Bartels F. Bartoš F. § ^ I I 1 I ? pisní českoslovanských [1903), [Jos. Barto-cha: Z pamětí a života F. B. 11907). Ml). Hýsek: Literární Morava [19111. E. Himan: Morava. Jos. Černík v D XXVIII-1906, 292 a XXIX-1907, 165. Památce Fr. BartoSe (Zlín 1937). L. Janáček o lid. písni a hudbě (vyd>l J. Vysloužil). J. Vysloužil (ČL XLIII-1956, 110). O. Hrabalová (LT VIII-1957, 91). T. Straková: F. B. a L. Janáček, vzájemná korespondence (Gotwaldov 1957]. — A. G.\ * p- Bartcš F r a n t i š e k,s*} český skladať"! a hu;t. kritik, n. 13. VI, 1905, Brněnec (u Poličky). Stud. na R na Žižkove, pražskou kons, (skladbu u K. B. Jiráka a J. Kríčky, 1921/25] a její mistrovskou šk, (u J. B. Foer-stra, 1925/28]. Vykonal st, zkoušku ze hry na klavir (1928). Člen pokrokové hud. skupiny Mánesa a UB. Vyučoval na pražské kons. (1929/31, substituce za E. Schulhoffa] a věnoval se skladbě a hud. kritice. Hud, referent Lidových notfin (1931/37), redaktor Nár. politiky (1937/45], po osvcbczenl referoval v Zeměděl. nevinách .[ 1945/41] a byl členem umělec, správy ČF (1945/51), redaktorem v Museu B. Smetany (1951/52), oItj. redaktorem klasické hudby v KLHU (1953/53), pak sam~st. skladatel a věd. pracovník s podporou ČHF (1957/59). Mimo to referent Českého světa (1928/29), Signálu [1929/30], Rozprav Aventína, Literárních novin aj. (akospo-lured. Tempa (1935/38 s J. Tomáškem s 1946 až 1948 s V. Holzknechteni] se zasloužil o velni! dobrou úroveň odb, hudebního čsp. Ve skladbe vysel z Foerstrovy lyriky a Novákovy stavebnosti, oblíbil si francouzské texty a pokrokové náměty (hudba k Moliě-rove hře MĚšfák šlechticem) a dospěl k hodnotným dílQm, zvi. v komor, tvorbě (II. srayĚc. kvartet). Za ckupace oddal se studiu života a děl Smetanových, z čehož vznikla jeho populární práce Smetana ve vzpomínkách a dopisech [1939] a spolupráce na edici Smetanových partitur. Za okupace napsal sbor Láska [1939] a inspiroval se poesií V. Nezvala [ĎeStivé obrazy). Po osvobození bránila jeho tvůrčímu rozvoji častá nemoc. Smetanovský badatel vyspělé úrovně, skladatel přísné slohové kázně a intelektuální povahy, vönuje se hejně činnosti spisovatelské a ediční. Skladby klavírní: Danse simple (1936, Klavír 1337 a 1947 v HMj, Tři tance z Měšťáka šlechticem [Mclantrich 1935] a Malá klov. suita (1936); komorní: Duo pro h. a vlu op. 13 (1937,-prôv. P 1937, HM 1943), Polka Tustlcana pro dech. trio (1952, prav. Sušice 1954], /. smijčc. kvartet op. 5 [1323, prôv. P 1928], //. op. 10 (1933/35, prôv. P 1933, HM 1947 v part., cena Spolku pro kom. hudbu 1935], Škola žen, suita pro dech. kvarteto (1936, rozhl. 1939, Ultraphon 1948], Scherzo pro dech. kvinteto■[ 1932, rozhl. 1935, HM 1943 v part., Ultraphon 1943), Měšfák šlechticem, suita pro dech. kvinteto i[1934, rozhl. 1935, HM 1943, Ultraphon], smyčc. sextet op. 4 (1926, rozhl. 1934); orchestrální: suita z hudby k frašce op. 6 (1928, prôv. P 1928 a na festivalu MSSH v Amsterodamu 1933), Rozhlasová hudba op. 12 (1936, prôv. P 1936 a na festivalu v Londýně 1938), Škola íen [Moliěre, suita, rozhl. P 4. IV. 1939), Skizzy ke Gogolovu Revizoru, suita op. 17 aj. — Písně: Bouquet de Yamour op. la (4, ). Neruda, 1923/24 ], Tří písně na slova moderní franc, lyriky op. 7 (J. Cocteau, L Goll, Fr. Mauriac, 1928, prôv. P 1931, HM 1931), Burlesky op, 11 [4, M. Jacob a V. Nezval, 1933/34, prôv. P XII. 1934, HM 1937), Deštivé obrazy op. 16 [10, V. Nezval, 1345, prôv. P 1949, HM 1949), Černý... [5, L. Hughes, 1959, prev. P 1961]; t. Kuplet o Robinetoví [1934, vyd. 1934] aj. — Sbory: a] ženské: Ľva ženské sbory op. 15 (J. Neruda, 1942, druhý proveden Bo 10. XII. 1947, P 1945, Melantrich, t. cena); b) mužské: Klid op, lb [A. Sova, 1323), Přišel jsem k své milé op. 3a (Fr. Šrámek, 1925], Hudba na náměstí op. 3b (J. Hořejší, 1927], 1937 op. 9 [J. Hora, 1930), Láska op. 14 [K. Toman, 1939). Melodram: Jaro op. 2 (Fr. Šrámek, 1925, prôv. P 1925, P 1926, Čechäk). Scénické hudby: Alchymista [Vančura, Bo 1332), Učitel a žák (Vančura, rozhl. 