im Jo-M.mi čsw TO. listopadu TPSl nuov! v o v i tí r KULTURNÍ KRONIKA Jazykovedné snahy na Slovenska ja - Bratislava 9, Listopadu Jazykovedný odbor Urem} spoleĽnosti Sa-fuiikovy méi t sobotu a t ntiděii svou první ti:i:jii T tiratUIavě* ftidiJ ji předseda oJucbo-TČdné třídy profesor \\ Cby-loupceky', který pí-il novčuiu odboru, ebv mu ůalafQum společnost byla štítem a ochranou a aby slovenčina, Z cji se stalo Ovditjcum, byla předmětem )en vědecké práce. Předseda otinoru docent V, Vážoý po vzpomínce věnované ze-mreLcmg profesem J. DoAbofsLétnu vvioSifc jak odbor TZnifcL Po Ra|mé valné sclríizi itfttice slovenskí Í2. května vystoupilo z l& í" i;-ii jazykového odboru ptj Moni 14 Cleni a dohodli se sctrmi jako celok- šafaři-ková spolctuosl na návrh duchovédné tŕidy se usnesla zřídit jazykověd s ý1 odbor s pravém kooptovat členy do svých, komis;. Předsedou odboru se stal docent V. Vážný a re-ífi-ventem ptof. P, Buj nik, do komisi byli !-1 -■:"! :■.!■- Ani ěletOvé bývalého ''■'■■' i. ního odboru, pokud nejdou Eleny společnosti. Schůze jazykovedného odboru si určila jjrozram práce na rok i95£.'jj a komis« jej podrobněji propracovaly. V podstalé budt nHbnr konol tutéž práci a tak jako dřivé J-l-zykovy cdbor při Matici slov. Dot V á in ý bode pokračovat v excerpování a studiu nárečového materiálu slovenského, zjskaného dotazníkovou akci, s posluchači slavistiky na bratislavské ■::. i -,>■ r úľ. Dosud je zpracován. jazykový materiál asi za 125 veaníe, do podzimu 1933 jich bude asi 25Q. To jsou přípravné práce pro přímé si udí u ca oářeči na niistě samém, pro které se připravuje sif míst, kde se bude zkoumat, dále ejcplorátoŕi i pomůcky technické. Výsledkem celt akce bude Syntetický spis o slovenských, nářečích a jazykový ailas slovensky. Předcházet budou ovšem monografická zpracováni jedno-tlivých krajů a vesnic, Vyiiítcna je ui.nto* laojrrafie o liptovském nářečí ještě nákladem. matičním, docent Vážný dokončuje studii 0 nářečí f Turci a nárečový slovník ttitčau-tky, další pracovníci připravují mono^ralie o :->.;:iüi, Gamem a Trflavsku, Cela práce po* trvá "Vm'jii někoEik. let a děje se v mezinárodním rámci- Podobný výzkum pripra-* ivuje Polsko a Jugoslávie, Pravopismi komise se bude starat nejen o otázky pravopisné, aie bude si váimal viehn, 00 souvisí s jazykovou správnosti. Po vydání pravopisného slovníku, ještě Maticí, usnesla se bývalá pravopisná komise matiční v prosinci minulého reku, í o ua systému slovenského pravopisu nebude nic měnit. Stejné mínění má nepochybně i inini-aterstvo školství a národiní osvčty, takže není nebeepecí. íe by t slovenském pravopise nastaly větií změny. Do dvou let nepřijde ani k novému vydáqí nynějších Pra* videl pravopisu r Kdo bude vydávat nové vydání pravidel, dnes nevíme, ale auturatvi dnešních pravidel mo síará pravopisná komise a lze doufat, £c při eprobacj novobo vydání ■ budou mít její členové též '■■■ ■■•-.-. Slomíkovi komise si uí také dříve určila roiiih a program práce, líá připravit asi do piti lei přirurni stovník lUe.-íroí slovenčiny a při tom připravovat velký vedecký slovník sJovensky podle vzoru přípravných prací pro íiemrflt Cc&kýr Schopni exccrptoři i 'posEuchočů fílosoHfl li i ^ii:■ i:i v -;k.é utiivcrsiiy jsoti vybraní- Alaíeriú! pro příruční slovník se získá z excerpcí vybraných děl pto-saických, básnických í vééaekýck od štúra az dodnes, z odborné terminologie te^h^ické víeeh obori a i živébo matoriáiu. Komise slovníková ŕpolcčne s ptůvopii.nuu cbfie Y&-covat péči oduorué Terminologii vědecké v stovenskveh učebnicích pro všechny t\py Ikol, nebo f í am je docs Lotový chaos a libovůle- Zemský výbor, miuistcrstvo školství a Ruid i jiuí zajisté umocní tuto veíuiL důležitou prácj přiměřenými datacemi: ro^ní potřeba tu bude asi 2D.OU0 Kt. Živý eájflU vyvolala rozprava fl odborném jftíykovčui čisopi^e. v podstatě praktickém, ovsem i s ^eJeckymi ěiánky, ale planými populdrné» Snad by by to mo/no najít pro jeIlo vydáváni i sou krom é I to na k ta dulde. Prozatím VŠák časopis nabude ajiltircq, protože bude maino publikovat v časopise .šaTd^ikovv -:.••'.-::.■<■': b -.i ■..-': -, -, a větu práce t pu I) li-kacích společnosti, Ale materiál pro samostatný časopis se připravuje- Z pražské činohry Vladislav Vančura: Alchymisfa-OL f. - Prajia *>, lislop^du K první hře, jiic se čeln1' prozaik doetal na vd!-:.-' teean (v úierý s. ii*iopadu f SiaTůvskétn (uvadle}, vod^a ceala několikerá: předně od Vancurnvých dvou morvo-lémjjtiekýeh dřímat, vedle nichž jeho novy kus e z4a4<\ látOQ a bvě^clácJi urá 6\rši pod^ klad a vy&íí vírcm a .f njmíĚ se sdílí o ví. i»je olova; za d rubá od dáraýcb pcda.sů d:-^■aidla i románu o vytužení Jäkavých ta.j ů * zlatého í věku Rudolfova d Zlalô uličky ajehymjptn- na Hradčanech^ dále od Ecp Jon lionovy komedie o sejdíŕ^l»Ľm ulchymi-fftori Sub ilea v i, kletou mčJ Vanruro pro Národní divadlo upravit n ktL;rá hu vrátila jeho •'',:,■■■; .::i.\ d rif mu vytíujuvšímu nn-Bítlo: dále od ídeoln^íe nrkterých _ ťcé-aíckých dělT v tiíehí před ním byla jir podávána protikladná *jsvcholt>£Íe českých dloubalu-písmák ft a. lehkého, velkorysého lemperameiilro jižního. Aie vSechno taková vyehediak* ustupuji prolí fcitwj propravě Varvturovýcli vyjevil a tu je hledati v těch ívláStiiích, pFi vši drnsticc přísně sty.lisíi-TanýcL dialozích — monolozích, kiwé i1011 výj.uuŕným ď>n rovoden jeho romd^il a vzácnou vymoScnoitf noĚcho umřoí výpravného. Stálo by za podrobný rozbor, jakou J^oho a jaiý slovník mají vsuvky přímých vea v jelio prózách, jat jsou obdaieay ow- KAŽDŤ JI?tAK Q. S i k a t ■ — Pánové» /en « viichni rfršrrw vládnihů proftláÁení. Sciřií, šetřit a íeíříf. Yšiyi }á si také ukládám? bite chaTakteristickými rysy a jak se přec jen vzdalují realismu» jak vytvářejí apo-vtrofami, výpusrkamí* přezdívkami» třebaí i nadávkami kolem mluvicích oeob ovzduší* do něhož prondouvá ne tak figura skutečná jako spíl její umocnené oitro. říční bez nebezpečí přenášeti tuto metodu, jež v epice projevuje &vou síju, skoro beze změny no tvaru dramatickéiioh kdo narážejí na Ěíbe výkftky bez proslredkuji-čího spojeni dějového. V AlcJiymLstcvi jednají všechny osoby pod vlivem nějaké po-sľdľofiti, která se vybíjí ve zvolirijch jakoby křečovitých. Vančurův text (knižně v Družstevní práci) libuje si f přemíře vykrk'ní-kůT ablĹbeným (varem jeho kouverjace je imperativ. Ale rozkaz, kterému se nevyhoví, pozbývá po trojím, čtveru užilí svého dějového d&rajľu a zuťtávi z něho jen ?ilný zvuk. Sekne «e jdi, ale oslovený neodchází, rekne íe mír, ale ec přes tane mluvit, vy-sJovi se nad ním prokletí, ale on si k fid ně knptí dál, a ty promorcčnc akcenty jdou do prázdna. Tento Strukturální