20/1987
Sb.,
ZÁKON
České národní
rady
ze dne 30. března 1987,
o státní
památkové péči
(ve znění zákona ČNR č. 425/1990
Sb.)
Změna:
242/1992 Sb.
Změna:
361/1999 Sb.
Změna:
122/2000 Sb.
Změna:
132/2000 Sb.
Změna:
146/2001 Sb.
Změna:
320/2002 Sb.
Česká
národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní
ustanovení
§ 1
Účel
zákona
(1)
Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu,
svědectví jeho dějin, významného činitele životního prostředí a nenahraditelné
bohatství státu. Účelem zákona je vytvořit všestranné podmínky pro další
prohlubování politickoorganizátorské a kulturně výchovné funkce státu při péči
o kulturní památky, o jejich zachování a vhodné využívání, aby se podílely na
rozvoji kultury, umění, vědy a vzdělávání, formování tradic a vlastenectví, na
estetické výchově pracujících a tím přispívaly k dalšímu rozvoji společnosti.
(2)
Péče státu o kulturní památky
(dále jen „státní památková péče“) zahrnuje činnosti, opatření a rozhodnutí,
jimiž orgány a odborná organizace státní památkové péče (§ 25 až 32) v souladu
se společenskými potřebami zabezpečují zachování, ochranu a vhodné společenské
uplatnění kulturních památek. Ostatní orgány státní správy a jiné organizace
spolupracují v oboru své působnosti s orgány a odbornou organizací státní
památkové péče a pomáhají jim při plnění jejich úkolů.
§ 2
Kulturní
památky
(1) Za
kulturní památky podle tohoto zákona prohlašuje ministerstvo kultury České
republiky (dále jen „ministerstvo kultury“) nemovité a movité věci, popřípadě
jejich soubory,
a) které jsou
významnými doklady historického vývoje, životního způsobu a prostředí
společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projevy tvůrčích schopností
a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty
revoluční, historické, umělecké, vědecké a technické,
b) které mají
přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem.
(2)
Soubory věcí podle odstavce 1 se prohlašují za kulturní památky, i když některé
věci v nich nejsou kulturními památkami.
§ 3
Prohlašování
věcí za kulturní památky
(1)
Ministerstvo kultury si před prohlášením věci za kulturní památku vyžádá vyjádření krajského úřadu a obecního
úřadu obce s rozšířenou působností, pokud je již od těchto orgánů neobdrželo.
Archeologický nález (§ 23) prohlašuje ministerstvo kultury za kulturní památku
na návrh Akademie věd České republiky.
(2)
Ministerstvo kultury vyrozumí písemně vlastníka věci o podání návrhu na
prohlášení věci za kulturní památku nebo o tom, že hodlá věc prohlásit za
kulturní památku z vlastního podnětu, a umožní mu k návrhu nebo podnětu se
vyjádřit.
(3)
Vlastník věci je povinen od doručení vyrozumění podle odstavce 2 až do
rozhodnutí ministerstva kultury chránit věc před poškozením, zničením nebo
odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu
jejího vlastnictví, správy nebo užívání.
(4)
Ministerstvo kultury vyrozumí písemně o prohlášení věci za kulturní památku
jejího vlastníka, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností a
odbornou organizaci státní památkové péče (§ 32) a u archeologických nálezů též
Akademii věd České republiky. Vyrozumí je i v tom případě, že neshledalo důvody
pro prohlášení věci za kulturní památku.
(5)
Vlastníci věcí, které pro svou mimořádnou uměleckou nebo historickou hodnotu by
mohly být v souladu se společenským zájmem prohlášeny za kulturní památku jsou
povinni oznámit ministerstvu kultury, krajskému úřadu nebo obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností na jejich písemné vyzvání požadované údaje o těchto
věcech a jejich zamýšlené změny, umožnit těmto orgánům nebo jimi pověřené
odborné organizaci státní památkové péče prohlídku věcí, popřípadě pořízení
jejich vědecké dokumentace.
(6)
Podrobnosti o prohlašování věcí za kulturní památky a způsob oznamovací povinnosti
podle odstavce 5 stanoví obecně závazný právní předpis.
§ 4
Národní
kulturní památky
(1)
Kulturní památky, které tvoří nejvýznamnější součást kulturního bohatství
národa, prohlašuje vláda České republiky nařízením za národní kulturní památky
a stanoví podmínky jejich ochrany.
(2)
Vláda České republiky nařízením stanoví obecné podmínky zabezpečování státní
památkové péče o národní kulturní památky.
§ 5
Památkové
rezervace
(1)
Území, jehož charakter a prostředí určuje soubor nemovitých kulturních památek,
popřípadě archeologických nálezů, může vláda České republiky nařízením
prohlásit jako celek za památkovou rezervaci a stanovit podmínky pro
zabezpečení její ochrany. Tyto podmínky se mohou v potřebném rozsahu vztahovat
i na nemovitosti na území památkové rezervace, které nejsou kulturními
památkami.
(2)
Vláda České republiky nařízením stanoví obecné podmínky zabezpečování státní
památkové péče v památkových rezervacích.
§ 6
Památkové
zóny
(1)
Území sídelního útvaru nebo jeho části s menším podílem kulturních památek,
historické prostředí nebo část krajinného celku, které vykazují významné
kulturní hodnoty, může Ministerstvo kultury po projednání s krajským úřadem
prohlásit za památkovou zónu a určit podmínky její ochrany.
(2)
Podrobnosti o prohlašování památkových zón stanoví obecně závazný právní
předpis.
§ 7
Evidence
kulturních památek
(1)
Kulturní památky se zapisují do Ústředního seznamu kulturních památek České
republiky (dále jen „ústřední seznam“). Ústřední seznam vede odborná organizace
státní památkové péče.
(2)
Krajské úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností vedou seznamy
kulturních památek svých územních obvodů. Zápisy do těchto seznamů provádějí
podle výpisů z ústředního seznamu.
(3)
Odborná organizace státní památkové péče vyrozumí o zápisu kulturní památky do
ústředního seznamu, jakož i o zrušení prohlášení věci za kulturní památku (§
8), vlastníka kulturní památky, krajský úřad a obecní úřad obce s rozšířenou
působností. Jde-li o nemovitou kulturní památku, vyrozumí kromě toho také stavební
úřad.[1]
U archeologického nálezu prohlášeného za kulturní památku vyrozumí též
Archeologický ústav Akademie věd České republiky.
(4)
Odborná organizace státní památkové péče oznámí příslušnému katastrálnímu úřadu
každé prohlášení nemovitosti za kulturní památku, jakož i každé zrušení tohoto
prohlášení, jde-li o věc, která je předmětem evidence v katastru nemovitostí.[2]
(5)
Vlastník kulturní památky je povinen oznámit odborné organizaci státní památkové
péče každou změnu vlastnictví (správy, užívání) kulturní památky nebo její
přemístění. Oznámení musí učinit vlastník kulturní památky nejpozději do
třiceti dnů ode dne, kdy k takové změně došlo.
(6)
Podrobnosti o evidenci kulturních památek stanoví obecně závazný právní
předpis.
§ 8
Zrušení
prohlášení věci za kulturní památku
(1)
Pokud nejde o národní kulturní památku, může ministerstvo kultury z mimořádně
závažných důvodů prohlášení věci za kulturní památku zrušit na žádost vlastníka
kulturní památky nebo organizace, která na zrušení prohlášení věci za kulturní
památku (dále jen „zrušení prohlášení“) prokáže právní zájem, nebo z vlastního
podnětu.
(2)
Ministerstvo kultury si před zrušením prohlášení vyžádá vyjádření krajského
úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností, popřípadě vyjádření Akademie
věd České republiky, jde-li o archeologický nález prohlášený za kulturní
památku, pokud o zrušení prohlášení Akademie věd České republiky sama
nepožádala. V případě, že vlastník kulturní památky není žadatelem o zrušení
prohlášení, musí mu být umožněno zúčastnit se ohledání věci a ke zrušení
prohlášení se vyjádřit.
(3)
Ministerstvo kultury může zrušení prohlášení vázat na předchozí splnění jím
určených podmínek. Náklady vynaložené na splnění podmínek nese žadatel a v
případě, kdy řízení o zrušení prohlášení zahajuje z vlastního podnětu
ministerstvo kultury, nese náklady ten, v jehož zájmu ke zrušení prohlášení
došlo.
