Bibliografie • Jaromír Blažejovský, Bitva o život (Poznámky k morálce a ideologii českých filmů po roce 1989). Film a doba, Praha, no. 4, s. 179-184. • Robert Buchar, Sametová kocovina, Host, Brno 2001 • Česká televize a český film 2001/2002 / Czech Television and Czech Film 2001/2002, Česká televize, Praha 2002. • České filmy / Czech Films. Katalog 1991 - 2001 / Catalogue 1991 - 2001, Asociace producentů v audiovizi, Praha 2002. • České filmy / Czech Films. Katalog 2002 / Catalogue 2002, České filmové centrum, Praha 2003. • Filmová ročenka / Film Yearbook 1992 -, Národní filmový archiv, Praha 1993 - • Andrej Halada, Český film devadesátých let. Od Tankového praporu ke Koljovi, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1997. • Jan Lukeš, Orgie střídmosti aneb Konec československé státní kinematografie, Národní filmový archiv, Praha 1993. • Jan Lukeš, Česká kinematografie 1990 – 2003. In: Český filmový plakát 20. století, MG, Brno 2004. • Jiří Peňás, Deset procent naděje. Výbor z publicistiky 1995 - 2001, Dokořán, Praha 2002. Politické a ekonomické změny v kinematografii • zrušení státního monopolu na filmovou výrobu a distribuci zákonem č. 273/1993 Sbírky z 15. října 1993 "o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů" = zrušení dekretu prezidenta republiky č. 50/1945 Sb. o opatřeních v oblasti filmu • spontánně vstupuje soukromý sektor do kinematografie už od r. 1990: první čs. film v soukromé produkci f-my Bonton a.s. Tankový prapor (Vít Olmer, 1991) z námětu Josefa Švoreckého • Poslední film, na němž se finančně ještě podílel stát - Černí baroni (Zdenek Sirový, 1992) z námětu Miloslava Švandrlíka Produkční kontexty • do konce roku 199O zaniklo Ústřední ředitelství Československého filmu a potažmo dosavadní struktura státní kinematografie • od 1. 7. 1992 vzniká zákonem České národní rady č. 241/1992 Sbírky zákonů Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie. • Státní fond čerpá reálně do současnosti jen ze dvou zdrojů: 1. z příjmů z využití filmových děl z let 1965 - 1991, které byly na Fond převedeny 2. z korunového příplatku k ceně vstupného na každé filmové představení v zemi Ročně je tak k dispozici 60 - 80 mil. korun X podpora stovky projektů a průměrné ceně celovečerního filmu mezi 20 a 30 miliony korun Produkční kontexty • v červnu 1992 došlo ke kontroverzní privatizaci Filmového studia Barrandov, které bylo s výjimkou studia ve Zlíně jedinou výrobnou českého filmu • střet veřejných postojů: přímá státní podpora domácí kinematografie není ve veřejném zájmu - také v oblasti kultury mají platit liberální tržní vztahy X česká kinematografie = hodnota české kultury a národní identity, její koncepční podpora by měla být samozřejmou součástí kulturní politiky vlády • domácí trh - zmenšený navíc od roku 1993 rozdělením státu o třetinu - není tak velký, aby mohl náklady vložené do výroby filmu alespoň vrátit • podpora kinematografie Fondem pouze symbolická, v parlamentu se nepodařilo odsouhlasit odvod z distribuce filmů na VHS a DVD nosičích • Kvantitativní i kvalitativní propad celovečerní hrané tvorby v letech 1992 a 1993: vzniklo jen osm a patnáct snímků. • výroba se v letech 1994, 1995 a 1996 zvýšila na devatenáct, a pak dokonce dvacet čtyři a dvacet pět filmů, poté se ustálila na patnácti až dvaceti hraných snímcích ročně. • Intelektuální a umělecký protipól - firma Athanor, společnost pro filmovou tvorbu, která kontinuálně rozvíjí už předlistopadovou, na státu nezávislou spolupráci producenta Jaromíra Kallisty s režisérem Janem Švankmajerem: Lekce Faust (1994), Spiklenci slasti (1996) a Otesánek (2001), Šílení (2005); Negativ Pavla