znak prúniká i do ?ajaého děje. Po několik scěn volá ae zlatol zlatol řT-Vperimeni se nepovede, aie nepůsobí to ar.i tragicky, jik bv mohlo, ani komicky, jak trrrl na eeéuě pfi BmMc dťt-vodénem neus^éehu: n v bří jdrk.si äkáiJEÍvč, nebof al z posledai sc-érry je jasné> ie vo-Jání zJato! z!a*o! nebylo miocno naplno; dla-lcko dMezítčjsí je autorovi i titulnímu hrdinovi duka^ Ěe bvlo lze presnö vypn>-čítat zatmění slunce. Ironický název říká tod1" vec ve! m i moderně cííěnon; hic. domnělý íarlatán přisel n n významnější výzkum vědecký, než o jakjf zdánlivé usiloval. Ale ten d voj sni y si je vedlejším výsíedkr-m, BeňiBa k n^jiu doridřni s žádoucím jjs^m, jakého se některým souĽáátcicn vůbec nedošlá ťá. Daří se íak Taníuro^i núkleré slivelé do* jové úseky, které jsou útěchou v dnešní nížině českého divadla: hned jacátek s hrou na slepou bibu a a náznaky složité, erotiky; scéna w-jiře Mudolfa a eoud s ú-kazem astro-noraiekyni; ustredíní výjev před ta ví mou, kdy tři hledači v..l:.i, každý s jiným záměre co+ lildícĎJf vytouženy kov a kdy híavní experimentátor spolu choe odvett pozorne*! od toho, ze v komůrce skrýva mi-lf-i:'-.u. Zviáxt into situace má jak íuoaoficky tak divadelně miběh h čcmuíi vel'kémUj ef-tímc se i>deolinuti smdou. myílenkoťě dějovou d ob rod růzností, jak ji dovedla vytvářeti alžbětinská doba. Vsunuty jsou vlak hiussí 4 konvenčnějíí sr£n? a .tálo zajlma-vviiií postavami vettlej;i]ni a vyt ě Zen n, k dúsledkiim doí&flonů nunf ani ono nejfiil-nčjíí místo. Při to je Vartřura trochu mnohoznační. .Tíemá oprnštujícího, vidčaí, jakého si žáífá jeviště. Jeho cavfcod je. že jednak své pilině chvíle přímot i ví; j er takře se podněty ]£skyT uěenotftf, qáboženskosti v«po-3et ttiikoiii jednak že ntylotahuje. Pri ?a-klocWtinx zúměrn, hledtcLm k mírů znění dhaocné »venJewti a trittoválni T>-nn!é-Rsvébo .fihu, úd/e Sŕvxpon leati Dykova Pos^fl, Taiké íůju vpjidl erotický dobyraŕet do těžkého prostředí domácího, tnkč i.im stály proti «obě brv? vj banque a ttBBÍtifotvi PE^ma. lídeĚto vsak Dykovou piíou i ila-jK>"ití byla iachittíicky dovtiťl-ná kombinace, která stmůvítě ďl* až k doktrinárské pHmo-/itroíti- jaro^íií, bujení v C razových příkras a myílenkoffth vvhoTkft. vychy^o-vünf z přesných linií! I na divadle fr po-jedíý bísem, nikoli všřik, na rozdíl od ro-r.\!nu. citem pro vyvářený řád. ByJo jen spravedlivé, ia *e k pobostSuské režii při zvol Jindřich Hon/1, který w v ůkromnějšpm měřítku zasloužil o a o (ořovy cbě prvotiny: Sta.TOvskě divadlo mu dalo Jc dts^ofici otáčivé jevliítě hrpracnifej |jo-břicho bon híuku jnjío na Vinohra^lech) a umožnilo tak žádoucí rychlost přcJstavcrií textoví nodto podstatně trAceaCTH* — vypadla na přiklad postava kne«*, čími sroiř-Ttruiteilno^t arci oonekud utrpělB. Strídavýni QsvětloviTiím, d činným j«ktrTienim kom par-eerie, trž a^viem výbornou deko reci Mužikovou byío domfeao stylisování a někdv nří-zrskovosli. Zato se s a u tom voľ ne zvykánu mluvou anf s íntcnretni režie nrííila dekla-mace herců, ůfcvfifcpvi píiwiSií přednes trhavě n raeholiví iako explodující a vynechávající motor. Plnokrevnou postan vytvořil ve svěiai Vlachovi Ednard Xohout: nad ostehaí nnžaté postavy byly oelittpeji podány ma'.ka a dcera Era Vrchlieknu a spontánni Jiřinou ilčpíličJíOvou. — Večeř finské písně, V pcnděJi uspořádala wnika.iíeí finská operní a koncertní pěvkyně Antia C raníc! i v Mozať teu pisí.ový večcTr V prvnini ůJélzmí ukázala neřori-e část svého mezinárodního prc^riímu, zeinjöna nisně Richarda Surausse, a nimž svého čiisu Dodnikla turpé ívvcartkem, Ně-■actkem a Amerikou, a m,i tedy její podáni v nich i ráz jistě autentičnosti; v ocidilu drul'.ém aezpámila nás s řadou umělých, písní Cinskvch skladateüL Mezi nimi vedle známých jmen J, Sib^ia a ScEima Palmgreau zaujal' zvláště Y r ja K i 1 P inen moderně cítěnými a svěže ins-pirorimými písnčmi, z nictíž píseě Ptáčkové musela býti op*koví-H3, Také píseň. Podzim od Lee ví }.ladelo;a měla zajímavý výraz; písně ostateí, lejiné-na Medemoitelle Rococo od í!rki Melariina blížila íe více rájru vkcf^člio eJianíonu. Anna Graafck je pěvkyuí velkého formátu a pro její. drsĽia'jekv soprán hiavní pusobííié je na rudí opernú na níž ntobl by teprve ia projeviti ieií prarv význam, Avuik i v podání písní píT-jevt-ň velký vkus a uměni aredaiesu: ua krásném, výJerfku jejílio vy-sroupení mohl vaditi jen cliairuý z^^iFob íloprovodu. j^jž obiiarala pianisäka Anna Krčmářova. Ť3- %, — Z brněnských koncertu. Spojené budbv brnčnslíí posádky uf-porádoJy v nterý na stítrlín koncert ve nrOřpPch pěěe o tnvelfdv. Dobrá kvaüia ruBJ&fch hudeb-nícU sboru vojenských osvědči I ň se pří télo příleičíioslt přCítčdčívě. Ukázněná souhrn, solidní výkonuCít. jadrný, byť i ■.'.■■: poněkud tvrdil a řízjfCJSÍ zvuk. pozoruhodná vyladčnost. j^ncm v dřevěných naHrnjich někdy citelněji zkalená, svižně podáni, Jera-nějAí mocnosti ilynf.mj;ké a přednesové podle rnčbo min^ni vít-e vynikly v druhé polovjni pořadu* ale takí prvá měla pěknou úroveň. Pořad až pří-iš obsáhlý, jemuž by bylo joaom prospalo zkráecnir Obecenstvo sledovalo výkony s živým zájmem a diriinijieí kapotami» pp. Ziia a ,■! i - ". L m oh U býi spokojeni ä ilčln kujícím i i pásl u cJjEičt. —k. —■ Z bratislavských koncertu. Uterpí symfonický koncert, pořádaný Osvětovým svazem a S;ND. měl jií předem zajištěný úspěch veími zajímavou volbou dél a utužen byl reprodukci Karla Nedbala, Í'cž vrcholila ve Franckové Svmfonii d-molL íavftovi rhapšodii Tt\pm a íukovi Schcrzu ř'.:= i' i ■■ ■■■ :■■■ "íaké iiCbm alžírského houslisty R. SoatciWd jehož iritoraě vrel v* teeh-nitky zralý, v mnohých mementeeh fascinující vykuř., který měl daleko vznosnější linii v líavřlove Ta£?#a&n než v příliš změkčilém Cbaussonové Focntu, zvýšil vyrubenou cf Fľ k Inf tst lültoto kojicertpilio večera. Proejram, který koncipoval převážně sám KfireJ Nedbnl a který Také formou tak osobitou provedl, je výrazem jeho dávné touhy pn vytíti se v moderrum hudebním projevu. Právě na tuin:o konečně bylo moJuo konstatovati, jak vyrosil ve výborm'-ho interpreta moderní hudby; zvláítě při vírie-šcué Franckově symfonij a v Ravctové Tzj-Sitnut kde také orchestr podcl velmi krásný doklad své pohotovosti- Provedeni Suková ľuitaktického vcaerm svou brilai^TR! faktn-rou vyvrclmlilo řlalc ntonpAJIci nadřeíií velmi počcíuč^o obecenstva, hoi — švédský píetlad Melilovy knihy. V tčchlu dnech vvári v nakladatelství H, Gebera ve Štokholmu UvéťUký pie-kJad knihy českého paUmánti ces:ovate!e Jana Wolzla pod názvem Dca tjcekiska Robinson. Trettio ar bland eskimacr och ".'jld-£-e.> ■..:■.