(4)
Ustanovení § 3 odst. 4 platí obdobně i pro zrušení prohlášení.
(5)
Podrobnosti o zrušení prohlášení věci za kulturní památku stanoví obecně
závazný právní předpis.
ČÁST DRUHÁ
Péče o
kulturní památky
Ochrana
a užívání kulturních památek
§ 9
(1)
Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její
zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením,
znehodnocením nebo odcizením. Kulturní památku je povinen užívat pouze
způsobem, který odpovídá jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě
a technickému stavu. Je-li kulturní památka v společenském vlastnictví, je
povinností organizace, která kulturní památku spravuje nebo ji užívá nebo ji má
ve vlastnictví, a jejího nadřízeného orgánu vytvářet pro plnění uvedených
povinností všechny potřebné předpoklady.
(2)
Povinnost pečovat o zachování kulturní památky, udržovat kulturní památku v
dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo
odcizením má také ten, kdo kulturní památku užívá nebo ji má u sebe; povinnost
nést náklady spojené s touto péčí o kulturní památku má však jen tehdy,
jestliže to vyplývá z právního vztahu mezi ním a vlastníkem kulturní památky.
(3)
Organizace a občané, i když nejsou vlastníky kulturních památek, jsou povinni
si počínat tak, aby nezpůsobili nepříznivé změny stavu kulturních památek nebo
jejich prostředí a neohrožovali zachování a vhodné společenské uplatnění
kulturních památek.
(4)
Vlastník, který kulturní památku převádí na jiného, někomu přenechá k dočasnému
užívání nebo předá k provedení její obnovy (§ 14), nebo k jinému účelu, je
povinen toho, na koho věc převádí nebo komu ji přenechá nebo předá, uvědomit,
že věc je kulturní památkou.
§ 10
(1)
Neplní-li vlastník kulturní památky povinnosti uvedené v § 9, vydá obecní úřad
obce s rozšířenou působností po vyjádření odborné organizace státní památkové
péče rozhodnutí o opatřeních, která je povinen vlastník kulturní památky
učinit, a zároveň určí lhůtu, v níž je vlastník kulturní památky povinen tato
opatření vykonat. Jde-li o národní kulturní památku, vydá toto rozhodnutí po
vyjádření odborné organizace státní památkové péče krajský úřad v souladu s
podmínkami, které pro zabezpečení ochrany národní kulturní památky stanovila
vláda České republiky.
(2)
Rozhodnutí o opatřeních, která je povinen vlastník kulturní památky učinit,
vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní kulturní
památku, krajský úřad, též na žádost jejího vlastníka.
(3)
Podrobnosti o povinnostech vlastníků kulturních památek při jejich ochraně a
užívání stanoví obecně závazný právní předpis.
§ 11
Povinnosti správních úřadů, právnických a
fyzických osob
(1)
Orgány státní správy příslušné rozhodovat o způsobu využití budov, které jsou
kulturními památkami, nebo o přidělení bytů, jiných obytných místností a
místností nesloužících k bydlení v těchto budovách, vydávají svá rozhodnutí po
předchozí dohodě s příslušným orgánem státní památkové péče. Při rozhodování o
způsobu a změnách využití kulturních památek jsou povinny zabezpečit jejich
vhodné využití odpovídající jejich hodnotě a technickému stavu.
(2)
Jestliže fyzická nebo právnická osoba svou činností působí nebo by mohly
způsobit nepříznivé změny stavu kulturní památky nebo jejího prostředí anebo
ohrožují zachování nebo společenské uplatnění kulturní památky, určí obecní
úřad obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní kulturní památku, krajský
úřad, podmínky pro další výkon takové činnosti nebo výkon činnosti zakáže.
(3)
Správní úřady a orgány krajů a obcí vydávají svá rozhodnutí podle zvláštních
předpisů, jimiž mohou být dotčeny zájmy státní památkové péče na ochraně nebo
zachování kulturních památek nebo na jejich vhodném využití, jen v dohodě s
obecním úřadem obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní kulturní
památky, jen v dohodě s krajským úřadem.
§ 12
Oznamovací
povinnost vlastníka kulturní památky
(1)
Vlastník kulturní památky je povinen bez zbytečného odkladu každé ohrožení nebo
poškození kulturní památky oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
a vyžádat si jeho rozhodnutí o způsobu odstranění závady. Jde-li o nemovitou
kulturní památku, která je stavbou, vyrozumí též stavební úřad.[3]
(2)
Vlastník kulturní památky je povinen každou zamýšlenou změnu jejího užívání, a
jde-li o nemovitou kulturní památku, i její zamýšlené vyklizení, předem oznámit
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
§ 13
Právo
státu na přednostní koupi kulturních památek
(1)
Vlastník kulturní památky je povinen v případě zamýšleného prodeje (úplatného
převodu vlastnictví) kulturní památky, jde-li o movitou kulturní památku nebo
jde-li o národní kulturní památku, ji přednostně nabídnout ministerstvu kultury
ke koupi (úplatnému nabytí do státního vlastnictví), s výjimkou prodeje mezi
osobami blízkými nebo spoluvlastníky.
(2)
Ministerstvo kultury může na základě nabídky vlastníka kulturní památky z
mimořádně závažných kulturně společenských důvodů uplatnit právo státu na
přednostní koupi (úplatné nabytí do státního vlastnictví) kulturní památky buď
přímo nebo prostřednictvím organizací zřizovaných ministerstvem kultury, a to
za cenu stanovenou podle zvláštních právních předpisů,[4]
a nelze-li cenu takto určit, za cenu obvyklou odpovídající povaze věci. Přitom
si ministerstvo kultury vyžádá od vlastníka kulturní památky doklad, popřípadě
prohlášení o vlastnictví movité kulturní památky.
(3)
Ministerstvo kultury, jemuž nabídka došla, je povinno, jde-li o movitou
kulturní památku ve lhůtě tří měsíců a jde-li o nemovitou kulturní památku ve
lhůtě šesti měsíců od doručení nabídky oznámit vlastníku kulturní památky, že
nabídku koupě (úplatného nabytí do státního vlastnictví) kulturní památky
přijímá, jinak právo státu na přednostní koupi kulturní památky vůči vlastníku,
který nabídku učinil, zaniká.
(4)
Nesplní-li vlastník kulturní památky povinnost uvedenou v odstavci 1, je právní
úkon, kterým převedl vlastnictví ke kulturní památce na jinou osobu neplatný,
pokud se této neplatnosti dovolá ministerstvo kultury. Ministerstvo kultury
může toto právo uplatnit do tří let ode dne provedení uvedeného právního úkonu.[5]
(5)
Ustanovením odstavce 1 nejsou dotčeny předpisy upravující bezplatný převod věcí
do státního vlastnictví.[6]
§ 14
Obnova
kulturních památek
(1)
Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést údržbu, opravu, rekonstrukci,
restaurování nebo jinou úpravu kulturní památky nebo jejího prostředí (dále jen
„obnova“), je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko obecního úřadu obce
s rozšířenou působností, a jde-li o národní kulturní památku, závazné
stanovisko krajského úřadu.
(2)
Vlastník (správce, uživatel) nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je
v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu nemovité
kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace, nebo
památkové zóny (§ 17), je povinen k zamýšlené stavbě, stavební změně nebo
udržovacím pracím na této nemovitosti si předem vyžádat závazné stanovisko
obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
(3) V
závazném stanovisku podle odstavců 1 a 2 se vyjádří, zda práce tam uvedené jsou
z hlediska zájmů státní památkové péče přípustné, a stanoví se základní
podmínky, za kterých lze tyto práce připravovat a provést. Základní podmínky musí
vycházet ze současného stavu poznání kulturně historických hodnot, které je
nezbytné zachovat při umožnění realizace zamýšleného záměru.
