ILUMINACE Ročník 12,2000, Ě. 4 (40)___ Články HISTORIE, DĚJINY A HISTORIOGRAFIE Francesco Casetti Smysl pro historii Pro badatelské úsilí osmdesátých let bylo charakteristické silné oživení zájmu o dějiny filmu. Ne snad, že by tento výzkum kdy ustal. Nicméně v šedesátých a sedmdesátých letech zaznamenal jistý úpadek, zčásti způsobený tím, Že se velká váha přisuzovala přístupu sémiotickému nebo psychoanalytickému, které sotva měly sklon vidět ve filmu realitu v procesu tvoření. Oživení historie bylo mohutné a bylo v něm více nových prvků." Předně docházelo k rozhodnému odklonu od tradičního filmového dějepisectví. To bylo často otevřeně obviňováno ze čtyř závažných omezení. Jedním bylo to, že do středu pozornosti stavělo jednotlivé filmy. Ve skutečnosti je kinematografie mnohem složitější mechanismus, který podléhá zásahům technologických, ekonomických a sociálních faktorů, které nemusejí být ve vytvořených dílech nutně viditelné. Tradiční dějepisectví používalo nedostačující výzkumné nástroje, jako například osobní paměť badatele nebo svědectví filmových hvězd. Dokumentační základ by měl být mnohem širší a měl by být kriticky vyhodnocen. Dále pak byly používány omezené analytické kategorie, jako například škola, hnutí nebo období. Ještě horší je, že práce byly tautologické, snažily se vysvětlovat autory pomocí jejich děl a díla opět pomocí autorů. Ve skutečnosti se události uspořádávají do mnohem zřetelnějších forem, v nichž vlivy nejsou nikdy jednoznačné a přímé. A konečně přijímala tradiční historie elementární formy výkladu, když hovořila o „zrození", „vývoji", „zralosti" a „úpadku". Fakta nejsou uzpůsobena k tomu, 1) M. Lagny ve své knize (Michěle L a g n y, De ľhisloire du cinéma: Methode historique et histoire du cinema. Paris 1992) podává výtečný obraz „nové" filmové historiografie. Rovněž R. C. Allen a D. Gomery (Robert C. Allen - Douglas Gomery, Film History: Theory and Practice. New York 1985) jsou dôležitým referenčním bodem: práce obou autoru obsahuje bohatou sbírku studií a příkladů z výzkumu. Důležitá svědectví o probíhajících debatách lze nalézt v časopisech Iris (1984, č. 2) a Hors Cadre (1989, č. 7) stejně jako v dalších publikacích: Jacques Aumont - André Gaudreault - M. Marie (Ed.), Histoire du cinéma: Nouvelles approches. Paris 1989; Philip Rosen, Securing the Historical: Historiography and the Classical Cinema. In: Patricia Mellencamp- Philip Rosen (Ed.), Cinema Histories, Cinema Practices. Frederick, Md 1984; Robert S k 1 a r, Oh, Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies. „Radical History Review" 1988, č. 41 (srov. Týž, Ach Althusser! Historiografie a vzestup filmového bádání. „Iluminace" 1994, č. 4, s. 27 - 45; pozn. red.); Thomas Elsaesser, The New Film History. „Sight and Sound" 55,1986, s. 246 - 251. 75 ILUMINACE Francesco Casclti: Historic, To vše navozuje řadu otázek. Jaký je vztah filmu k jiným společenským realitám? Jaká omezení na něj působí? Jakým účelům slouží? Komu popřává sluchu, a komu ne? Jaké hloubky a váhy nabývají filmová témata? S jakými dalšími médii film spolupracuje na utváření veřejného mínění? Jaký vliv má divák na návrhy filmu? Jak se lidé kolem filmu organizují? V podstatě jsou zde dvě klíčové otázky: Nakolik je film schopen rozšířit změny ve způsobu života a cítění? A nakolik k takovým změnám přispívá? Je přesně zrcadlem života a společenským agens; odrazem a podněcovatelem kulturních mravů. Je obojím a Často současně. Pokusme