■>■ (Ovfcf Robinson. Tf.eet let mezi Kskymáky a ilatokopy.) Knihu přeložila pí Jtulh "■■"■."i■.f." i l: ■ ■:.:s".. ■ -=-'■ -. á. která už předtím sesmámiía ^védské čicnárslvo s řadou ukázek české literatury, mimo jiné s Čapkovým KrsitaLitem. Paní WedJn-Růibsieinová jo také tajemníci československé spolcčiiosii v universitním měkiě Lundu- od —• Le t o š n í e e z o n a na Scala d í Miláno bude zahájena jako obvykle 26. prosince a to Waenerovou operou Soumrak hohů. RepertoH- tvoří dále í~> oper italských skladatelů. 2 francouzských, dalbi dvě opery německé» 1 ruská a i nudaxaká. nm 'NÁRODNÍ HOSPODÁR Výkaz Národní banky československé V5 r- Praha % Iisto5»du Kdežto říjnové ultimo proběhlo poměrně' ^clmi hJadect neukazuje jií první listopadový iýdeu. Útkového uvoinětí, aspůn potčva ■^e to jeví ve výkkiru zúrodní banky, nao>aJt prozrazuje spíio je^ié něk:tré uJtuaoTé r»-fScty. Aspoň při úvěrových obchodech se zdá leto? uvolnění podstatné nižšL loni klesly úrokové nároky na .Národní banku za pivní ilisíonatiový Lýdŕa y 171 milionfi Kč, letoz o necelých W milionů Kě, V po-íSr^hnfjstech $e jeví pnkle^ zásoby směnek letos o 2.4 mil. na U1U.T mil- Ke, kdežto loni klesla zásoba směnek o Vi.2 mil. na tlbľ.S mil. KC Lombard a eskoni cenných ixtl>írú k!e*i lelos o iťi-5 mih na Wí> mil. ič, Joni *e zmenšil o \22 muionů na 4£q milionu Ke. Také pflMť na liro je letos menií. Je 1^3.6 milionu proti :*3-9 milionu Viní. přito^fl víyk slut žíry ľoľ.ľ mil. je stál« pod ü l a t, n ä větší než loft*k;ťh * 3 2-3 mil- Z i * u b a de-vis vzTWtle v prvním lUtooadotém týdnu, a 3.r mih na iWÖ mit- Nail kle^U o v.t mih na lit« mi.:, Občh bankovek se zmenšil letr^ pouzr o í61.4 Utä na 599V5 miL Ke. je však siále skoro q miliardu Kč ní/íí než loril. kdv po poklesu o 392.6 mG. Kě by! nS24,9 mil. Kč. Tľf - Pr^ha ^ fcíopadn Slav k ľ\ liiítf>7iadu (ff tmících Kě}: Aktfv»; Zásoba z:líía 1638.356 {minu} S5J. pohledávky v cizině a zásoba valut lfi&5J55 (pkm 3737), jiné hotovosti 53.6feá (plus 7íí06), e-kootované směnky Í20.699 (minus 23VŮI. eskontované cenné papíry 7Í-O0O iminvi? 17.300V zápůjčky na cenně papir* 3t?.2*3 (plos 77FU, zaslatek stáH.níbo dluhu flÍFiiovkového £f>f?*.ľf)3 f minu? 3H>7Í). jiná aktiva 42fl.*6fi íplffi ľľW. Pasíva: Akvfový kapitál 4O5.0liřky zd^loh noskyinn-t^'eb k přoplárrflf hr.ji". \?. érnkoi-vch uspoř) IÍS4v4f5tJ0L úhrsipm ř.»kl4ftJM.*l Kč. Tato Č£«k« s* zjneruíufr. o vrácené přeplatky a rnfmidovaně nú« rady a 0 zálohy poskytnutí Ttn pr'i'iíáee;!! bonů iihrnera. o i9S3 mih tfäJ&ÍM ne bMlX9MWS5. Zlatc kryti je +0-2 proč. Lep«aflw výkazu &išs.ke bankv je zicjmrt, ž* ítvéry, poskytnuté bankou, jdou rychle ^nct. Proto se také snížila zásoba obchodních směneli téměř tf 33 milionů marek a smetiik na říšský poklad o 38 miliouUr Drobnveb minrl se vrátilo do pokladny ŘúVké banky 26 uiuionů a bankrv-vek 131 milionů marek- Lhrnem bvlo oběíi-v& 5364 piiiicnů m^rek. eoz je pro*i minulé-nut mí*íci mciiě o 15? milionů nuirk a proti listopadu I93t mfuě o 707 milionů marek. Také zásoba zTat^ a devií twilakrii* o nčcr> poklekla ponfivetll ubylo devi^ o t ľ5f>.000 marek. Kiytí bankovek se ivýíilu s J6 procení na 36.S procent^a^ Bursy na Roosevelťa pevné vs - Praha 9r listopadu. Pra buxsv není vitößTvi Rooseveltovo překvapeni. Byly ov&4ea oba^yT ■■-■• ořů Wall direct bt+je voib^ clemokratat který při svá volební kampani vinit bursov-r.i spekulaci jako příčinu dcešní liospodif^ ské lísnč, poitromou a vpravdě byja novo-\urská bursa na straně Hooverově- tíyla také do jisté míry násirojera Uoovtrovy P^o-pa^aeCt Debet se podařilo před časem Hoo-verovi pFiciěr sié inocué prívrženec, že ío vrdali kontreminv a pomáhali zlepšovati inrsv, což vrcholilo v letních měsících- Když &c vsak ukázalo etále rfeteluějk že Hoove-tovy nndeie jsou nciiairné, odvrátil se od něho i IVait Street- Mŕín to v zápču opěrný pokles k urSi'i, jímž e^kontOvala americká spekulace přiítí zvolení stého odpůr-i cc. Avšak s hotovou věcí se v ooslednich dnech Smířila i americká spekulace a tesné tied volbou obráifla- Dnes na ívoleni Rooseveltovo si up«ovsla sc aspoU při zahájení burs v povná mijada, neboť x: doufá, že nyní přestanou šneku kíčni manévry^ Které namnoze doTiid brzdily vývoj. Tím spíte ovšem evropské bursy přijaly RoOijveltnvvj íotbu přizuivě, nebóí demokrat a mokrý na ?toici presidentském znamená předcvíiin IřbcrdJučjli celní politiku a sadejl ca zrajťnl prohlbi-ce, jr2 přímo i nepřímo moUy by Evropě prosuěl. Krcíioě toho se však o"-tká v á, ze like o dluzích bude nyní mo/no jedjtat ůtevrůnoji, nebof odpadnou předvolební obavy, které brzdily každý pocitu VSecbuy evropské bursy byly dnes pevné, až snad na Paříž, kde působí určitě politické obavy« Také pražská h -.-■ < odpověděla na volbu presidenta RooseveHa pe*SKHt náludou. Na mezinárodním devisovém 11 h it bvl duos dolar pevný přes io+ že proskočily zprávy o úmluvě mezi Amerikou a Anglií, že na tK>řad světových hospodářských porad má bvti ďárta otázka měnová a to * tom směru, že by s léto strany bylo možno záměrněji dosíei zvýšeni světu* v V c h cen. makulatup.it řOTTSTĚNr i efLt r*Fti nsnPŽÍTS v tniiiíťiST*. i JD o v í cu povie v unt Lb/ žtH^3l e.éOZ 37. Ehťůpadu f?3? E T D O V E 7? O F í 17 T ŽENEVSKÉ VA R JETÉ ■5. Bcdiir jen o metodu-výtvarného tvorení, společnou VJadissava .Vančury A Leb vmisia byl celé generaci, že v evropské konkurenti očekáván pri vfp^míace na jchu predion-obstojíme ien tehdy a tím, co přinesenu nkého L titele i žáka se strachem^ Ale L>ia-vJastníhod co ponese znaky naSí rasovŕ ůfi-. kar Mrkvička, jemuž byla jako. aostu lishůsíi*, (O Ěesketn malířství moderním.» svěřyno vedení hfv, zachránil íéjuŕr viečko To ovšem nenájdeme ve svátečním kroja vém mumraji, ve folklóru, ale .v xDtimztich u i ■:!■■:>■!■:. : uměleckých projevech iíiio-včho ducha* písni, poesti a malbách, v nichž se třeba primitívni formou duťrh rasy projevil nejprůzračněji. Jde dvteni o delikátni a nenásilne přetaveni primitivního poetického bohatství v novou kultivovanou a viitií tí i Ĺ úspěchu je jeho. VzneSeneu u t iba v ti u ualaěnu±t Vančurovu Dromiil ojíte na syrovůuT b mutate] n n p zemi a ."poutal autorovu vyjadrovací metodu prostým i, pev&ýnsl otěžemi p h rozeného a skromnítio výrazu. Je bo scéna, tie nana vkusem malířova oka, dala mluvit a spolů-vátí 5fí ? okamžitou dynamikou déje i tran» forma ítaplnm tato rasovým půvabem- To jichž klas pravé neznel, což býžví jirH bylo důvodem» prot Jiřinek v letech í9Cfí—é aejieiai problém brnenské činohry, í kom-putoval o prázdninách dů Yelkč a ca 5lo- pany, jindy mrtvé a trapně, naráz; ožNy. vensíro na Myjavu a Detvu. Zaujat sloven- Ovsem tam, kde auior upadl v krajné p^pi-sky-nd Drsněnu, které slýchal od slovenských, rove ckonzleni slova, nebyle možno aaiíi studentů v Praze, sliboval si z těch cest riivoivurce- který by dovedl dáli teto ttrifj's■ mnoho» ale při častějších návštěvách vy- Dr sose trochu "krve. Pani Grafová :.