1934), Mčšták šlechticem (Moliěre, 1934], České Jesličky (Port—Stejskal, 1936), České pašije (1937), Marie Stuaríovna (Schiller), Revizor (Gogol. 1936) aj. Též Vánoce, pásmo lid, koled a písní pro sbor, sóla a orch. a hudba k filmu Pražskí; hrad (1932). Literární práce: a) o Smetanovi: Smetana ve vzpomínkách a dopisech (1939, Topičova ed., přeprac. a rozšiř, vydání J1941, 61948, »1954, KLHU s obrazy, německý pfekl. A. Schebek, Artía 1954, angl. překlad M. Rustbridge, Artia 1955], Studentské vánoce B. Smetany (P 1939, A. ]. Boháč), Z dopisu B. Smetany (se Zd. Němcem, P 1947, Pau-rova ed.), B. Smetana (v publ. České postavy, P 1940, L. J, Peroutka), Poslední Smetanova revise Libuše (R VIII-1942/43), Smetanův hud, rukopis [HVk XXXVII-1944], B. Smetana a St. Motituszko [Svět v obrazech 1949), Ke genesi Smetanovy Prodané nevěsty [Musikologie III-1954], Pensée fugitive a ftné smetanovské problémy [HRo IX-1956, polemika s Rob. Smetanou); b] Čes. soudobá hudba: Tschechische Musik in Prag [Auftakt XlI-1932], Janáčkovy dopisy dr. Fr. Skáceli-kooí [T XX-1947/48], Foerster-učltel [Nár. politika 30. XII. 1944), Nově kom. skladby L. Vycpálka (T IX-1931], Čtvrttónová opera AI. Háby [t.], P. Bořkovec (HVk XXXVII-1944), J. KHčka [CUD 1341], Mir. Krejčí (t.]. V. Talich (ve sborníku, P 1943); c) cizí skladatelé: Mozart. Listy otci (výběr a překlad s M. Erhartovou, P 1930, V. Čechák), rozšiř. 54 V I t i .1 //tUtíAfíA^'- CBÍK-OSWVeNtM tWbShh) UOVŕftlL í(OB % \HtJ\TVCt' Bartoš J. W. A. Mozart v dopisech (P ä1937, Topičova «d., 31956, KLHU), Vlastní životopis V. jírovce [překlad, úvod, komentář, P 1940, Topičova ed.], Nekrolog J. S. Bacha (Agn-coia—Ph. E. Bach, pieklad P 193o, ■j. Ce-cliák]. Mimo to článek Českoruskij dirigent E. Nápravník (Svět v obrazech 1949), Padesát let CF (v publ. Pražské jaro 1946) a v rkp překlad Stravinského Hurt, poetiky, Praha B. Smetany [s M. Vostfelem) a The-mat, soupis díla B. Smetany (začato se Zd. Němcem). Edice, revise: ved. redactor Studijního vydání děl B. Smetany (13 sv, partitur, 1940/62J, revise Mé vlasti. Doktor Faust, Oldřich a Božena, klav. výtahů Violy, Hubičky, Dalibora, Prodané nevěsty, Libuše, Ponsée fugitive aj. Revise Míčový Siníonie in Re |HM] a Concertina notturna in Dis [MAB 19), Předs. redakční komise Souborného díla A. Dvořáka. Organisačně se zasloužil o Pražské jaro (1946/48). [Vlastní protil v R VH-1941/42, 29. J. Bachtík [HRo VIII-1955, 538). V. Holzknecht: J. Ježek & Osvobozené div. [KLHU 1957, 40, 415 a].). Referáty o pracích: R 1-1935/36, 65, t. VI-1940/41, 53. HV XXII-1941, 60, 66. HVk XXXIV-1941, 02. Skladov: HRo III-1926/27, 87 (Jaro). Klíč 1-1930/31, 284 [Tři písně). R 11-1936/37, 115 [Duo pro h. a vlu], t. IV-1938/39, 65. HVk XXXIII-1940, 270, 298. HRo VIH-1955, 575. Zprávy: T XV-1936, 36, t. XVI-1937, 54. K polemice s Rob. Smetanou srov. HRo IX-1956, 229 a X-1957, 182, 237. Matějček. Skladatelé dneška, ] * Bartoš Jan, český dramatik a divad. historik, n. 23. II, 1S93, Rychnov nad Kněžnou, z. 6. V. 1946, Praha. Bratr 'Josefa S2. Po mat. na klas. G v Praze-Král. Vinohradech (1912) stud. práva na KU (JUDr.). Orednik Inten-dance ND, účastnil se založení Dramatického svazu a Dramatického klubu, redigoval Novou scénu, založil a vedl divad. oddělení NM. Napsal několik divad. her a teoret. článků a věnoval se zvi. dějinám založení ND: ND a jeho budovatelé [P 1931), Budování ND (Legenda a skutečnost; P 1934, Gir-gal), Legenda o budování ND a její obhájce (t. 1935), Významná je kniha PD a jeho Činohra (1937), dílo obdobné (přes metodickou odlišnost) práci bratra 'Josefa B. o opere PD. * Bartoš Jan Zdeněk, Čes, skladatel, n. 4. VI. 1908, Dvůr Králové n. L. Učil se na housle u K. Hršla v Hradci Král., absolv. 