se to říci ještě jasněji. První, tradičnější oblast studia ustavuje vztah mezi kinematografií a politikou. Takové studie zkoumají postavení, jaké film zaujímal v danou dobu a na daném místě, stejně jako zásahy ze strany vlády, politických stran, ekonomických sil a světských či náboženských skupin. Tyto práce jsou Často zjednodušující, protože jsou založené na boji mezi svobodou a útlakem (klasický příběh: Popelka a Macecha). Nechybějí však ani vydatné a uváženější přístupy, často podpořené množstvím dokumentace (tj. zákony, parlamentní rozpravy a veřejné akce, stejně jako výpovědi dělníků, diskuse v odborářských Časopisech, smlouvy, společenská role filmových tvůrců "ätdT)TjedíTím príklädem"täkových prací je dvousvazková studie o filmech vichystické Francie od Paula Leglise.18' Zabývá se prostředky řízení a ochrany filmu ze strany veřejných úřadů stejně jako formací profesionální a obchodní organizace. Dalším příkladem je kniha Mina Argentieriho o italské kinematografii z období fašismu.191 Ukazuje, jak fašistický režim stále více kontroloval filmovou produkci a projevoval stále větší zájem o využití filmu (především filmových zpravodajství) k propagandistickým účelům. Tato linie bádání je přítomna i v obecnějších pracích autorů jako např. Jeancolas o francouzském filmu nebo již zmíněný Brunetta o filmu italském.20' Tatáž linie slouží rovněž jako model pro úžeji zaměřené výzkumy zabývající se, například, legislativou nebo cenzurou.211 Druhé ohnisko zájmu nacházíme v těch studiích, které se soustřeďují na zobrazení společenské skutečnosti, které filmy přinášejí ať už přímo v dílech s dokumentární příchutí, nebo nepřímo v dílech, která jsou více či méně současná nebo pravděpodobná, ale která, v každém případě, dávají smysl tomu, jak vnímáme nebo si představujeme svět kolem sebe. Značná pozornost je věnována obrazům jednotlivců, společenství, značně rozšířenému chování, cílům a kolektivnímu strachu, sdílenému poznání, atmosféře a idiosynkratickým postojům, které film nabízí. Probírali jsme již (v kapitole o filmu a sociologii221) víceméně základní výzkum těchto linií: Kracauerův spis o filmech za Výmarské republiky.23' Vidíme v něm, jak filmy z tohoto období kolísají mezi marným 18) Paul L e gli s e,Hi$toire de la politique du cinéma franqais: Le cinéma et la TroisiěmeRépublique. Paris 1969; Týž, Histoire de la politique du cinéma franqais: Le cinema entre deux républiques. Paris 1977. 19) Mino Argentieri, Lócchio del regime. Florence 1979. 20) J.-L. Jeancolas, Le cinema des Francais: La V République. Paris 1979; T ý 2, Quiiize ans ďannées trenie: Le cinéma des Francais, 1929- 1944. Paris 1983. G. P. Brunetta, c. d. v pozn. 17. 21) Lea J a c o b s, The Wages of Sin: Censorship and the Fallen Women Film, 1928 - 1942. Madison 1991. 22) {Sociology of Cinema. In: F. C a s e 11 i, Theories of Cinema: 1945 - 1995. Austin, TX 1999, s. 107 - 131; pozn. red.) 23) Siegfried Kracauer,FromCaligary to Hitler. Princeton 1947. 