-\nna střízlivěl V Samkově pohraniční krčme koryvaao^á) ■ a p. Skřivan (Rudolf), jejich* tehdy mezi Uli rami a Igorovou poddav aí se psrt byl po ícto si rance nejvíce matric o, tfreštivému kouzlu cikánských melodií] Dou- irpce to pocítili. Podivuhodný byl způaob» Tal nalézti ca Slovensku svéráiný kmen, jimi ívlúdl pan Leraus sváj úkol v úttitÚQX prodčluiutý heroismein a. rasovnu hrdosti, a uejubrifučjsí postavo svěráckého hvězdáře jB-k. si ho vyšňořil ve svýeEi roinantickVcb Alexandra- Pan Podkorskv iako obvykle představách. Ale píiznává. Že sace »nikde propracoval svého Miciwla KoryČqna svědo-nerjovedou byt lidé tak veselí jako na Sio- reii^ dů pcdj-ohnořtíh ;eho bratra' Martian venskuf, cikdi i& sé mu neíilo priiannéjí; hril yfiak pan Slé*r j>rí!iš na jedné 'truiJĚ »ale výsSeJni elojem, iieMiaTiktMÍstlítíjíí "\"cefku byio jaso^io neozdobtni ilohovůn Tví zemĚ i lidü je pfece cosi pmuTnŕbo * ondiijací klcauJ^ by: at hra mnohem nirjL;u. pluse divoJícho*. f Do j my a potulky.) ]Jočá- ineniáín^ij. teční oblo^řfini 'folltEorcm. jak se piojťviJo v Myjavských tr?khj líyJRVsJcé íkole a Bozim Těle ve Velkér opadlo a Jíránknvi zjevilo Se Slovensko všedního dne. roiwiy a trampot.-Takové si je také zamiloval Jeho skizzákv se p,jpí kresbami a akvarely, kťe Režii Zpívajících Be nátek mél p. Walteir. Na rozdíl od Praliv — pokud ilů ovSem uíi+zijvaii z. pra?.=k>re:U kriiik — řeiil lim a právem jako brt]]apuiEon ŕrasks a rez-a?Qij tendenci nrefjluioval bomérjtkým smichrm. Sra skrorutié tctEinickc mo>no>;i l Jítcořisfcý mífupca Mařuoíífl fŕeďfeUt tŕeri' ne tüTirr. nie=i ťejcĹ kulturní kronika K bratislavské výstavě Miloše Jiránka: ZdL HlaTácek - Bratislava 23. listopadu SůLTfl se oajde někdoH kdo by je3tě dnes zapochyboval o významu ililole jiránkar Dvacitiletý odstup od jťbo smrti povoluje dnešní generaci, aby našla pro něj dustujné místo v historü úupresionistické epochy vedle SlavíĚka a Pľeisiera a literami ho přiřadila k tvůrcům moderní výtvarné kritiky. J i ranek byj z rodu důbyviiíeiů. Vysnee kultivovaný a spalovaný žárem ehtčuí po-ítihJ situaci teskŕbo výivar«ictví a phtil ji zahojiti do umeleckého dŕní zäpadníbo. ie Krancíi dožíval impresionismus. £ítn s* inu-síEo íacííí třjijas ta čertu znoidení, aby ceaké uměpj nadlo umetení ve světové tvot-bĚ. Konečné impresionismus s plelnairism^m r'svobuzoval od tĚsné kazajky alelierových ■ -■"i-!■'!.. A tak po prvých naturalisfickýth plátnech, ff ni£hž se ozývají reminiscence na pobyt v Paříži (tyOy), rozvíjí se y Jiránkové díle od obrazu k obrazu historie impresionismu od jeho zrození k plnému prožiti zrakového opoiiíní s v v ion cením LůnpUHcft, kresby a modeíace až k tragickému poznáni marnosti pomíjivých vfsuelriícb sensací a rtainosti rehabilitace Eicie a. kamposicriíbo řádu. Veril jako tľézanne, fce Empn^tcaletous je j enom počátkem cesty, kterou se bude ubírati umení, jehož funkce je daleko slo-íitejíii nei jen zacíjyccrií proměnlivé a klamné nálady okamžiku, ale >že v uns obnovuje iKJtit spravcdlnosíi a sveu nadzemskou krásou, dtii rovH:>v.'tnu nnh uizko&ti.t tDojmy a potulky^) jíránck netvotii spou-lánaé z přcbytjtu bo£0i4 dam — ÍB.tuictd jako Slavírck; jihů dílo je výsledkem úpor-,.h:I::j Spekula ti vn i bo procesu a snahy i>0 osob-léta výtvarném projevu. Proto není v jeho tvorbo utvfaiitaA efup. ^Ojptve situuj pokus ovfřuje teoreticky a zkouti v pí-t-tiravnýrh *ktzziichH neí přistoupí k dpíini-tlvnímu vyjadrenú Ak'.-arcly u oleje z let J5Ů2—Oľ neneson valaé stop pařííského pobytu. Připomenou nékdy Monřta u kouirrlná kvétÍTiová zátiií Odüoiia liedontt fiíaCf-Sky, Záhony kvetín, fnlvrtík), K3ítot ?v- Itiku-láSe, .obrazy z Jtlcníbo příkopu l^ima), z labského Týnce celeny statek). Velká voda u Vcletova a Lavička pod stromy, uesou plné impresionistický charakter. Vibrace Svitla a Tzduchu naplňuje tyta roztrjinc oleje. Zelený sjatek je väalc ni ptř^lív^tj evivarna káme-. Sem' patři iá± pLnaljná Blld kyliceT V:. :■: i mohu zařadit do okruhu Bílých tiviiil Puiínají krásnč komponovaným obrazem Číenářky — je tu jen p tvářelové skizza — a kTibnirmjí nionncjiíntáLpím olejem Na pískur V těchto fíeuráimrb obrnseth — též ve Fialové podobíce — je cela vysoce kultivovaná osobno*i jiřinková. Následuje Dt-. guaova příkladu nutaosti komposiční vyrovnanosti a soustřoděrto&tL formy. Jiránek k:"-Li_ :■■!.:■■.".:! ivtj riliva^v s úžasným lakfm s. v prejcmnVcb nuancich bi!é a modré* jhniž modeluje Ěai+ vytváří svitlo a stín, dosáhl včina, jakčbo bylo suiva kdy dosaženo nejpestřeji! paletou. Tyto obrazy mohou býti fcmĚle ř^deny k nejlepším dílíim českého ;-n-PMticmíSm'i- 'Ik-íl barevjuS n k impesi'ní rovnováhy vyřešil i v obraxecb PjskaftL Vyváíl z bludného kruhu ttnptesfouíatiekäho atomísmu a spěl k synteze fOťmy. jat dokazují obrazy z Novýe:h Dvorů. Slramy pred bouří a dvojporlrét U stolu. BarvĚ nanaíené v girokveb plochách byla přihnána plná funkce. Zúčtoval í impresiou ismem a ovi odhodlán k novému zápasu, Jiránek '"f boji o aov^ tirnélecký nái«r dotkl se problem li národnoeti a.resovnstí v urrjŕnE, prohléEUFj, který také dne* nepozbyl avé akútnosti Vedék ie naše umení must býti- v kontaktu s evropským,' »že mladí Sn-Ětinktivné pochopili nuřn&St postaviti se. technicky na evropskou básiL při čemž nejde o prejímini obsahu -L:ííj-:j irmenfH «ie -- plni ré světící o Jiřinkově ^neobyčejné technice Maréíjo divadla se run řešení dafllQ^nobylo h pohotovosti ukarozítĽho _ iáznamu. Jsou v ta k ľaozno při této v udri smŕrnici včlenit přebohatým dcDíkem, na jehož ítráukách Jo celka nöj&k sourodi sEabši déjsrví třetí, rostou krásné typy sloveaských mnřil a kde se nevázaná tujirlická maškarád;' méai ^eu tak jak je potkával. Ty fvárc % Uétvy najedniu v soudcovský talár. Pan Walter dosahuji ai legendární mohutnosti. V těchto ňn zvolit maíku svěho Fan<ío!fa. oředsta-nkvareEccb (iz před hrdinskou doboa p-oje- vitele Třídy, originální a jeho pozom-vuje se v sevřené kresbe, a průzračností hodná nUsovfi ekvilibriHtika se řítila Worn prolíná tícicb se barev Jiránkuv skyíeCuý cbví!-mí praví při ŕávéceŕnvcb scifnáeh maíirskí talent r NejM-uř-Děiší úsoe^b sklidila svrňvi Živel^ iNa Detv e men bdein, kter>- si zachoval nostp. Klikyt předĚiavu^ícihtí vDonuMarzi-nejtrvaleji svůj kmenový cliaraktcr a hrdý ovi Stříbrného tiskoviav. SíeřnS viak i pp. beroismus. koncipuje Jiránek v prípravných Lokla a Kíbnei a u vřískaní dubská" troŕĽ-e kresbueh a akvarciech zoOjnický cyklus, fCrbáuková, Waltrůvá a Láznictiorái kteří Odůvodnění pro pojetí zbojnické Ic^ndy všichni bvü povvíeni na zpĚváJíy, zalomí jánosikovske hledal v povesiech a Itaove-ivé podání celkem se zdarem na" e-oiosknt písni, které t lícni bistorie o JAnoSíkovi a h«navuEtiáíÍe\ Přítomn-v autor Eovlna z tich horních chE:ipeích json lidštější ale také dvou jenom ledtn) bvl pozdravován ardcc-neskromnťjíí^ než soudní akta z Liptovského cým rámusem, ' SvT Mi^ulaíe, >.