(4) V
územním řízení[7] a v řízení o
povolení staveb, změn staveb a udržovacích prací,[8]
prováděném v souvislosti s úpravou území, na němž uplatňuje svůj zájem státní
památková péče,[9] nebo v
souvislosti s obnovou nemovité kulturní památky, popřípadě se stavbou, stavební
změnou nebo udržovacími pracemi na nemovitosti podle odstavce 2, rozhoduje
orgán územního plánování nebo stavební úřad v souladu se závazným stanoviskem
obecního úřadu obce s rozšířenou působností, jde-li o nemovitou národní
kulturní památku, se závazným stanoviskem krajského úřadu.
(5)
Lze-li zamýšlenou obnovu nemovité kulturní památky podle odstavce 1, popřípadě
drobnou stavbu, stavební úpravu nebo udržovací práce na nemovitosti podle
odstavce 2 provést na základě ohlášení, může stavební úřad dát souhlas pouze v
souladu se závazným stanoviskem obecního úřadu obce s rozšířenou působností,
nebo jde-li o nemovitou národní kulturní památku, krajského úřadu.[10]
(6) Orgán
státní památkové péče příslušný podle odstavců 1 a 2 vydá závazné stanovisko po předchozím písemném vyjádření odborné
organizace státní památkové péče, se kterou projedná na její žádost před ukončením
řízení návrh tohoto závazného stanoviska.
(7)
Přípravnou a projektovou dokumentaci obnovy nemovité kulturní památky nebo
stavby, stavební změny nebo udržovacích prací na nemovitosti podle odstavce 2
vlastník kulturní památky nebo projektant[11]
projedná v průběhu zpracování s odbornou organizací státní památkové péče z
hlediska splnění podmínek závazného stanoviska podle odstavců 1 a 2. Při
projednávání poskytuje odborná organizace státní památkové péče potřebné
podklady, informace a odbornou pomoc. Ke každému dokončenému stupni dokumentace
zpracuje odborná organizace státní památkové péče písemné vyjádření jako
podklad pro závazné stanovisko obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a
jde-li o nemovitou národní kulturní památku, jako podklad pro závazné
stanovisko krajského úřadu.
(8)
Obnovu kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi (dále jen „restaurování“), mohou provádět
fyzické osoby na základě povolení vydaného podle § 14a, přičemž restaurováním
se rozumí souhrn specifických výtvarných, uměleckořemeslných a technických
prací respektujících technickou a výtvarnou strukturu originálu.
(9)
Vlastník kulturní památky je povinen odevzdat odborné organizaci státní
památkové péče na její žádost 1 vyhotovení dokumentace.
(10)
Podrobnosti o podmínkách pro dokumentaci obnovy a pro provádění obnovy
kulturních památek stanoví obecně závazný právní předpis.
§ 14a
Povolení
k restaurování kulturní památky
(1)
Restaurování kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných
umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, může provádět fyzická osoba, která je
plně způsobilá k právním úkonům a bezúhonná, na základě povolení (dále jen „povolení
k restaurování“).
(2) Za
bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně
odsouzen pro trestný čin podle zvláštního právního předpisu.11a
(3)
Povolení k restaurování uděluje ministerstvo kultury fyzické osobě po
předchozím prokázání její odborné způsobilosti.
(4)
Odborná způsobilost se prokazuje splněním
a)
kvalifikačních předpokladů pro restaurování kulturních památek nebo jejich
částí, které jsou díly výtvarných umění, jimiž je vysokoškolské vzdělání v
oboru restaurování a pro restaurování kulturních památek nebo jejich částí,
které jsou uměleckořemeslnými pracemi, vyšší odborné nebo úplné střední odborné
vzdělání v oboru restaurování nebo vyšší odborné nebo úplné střední odborné
vzdělání v příslušném oboru a 5 let praxe; pro specializace, pro něž
středoškolské studium nebylo zřízeno, vyučení v příslušném oboru11b a 8 let praxe při restaurování věcí,
které nejsou kulturními památkami, a
b) odborných
schopností, které jsou souhrnem znalostí a dovedností, zaručujících zachování
hmotné podstaty kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných
umění nebo uměleckořemeslnými pracemi při respektování jejich autenticity;
prokazují se předložením dokumentace, ze které vyplývá, že fyzická osoba
žádající o udělení povolení k restaurování již úspěšně a samostatně
restaurovala věci, které nejsou kulturními památkami.
(5)
Povolení k restaurování je udělováno na základě písemné žádosti, která musí
obsahovat vymezení požadované restaurátorské specializace podle přílohy č. 1 k
tomuto zákonu. K žádosti se přikládají
a) vyplněný
evidenční dotazník, jehož vzor je uveden v příloze č. 2 k tomuto zákonu,
b) ověřené
kopie dokladů o dosaženém odborném vzdělání,
c)
dokumentace nejméně tří restaurátorských prací na věcech, které nejsou
kulturními památkami, z nichž nejméně jedna nesmí být starší dvou let.
(6)
Dokumentace podle odstavce 4 písm. b) musí obsahovat komplexní vyhodnocení
příslušných průzkumů a výzkumů, fotodokumentaci stavu díla před započetím
restaurátorské práce, v průběhu jednotlivých etap, a po ukončení práce, popis
použitých technických a technologických postupů a materiálů, rozbor a
vyhodnocení případných nových zjištění o díle a pokyny pro jeho další ochranný
režim.
(7) V
rozhodnutí o udělení povolení k restaurování ministerstvo kultury stanoví
specializaci restaurátorské činnosti podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu a další
podmínky pro její výkon, jakož i dobu, na kterou se povolení uděluje.
(8)
Ministerstvo kultury vede Seznam osob s povolením k restaurování (dále jen „seznam
osob“), do něhož se zapisuje
a) jméno a
příjmení fyzické osoby, rodné číslo, trvalý a přechodný pobyt,
b)
specializace restaurátorské činnosti a doba, na kterou bylo povolení k
restaurování uděleno,
c) změny
uvedených údajů,
d) zrušení
povolení k restaurování nebo pozastavení výkonu práv spojených s povolením k
restaurování. Do seznamu osob může nahlížet každý, kdo osvědčí právní zájem.
Ochrana osobních údajů, které se zapisují do seznamu osob, se řídí zvláštním
právním předpisem.11c
(9)
Držitel povolení k restaurování je povinen oznámit změnu údajů podle odstavce 8
písm. a) neprodleně ministerstvu kultury a zároveň je tuto skutečnost povinen
doložit do 30 dnů od vzniku těchto změn.
(10)
Ministerstvo kultury zruší povolení k restaurování, jestliže držitel povolení k
restaurování
a) byl zbaven
způsobilosti k právním úkonům nebo mu byla způsobilost k právním úkonům
omezena,
b) přestal
splňovat podmínku bezúhonnosti,
c) hrubým
způsobem prokazatelně poškodil při restaurování kulturní památku nebo její
část, která je dílem výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi,
d) uvedl v
žádosti podle odstavce 5 nepravdivé údaje,
e) požádal o
zrušení povolení k restaurování.
(11)
Ministerstvo kultury může rozhodnout o pozastavení restaurátorské činnosti
prováděné na základě povolení k restaurování, jestliže proti jeho držiteli
a) bylo zahájeno
trestní řízení, v jehož důsledku může přestat splňovat podmínku bezúhonnosti,
b) bylo
zahájeno řízení o zbavení nebo omezení jeho způsobilosti k právním úkonům, a to
až do nabytí právní moci rozhodnutí, kterým toto řízení končí.
(12)
Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na fyzické osoby, které vykonávají
restaurátorskou činnost jako součást svého řádného studia v oboru restaurování
na vysoké škole nebo na vyšší odborné škole zařazené v síti škol, předškolních
zařízení a školských zařízení11b pod
dohledem pedagoga, který je držitelem povolení k restaurování.
§ 15
Opatření
k zajištění péče o kulturní památky
(1)
Jestliže vlastník kulturní památky v určené lhůtě neprovede opatření podle § 10
odst. 1, může obecní úřad obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní
kulturní památku, Ministerstvo kultury rozhodnout, že se nezbytná opatření pro
zabezpečení kulturní památky provedou na náklad jejího vlastníka. Pokud tato
opatření neprovede správce nebo uživatel kulturní památky ve státním majetku,
je nadřízený orgán organizace, která má kulturní památku ve správě, nebo
nadřízený orgán organizace, které byla kulturní památka odevzdána do trvalého
užívání, povinen na návrh obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a jde-li
o národní kulturní památku, na návrh Ministerstva kultury, zabezpečit nutnou
nápravu.