82 ILUMINACE Francesco Cusctti: Historie, tlčjiiiy a historiografie rebelantstvím a jakýmsi útěšným koiiformismem, mezi výzvou vůči tyranii a strachem z chaosu. Je tam jisté zjevné váhání, které jasně demonstruje neštěstí německého lidu po porážce a které anticipuje autoritářské řešení nacismu. Marc Ferro a zvláště Pierre Sorlin znovu přebírají tento způsob bádání, a to s větší historickou kompetencí (Kracauer je spíše sociolog). Pro Ferra odráží film realitu na všech úrovních: vypráví příběhy, které zdůrazňují určité aspekty života a jiné potlačují; používá jazyk, který prozrazuje způsoby, jakými režiséri a jejich sociální skupina lpí na svých tématech; spouští reakce, které objasňují ideologické podhoubí dané společnosti.241 To umožňuje celkovou analýzu. Ferro používá jako důkaz nejen to, co film říká, ale i to, co neříká, jeho styl, způsob, jakým je čten a tak dále. Analýzou střihové skladby Žida SÜSSE rekonstruuje posedlost nacistů. Poukazem na různá přijetí VELKÉ ILUZE zvažuje změny sociálního klimatu v před- a poválečné Francii. Pro Sorlina musí být myšlenka zrcadlení nejen rozšířena, ale také překonána. Než nám film ukáže zájmy a orientace společnosti, ukazuje nám myšlenkový horizont, podél nějž se pohybuje. Předtím, než nám sdělí, co si daná společnost vybírá k portrétování, nám film sdělí, co považuje za portrétovatelné. Sorlin tak postuluje ideu viditelného, jíž označuje, co tvůrci považují za snadno prezentovatelné a co je pro diváky snadno vnímatelné. V důsledku jde o soustředění jak na „obraz", jímž se v dané kultuře portrétuje skutečnost, tak na ideu „obrazu skutečnosti", již společnost ovládá. Sorlin ve své rané práci aplikuje tuto koncepci na italskou kinematografii a společnost v období po druhé světové válce. Ukazuje, které obavy zajímaly jak film, tak společnost a také které ideje určovaly způsob, jak byl portrétován svět.25' Ve své následující práci Sorlin svůj výzkum rozšířil a zahrnul do něj celou poválečnou Evropu.26' Předkládá celou řadu stále se objevujících témat, vztahuje je k národním kulturám, staví je do širšího' rámce myšlení a srovnává je s tendencemi v konzumním filmu. Do stejné skupiny studií můžeme zařadit výzkum, který ukazuje, jak společnost zobrazuje samu sebe, aby vytvořila pocit sounáležitosti mezi svými příslušníky, kteří sdílejí společná témata diskuse i referenční modely. Středem zájmu práce Dana Polana je autopre-zentace Ameriky čtyřicátých let: navzdory tomu, co bychom mohli očekávat, nevytvářejí filmy z tohoto období útěšný obraz; rovněž nehlásají „rodinnou" ideologii.27' Místo toho symbolicky zaznamenávají všechen neklid a nepokoj přítomné ve vytvářejícím se společenství. Mohli bychom se ještě zmínit o studiích, které se zabývají tím, jak subkultury (mládež), vynořující se kultury (afroameríčané) nebo utlačené kultury (ženy) zobrazují samy sebe. Na horizontě jsou přirozeně „historie mentality", které pomocí analýzy textů, jež ve společnosti obíhají, jasně ukazují ideologické orientace oné společnosti, její koncepce života a vnímání světa. Třetí skupina studií se soustřeďuje na sociální struktury a dynamiku, které s filmem vznikají. Zde je opět ve hře film jako sociální agens spíše než film jako zrcadlo, i když 24) Marc Ferro, Cinéma et histoire. Paris 1977. 25) Pierre Sorlin, Sociologie du cinéma. Paris 1977. 26) Pierre S o rl i n, European Cinemas, European Societies. New York — London 1991. 27) Dana B. Polan, Power and Paranoia: History, Narrative and the American Cinema, 1940 - 1950. New York 1986. 