♦, v těch zbojnický-h po- J ' >~^—-____ věsísc]j a ptaních koncentrovala se všechna ^ i - v. - ■ láska k volnosti, touha po svobodě vrozená -~\V e " k c^"/ a,T ř c.* ? ea^naio po deki všem tém po staletí ujařmenvm lidem, zí- V.Kst^ »P«.*» B^TJsEavy, aby svc čty-íeň po zvůli a nevázanosti, "kterou bv se l^pí* .P^m °'[Yl]o -l f?fí*1kBmřT cbtěu čas od času opit mi;to kofarky.c \"\T. ™\dča ^í-cc: rsti lezdLvalo a kde íDojiny a potultví **," vtůciii tito nmětoj po převratu fcozdím Do modravé tmy svítí obři Kodui stráže K*eíLííSDl- .^ľ^?^ a Qrjsrdeřnější NÁRODNÍ HOSPODÁŘ O žívočiřný syndikát ví - Praha 1^. lístopada j^dníní o zastoupeni jednoilivých slo^ct ,i ikijpin r živoofš:iéir; syndikátu postoupili» du« eíále. ale přrce se? rcdrjsdhlo kaocíné dohody. Po ceíý den se konalv schůze a porady Ť3ŕ:ch s k li pin ĺ Xr nraz = liých jatkáŕ^i byly dnes opŕt bouřlivé pTojavy, iýkajíei .-e jednak rozdelení p ŕ i h n a o ý ch &a-i> o ei n íl, jednak oísanisačníeh tIcí. O růz-dč'cní balounu se dosáhlo jisté dohody po-d\"r klice hospoJáfskébn dr]]žsivai Tíké jednání o offTaniiacnLcb ^'éč^e'h dues ^joiickud pokr-jčilo. Bylo sice zmařeno formální u.sra.-veni volného sdružení velkorezniků.obchod-níkii a zpracovatelů dobytka, kteří ie rfirio-pí/íííe ámEu^y z noděle UÍvo¥ít pvi C?*ŕtŕir±írr: svazu průmyslníkč a jednotně se sekcí do-vauá ryítůiipfa při trofejí syndikátu. Na nátloJí přriomnýcb odvolali vlak nckteri ~ áíaíirhj"ků této chystaDc.' crTiinísĽce svoje r^dpisy.. Odooledne s* jedraala meif sekli dovozcu a Riískýin. srazem íibcíioííeřku dobytkem, jehož predseda V a n t o c f, se dne? vzdal, Na jeho riistü byl povřren, vedením fiíiského sv^zu mÉíiopřcíísedi; Pokorný z Venko-družsrva. Mezi obětna orfpůrčimí oř-franifacemi se dosáhlo dohody as Don. v torri »uiítir, .íe se utvoří osmieWný srnjrci výbor, v němž -jsou obé' oreanšíuce zasto:ipe^y paritně.a kterv má jednak odstranit' rorr-.' nory pří rozdílení koní i nie n tu balounů, jednak tná připravovat zastoupení oheh:^ Tiiftva v syndikáte, t.^k. »iiv oj>c offraáisaee byív lůčaitněziy, Zastoupení v aynéikétň se vsak nyní (íurriHlip tjká ftí^ký svez jednot-řezníkti a uzpuářu. rab.rau.fici zemskj spole-eensiva ŕŕznfkŕi z celé ref)iiblikvT jsrh? navrhuje jako svŕho íístopee senátora Kya-fiickiT {slovensky živnostníky Také Sdniííííi rnaŕnŕho práinysiLi kor^'lo dnea odpoledse schŕrjí, na které jeeínnlo o své ácaui na syndikáte, R^vneí ovnlir zemědělské' skupiny se pokračovab v poradáclí. které-mélv ía výsledek, že zariourimi zemědělských 2a*: jmá v rjobvtL-irn ayndiľ-íítta má býti jed^otrié a nikoliv ruzD^mi skunbímL Sís je obstarat Cfntrokooperat:vL O oaobick, kferé to ' mají býři. m?hoduie pfedierfrijeívo ařrírní atraav, Datifá se. že se přeůe jer» podaří uíiavjt svndikáŕ t de-bč co nejbli>?f a specii v tem str.ř-r:! se rífu:oůíniŤO také tim. ře se cenně vvnofu.íí tiove creanisae* r. novs ;é-jmtri kíeli *e domáhj^í zaitoupenj v syndikáte. = z trnové b o pozadí rostou postály zabalené uct>; ™?.'.111. J»b"l«»' nonetit b>[ jisti > sliviJiL-Tr, kontí-*- .Čeíkť-he. kvarte DídMbnirtymi barvami lidsfcv cár, v;E;c; is upbního iiTota na Siorenstit. má iebro na báku übpuiie s pnvíitiiou dýmkou 7" na, I1?* BnyccovÝcli kvattel oekcüka v ůslEch. Akvarel Bosorky dá límioku k p^verisk>tb autoři, bMuíe! vsak nedovedu v bílé holcnv; v Cesté podobni stavy ebů/í dopředu oachvíenv kraví imčiii l!"";*"™,"'""='""'■" ""«e vnese. ;rätii« im--!!!. V uiičlfiiíat Jiiaol-iiijii m;:-jic soíva CEít«n kvarteta íaajjsi.la kořtev , do hu- r ' * ■ ,. , ■ x x - r . {Jminihn ííVAtfl no- ^,1 ňT'n-í t L- b, m í OříPlV jsme založiti po tomto víncíeném vzoru ob-dotttiH komorní teleso na Slovensku. TradJČ- vyiejcuí problému doteku svěila s ohnětenou pokožkou dívčího aktu íuileav p ves hlavu působí skvÉlou dekorncí saiu'sJejné "i4" ^í^t'imcntem a s \í-niVy jako olejové studie k ZbajuĹkäm. Starí ™ Pr°^Ej Sa„ÍSr* "a ■!ľrtn- íiruäka je reEnínisceneí 11a japonské akva- V-1* v"""* rely. V studiích k Stfgíi ztélesnujf typy ti ra- r ^t' natích, sukovitých chlapíku, lyto motivy v^ opakuje si v drevorytu a v Litografii. Lepia í^^ľj Uké dvojí podobiznu prociLo- .__'e rte Smeta- núv kvartet c-m&ll *Z mého zívala^, mle-lisťvýh záHvč jarý Kvartoi B-dar op. ti od a a vznesen« dílo AL Dvořáka, Kvartet op. t03 Po pre vedea í Smetanova lovenskŕho Oouota Jt«ftefe owvidal uaiv. prof dr. Dobrosluv vtnl umrlcům _ pJakety university Kom'.-n-je í a umé-«nÍBÔ. Ale C7LKĚ korporace, trdtjŕlavilté srdečným pro-zaio v Dohnech a potulkách wtíěii zbojnic- IP1™' A* »*«n odevzdal plaketu mčfta kou historii. Jak dosud nikde kebvla lícena. ?™S»"T z* «enou starosta dr. V, Krno. Tit to krásná kniha vírv. naduje a smyslo- ^f?*: fs. *¥° PF««^ ncM? íednotiějljí vého opojení jakoi i studie, kriťikv a ř[o- 1)'ů;ilci teI>ií projev p. pr-t.r ftuppeldta v nosy spolu s bohatím malířským dileru svidí-i. «f«« Ľ1ííP^acir dopadl Jéměf «paraři-^e naše umení t JirártLoví ztratilo mu/e. stlcK>- oJavno&tui naladit nebyla TÍ*k lemao kterv svůj zápaí s audélem vľ-dl čŕ^iné kie- Jiesmťrfolůstmi poka/ena. Naopak vyvrcho-rý zachoval EUte víno aí do konre, !r3üp Mkoneo v jednotný a moautaí projev ------^_— tašky a OE.EJdnoüi bratislaVikctu obcĽenrJ "L a ätefanovíce, Cyklus Zbojníku ztna\ ne- Vr!? tijiclcftia pJakety untver dokonŕeu. Snad proto, že skutečnost vyléčila .^W/ Bratislave a pozuravil Jiránka z tohoto romantického zaujetí. Ale 'f** korporace bratislavské srí uuírkr.tii. Do jJcaht! Alex >.Toyzes, KGVÉ K.MÜY /m Z brnŕnípfcŕ činohry E. V. - Brno 2S. ííŕtopadu _ľrenQ;ery dvou vý^r^ůCiiých domácích deti t V&Eičurova Alchymisty a Hofímeisiro- f^ výeh-GoIdLíniJLo Zpívajících ■ c j á- Im* tek dtjsáhly v Brué úsiíechiE. Po- pražském poiixlkn Eier samotných hzbývá jen zmínka o í>d]jř;neru btnénskéra pojctí+ NEJZAJÍMAVĚJŠÍ H&EHA 1332 která obdržela v nedělní anketě Lidových fiovin neivětSf pačes hlasô, ie ns 1. mlsšě AXELA MUNTHEHO KN3HA O SAN MICHELS KN9NA O Ž9V&TĚ A S^KTS Vgclai Petr Pra b a II, IiĚirá i. 32 TeUfsq 349.19 Poloslepý lekaf a básnit Hči syůj bohatý ílvot, Jcboí clějjitě se FQlprostirü od Anglie až po Japonské lund/y. Vyprävi o svě lásce Y Rdím, SVirotOjtv ros E li na m a zetnE. Vykládá své íívotnf zkuSenosti jako neurolog a jako človi-Jc ne sktonku svého života __ Mu n the by E dosucf neznámym autorem, dnes väak se celý sv&t obdivuje Jeho dllu, ji?