2ročnl obch. školu [1924) a byl úředníkem. Získal hud. praxi v četných orch., kde hrál housle. Sestavil vlastní hud. soubor (19283 a byl pak konc. mistrem franc, námořní spol. Messageries Maritimes v Marseille, na jejíž lodích procestoval Středozemí, Střední I Dálný východ, vfch. Afriku a Madagaskar [1929/31], Krátce působil v Paříži a po návratu domů stud. odborně hud. teorii (od F.urtcš J. Z. 1933), zprvu na odborné škole pro hud. pedagogy při Uměleckém sdruž, českých učitelek hudby, pak na pražské kons, [skladbu ti O. Sína, 1935/39) a v mistr, škole Jar. Křičky [absolv. 1943). Vyučoval krátce v Praze-předměstí hud. výchovo na středních školách, připravoval ke stát. zkouškám z hudby na dvourocním hud. pedagogiu Uměleckého sdruž, českých učitelek hudby, hrál v orchestrech [FOK) aj. Po osvobození ss věnoval mládežnickým souborům a byl umelte, vedoucím zvi. v pěveckém a hud. souboru Jana Svermy v Motorletu v Jinonicích. Účastnil se výstavby hud. života; úředník minist, kultury [do 1956), od VI. 1956 vedoucí hud. odboru minist, školství a kultury, hlavni red. KLHU (1959/61). Nositel vyznamenání Za vynikající práci [1955). Bohatá zkušenost a těžký Život strádajícího hudebníka odrazily se i v jeho díle. Má kořeny v lidu a je spjato s jeho osudy, projevuje vroucí poměr k dětem. Za okupace reagoval B. proti fašistickému násilí baletí m Hanuman a jako ohlas květnového povstání v Praze napsal Tři revoluční pochody [1945], Po osvobození přispěl k budovat, úsilí lid. demokratické republiky četnými pionýrskými a mládežn. písněmi i bohatou organis. činností. Technicky pohotový, invenčně působivý. Klavírní: Dvouhl. invence op. 5 [1937, Ed. Continental 1947], Lyrické scény op. 39 [1945, prov. P 4. VI. 1946, Ostrava 1948, Ant. Jablůnka], sonáta op, 70 (1955, prov. P 1956, cena v jubil, soutěží SČS a CHF 1955, KLHU 1556), — Komorní: Partita pro sól. violu op. 36 (1944, prov. P 1. II. 1946], sonatína pro vlu a klavír op. 46 (1947, prov. P 1948, KLHU 1950), Malá suita ve starém slohu oro vlu a ve. op. 1 (1935, rozhl. 22. IX. 1938), Duetto pro h. op. 60 (1951, prov. P 11. X. 1954, KLHU 1953), sonáta pro ve. a klavír op. 17 (1938, prov. P 14. VI. 1939], Domácí hudba pro 2 h. a vlu op. 30 [1942, prov. P 2. XII. 1942, Ed. Continental, cena CAVU 1943], Dva kusy pro h. a harfu op. 67 (1953, prov. P 1954). — Kvartety smyčc,: Z. op, 22 [1940, prov. P 2. XII. 1942; poctěno ČAVU 1941 a odměnou pražské kons.], II. op. 43 [1946, prov. P 10. XII. 1946, KLHU 1951), III. op. 49 [1948, prov. P 1948), IV. op. 57 (1951, prov, na přeni. SČS 1951; poctěno v soutěží Hábova kvarteta), V. op. 66 (1952, prov. P 20. X. 1952), VI. op. 72 (1956, prov. C.Těšín 21. XI. 1956), ť7/. op. 73(1956), Kvintet pro fl., h., vlu, ve. a kytaru op. 45 (1947, rozhl. 1947); dech. kvintet op. 42 (1946, rozhl. P 26. VI. 1947], Čtyři starofranc. tance op. 7 (1935, rozhl. 15, X. 1935), Thema con variazioni op, 11 [1936, prov. P 17, I. 1939), Scherzo na lid. motivy [1938, prov. P 17. I. 1933); nonet op, 19 (1939, prov. P 22. VI. 1939; poctěno CAVU 55