Strnada a Petra Oukropce, První veřejnoprávní Čestmíra Kopeckého či Verbascum Richarda Němce. • Rychlé vyprchání zájmu o trezorové filmy už během roku 1990, z nich Archa bláznů (1970/1990, r. Ivan Balaďa) nebo Pasťák (1969/1990, r. Hynek Bočan) musely být dokončeny • Neúspěchem byly ovšem i nejlevnější, řemeslně podprůměrné a divácky podbízivé zboží: z produkce firmy Rudolfa Hošny Hošna Film Brno (Trhala fialky dynamitem, 1992, r. Milan Růžička) nebo projektů producenta Rudolfa Mose (Jedna kočka za druhou, 1993, r. František Filip; Vekslák aneb Staré zlaté časy, r. Jan Prokop; Playgirls, Playgirls 2, 1995, r. Vít Olmer) v duchu Lukešových kapitol Hlavně ne umění! a Kult blbosti In: Jan Lukeš, Současný český hraný film: pod diktátem peněz. • průkopníkem přiznané komerce v českém filmu – Jaroslav Soukup: Discopříběh č.2 (1991), Kamarád do deště II – Příběh z Brooklynu (1992), Svatba upírů (1993), volný triptych Byl jednou jeden polda (II., III.) z druhé poloviny 90. let • Dušan Rapoš: Fontána pre Zuzanu 2 (1993), Suzanne (1996), Fontána pre Zuzanu 3 (1999) Produkční kontexty • Režiséři producenty: Jan Svěrák při vzniku Kolji (1996) a Tmavomodrého světa (2001) zakládá firmy Biograf Jan Svěrák Pictures a Tmavomodrý svět. • Tvůrci mladší generace: Milan Cieslar (Happy Celuloid), Petr Václav (Tosara film), Ondřej Trojan (Filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A.), David Ondříček (Lucky Man Films), Tomáš Vorel (Vorel Film) či Irena Pavlásková (Eydelle Film). Výjimkou nejsou však ani režiséři starší: Juraj Jakubisko (Jakubisko Film), Jan Němec (Jan Němec - Film) či Jiří Suchý (Perplex). • V oblasti výroby dokumentárních a publicistických filmů se hned od počátku devadesátých let nejdůsledněji uplatnila firma režiséra Fera Feniče Febio, v oblasti výroby např. televizních pořadů o filmu (Kinobox, Prology, Český lev) zase VAC - Vachler Art Company producenta Petra Vachlera. Jejich expanzi umožnilo mj. i převedení někdejší státní organizace Krátký film od roku 1991 na akciovou společnost KF a poté v roce 1993 její privatizace (od roku 1996 nese firma název Krátký Film Praha). • zástupci ze státních studií (Krátký filmu, Filmové studio Barrandov), od roku 1991 začali zakládat své vlastní f-my:Jiří Ježek (Space films), Přemysl Pražský (Luxor), Jan Balzer (BIF, Balzer International Film), Rudolf Mos nebo Jaroslav Bouček (BUC-FILM), ad. • Produkční kontexty • Ve výrobě dokumentárních a publicistických filmů se hned od počátku devadesátých let dominuje firma režiséra Fera Feniče Febio • v oblasti výroby např. televizních pořadů o filmu (Kinobox, Prology, Český lev) zase VAC - Vachler Art Company producenta Petra Vachlera • převedení někdejší státní organizace Krátký film od roku 1991 na akciovou společnost KF a poté v roce 1993 její privatizace (od roku 1996 nese firma název Krátký Film Praha) • na existenci současného českého filmu hraného, dokumentárního i animovaného má největší zásluhu veřejnoprávní Česká televize, a to hned od svého vzniku v roce 1992 pod vedením tehdejšího generálního ředitele Iva Mathé - - - kritika ze strany koncesionářů, tak nezávislých producentů: např. Don Gio (1992, r. Šimon a Michal Cabanovi) a Krvavý román (1993, r. Jaroslav Brabec), nebo Jedna ruka netleská (2003, r. David Ondříček). • U dokumentárního filmu se ČT nejpozději od roku 1993 stala prakticky jediným odbytištěm žánru, který postupně ztratil svého dosavadního výrobce Krátký film i místo v kinech. Produkční kontexty • 3. 2. 1994 založení Asociace producentů v audiovizi (APA) s předsedou Pavlem Strnadem • 2. 9. 