£ do;j^irj jedinečnáho knižního úspechu v.- pfEtomnssti: Ročot prodaných výtlaků jda. do stailslcd' í va slepeckém tisku je dnes. ri&Jíozšířen&ilT. knihou po bibJI. Tato v* diíů ie vypaří jednou,^ näkoiík tet. Frečioje jí ja n poznat» nejkr^ipejsl knihu dnesk,]. . K dostání n viVch (mihkupcú. ajiOlOVAMV VÝTISK Kí «t—ÍVAZAŇÝ. Kí l^—> " Pro uvc^néiii lexülnlcb sutovín ! og - Brno 2S. liEtopado Pocel řtmfesťnaavcii dLL:t;kii c ^rnénikem vlnířském prdiayUD, poklesl podle zprávy .':;--.-..;l viuaf-ikycb pi-iíniysJnikii v i>rnc od j^iičátku i<.i[.cio roku o djiljj.?ÜGOp Takže je nyaí iaměsuiáuo sotva .00 pfot bájnou^ pocij dč!n,ÍĽtvar KfttHo pracuje neivŕtsí část zkrácené a &i£fdav£. Yývoz vlueného zboiíH jtihož slo v prvních 9 uičsíeicb roka í?2tl za'hranice Sř3o lun v hotJnoié 5i0 mi-Jiomih pukiesi v prvních 9 mésícídi leti^s oa t?'i5 tnu v hůduhitě JSI milionu. Ckib>t v tuzemsku ochabuje .oslabenou kup^d íiiou obyvatelstva. Již po měsíce usiluje vlnařský přímý*! o osvobození poiříbnýcb suiovíb a poíotovará, to je via všůch druhů, ŕesanŕ viny. mykané a čeaaaí příze, i hadru od. de viso vého povclovscibo říie^i^ Ministerstvo obchodu a financi i Národní banka uanaly opráv obnosí toho požadavku. Přes to se v^sk uvoinéuj Teinijnich surovin oiíkEádá, pojjévodí zástupci Eemědělství v devisové komisi žágaji zirovci o uvolnění dovozu uaictého hnojiva, lopat a motyk- Zatím cíiíí devisová opatření vlnařskéma prij; :.i'-. i nťjvéisi potíže. Vyřízení devizových. íádosti pro zboží z Frantic Érri prý č&to J^ ai li dui, protože, tyto /ádořu musí pře-. zkoamot íraxjtoimkä v y s] ans civ i v prase. pLjLřcbně zásilky surovin a prí^i zůstávají ĽUíto ie^ei na pohraničních stanicích a na brnénskeni ccíliÍjti átai5čL byla-íi snad ckyb-ui uvedena oeJní položky nebo rozcházej í-I i-»e nraůry o ťypa, nad kierou csiní poloiku spadá doTvčná zäsĽka. Kroroé uvoEne-ni dc^. vom víny, česané vlny. pří^e a hadru. íädá textilní prümysl, aby byly vázané á č i y, cizinců uvolněny bez íorninlii pro vyi vozni aákuay. Jaiíjzio jedťn z-ntíjvý/uačnťjsich vývozních průmyslů Euujími vbjaEskiř průmysl mledávna štauoTtsko volného obchodu. Vljaří-ky průmysl vítá htebz s nah v mezili á rodní« h vlnarskvĽu. pi"ra:i O postupné puižení cel na vlnařské zbn's.i a navrhuje" jakoÍTO předpoklad pto níclné řešeny any íiyníjŕí nebvbná eía pod'e váhy es. celníEto sazebníku byla nahrazena soustavou í m ís e n ý trh cel pitdlo hodnety n váhy, k Tora se lépe přizpůsobuje ceril cbvin-VlnaNk^f přítmy*! ;e zásíííiíí proti výairn-ný.T. ebchudúru. Jako průmysí, který slouŕí pŕev^zjíť móde a zašitá své výrobky zákaz-níkťim v ciziny mi ylearský průmysl uej-menší možnost používat v-ýménných ob-cbodii DFední itatístlka výmenných obchodů sešin rení poule jrdnotlivýeh prin]yi!ovýcb odvŕrví. podle zemí původu a orťeni, by do-káznla aii. ze lexiilní pnftmysJ oční ůčast-něn na výtninných obchodech, záeíá, aby — pokud se na soustavě kompensaei trvá — hyl zachován vlnafafcemu průmyslu onen podíl na veřejných kompensacícii. jenž md, připadá číselné podle meříika z minulých let, Nejnutne-j5im úkolem ós. obchodní politiky je-.podle názoru Brnenského vinárskeho prímyslut uspořádání obchodních styku s nejbližšími itáty, Fředevsím by bylo amaOi pytriĽnvm ujcdaáníúi i Rgkmiikera se po-^taT^^t o toh aby se -vz^^eniLiý ebchiHJ mes* ob.éjpaa státy' nezuesnadňovai dovozními zákazy a devizovými -předpisy. T poměra-k VÄoTaFsku mely by it po dvouleté celní vál- j líče/e. G. '"'......řidičů Tyla nrďtóltč honorována, Je Jtstô grtmia'oíkíiiBOvánl šoférů policejními 01 Z historie malého stálu, HountĚ slow velkých spos Zy-//- utfô2, é>* Á^Z- (S^^M- lbyia vyhlášena samostatnost albánská pred äö Jéty Odedávna »eklidná AJb&nie ozvala se zase jednou proti nadvládě turecké r. 1910 a odbojné hnu# trvalo i roku následujícího, podněcováno nejev, skupinami krajanů, kteří ho uchýlit pro jistotu pres hranice clo Č, Hory, nýbrž i posilováni přímo podporou tamního krále Nlkity. Jest-lize seälo ze zamyšleně výpravy dohro družného Hyna Garibaldlho na pomoc albánské svobodě, přece byl velmi živý aap oft dovoz italských «braní. Dokonca Sívket paäa chtě] jménem vlasti bezohlední kmeny některé vypuditi a „přesadi- ti" do rovin, aby na jejich místo usadil spolehlivé mohamedánske Turky. Albánců se však ujalo Rakousko, doporučivši Piště, aby se s Albánci dohodla po dobrém. Zatim vsak vypukla válka balkánská, proti nůž zaujala nepříjemně překvapená Vídeň hledisko o statusqua, že nesmí totiž být, ať dopadne, Jali chce, nic měněno, t. j. država turecká, aby zůstala neztenčena. Jakmile však se rýsovalo na obzoru, že toto stanovisko pod dojmem velikých vítězství spojenou je neudržitel- rc-M«^š Vančurova Mťhymmiy v Hi« Brno 28. listopadu, -fbs- Po pražské premiére ve Stavovském divadle uvedena byla po prvé hra "Vladislava V a n ft u ľ y Alchymista v sobotu 2(5. t. m, v divadle Na hradba h za pohostinské režie O. Mrkviěky. Třebaže zaklenu je Vančura hru do rudolfínské doby, nejde o historické drama, sile o divadelní vyjádření, konfliktu mezi renaiss a.nčn i, vyrovnaností, plností života, slunnou radostuostf íl studenou severskou hlou-havostl. Vlašský hvězdář Alessandro del Morons sivým temperamentom, jižní vitalitou, jasnou pohodou ducha působí ňplně rozkladně v tomto claim prostředím, probudí v starém hraběti Martinu J^oryčanovi shylokovskou chtivost zlata, v jeho ženě hříšnou nevěru a, v Michaeli Koryčanovi touhu po věděni, jež sváží se v boíeaném konfliktu se strachem před věčnou záhubou. Pro krásnou hraběnku dává se strhnouti k podvodu s výrobou zlata, ale je rehabilitován svými přesnými astronomickými výpočty, které se potvrdily. I když nemůžeme zamlčeti, že básnické slovo, na které klade Vančura taliový důraz-, míjí se dramatickým Milkem, že svár posedlosti, jíž propa- dají téměř všechny osoby dramatu není sveden v jasný, jednotící tok, přece jen z této nové Vančurovy hry cítíme vyřazovat velikost a sílu ducha, jež obnažuje prazákladu! kořeny problému, cítíme dramatika., který má nejen co říci, ale jenž dovede najíti pro to pravou básnickou formu. Fo reprodukční stránce je Alchymista úkolem nad jiné těžkým. O. Mr k vi Ska podjal se tu úlohy režiséra a nutno doznati, ži obstát čestné. Jako malíř navrhl si sám scénickou výpravu, v níž projevil správné pochopení pro funkci scény a pro její rytmus. Režijně zvládl hru bez hrubších defektů, usiloval dáti scénám pevnou vazbu, slovu jasnou plastiku a únosnost řeči, barvitost a vnitřní resonanci. Jeho technické nedostatky projevily se nejvíce v davových senách, jež působily naorganisovaným zmatkem. Také