliér (Anton Mayssl, Jacob Wildner, Ateliér Rafael; František Fridrich, vzhled a vybavení ateliéru) - (fotografie jako informace) IV. 18.10.2006: /Exkurze/ - Muzeum města Brna (Špilberk), sbírka fotografií v knihovně MMB, sraz v 10:10. V. 25.10.2006: Fotografie & malířství (1840-1890) - fotografie jako konkurent a imitace malby; fotografující malíř (amatéři – profesionálové); - Anton Mayssl, Antonín Dvořák; - britská „výtvarná“ (umělecká) fotografie: Oscar Rejlander (1813-1875), Henry Peach Robinson (1830-1901) – „spojované fotografie“ - Pictorial Effect in Photography, Julia Margaret Cameron (1815-1879) - prerafaelité; Peter Henry Emerson (1856-1936) – James McNeill Whistler; - Moritz Klempfner – Hans Makart; živé obrazy; motivy malířských rekvizit na fotografiích - fotografie jako pomůcka malby: Alfons Mucha, Edgar Degas – Karl Maria Thuma; (srov. masová ateliérová produkce). VI. 1.11.2006: Fotoamatéři a secesní piktorialismus („umělecká fotografie“) kolem roku 1900 - kluby fotoamatérů (činnost, organizace, na příkladu českých zemí a Vídně) - Wiener Camera-Club, Brünner Camera-Club - role secesních hnutí a jejich představitelů (Vídeň, Mnichov, Berlín) - oblíbená tématika a oblíbené destinace (Holandsko, Itálie, Morava, …) - srovnání s tendencemi v malbě 2. poloviny 19. století (především Max Liebermann, Thomas Eakins, Mary Cassat, Arnold Böcklin, …) - ušlechtilé tisky (tvárné procesy – gumotisk, uhlotisk, bromolejotisk) a autochrom - Trifolium - Graphisches Lehr- und Versuchsanstalt in Wien - Karel Novák, Anton Josef Trčka - Photosecession (Alfred Stieglitz) - Francie, Belgie, Rusko, Německo, … - Vladimír Jindřich Bufka, (Hermann Clemens Kosel) - (srov. rodinná fotografie – J. Kluge, Kodak, …) VII. 8.11.2006: „Kouzlo exotiky“ (z perspektivy středoevropských dějin umění) - po staletí oblíbené a lákavé cesty do Svaté země a do Egypta: Maxime Du Camp, Francis Frith,…, (srov. rytiny z 16., 17. století, z Napoleonovy výpravy); turistické výlety amatérských fotografů a umělců (Philipp von Schoeller). - Japonsko a východní Asie (srov. G. Mauthner, E. Orlik, K. Novák) - „profesionální cestovatelé“ (E. S. Vráz, A. V. Frič; sbírka v Náprstkově muzeu v Praze) - severoamerický kontinent a jeho původní obyvatelé (srov. E. S. Curtis – G. Käsebier – V.J.Bufka, …) - (Turecko aj.) VIII. 15.11.2006: Od umělecké k nové fotografii - Frederick H.Evans, Edward J. Steichen - Drahomír Josef Růžička (1870-1960) – výstava v roce 1921 v Praze - ČKFA - Česká fotografická společnost (zal. 1924) – Adolf Schneeberger, Jaromír Funke, Josef Sudek - Jaroslav Rössler, Eugen Wiškovský - Fotografický obzor - László Moholy-Nagy, Man Ray, Albert Renger-Patzsch - fotografie architektury, význam perspektivy, Bauhaus - František Drtikol, art deco - (srov. dobová módní profesionální produkce – glamour, Vaněk, film). IX. 22.11.2006: /Exkurze/ - Moravská galerie v Brně, Sbírka fotografie, Brno, Husova ul. 14 (Uměleckoprůmyslové muzeum), sraz v 10:10. X. 29.11.2006: Fotografie událostí a fotografická ilustrace - fotografie událostí, fotožurnalismus, (role válečného konfliktu…) - reprodukce fotografie - Krymská válka (Roger Fenton) - válka Severu a Jihu (A. Gardner) - Rusko-japonská válka - 1. světová válka - stavba transkontinentální železnice (C. Watkins, E. Muybridge) - veřejná fotografie jako páka veřejného mínění (Brady – Lincoln) - sociálně angažovaný dokument (J. Riis, J. Thomson, T. Annan, L. W. Hine, …) - kapesní fotoaparáty a detektivní kamery. - humanistická fotografie… XI. 6.12.2006: Fotografie a dějiny umění - tranzitivnost fotografie – vazby na další vědní oblasti - fotografie jako předmět výstavního a sběratelského zájmu - fotografie jako (pomocný) dokumentační materiál - sbírky a sběratelé fotografií (instituce, Rudolf Skopec, Helmut Gernsheim…) - výstavy fotografií - historický exkurz: Světová výstava v Londýně, Světová výstava ve Vídni (1873) a první kongres historiků umění, Všeobecná zemská jubilejní výstava v Praze (1891), Národopisná výstava v Praze (1895), výstavy klubů fotoamatérů, … XII. 13.12.2006: - výstava, projekce,… (?) – bude upřesněno XIII. 20.12.2006: „Ikonografie fotografie“ - tradiční „ikonické“ představy provázející fotografii (výběr) - fotografie a karikatura - postava Apollóna (srov. sv. Lukáš, světelná symbolika kinematografie) - lidoop; fotografie & umění; fotografie & žena (Kodak Girl, …); fotografie a reklama - (srov. význam druhotného pramenného materiálu). (P. Trnková, 15.9.2006)