83 ILUMINACE FrtfjtCťsco CnsctLi: Históriu, dčjmy n hisloriogrflfifí l mnohé z těchto prací (podobně jako ty výše zmíněné) mají tendenci rozostřovat hranice takového rozlišování. Zajímavá investigativní oblast se zabývá studiem „filmového prostředí". Práce v této oblasti pojednávají o životě a práci lidí, kteří „dělají filmy": hercu, režiséru, producentů, techniků, agentů a tak dále. Je to pohříchu málo frekventovaná myšlenková linie, i když můžeme ocenit přínos dvou klasických esejů od Rostena a od Pow-dermakera.28' Touto cestou se vydává také Sklar ve své analýze ekonomických a produkčních faktorů studií ve snaze rekonstruovat charakter „hollywoodské komunity".291 Obvyklejší je zkoumání distribuce a spotřeby filmů. Osvětluje dopad filmu, ať už kulturní nebo kontextový. Analýzy vlivu prostředí se soustřeďují na umístění kin v kontextu města, jejich architekturu, vybavení a změny, které nastávají v čase.30' Studiem kulturního působení se zjišťuje, jaký typ publika do kin chodí. Jaké je jejich demografické složení (mladí/dospělí, muži/ženy), jejich sociální postavení (subproletariát, přistěhovalci, střední třída), jejich vkus (muzikály spise než detektivky), zaměření jejich pozornosti (filmové hvězdy, příběhy), sklon zabývat se kinem i mimo filmy (kupování časopisů, různých předmětů atd)? Publikum z počátků kinematografie je nanejvýš zajímavé. Bylo různorodější, než bychom si mohli myslet. V desátých letech byla výraznější přítomnost ^ř^m^ffídyTTo^plvní světově válce se publikum vyznačovalo rostoucím rozčarováním z filmu. Velkou Část tohoto výzkumu je možné klasifikovat jako „místní historii", při čemž jsou pro výzkum volena města jako je Milwaukee, Perpignan nebo Montpellier."*1' Jiné práce analyzují spotřebu spolu s produkcí ve snaze demonstrovat vzájemné přizpůsobení (viz obzvláště Sklářova studie32'). Ještě další rozšiřují svůj pohled tak, aby zahrnuli jevy jako je zbožňování hvězd a lépe tak postihli sociální procesy vznikající následkem návštěvy kin.3,i) Vybavují se mi aspoň čtyři takové práce. Nejprve máme Bernar-diniho výzkum organizace kinematografie v Itálii od jeho počátků až do konce dvacátých let a práci Jurije Civjana o filmové recepci v Rusku v tomtéž období.31' Obě práce, ačkoli se liší přístupem, představují cenný pokus o rekonstrukci historie publika národního filmu. Existuje také monotematické vydání časopisu Iris nazvané Early Cinema Audiences35', které probírá problémy jako je zařazení povodního publika z hlediska třídy a statutu (Janet Staigerová); jak proces urbanizace a sociální stratifikace zvyšování počtu filmových diváků v rámci procesu urbanizace a sociální stratifikace (Richard Abel); a povahu filmové „imaginace" (Elena Dagradaová). Nakonec to nejdůležitější - kniha 28) Leo R o s t e n, Hollywood: The Movie Colony, The Movie Makers. New York 1941; H. Po wdermak er, Hollywood: The Dream Factory. Boston 1950. 29) Robert Sklar, Movie-Made America. New York 1975. 30) Příkladem takových prací je C. Herzog, The Movie Palace and the Theatrical Sources of Its Architectural Style. „Cinema Journal" 20,1981, č. 2. 31) Viz např.: L. Wilden, Milwaukee Movie Palaces. Milwaukee 1986; J. André — M. André, Une saison Lumiěre ô Montpellier. Perpignan 1984; R. N o é 11, he spectacle cinémalographique ä Perpignan entre 1896 et 1944. „Cahiers de la Cinematheque" 1973 (zvl. vyd.). 32) R. Sklar, c. d. 33) Viz Miriam Hansen, Babel and Babylon: Spectatorship in American Silent Film. Cambridge, MA -London 1991. 34) A. Bernardini, Cinema muto italiano. Bari 1980 - 1982; Jurij Civjan, Istoričeskaja recepcija kino: KinematografvRoss'd, 1896- 1930. Riga 1991. 35) Viz „Iris" 11, 1990. 