charakterovou nevýra.zuost některých rolí nutno přičísti k tíži režie. Z hercft o zdar hry přičinili se především VI, Leraus v Meaaandrovi, Josef Skřivan v Rudolfu IL, Fr, Šlégr v Martinu Koryčanovi, Zdenka Grafová v hraběnce Anně, Jiř Čermákova v Evo a pí E. Pechová v ohavě A.1Ž betě. Společný boj proti nadvládě zisfcucbti¥cfi Brno Sä. listopadu, (Chi) Za předsednictví posl. Vaňka ■/, Třebíče a četné účasti delegátů a hostů konal se včera v Drní »U tří kohoutu« »emský sjezd Jednoty nár, socialistických řiv-»ostnlku, Ústředí v Praze zastupoval taj. Mistr. Obsáhlo zprávy činovniků svědčí o čilé ořRani--sační činnosti Jednoty, jejíí výsledky se také projevují v jejím vzrůstu a úspěších v četných akcích, které v zájmu íivuostnictva a obchodnictva podnikla. Hlavní referent, posl, Vaněk referoval o všech aktuálních otázkách živnostenských, o vlivu neblahých hospodářský cli poměru, zasaítmiieíeh ničivé do existencí živ-«oatnictva a o energických akcích stranou nár, eoc. v zájmu živnosfcniotva vedených, a to s určitými výsledky. - Debata o feho řeči trvala značnou dobu a pohybovala se na vysoké úrovni. Jednomyslné byla přijata, resoluce, zdůrazňující také nezbytnost solidárního postupu s tiöliiicvem a aaměstnanectvera vůbec, živnost nicťvo nár. soe. »c plné staví za onrávněné poži.'dávky dělnické a zaměstnanecké', poněvadž jeho osud je těsně splat s iaiich osudem. Ze svých požadavku zdůrazňují? živnost n i v. tvo zejména ami. Kmíkií daňových břemen, vymáhání dani především u velkopodnikatelfl, průmyslníků a pud., spravedlivé ukládání daní malým po-»latníkům, nemožnost dalšího zvyšování daní a dávek, které postihují drobné živnosímetvo, zajedeni jednotné progresivní dané z dfitíhodu, starobní a invalidní pojištění živnestnictva a ffeaJipílaieíyA projednání gala)»* A Iswném gfó nnstenském úvěru, pronikavé snížení úrokoví míry. brake vydání zákona uroti kartelům, kte rý by znemožnil diktování vysokých cen, zru šcní továrních «právkáren obuvi, sloučení ústředen úrazového, nemocenského, starobního a invalidního pojištění v wiímii zlevněni správy, Zastavení další sanace bank a vybudování živnostenského školství. .Sekce trafikantu předložila vlastní obsáhlou reaoluci, která byla přikázána zemskému výhovu fednolv. Novým předsedou zemské jednoty byl zvolen Fran t. Dostal, ebeh. v Ořechově, I. nám. noskuiec Vaněk, II. náměstkem posl, Solfronk. Do další činnosti jde Zemská iecínnta a nejlepšími nadějemi. Její rozhodnutí pracovati i nadále v tísném souruěenství se zaměstnanci, odkázanými na výsledek práce ftvých rukou, je jisté svědectvím, že správné chápe vvzu.im a dosah současných Ivos-podárskÝch a sociálních poměrů, které tíživě doléhají na sociálně slabší a mohou býti změněny jen jejich solidárním postupem v obraní! i v boji o nové upořádáni suolečenských řádů. • Snsrt pllííta-iSŽacMař« Hi r ze h he in 38. listopadu. (CTK.) Včera Odooleáne konal pilo): Blbe? rekordní let. Při přistáváni »able so však plachtově letadlo »řítilo s výše 50 metrů a Bibern pohřbilo ve svých no, přišla Vídeň a novým ná nenáviděnému Srbsku znerno: moři, doporučovala zřízení sa albánského, jenž by zahrnoval mezi C, Horou a Řeckem, Pravda oväein je, že to ne novopečeného ministra Berchto ta a myšlenkou, tou vídeňská tála pro případ, že by se turec jak o tom plánu byli zpraven! Petrohradě. Už v úmluvě v M Goluchowslti s Itálii, že v přij recka ae má zříditi autonomu Marné byly důvody í n státníků, dovolávajíce se í va i hospodářských zájmů, na všechny sebe lákavější uabidkj veřejné mínění doma i v ciz působeno vymyslenými zpráva srbských násilnostech a zvč-rst naly svou práci. Ovsem že n gen, řitábu Conrad z Hotzend nový stát zůstal pod rakouskj zajistiv tak Vídni v budoucně 150.000 bojovníků. Dne 128. llf vyhlášena velmoc mi svobodná nie, aby tak Videu vypálila ale byl to útvar opravdu unn aim mrtvě narozené dítě, Vlád výbor ve Valené v čele s Jima Sou, kdežto proti nčmu stál g-v Tirane, jenž doufal, že dos země. Mluvilo se o četných ského trůnu, ačkoli byl od počiny a proto hodné vratký. Byl zejména vévoda Ferdinand Bo peusíeru, jenž byl v příbuzen italské královské rotfinč, ale zil zase jednou Němec, princ protože byl synovcem tehdej; lovný, známé spisovatelským Sylva. Toprve v červnu 1913 se konference velmocí o zatímní nč.hož nové zrozený stát měl jehož panovníka určí podle do to se zaručovaly zároveň za státu. Zatímní správu měla komise, složená ze zástupců 6 zástupce albánského, která bj klid, pořádek a bezpečnost. Sl< rému ni ČI i veleti cizí dftstoji mluvilo o Švédech, ale nakont ďané vlivem Vídně, která byl trolikou Albánie. Však to asi ně s novým státem dopadlo. I možnost, aby se uspořádal, pak rá Albánii strhla do svého v! jeví více méně jako osada ita krátkozraká politika dopomob Fžakt o neistočg S©vŠ$y a Pol K o s !t v a ?!5. listopadu. -T víVtHiíírvváii Tiakí o nsúteusít: který |-,y5 podensan Ví, 25. č oSekŕvá. S-í v ľ.v\W?M ftsihé h ůobný tiakl mw fSovSíy a Fi v proTsdn. »iTrvfistija« považuji niku peí-.crT!séní paktu sově: roKhodný i;s;ifiek KBhraniční ] vyslovují iiiiněuí, že nyní byl Jetý boj a mis. anod oliéia« v P\^£h Košnerová a Švabíková v Hauptmann ovč »Bobřím kožichu«. Několik poznámek k provedení Vančurova „Alchymisty". Česká tvorba dramatická v posledních letech neposkytuje pohled sviášf utč-seny. N echt nás veošálejí reklamní no-heky nomn o českých krách proniká-ticích na cizt jeviště. Nelze nevidět že se požadavky zlevnily. Že lesk snadných úspechu obratných řemeslníku oslepil i oji namgramatiku, kteří jako by MU v tichounkém závětří někde mimo Pvro- sl\Jn^vprofcd přcmíry Mfo ™tt se rozkládá a jeho molekuly se opět kupí v ^bývalé tvary, proměna, ■£ J_ fme, je prasákladnt, ale ani zmatky am naděje se ani z povzdálí n cd"cil Predstav českých dramatiku. VsJ'kl lemjt prudkých konfliktů- chceme je lékaji otázky, chceme, aby je jeviště formulovalo a tak, aby hlcdišlě d na Z mohlo odpovědět. Me čeští autoH žer-tmme přemýšlejí o tom, co je dovoleno muzum v manželství (těm, kteří na to »£! *"*/««•/.baví se mezerou %Tpt me* profesury jenž se poprvé opil. zaiimajise o osud filmových hvěVd jez si muže koupit, kdo na 'to má - k vzayt je to otázkou úspechu. ITĹÍTT?' s'J,ladké' hstré dialogy, c Z ľ VľCd' ÄfW Pointavanér lec tak, aby to neobtěžovalo příliš ani herce am diváka a nad všechnu prob C matiku je tu počet refris a uznaL Ĺ ^^^ákaJeskékomldtVý-valyaz hrúza naivní. Dnes už se to naU autori naucüia svou věc provozují s inteligenci a s divadelně účinným vtipem avšak kam se poděla poesie, kde jol dramata, která řešením dramaticko konfliktu se snažila dobrat se nějakých n^ych poznání, která usilovala stalet na jeviste typické dnešní lidi v jejich pravé podobě. 