(2)
Vyžaduje-li to důležitý společenský zájem, může krajský úřad z vlastního
podnětu nebo na návrh obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo na návrh
ministerstva kultury, jde-li o movitou kulturní památku nebo movitou národní
kulturní památku, uložit jejímu vlastníku povinnost určitým způsobem s ní
nakládat, popřípadě mu uložit, aby ji bezplatně svěřil na nezbytně dlouhou dobu
do úschovy odborné organizaci, kterou zároveň určí.
(3)
Zanedbává-li vlastník národní kulturní památky, která není státním majetkem,
trvale své povinnosti a ohrožuje tím její zachování nebo užívá-li kulturní
památku v rozporu s jejím kulturně politickým významem, památkovou hodnotou
nebo technickým stavem, může se ve společenském zájmu, nedojde-li k dohodě s
vlastníkem o jejím prodeji státu, výjimečně kulturní památka na návrh obecního
úřadu obce s rozšířenou působností rozhodnutím stavebního úřadu vyvlastnit. V
případě vyvlastnění nemovité národní kulturní památky zahajuje řízení o
vyvlastnění stavební úřad na návrh krajského úřadu. Jinak platí pro vyvlastnění
obecné předpisy.[12]
(4)
Je-li kulturní památka bezprostředně ohrožena, provede obec s předchozím
souhlasem obecního úřadu obce s rozšířenou působností nutná opatření k její
ochraně. Jde-li o nemovitou kulturní památku, která je stavbou, dá obec podnět
stavebnímu úřadu k nařízení udržovacích prací nebo nezbytných úprav nebo k
nařízení neodkladných zabezpečovacích prací podle zvláštních předpisů[13]
a vyrozumí o tom obecní úřad obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní
kulturní památku, i krajský úřad. Je-li kulturní památka ve státním
vlastnictví, vyrozumí o tom též nadřízený orgán organizace, která kulturní
památku spravuje nebo je jejím vlastníkem.
§ 16
Příspěvek
na zachování a obnovu kulturní památky
(1)
Vlastníku kulturní památky může obec nebo kraj na jeho žádost poskytnout ze
svých rozpočtových prostředků, jde-li o zvlášť odůvodněný případ, příspěvek na
zvýšené náklady spojené se zachováním nebo obnovou kulturní památky za účelem
jejího účinnějšího společenského uplatnění. Příspěvek může poskytnout i tehdy,
nemůže-li vlastník kulturní památky uhradit z vlastních prostředků náklady
spojené se zachováním nebo obnovou kulturní památky.
(2) V
případě mimořádného společenského zájmu na zachování kulturní památky může na
obnovu kulturní památky poskytnout ze státního rozpočtu příspěvek ministerstvo
kultury buď přímo, nebo prostřednictvím krajského úřadu, nebo prostřednictvím
obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
(3) Podrobnosti
o poskytování příspěvku na zachování a obnovu kulturní památky stanoví obecně
závazný právní předpis.
§ 17
Ochranné
pásmo
(1)
Vyžaduje-li to ochrana nemovité kulturní památky nebo jejího prostředí, vymezí
obecní úřad obce s rozšířenou působností po vyjádření odborné organizace státní
památkové péče ochranné pásmo.[14]
Obecní úřad obce s rozšířenou působností po dohodě s dotčenými správními úřady
může v ochranném pásmu omezit nebo zakázat určitou činnost nebo učinit jiná
vhodná opatření.
(2)
Je-li nezbytné k vytvoření ochranného pásma získat některé pozemky nebo stavby,
popřípadě provést jejich odstranění a nedojde-li k dohodě s vlastníkem, lze
pozemky a stavby vyvlastnit.[15]
Lze také nařídit nezbytné úpravy stavby, jiného zařízení nebo pozemku.
(3)
Jde-li o ochranu nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo
památkové zóny nebo jejich prostředí, vymezí obdobně obecní úřad obce s
rozšířenou působností ochranné pásmo na návrh krajského úřadu po vyjádření
odborné organizace státní památkové péče.
(4)
Vznikne-li vlastníku nebo uživateli pozemku, který není ve státním majetku,
majetková újma v důsledku opatření podle odstavců 1, 2 a 3, přísluší mu
přiměřená náhrada, kterou poskytuje obec s rozšířenou působností.
(5)
Podrobnosti o vymezení ochranného pásma stanoví obecně závazný právní předpis
§ 18
Přemístění
kulturní památky
(1)
Národní kulturní památku a nemovitou kulturní památku, popřípadě jejich součást
(příslušenství) lze přemístit jen s předchozím souhlasem ministerstva kultury.
(2)
Movitou kulturní památku lze z veřejně přístupného místa trvale přemístit jen s
předchozím souhlasem krajského úřadu po vyjádření odborné organizace státní
památkové péče.
(3)
Orgán, který dal souhlas k přemístění kulturní památky podle odstavců 1 a 2,
uvědomí o tom odbornou organizaci státní památkové péče.
§ 19
Užívání
kulturních památek pro vědecký výzkum nebo pro účely výstavní
(1)
Vlastník kulturní památky je povinen umožnit osobám pověřeným orgány státní
památkové péče vědecký výzkum kulturní památky, popřípadě pořízení její
dokumentace. Jde-li o důležitý společenský zájem, je vlastník movité kulturní
památky povinen kulturní památku přenechat především odborné organizaci k
dočasnému užívání pro účely vědeckého výzkumu nebo pro účely výstavní na náklad
toho, jemuž se kulturní památka přenechá k užívání.
(2) O
podmínkách přenechání kulturní památky nebo národní kulturní památky k
dočasnému užívání rozhodne krajský úřad po vyjádření odborné organizace státní
památkové péče.
§ 20
Kulturní
památky ve vztahu k zahraničí
(1)
Kulturní památku lze v zahraničí vystavovat, do zahraničí zapůjčit nebo do
zahraničí vyvézt pro jiné účely jen s předchozím souhlasem ministerstva
kultury, a jde-li o národní kulturní památku, jen s předchozím souhlasem vlády
České republiky.
(2)
Věc, která vykazuje znaky kulturní památky podle § 2 odst. 1, lze trvale
převézt ze zahraničí do České republiky jen s předchozím souhlasem příslušného
orgánu státu, z něhož má být dovezena, je-li zaručena vzájemnost.[16]
(3)
Ustanovením odstavců 1 a 2 nejsou dotčeny předpisy upravující hospodářské styky
se zahraničím.[17]
(4)
Podrobnosti o udílení souhlasu s vývozem kulturních památek do zahraničí
stanoví obecně závazný právní předpis.
ČÁST TŘETÍ
Archeologické
výzkumy a nálezy
§ 21
Oprávnění
k archeologickým výzkumům
(1)
Archeologické výzkumy je oprávněn provádět Archeologický ústav Akademie věd
České republiky (dále jen „Archeologický ústav“).
(2)
Ministerstvo kultury může v odůvodněných případech po dohodě s Akademií věd
České republiky povolit provádění archeologických výzkumů vysokým školám, pokud
je provádějí při plnění svých vědeckých nebo pedagogických úkolů, muzeím nebo
jiným organizacím, které mají pro odborné provádění archeologických výzkumů
potřebné předpoklady (dále jen „oprávněná organizace“). Oprávněná organizace
uzavírá s Akademií věd České republiky dohodu o rozsahu a podmínkách provádění
archeologických výzkumů.
(3)
Oprávněná organizace je povinna oznámit Archeologickému ústavu zahájení
archeologických výzkumů a podat mu o jejich výsledcích zprávu. Jde-li o
archeologické výzkumy na území prohlášeném za kulturní památku, národní
kulturní památku, památkovou rezervaci nebo památkovou zónu. Archeologický
ústav a oprávněné organizace oznámí zahájení archeologických výzkumů odborné
organizaci státní památkové péče, které podají též zprávu o jejich výsledcích.
(4)
Ministerstvo kultury po dohodě s Akademií věd České republiky může odejmout
povolení k provádění archeologických výzkumů oprávněné organizaci, která
porušila podmínky, za kterých jí bylo povolení uděleno.