2002 zahájení činnosti Českého filmového centra (ČFC), náhrady za stále chybějící státní filmový institut. Provozovatelem ČFC je APA, jeho úkolem je shromažďovat informace a kontakty z oblasti kinematografie a pomáhat její propagaci v zahraničí. • udělování cen Český lev (poprvé za rok 1993): od roku 1995 je uděluje tehdy založená Česká filmová a televizní akademie (ČFTA), jejíž vznik, stejně jako Českého lva, inicioval producent Petr Vachler • Použití nových technologií, především lehkých digitálních videokamer a citlivějších způsobů synchronizace obrazu a zvuku • možnost maximálního využití reálů a redukce filmového štábu - - - minimalizace výrobních nákladů • Jízda (1994) Jana Svěráka, Anděl Exit (2000) Vladimíra Michálka, Noční hovory s matkou (2000, 2003) Jana Němce Dramaturgie • narušování klasické dramaturgické stavby uměleckého díla + bývalá režimní služebnost dramaturgie navozovala dojem, že režisér se bez scenáristy a dramaturga obejde • odvrat od české exilové a samizdatové literatury, která mohla začít vycházet i oficiálně • obrat společenské mentality spíše k budoucnosti než k minulosti • dílčí reflexe padesátých let scenáristů Milana Ležáka (Vracenky, 1990, r. Jan Schmidt) a Václava Šaška (Jen o rodinných záležitostech, 1990, r. Jiří Svoboda), látky Jiřího Stránského, které na plátno převedl Hynek Bočan (Bumerang, 1997; Zdivočelá země, 1997) nebo dokument. cyklus Jiřího Stránského a režiséra Milana Maryšky Ztráta paměti (2000) či podobný projekt režisérů Olgy Sommerové, Petra Nikolaeva a Jana Šterna Ztracená duše národa (2002) - nastupující režiséři produkují autorské, osobně nebo generačně stylizované výpovědi s mozaikovitou strukturou vyprávění, volným sledem asociací, atakování obvyklých postupů a schémat: Mladí muži poznávají svět (1996, r. Radim Špaček), Mrtvej brouk (1998, r. Pavel Marek), Rychlé pohyby očí (1998, r. Radim Špaček), Cabriolet (2001, r. Marcel Bystroň), Láska shora (2002, r. Petr Marek) Dramaturgie Realizace scénářů zkušených scénáristů • Vladimíra Körnera: Anděl milosrdenství (1994, r. Miloslav Luther) Kuře melancholik (1999, r. Jaroslav Brabec) a Pramen života - Der Lebensborn (2000, r. Milan Cieslar) • Václava Šaška (Helimadoe, 1993, r. Jaromil Jireš; Výchova dívek v Čechách, 1997, r. Petr Koliha) • Jiřího Hubače (Učitel tance, 1995, r. Jaromil Jireš; Fany, 1995, r. Karel Kachyňa; Všichni moji blízcí, 1999, r. Matej Mináč; Babí léto, 2001, r. Vladimír Michálek) či Miloše Macourka (Král Ubu, 1996, r. F. A. Brabec; Pták Ohnivák, 1997, r. Václav Vorlíček; Jezerní královna, 1998, r. Václav Vorlíček; Kytice, 2000, r. F. A. Brabec; Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko, 2001, r. Václav Vorlíček). - tandem scenáristy Zdeňka Svěráka a jeho syna režiséra Jana Svěráka: Obecná škola, 1991; Akumulátor 1, 1994; Kolja, 1996; Tmavomodrý svět, 2001 - Zdeněk Svěrák psal i pro Jiřího Menzela (Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina, 1994) nebo Karla Smyczka (Lotrando a Zubejda, 1997) Dramaturgie smysl pro pevnější dramaturgii filmu z mladších autorů: např. Alice Nellis (Ene bene, 2000; Výlet, 2002) či Bohdana Slámy (Divoké včely, 2001); Petr Jarchovský, stálý scenárista režiséra Jana Hřebejka (Šakalí léta, 1993; Pelíšky, 1999; Musíme si pomáhat, 2000; Pupendo, 2003; Horem pádem, 2004; Kráska v nesnázích, 2006) , Petr Zelenka, Saša Gedeon navazující na odkaz ČNV (Indiánské léto, 1995; Návrat idiota, 1999). Vladimír Michálek kafkovský debuu Amerika (1994) a do normalizace zasazené Zapomenuté světlo (1996) Dramaturgie IV. Režisérská generační výměna • Poslední příslušníci předválečné generace Jiří Weiss (Marta a já) a Otakar Vávra (Moje Praha) • příslušníci poválečné generace: – Jiří