3 ] _ »Alchymista* Vladislava V a n- VZilkľí ?•v tomto Stavu domáci P fukec, významu vskutku mimořádného. Právem, při jejím pražském pro- HIS MASTER'S vorrr aftorisovaná proděla gramofonů a Ä.szk JOSEF ÜDL, BRNO. TFi^ TRH í0 nejnovější snímky. Moderní i klasická hudba edení poukázal Otakar Fischer, jak se -yzvedá z nížin česká tvorba divadelní. Vladislav Vančura dosáhl výjimečného postavení v české literatuře především svým klopotným a tuhým usilováním o přesnost formulace, o ukázněnou a dobře vypočtenou stavbu, budovanou ze slov, schopných plnit svou funkci, ze slov, s pájejících se pevně ve věty, jejichž konstrukce má u Vančury maximální únosnost výrazu. Žádná náhodnost, žádná vyprávěčská ledabylost, skládání z ošuntělých vět, nastavovaných a nic neříkajících, plných otřelých příměsů a obvyklých, příliš obvyklých vazeb! U Vančury není slovo pouhým sdělovacím prostředkem. Vančura nepopisuje — vytváří. Je básník. Již v jeho dílech prosaických se našlo tolik stran, kde zazněla prudká a úderná dramatičttost jako vzácný kov a kde věty dopadaly ráz na ráz jako ve vášnivé seči. Vždy bylo lze tušit, že Vančura sáhne po draniatě, jako po další své možnosti. Nyní napsal '»Alchymistu^. * »Učitel a iákt a -»Nemocná dívkám, byly prvé hry Vančurovy. V nich jako by chtěl vyzkoušet pokud snese jeviště tíhu jeho hutných slov a nakolik může herec vlasti jazykem básníkovým. ■»Alchymistou« se odvážil už Vančura velké divadelní skladby. Toto drama má jistě všechnu krásu a mocnost jeho románů, ale to by znamenalo málo, kdyby ■»Alchymista« neměl divadelní básni-vost. Vančura snad neumí vládnout všelijakými těmi jevištními efekty, vězícími v zauzlování a rozmotávání zápletky (což je stále a stále jedno a totéž). Vančura se i snaží tomuto způ- Skřivan a Hospodský v Hauptmannové »Bobřím kožichu«. sobu práce se vyhnout. Ale má ostré vidění příčin a následků, umí pevně uchopit lidské typy, má dramatic ký" zrak! Nedívejte se na »Alchymistu«., jehož děj je položen do údobí Rudolfínského, jako na hru historickou. Perspektiva historie je užita zde proto, aby věci a Hdé vystoupili v celkové přehlednosti, v oné jasnosti, již dává odstup. Nehledejte v tomto dramatě historických pravd. Pravdy obou stran měly subtilnější, jemnější odstíny. Zmatenost lidí v ■»Alchymistovi«, a svářející se váŠne a konflikty, v nichž váznou typy z hry — to je něco příliš živého a našeho. Dalo by se říci, že Vančurovo drama anály suj e příznačný český komplex. SLÁVIA VZÁJEMNĚ POJIŠŤOVACÍ BANKA BRNO. TELEFON 10.855. - VŠECHNY DRUHY POJIŠTĚNÍ. 167 Irovcdemm Vančurova »Alchymisty* oct se brnenský soubor herecký příd nkolem, jtnu vyžaduje všech sil Jcjži-vcjsi predstavivosti a také skutečné Q tury mluvené řeči V této hře není nic na snadl Nevystačí se tu s jigZrZ renim s vykreslením Mnru. NiľvZ cura her» v nejmenším neusnadňuj* Né'toraitrnsuj*Joslavy svého draJa-tu strukturou jejich vět. Herci je začíti WktttkH od počátku ] t ch ve. A není také lehké se ostražité vyhýbat úskalím retoričnosti a fiSĹ neho manýrovitcho pathosu. Tady ne\ novat. hasni/. veď n ľ' PA T"V'ápOd0hí Steťtnosi Z " Prd dfSeUl<*™ h lomu, že » ^'^ »yn,ištích opravdové interi-éry pevných sten a dveří, jich- klikl hostův ifiřĚS. ívtí n íZIšTh Ti™0 pH>eH ™*ch *3 «e. K,. Vmohrady.1 «J»*fue, cim méně proměn H diktovali Stala se z toho ctnost. Požadavek jed-, noty místa „ rasn jedinott mošnosíl Dnes už nás neuspokojuje jeviště té nehybu Nechr každý vljeí dostane sve rozmery i orr/amsací sečny! Necht VSe ma své náležité prostředí a svůj vníz herec rozvinuje svou akci. Jeviště se musípnzpusobit hře. Vždy a každou chvth. Musí mít tolik pružnosti aby" v»™?ertrážcla proměnlivost děje i divadlo žije pohybem. Pohybem, ktrý muH nut však svou divadelní kkot tost. C0£ je poznámka k inscenaci. Otakar Mrkvička. Jarmila Urbánk ova Herce není pouhým poslušným tlu-moemkem básníka, jak se za to dZe nu o Není reproduktorem, tlampJcZ básníkových pravd pro hlediště Pošlá- nun herce není jen sdělovat, oživovat -ole vytvářet. Ani Vančurovo dílo má-li tunUi, neztu. kterou nm lešení, kostra nesouc, vytvor sochařův. Herec hněte svou ftguru a slova básnikova jsou /' TtaťiT" f0*m' **" "» *" * - růstají, vzdouvají se a propadají, které mus tvoňt organický celek schopný Mt v/astnun osobitým životem. I Malý I CONTINENTAL I ^^^^ psac/ str°J CONTINENTAL n^CLS"ľÍekanCeléŕskéS Přenosné, stroje oe6Äacr. poůňoPcí B i i Otova c i Vožkeré kance[áFské po(f ODBORNÁ DlLISJA NOVA ADRESA OD 1. BRNO, NAM, SVOBODY C. 10. Hlavni zastoupaní: ORMEKA kancelářské stroje s- s r. o. BRNO, Palác Morava. DIVADELNÍ 3. Tel. It.-«.64-, Jaromír Weinberger fa své nové opeře „Lidé z Poker-Flatu" (Několik poznámek o textu i hudbě.) Můj libretista Miloš K a r e š načrtnul již v předešlém čísle »Divadelního li.stu« obšírněji, jak vznikl text inč nove opery. Bylo by tedy mým úkolem, řekl mi autor, abych se zmínil o tom, jak vznikla iejí hudba. A j)řeeo rád Jrych se jeŠtč několika .slovy aspoň vrátil k textovému námětu. Zabýval jsem se jím u/ deset "Iři. Bret Harte, americký povídkař, velmi rane totiž zaujal. Přišel jako sedmnáctiletý mladík do Kalifornie, jsa synem universitního profesora, řečtináře. Tam prodělal celou emigrantskou kariéru, od poslíčka přes učitele v táboře zlatokopů až k sazeči v tiskárně provinciálního plátku. Tam vysázel k tisku první svou povídku, kletá způsobila sensaci v redakci listu, a tak se ze sazeče stal redaktor a povídkář. V jeho povídkách, se vidí hned, že je srostlý s prostředím, že líčí ř.ivot a příběhy známých lidí, že se do těchto situací, které nastiňuje, nemusí násilně vžívati. Tato pravdivost a jiřirozenost nejvíce mne poutala. Jedna z prvních povídek Bret Kartových jest »The Outcast of Pokerľlat«. Vyvrženci pokerflat-ští. V této povídce shledáváme se s figurou řemeslného hráče Johna Ouklmrsta, který tu umírá. Také tu vystupuje Yuba Bill, postilion, jehož Karel Hospodský v DevalovĚ hře »Slečna vychovatelka«. jméno souvisí těsně s jeho povoláním. Yuba je jméno řeky, podle jejíhož toku strýc Yilém (Bili) dělá svou pošfáckou službu. Autor novel y figurou řemesl ného hráče byl jistě zaujat. Nechal jej sice v teto novele umříti, ale vrátil se k němu v několika novelách následujících, kde figura tato pod jménem John Hamlin oživne a kde autor jaksi cx post dokresluje celý život tohoto ironického, cid ad ného gentlemana, který má někde v srdci i silnou cítící strunu, Hamlin je ironický typ, s jakým se i jinde v literatuře V. a J. Š1MECKÝ, BRNO TÄf Náměstí svobody, palác Moravské banky - Telefon čís. 38.877 Nádražní třída 2a - Telefon čís. 38.469 Vlastní zahradnictví: Řečkovice - Telefon 19.037