§ 22
Provádění
archeologických výzkumů
(1)
Archeologický ústav a oprávněné organizace jsou povinny před zahájením
archeologických výzkumů uzavřít dohodu s vlastníkem (správcem, uživatelem)
nemovitosti, na které se mají archeologické výzkumy provádět, o podmínkách
archeologických výzkumů na nemovitosti. Nedojde-li k dohodě, rozhodne krajský
úřad o povinnostech vlastníka (správce, uživatele) nemovitosti strpět provedení
archeologických výzkumů a o podmínkách, za nichž archeologické výzkumy mohou
být provedeny.
(2)
Má-li se provádět stavební činnost na území s archeologickými nálezy, jsou
stavebníci již od doby přípravy stavby povinni tento záměr oznámit
Archeologickému ústavu a umožnit jemu nebo oprávněné organizaci provést na
dotčeném území záchranný archeologický výzkum. Je-li stavebníkem právnická
osoba nebo fyzická osoba, při jejímž podnikání vznikla nutnost záchranného
archeologického výzkumu, hradí náklady záchranného archeologického výzkumu
tento stavebník; jinak hradí náklady organizace provádějící archeologický
výzkum. Obdobně se postupuje, má-li se na takovém území provádět jiná činnost,
kterou by mohlo být ohroženo provádění archeologických výzkumů.
§ 23
Archeologické
nálezy
(1)
Archeologickým nálezem je věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem
života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a zachovala
se zpravidla pod zemí.
(2) O
archeologickém nálezu, který nebyl učiněn při provádění archeologických
výzkumů, musí být učiněno oznámení Archeologickému ústavu nebo nejbližšímu
muzeu buď přímo nebo prostřednictvím obce, v jejímž územním obvodu k
archeologickému nálezu došlo. Oznámení o archeologickém nálezu je povinen
učinit nálezce nebo osoba odpovědná za provádění prací, při nichž došlo k
archeologickému nálezu, a to nejpozději druhého dne po archeologickém nálezu
nebo potom, kdy se o archeologickém nálezu dověděl.
(3)
Archeologický nález i naleziště musí být ponechány beze změny až do prohlídky
Archeologickým ústavem nebo muzeem, nejméně však po dobu pěti pracovních dnů po
učiněném oznámení. Archeologický ústav nebo oprávněná organizace učiní na
nalezišti všechna opatření nezbytná pro okamžitou záchranu archeologického
nálezu, zejména před jeho poškozením, zničením nebo odcizením.
(4)
Jde-li o archeologický nález uvedený v odstavci 2, má nálezce právo na odměnu,
kterou mu poskytne krajský úřad, a to do výše ceny materiálu; je-li archeologický
nález zhotoven z drahých kovů nebo jiných cenných materiálů, v ostatních
případech až do výše deseti procent kulturně historické hodnoty archeologického
nálezu určené na základě odborného posudku. Nálezce má právo na náhradu nutných
nákladů, které mu vznikly v souvislosti s archeologickým nálezem. O náhradě
rozhodne a náhradu poskytne krajský úřad. Podrobnosti o podmínkách pro
poskytování odměny a náhrady nálezci stanoví obecně závazný právní předpis.
(5) U
nemovitých archeologických nálezů prohlášených za kulturní památky určí krajský
úřad organizaci zřizovanou krajem, která bude zabezpečovat péči o ně. Jsou-li
tyto archeologické nálezy na nemovitostech v státním majetku, určí tuto
organizaci v dohodě s orgánem nadřízeným organizaci, která nemovitost spravuje
nebo užívá, krajský úřad. Je-li nemovitý archeologický nález prohlášený za
kulturní památku na území několika krajů, určí organizaci pro zabezpečení péče
o kulturní památku krajské úřady ve vzájemné dohodě po předchozím projednání s
ministerstvem kultury, a nedojde-li k dohodě, určí tuto organizaci ministerstvo
kultury.
(6)
Veškeré movité archeologické nálezy jsou státním majetkem a ukládají se
zpravidla do muzeí.
(7) O
archeologických nálezech, k nimž dojde v souvislosti s přípravou nebo prováděním
stavby, platí zvláštní předpisy.[18]
§ 24
Náhrada
za majetkovou újmu
(1)
Při provádění archeologických výzkumů jsou Archeologický ústav a oprávněné
organizace povinny dbát zájmů chráněných zvláštními předpisy, spolupracovat s
orgány zabezpečujícími ochranu těchto zájmů a co nejvíce chránit práva a
oprávněné zájmy vlastníků (správců, uživatelů) nemovitostí, popřípadě jiného
majetku.
(2)
Je-li vlastník (správce, uživatel) nemovitosti nebo jiného majetku prováděním
archeologického výzkumu nebo opatřeními na ochranu archeologického nálezu
podstatně omezen v běžném užívání nemovitosti nebo jiného majetku, má právo,
aby mu Archeologický ústav nebo oprávněná organizace poskytly přiměřenou
jednorázovou náhradu. Po ukončení prací jsou Archeologický ústav nebo oprávněná
organizace povinny uvést nemovitost nebo jiný majetek do předešlého stavu.
Není-li to možné nebo hospodářsky účelné, má vlastník (správce, uživatel)
nemovitosti nebo jiného majetku právo na peněžitou náhradu.
(3)
Právo na náhradu za majetkovou újmu podle odstavce 2 je třeba uplatnit u
Archeologického ústavu nebo u oprávněné organizace do šesti měsíců od ukončení
archeologického výzkumu nebo od ukončení opatření na ochranu archeologického
nálezu, jinak právo zaniká. Nedojde-li k dohodě, rozhoduje o náhradě a její
výši krajský úřad.
ČÁST ČTVRTÁ
Orgány a
organizace státní památkové péče
§ 25
Organizační
uspořádání státní památkové péče
(1)
Státní památkovou péči vykonávají orgány státní památkové péče, jimiž jsou ministerstvo
kultury, krajské úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností.
(2)
Ministerstvu kultury je podřízena odborná organizace státní památkové péče.
(3)
Orgány státní památkové péče ve spolupráci s ostatními orgány státní správy a
za odborné pomoci odborné organizace státní památkové péče, vědeckých,
uměleckých a dalších odborných organizací a ústavů dbají, aby se státní
památková péče zabezpečovala plánovitě, komplexně a diferencovaně a v souladu s
dlouhodobou koncepcí jejího rozvoje.
§ 26
Ministerstvo
kultury
(1)
Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro kulturní památky v
České republice.
(2)
Ministerstvo kultury
a) zpracovává
prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče,
b) sestavuje,
vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ni
všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích
plánů obnovy kulturních památek,
c) usměrňuje
kulturně výchovné využívání národních kulturních památek a kulturně výchovné
využívání ostatních kulturních památek v souladu se zájmy státní kulturní
politiky,
d) koordinuje
vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče,
e) rozhoduje
o zřízení, rozdělení, sloučení, splynutí a jiných změnách organizace na úseku
státní památkové péče,
f) zřizuje
jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči,
g)
spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a vysokými školami
při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich
dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné pracovní
výsledky, uděluje cenu za památkovou péči,
h)
zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče,
i) vydává
statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou
organizací s celostátní působností,
j) plní další
úkoly stanovené mu tímto zákonem.
§ 27
Památková
inspekce
(1)
Ministerstvo kultury zřizuje památkovou inspekci jako svůj specializovaný
kontrolní orgán v oboru státní památkové péče. Hlavním posláním památkové
inspekce je vykonávat ústřední dozor nad dodržováním tohoto zákona a předpisů
vydaných k jeho provedení.
(2)
Památková inspekce plní zejména tyto úkoly:
a) dozírá,
jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky,
b) dozírá,
jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o
kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní
stanovené povinnosti,
c) na základě
poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče
a navrhuje opatření k jejímu prohloubení.
(3)
Památková inspekce při plnění svých úkolů spolupracuje s orgány státní
památkové péče a ostatními správními úřady, kontrolními orgány, kraji, obcemi a
odbornou organizací a opírá se o jejich pomoc.
(4)
Zjistí-li památková inspekce nedostatky v péči o kulturní památky, navrhne
příslušnému orgánu státní památkové péče opatření k odstranění zjištěných
nedostatků, popřípadě uložení pokuty, a dozírá, aby se uložená opatření řádně
plnila.