84 ILUMINACE FmncescoCaselli: Historic, dejiny u historiografie. Gian Piera Brunetty, která sleduje historií recepce filmu až do současnosti.1^ Tato práce využívá nesmírné bohatství dokumentace od novinových článků věnovaných umění až po sociologické zprávy, od memoáru až po cenzorské posudky s tím výsledkem, že se autor zmocňuje jevu v jeho kolektivně rituálním i osobním, zážitkovém aspektu. Bru-netta napsal jednu z nejdůležitějších kapitol zkoumání toho, co sám nazývá „populární vize". Zajisté jsme nevyčerpali všechny příklady prací tohoto druhu. Naopak je nutno říci, že studie o chování a zaměření recepce včetně těch, které se týkají divadla, jsou ještě početnější. V pozadí můžeme zahlédnout „historii zvyků", která ve studiu moderního filmu nachází plodný dokumentační terén, a zároveň představuje užitečné východisko pro reflexi. Vedle výše zmíněných bádání existují jiná, která se zajímají o „společenské diskursy", které recepci provázejí a orientují. Jsou to práce o filmové kritice a, obecněji řečeno, o způsobu, jakým se o filmu diskutuje v populárních časopisech; o obrazu celého jevu, který podávají filmoví vědci (na tuto kategorii aspiruje i tato kniha); o kulturních hnutích jako jsou filmové kluby, kde promítání filmu doprovází diskuse o něm; a tak dále.37' Referenčním rámcem je zde spíše „historie veřejného mínění", která je paralelou a doplňkem již zmíněné „historie zvyků". Předmětem poslední studijní oblasti je rozptýlení opakujících se motivů jako jsou cesty, peníze, Kristovo umučení, a to nejen ve filmu, ale i v jiných médiích. Tyto studie sledují dvojí cíl. Předně chtějí ukázat, jak film slouží jako bod přechodu a zároveň prostor, v němž se rozeznívají témata a postavy, které jsou typické jak pro kultivovanou tradici, tak pro populární kulturu. Filmová plátna přijímají a navracejí zpět veškeré dědictví naší imaginace. Následuje „intertextový" výzkum, který srovnává různé práce, aby ukázal šíření nějakého mýtu (Kirby o vlacích) nebo trvalost ikony (Uricchio o Kristově umučení) nebo, v problematičtější tónině, následky „přepisování" (Ropars o filmových adaptacích rady románů).3B) Pak existuje výzkum, který se snaží ukázat, jak může film pěstovat vztahy s jinými médii, pro něž je charakteristický jak konflikt, tak spolupráce: nástup filmu na scénu znamená úpadek pro některé nástroje komunikace, pro jiné oživení a pro všechny změnu struktury. Od něj se odvozuje „zprostředkující" výzkum, který porovnává funkce a problémy jednotlivých komunikačních sfér, aby objevil roli filmu a změnu struktur, kterou do celé oblasti přináší.391 Za oběma typy zkoumání (které se často směšují) je touha načrtnout „pozadí", na němž film funguje a zároveň definovat „pojivovou tkáň"'kultury: je to výzkum „textu a kontextu", schopný učinit středem zájmu první (text) a hloubku druhého (kontextu). Myšlenka „dějin zobrazování" dává asi nejlépe pocit rámce, do něhož jsou tyto studie vepsány. 36) Gian Piero B r u n e 11 a, Buio in sala. Venezia 1989. 37) O zrodu kritiky v Německu, zvláště v časopise Bild und Film viz např. H. Diederichs, Anfange Deutscher Filmkritik. Stuttgart 1986. 38) William U r i c c h i o - Roberta E. Pearson, What Is Miracle? The Competing Discourses of the Natural and the Supernatural in The Life of Moses. „RSSI" 11, 1991, č. 2 - 3; L. Kirby, Parallel Tracks: The Railroad and Silent Cinema. (Durham, N. C. 1997); M. C. Ropars, Lefdm comme. „Le Francais Aujourd'hui" 1976, č. 32; Týž,Le texte divise. Paris 1981; Týž, Ecraniques: he film du texte. Lille 1990. 39) Viz např. Susan H ay ward - Ginette Vincendeau (Ed.), French Film: Texts and Contexts. London-New York 1990. 85 ILUMINACE KríinccsťíO CiiöOlli: f tisloiic,