Krejčík např. setřih videomateriálu z roku 1989 (Maturita v listopadu, 2000) – Vojtěch Jasný Proč Havel? (1991) a Návrat ztraceného ráje (1999) – Karel Kachyňa, který kromě několika televizních filmů a seriálů natočil ve francouzské koprodukci snímek z prostředí židovského ghetta Poslední motýl (1990), podle scénáře svého dávno zemřelého scenáristy Jana Procházky Městem chodí Mikuláš (1992), klasicky uměřené vesnické drama Kráva (1993) a opět z židovského prostředí tragédii Hanele (1999). • Pouze okrajově vstoupil do kinematografie devadesátých let Jindřich Polák - dvěma filmy pro děti, které napsal spolu s Václavem Šaškem: Kačenka a strašidla (1993) a Kačenka a zase ta strašidla (1993) • Komedie Františka Filipa Nebát se a nakrást (1999), pokus Martina Hollého o akční žánr ve filmu Cesta peklem (1995) a příběh Zdislavy z Lemberka do Ludvíka Ráže V erbu lvice (1995), filmový návrat Jiřího Svobody Sametoví vrazi z roku 2005 • Jiří Menzel Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina (1993), Obsluhoval jsem anglického krále (postprodukce, 2006) Dramaturgie • Jaromil Jireš: Helimadoe a Učiteli tance; Dvojrole (1999) • Juraj Herz natočil kafkovskou alegorii Pasáž (1997) • Jan Němec po šokující filozofické bizarerii V žáru královské lásky (1990) a mystické šifře Jméno kódu Rubín (1996) dospěl až k nostalgické životní bilanci v autobiografických Nočních hovorech s matkou (2000, 2003), oceněných i v zahraničí. • Drahomíra Vihanová Pevnost (1994) se snažila oživit způsob myšlení i poetiku šedesátých let, film Zprávě o putování studentů Petra a Jakuba (2000) byl odmítnut kritikou i nezájem diváků. • Kontroverzní a odmítavé bylo skoro už tradičně přijetí filmů Věry Chytilové: mozartovské parodie Mí Pražané mi rozumějí (1991), privatizační komedie Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992), politické morality Pasti, pasti, pastičky (1998), alegorie Vyhnání z ráje (2001), Pátrání po Ester (2005), Hezké chvilky bez záruky (2006) Dramaturgie • autorské projekty Karla Vachka Malý kapitalista: Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (1992), Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu) (1996), Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthaus srdce (Božská komedie) (2000) a Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor aneb Klíč k chaloupce strýčka Toma (2002), Záviš – Kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Instolerance (2006) • „Vachkova škola“ (Vít Janeček, Jan Gogola, Petr Marek, Filip Remunda, Vít Klusák) • Dušan Hanák: střihový dokument o totalitě Papierové hlavy (1996) • Juraj Jakubisko černá komedie Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý (1992). Po deseti letech, v roce 2002 ji uvedl v novém sestřihu a už pod českým názvem, mezi tím natočil vzníceně varovné podobenství Nejasná zpráva o konci světa (1997), Post Coitum (2004), Love Story Bathory (postrodukce 2006) Filmová distribuce / návštěvnost • K poklesu diváků docházelo v mírném tempu nepřetržitě od konce 50. let, které zesílilo ke konci osmdesátých let, ačkoli se rozvolňovala dramaturgická politika vstříc divácké atraktivitě • 1990 byla návštěvnost o 15 mil. návštěvníků méně, tj. třetinový pokles (obdobně v divadlech, knihovnách a galeriích) • V 90. letech se stabilizoval počet návštěvníků na cca 30 mil. za rok • V letech 1993-1994 došlo k nasycení zájmu diváků po dříve nedostupných filmech, v těchto letech poklesla divácká návštěvnost o 30% • Snižování počtu kin 2000 kin/1989 - - - 1200 kin/1993, 1994 • Rušení kin na vesnicích a malých městech; ve větších městech téměř zmizela kina z center měst (Multiplexy) • Televizní a DVD nabídka