(5)
Podrobnosti o úkolech a oprávněních památkové inspekce stanoví obecně závazný
právní předpis.
§ 28
(1)
Krajský úřad metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji.
(2)
Krajský úřad
a)
plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud
nepřísluší Ministerstvu kultury nebo vládě České republiky,
b)
dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných
pro jeho provedení,
c)
vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z
hlediska státní památkové péče,
d)
plní další úkoly stanovené tímto zákonem.
§ 28a
Kraj v
samostatné působnosti
a) schvaluje
koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje
státní památkové péče v České republice a po projednání s Ministerstvem
kultury,
b) schvaluje
návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a
obnovy kulturních památek v kraji,
c) usměrňuje
kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji.
§ 29
Obecní
úřad obce s rozšířenou působností
(1)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává a organizuje státní památkovou péči ve stanoveném správním obvodu
v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v České republice.
(2)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
a) podílí se
na zpracování krajské koncepce podpory státní památkové péče a na zpracování
střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek,
b)
zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky,
c) usměrňuje
péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi,
d) vykonává
státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není
příslušný jiný orgán státní památkové péče,
e) koordinuje
jednotné označování nemovitých kulturních památek tabulkou opatřenou nápisem „Kulturní
památka“ a velkým státním znakem, popřípadě i značkami stanovenými
mezinárodními smlouvami,
f) vykonává
státní stavební dohled při obnově kulturních památek z hlediska památkové péče,[19]
g) dozírá v
rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho
provedení,
h) plní další
úkoly stanovené mu tímto zákonem.
(3)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností se při plnění svých úkolů opírá o
odbornou pomoc odborné organizace státní památkové péče.
(4)
Podrobnosti o způsobech zabezpečování předpokladů pro komplexní péči o kulturní
památky obecními úřady obcí s rozšířenou působností stanoví ministerstvo
kultury vyhláškou.
§ 30
Obec
(1)
Obec pečuje o kulturní památky v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních
památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem. Obec vychází přitom z
odborných vyjádření odborné organizace státní památkové péče.
(2)
Obec může podle místních podmínek po projednání s obecním úřadem obce s
rozšířenou působností zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro
obnovu kulturních památek.
§ 31
Komise
státní památkové péče, konzervátor státní památkové péče, a zpravodajové státní
památkové péče
(1)
Rada kraje a rada obce s rozšířenou působností zřizují podle potřeby pro
všestranné posuzování a koordinaci úkolů státní památkové péče komise státní památkové
péče jako pracovní komise.[20]
(2)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností jmenuje po vyjádření odborné
organizace státní památkové péče konzervátora státní památkové péče (dále jen „konzervátor“)
jako dobrovolného pracovníka. Konzervátor je členem komise státní památkové
péče zřízené radou obce s rozšířenou působností.
(3)
Úkolem konzervátora je soustavně sledovat stav kulturních památek, podávat
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností zprávy o jejich stavu, o péči o ně
a jejich využití, navrhovat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
potřebná opatření a napomáhat propagaci kulturních památek a státní památkové
péče.
(4) Na
návrh konzervátora může obecní úřad obce s rozšířenou působností pověřit pro
určitý vymezený územní obvod dobrovolné pracovníky funkcí zpravodaje státní
památkové péče (dále jen „zpravodaj“); kteří spolupracují s konzervátorem při
plnění jeho úkolů.
(5)
Činnost konzervátora a zpravodaje řídí obecní úřad obce s rozšířenou
působností. Odbornou pomoc mu přitom poskytuje odborná organizace státní
památkové péče.
(6)
Podrobnosti o úkolech konzervátorů a zpravodajů stanoví obecně závazný právní
předpis.
§ 32
Odborná
organizace státní památkové péče
(1)
Odborná organizace státní památkové péče je organizace pro výkon a koordinaci
veškeré odborné činnosti v oboru státní památkové péče k zabezpečení jednoty
kulturně politických záměrů a ideově metodických, ekonomických a technických
hledisek, jakož i perspektivního rozvoje státní památkové péče.
(2)
Odborná organizace státní památkové péče
a) zpracovává
rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a
dlouhodobé výhledy rozvoje státní památkové péče,
b)
organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly státní památkové péče,
rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku
společenského uplatnění kulturních památek,
c) plní úkoly
odborně metodického, dokumentačního a informačního pracoviště pro úsek státní
památkové péče a zabezpečuje průzkumy, výzkumy a dokumentaci kulturních památek,
památkových rezervací a památkových zón,
d) vede
ústřední seznam kulturních památek,
e) připravuje
odborné podklady pro ministerstvo kultury, zejména pro prohlášení věcí za
kulturní památky,
f) zpracovává
potřebné odborné podklady pro ostatní orgány státní památkové péče, metodicky
usměrňuje činnost konzervátorů a zpravodajů a poskytuje bezplatnou odbornou
pomoc vlastníkům kulturních památek při zajišťování péče o kulturní památky,
g)
zabezpečuje odborný dohled nad prováděním komplexní péče o kulturní památky a
nad jejich soustavným využíváním,
h) sleduje
kulturně výchovné využití kulturních památek a jejich propagaci a zabezpečuje
kulturně výchovné využití a zpřístupnění kulturních památek, s nimiž hospodaří,
i)
zabezpečuje další vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče,
j) plní další
úkoly na úseku státní památkové péče, kterými ji pověří ministerstvo kultury.
(3)
Odborná organizace státní památkové péče si pro zajištění činností pro výkon
státní památkové péče vytváří se souhlasem ministerstva kultury a po projednání
s krajem krajská, popřípadě i další územní odborná pracoviště (střediska).
§ 33
zrušen
§ 34
Oprávnění
orgánů a odborné organizace státní památkové péče
(1)
Orgán nebo odborná organizace státní památkové péče vydá osobám pověřeným
plněním úkolů státní památkové péče osvědčení, na základě kterého jsou
oprávněny:
a) vstupovat
do podniků, závodů, zařízení, objektů a na ostatní nemovitosti,
b) vykonávat
v nich potřebné odborné práce na ochranu kulturních památek nebo pro vědecké
účely, zejména dokumentační a konzervační, jakož i odborný dozor,
c) požadovat
za tím účelem potřebné údaje a vysvětlení,
d) nahlížet
do příslušných dokladů.
(2)
Při činnosti uvedené v odstavci 1 se osoby pověřené plněním úkolů státní
památkové péče mohou seznamovat se státním hospodářským a služebním tajemstvím,
jen jsou-li k tomu určeny podle zvláštních předpisů.[21]
Jsou přitom povinny dbát zájmů obrany státu a zachovávat státní, hospodářské a
služební tajemství. Své úkoly jsou povinny plnit tak, aby organizace ve své
činnosti nebo občan ve svých právech byli omezeni jen v nezbytném rozsahu.
(3)
Pro vstup do objektů a zařízení ozbrojených sil a ozbrojených sborů platí
zvláštní předpisy.[22]
ČÁST PÁTÁ
Opatření při
porušení povinností
Pokuty
právnickým osobám a fyzickým osobám při výkonu podnikání
§ 35
(1)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností uloží pokutu až do výše 100 000 Kčs
právnické osobě, nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, jestliže při výkonu
svého podnikání
a) nechrání
věc před poškozením, zničením nebo odcizením od doručení vyrozumění o podání
návrhu na prohlášení věci za kulturní památku nebo o tom, že ministerstvo
kultury hodlá věc prohlásit za kulturní památku z vlastního podnětu, až do
rozhodnutí ministerstva kultury,
b) nesplní
oznamovací povinnost
stanovenou v § 3 odst. 5, § 12 tohoto zákona,
c) nepečuje o
zachování kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem
neodpovídajícím jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě nebo
technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo znehodnocením
nebo ji znehodnotí nebo zničí,
d) porušuje
podmínky určené v rozhodnutí o vymezení ochranného pásma nemovité kulturní
památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové
zóny,
e) provádí
obnovu kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s
rozšířenou působností nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném
stanovisku,
f) přemístí
bez předchozího souhlasu ministerstva kultury nemovitou kulturní památku,
g) provádí
obnovu kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob,
které nemají povolení ministerstva kultury,
h) provádí
stavbu, stavební změnu nebo udržovací práce na nemovitosti, která není kulturní
památkou, ale je v památkové rezervaci, v památkové zóně, v ochranném pásmu
nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové
rezervace nebo památkové zóny bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s
rozšířenou působností podle § 14 odst. 2 nebo nedodržuje podmínky uvedené v
tomto závazném stanovisku.
(2)
Krajský úřad uloží pokutu až do výše 500 000 Kčs právnické osobě, nebo fyzické
osobě oprávněné k podnikání, jestliže při výkonu svého podnikání
a) nepečuje o
zachování národní kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem
neodpovídajícím jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě nebo
technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo znehodnocením
nebo ji znehodnotí nebo zničí,
b) provádí
obnovu národní kulturní památky bez závazného stanoviska orgánu krajského úřadu
nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném stanovisku,
c) provádí
obnovu národních kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob, které
nemají povolení ministerstva kultury,
d) přemístí
bez předchozího souhlasu ministerstva kultury národní kulturní památku nebo bez
předchozího souhlasu krajského úřadu trvale přemístí movitou kulturní památku z
veřejně přístupného místa,
e) zapůjčí do
zahraničí nebo se pokusí do zahraničí vyvézt nebo vyveze kulturní památku bez
předchozího souhlasu ministerstva kultury, zapůjčí do zahraničí nebo se pokusí
do zahraničí vyvézt nebo vyveze národní kulturní památku bez předchozího
souhlasu vlády České republiky,
f) nesplní
oznamovací povinnost stanovenou v § 21 odst. 3 nebo § 22 odst. 2 tohoto zákona,
g) provádí v
rozporu s § 21 odst. 2 archeologický výzkum.
§ 36
Při
stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti a k době trvání
protiprávního jednání, ke kulturně politickému významu kulturní památky a k
rozsahu hrozící nebo způsobené škody.
§ 37
(1)
Pokuta je splatná do třiceti dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí,
jímž byla uložena.
(2)
Pokutu lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti
dozvěděl orgán státní památkové péče, který je příslušný pokutu uložit, nejdéle
však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3)
Pokutu vybírá a vymáhá orgán státní památkové péče, který ji uložil.
(4)
Pokuta uložená a vybraná obecním úřadem obce s rozšířenou působností je příjmem
obce s rozšířenou působností. Pokuta uložená a vybraná krajským úřadem je
příjmem kraje.
§ 38
Uložením
pokuty právnické osobě zůstává nedotčena odpovědnost právnické osoby, popřípadě
jejich pracovníků, podle zvláštních předpisů.
Přestupky
§ 39
(1)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností může uložit pokutu až do výše 10 000
Kčs fyzické osobě, která se dopustí přestupku tím, že
a) nechrání
věc před poškozením, zničením nebo odcizením od doručení vyrozumění o podání
návrhu na prohlášení věci za kulturní památku nebo o tom, že ministerstvo
kultury hodlá věc prohlásit za kulturní památku z vlastního podnětu až do
rozhodnutí ministerstva kultury,
b) nesplní
oznamovací povinnost, stanovenou v § 3 odst. 5, § 12, § 22 odst. 2, § 23 odst.
2 tohoto zákona,
c) nepečuje o
zachování kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu a nechrání ji před
ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením, nebo kulturní památku
užívá způsobem, který neodpovídá jejímu kulturně politickému významu, památkové
hodnotě nebo technickému stavu,
d) poruší
podmínky určené v rozhodnutí o vymezení ochranného pásma nemovité kulturní
památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové
zóny,
e) provádí
obnovu kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou
působností nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném stanovisku,
f) provádí
neoprávněné výkopy na území s archeologickými nálezy,
g) provádí
stavbu, stavební změnu nebo udržovací práce na nemovitosti, která není kulturní
památkou, ale je v památkové rezervaci, v památkové zóně, v ochranném pásmu
nemovitě kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové
rezervace nebo památkové zóny bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s
rozšířenou působností podle § 14 odst. 2 nebo nedodržuje podmínky uvedené v
tomto závazném stanovisku,
h) provádí
obnovu kulturních památek podle § 14 odst. 8 bez povolení ministerstva kultury,
i) jako
držitel povolení k restaurování neoznámil ministerstvu kultury neprodleně změnu
údajů podle § 14a odst. 9,
j) porušuje
jiné povinnosti stanovené tímto zákonem.
(2)
Krajský úřad může uložit pokutu až do výše 50 000 Kčs fyzické osobě, která se
dopustí přestupku tím, že
a) nepečuje o
zachování národní kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu a nechrání ji
před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením, nebo národní kulturní
památku užívá způsobem, který neodpovídá jejímu kulturně politickému významu,
památkové hodnotě nebo technickému stavu,
b) provádí
obnovu národní kulturní památky bez závazného stanoviska orgánu kraje v
přenesené působnosti nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném
stanovisku,
c) přemístí
nemovitou kulturní památku bez předchozího souhlasu ministerstva kultury nebo
bez předchozího souhlasu krajského úřadu trvale přemístí movitou kulturní
památku z veřejně přístupného místa,
d) přemístí
národní kulturní památku bez předchozího souhlasu ministerstva kultury,
e) zapůjčí do
zahraničí nebo se pokusí do zahraničí vyvézt nebo vyveze kulturní památku bez
předchozího souhlasu ministerstva kultury, zapůjčí do zahraničí nebo se pokusí
do zahraničí vyvézt nebo vyveze národní kulturní památku bez předchozího
souhlasu vlády České republiky,
f) provádí
obnovu národních kulturních památek uvedených v § 14 odst. 8 bez povolení
ministerstva kultury,
g) nesplní
oznamovací povinnost stanovenou v § 22 odst. 2, § 23 odst. 2 tohoto zákona.
§ 40
Není-li
v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy.[23]
§ 41
(1)
Pokutu vybírá a vymáhá orgán státní památkové péče, který ji uložil.
(2)
Pokuta uložená a vybraná obecním úřadem obce s rozšířenou působností je příjmem
obce s rozšířenou působností. Pokuta uložená a vybraná krajským úřadem je
příjmem kraje.
ČÁST ŠESTÁ
Ustanovení
společná a závěrečná
Ustanovení
společná
§ 42
(1)
Kulturní památky zapsané do státních seznamů kulturních památek podle
dřívějších právních předpisů se považují za kulturní památky podle tohoto
zákona.
(2)
Národní kulturní památky prohlášené za ně podle dřívějších právních předpisů se
považují za národní kulturní památky podle tohoto zákona. Památkové rezervace
prohlášené za ně podle dřívějších právních předpisů se považují za památkové
rezervace podle tohoto zákona. Ochranná pásma zřízená podle dřívějších právních
předpisů se považují za ochranná pásma podle tohoto zákona.
(3)
Povolení k archeologickým výzkumům vydaná podle dřívějších právních předpisů se
považují za povolení podle tohoto zákona.
(4)
Movité kulturní památky a národní kulturní památky podle zákona Slovenské
národní rady o státní památkové péči, jsou-li na území České republiky, se
považují za kulturní památky a národní kulturní památky podle tohoto zákona.
(5) Za
kulturní památky a za národní kulturní památky podle tohoto zákona se
nepovažují archiválie uznané za kulturní památky nebo prohlášené za národní
kulturní památky podle zvláštních předpisů.[24]
(6)
zrušen
§ 42a
Působnosti
stanovené krajskému úřadu nebo obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti.
§ 43
(1)
Práva a povinnosti stanovené tímto zákonem vlastníku kulturní památky má,
a) je-li
kulturní památka státním majetkem, státní organizace, která má kulturní památku
ve správě[25] nebo jiná
organizace než státní, které byla kulturní památka odevzdána do trvalého
užívání,[26]
b) je-li
kulturní památka v družstevním nebo náhradním užívání na základě práva užívání
k zajištění výroby, organizace, které takové užívací právo přísluší podle
zvláštních předpisů,[27]
c) občan,
jemuž bylo zřízeno k pozemku, který je kulturní památkou, právo osobního
užívání pozemku podle zvláštních předpisů,[28]
d) ten, kdo s
kulturní památkou nakládá jako se svou a je se zřetelem ke všem okolnostem v
dobré víře, že mu kulturní památka patří.[29]
(2)
Práva a povinnosti vlastníka věci, která by mohla být podle § 3 prohlášena za
kulturní památku, má též správce a uživatel takové věci, jakož i ten, kdo s ní
nakládá jako se svou a je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu
věc patří.30
§ 44
Obecné
předpisy o správním řízení[30]
se nevztahují na řízení podle § 3, 6, 8 a § 21 odst. 2 a 4.
§ 45
(1)
Ministerstvo kultury vydá obecně závazné právní předpisy k provedení § 3 odst.
6, § 7 odst. 6, § 8 odst. 5, § 10 odst. 3, § 20 odst. 4, § 29 odst. 4 a § 31
odst. 6.
(2)
Ministerstvo kultury vydá obecně závazné právní předpisy
a) v dohodě s
Ministerstvem pro místní rozvoj k provedení § 6 odst. 2, § 14 odst. 10 a § 17
odst. 5.
b) v dohodě s
ministerstvem financí České republiky k provedení § 16 odst. 3 a § 23 odst. 4,
c) v dohodě s
Ministerstvem financí k provedení § 27 odst. 5.
Ustanovení
závěrečná
§ 46
Zrušují
se
1. zákon č.
22/1958 Sb., o kulturních památkách, ve znění zákona ČNR č. 146/1971 Sb.,
2. vyhláška
č. 98/1959 Ú. l., o okresních konzervátorech a zpravodajích státní památkové
péče,
3. vyhláška
č. 99/1959 Ú. l., kterou se blíže určuje činnost a organizace krajských,
okresních a místních komisí státní památkové péče,
4. vyhláška
č. 116/1959 Ú. l., o evidenci kulturních památek,
5. vyhláška
č. 118/1959 Ú. l., o památkových ochranných pásmech,
6. vyhláška
č. 56/1960 Sb., o úhradě nákladů na udržování a obnovu kulturních památek,
7. § 11 písm.
b) zákona č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování
socialistického pořádku, pokud se vztahuje na kulturní památky.
§ 47
Tento
zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1988.
Kempný v. r.
Adamec v. r.
Příl. 1
TŘÍDNÍK
SPECIALIZACÍ RESTAURÁTORSKÝCH PRACÍ
Třídění
je provedeno v základních strukturách, které umožňují přesný popis
restaurátorské specializace buď kumulováním jednotlivých odborností z
rozličných řádů, jejich doplňování podle skutečné specializace nebo naopak
vyčleňování pouze jednotlivé úzké specializace z nabídky uvedené v příslušném
řádku.
1 - malířská
umělecká díla 2 - sochařská
umělecká díla 3 - uměleckořemeslná
díla
Kód |
Položka třídníku |
1 |
Malířská umělecká díla na plátně, dřevěných a kovových deskách, na papíře a pergamenu, na skle a jiných nestavebních materiálech, nástěnné malby, figurální sgrafita a polychromie na sochařských dílech |
2a |
Polychromovaná sochařská umělecká díla z kamene, dřeva, kovu, keramiky, terakoty, štuku, sádry, umělého kamene a jiných výtvarných materiálů |
2b |
Nepolychromovaná sochařská umělecká díla z kamene, dřeva, kovu, keramiky, terakoty, štuku, sádry, umělého kamene a jiných výtvarných materiálů |
3a |
Polychromovaná nefigurální uměleckořemeslná díla z kamene, štuku, umělého kamene, sádry |
3b |
Nepolychromovaná nefigurální uměleckořemeslná díla z kamene, dřeva, štuku, umělého kamene, sádry |
3c |
Uměleckořemeslná díla z umělého mramoru |
3d |
Uměleckořemeslná nefigurální malířská díla |
3e |
Uměleckořemeslné povrchové úpravy na nefigurálních dílech |
3f |
Zbroj, zbraně, mechanické přístroje, stroje a další podobné předměty |
3g |
Uměleckořemeslná díla ze skla, keramiky a porcelánu, drahých kovů, z obecných kovů, z textilu, z papíru a pergamenu, z přírodních materiálů |
3h |
Hudební nástroje |
3i |
Ostatní uměleckořemeslná díla |
Příl. 2
Evidenční
dotazník žadatele o povolení k restaurování
Příjmení, jméno,
titul: ..............................
Datum a místo
narození: ..............................
fotografie
Rodné číslo:
.........................................
Trvalý pobyt:
........................................
......................... telefon:
..................
Přechodný pobyt:
.....................................
......................... telefon: ..................
Adresa
ateliéru:.....................................
......................... telefon:
..................
Vzdělání a
kvalifikace pro obor restaurování
|
Název a sídlo školy |
Obor |
Rok ukončení |
Druh zkoušky |
|
|
Odborné |
|
|
|
|
|
Úplné odborné |
|
|
|
|
|
Vyšší odborné |
|
|
|
|
Vysokoškolské |
|
|
|
|
|
Postgraduální |
|
|
|
|
|
Kursy, školení, stáže |
|
|
|
|
Délka odborné praxe
srovnatelné s restaurováním:
.....................................................
Odborná spolupráce s
institucemi i jednotlivými odborníky v oblasti restaurování:
.....................................................
.....................................................
Teoretická činnost
(přednáška, publikace, restaurátorské výstavy) k problematice restaurování:
.....................................................
.....................................................
Další informace,
které považujete za důležité pro udělení povolení k restaurování je možné uvést
na samostatném listě.
Prohlašuji, že údaje
uvedené v tomto dotazníku a přiloženém Chronologickém přehledu provedených
restaurátorských prací jsou pravdivé a že dokumentaci, předloženou k žádosti o
povolení k restaurování, jsem osobně zpracoval na základě mnou samostatně
provedených restaurátorských prací.
................. ................
Datum Podpis
Chronologický
přehled provedených restaurátorských prací
Název díla |
Provenience a umístění
díla |
Charakteristika
provedeného restaurátorského zásahu |
Rok
zahájení a dokončení restaurování |
Údaje o případné
spolupráci s jinými restaurátory včetně uvedení jejich jména |
|
|
|
|
|
[1] 1 § 117, 120 a 121 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
[2] Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů.
[3] § 100 písm. b) stavebního zákona.
[4] Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
[6] § 4 a 5 vyhlášky č. 90/1984 Sb., o správě národního majetku.
[7] § 32 až 42 stavebního zákona.
[8] § 54 až 70 stavebního zákona.
[9] Památková rezervace, památková zóna, ochranné pásmo nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace a památkové zóny.
[10] § 57 stavebního zákona.
[11] § 20 odst. 1 písm. c), § 24 odst.
4, § 36 až 39 a § 43 vyhlášky č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb.
11a § 257 odst. 2 písm. c) trestního
zákona.
11b Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
11c Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
[12] § 109 a násl. stavebního zákona.
[13] § 86 a 87 a § 94 stavebního zákona.
[14] § 32 písm. c) a § 33 odst. 2 stavebního zákona. § 11 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu.
[15] § 108 odst. 2 písm. e) stavebního zákona.
[16] Úmluva UNESCO o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků z roku 1970 (vyhláška č. 15/1980 Sb.).
[17] Zákon č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství. Celní zákon č. 44/1974 Sb. Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím.
[18] § 127 stavebního zákona.
[19] § 99 písm. b) a § 102 odst. 5 stavebního zákona.
[20] § 65 zákona o národních výborech.
[21] § 9, § 17 až 19 zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství. § 3 nařízení vlády ČSSR č. 148/1971 Sb., o ochraně hospodářského a služebního tajemství.
[22] Např. § 5 zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech. § 22 zákona č. 40/1961 Sb., o ochraně Československé socialistické republiky. Zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti. Zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů.
[23] Zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku, ve znění zdejších předpisů. Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
[24] Zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví.
[25] § 64 hospodářského zákoníku.
[26] § 70 hospodářského zákoníku.
[27] § 37 a násl. zákona č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví. § 1 a násl. zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby. § 9 vládního nařízení č. 47/1955 Sb., o opatřeních v oboru hospodářsko-technických úprav pozemků. § 12 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích.
[28] § 198 a násl. občanského zákoníku.
[29] § 13a občanského zákoníku.
[30] Správní řád.