BLASON - Štít se znamením, přilbu s přikrývadly a klenot považujeme za základní části erbu - a měl by je mít každý štít, ovšem samozřejmě existují výjimky (např. na pečetích drobné šlechty -~ jen štít se znamením nebo naopak přilba s klenotem) - ostatní části erbu mohou být zastoupeny, ale jejich výskyt není podmínkou (jejích existence je dána reprezentační stránkou heraldiky - snaha o honosnost (tzv. honosné nebo vedlejší části erbu): 1. štítonoši a strážci štítu 2. pláště a znakové stany 3. prapory a korouhve 4. koruny 5. klobouky a čepice 6. jiné odznaky 7. řády 8. příznaky a vedlejší značky 9. hesla rodová a válečná Štít - nejdůležitější část erbu bez něj nemůže erb existovat 1. normanský štít (nahoře zaokrouhlený, dole zašpičatělý) - až do 13. stol. 2.gotický štít ( dole hrotitý, nahoře rovný jeho tvar se blíži1 trojúhelníku) - raně gotický 3.soudečkový štít (boky širší než horní hrana) - používán v pozdní gotice - až do 15.stol. 4. španělský štít - již od 15.stol. vytlačuje soudečkový štít - vznikl postupným zakulacováním štítu hrotitého - takřka současně se štítem soudečkovým - nevymizel z užívání 5. terčový (kolčí) štít - poslední typ heraldického štítu, který byl užíván i ve válečnictví - charakteristický je výřez na horní nebo pravé oční straně (pří Útoku se do něj vkládalo kopí) - požadavek osové souměrnosti nutil malíře malovat výkroje na obou stranách 6. polský štít (renesanční) 7. francouzský štít - pro snadnou kresbu erbu o více polích - částečně v 16., ale hlavně v 17.a l8.stol. 8. štít ve tvaru brnění koňské hlavy - hlavně pro renesanční Itálii 9. routový štít - ještě ve 13.století užíván v záp. Evropě i pro muže. pak hlavně pro ženy Klenot - klenotem rozumíme plasticky vytvořenou heraldickou ozdobu přilby (měl sloužit k lepší identifikaci bojovníka) - od l2.stol. přilby pomalované pruhy různých barev nebo dokonce prvními znameními (později se tato znamení začala umísťovat nad přilbu) - 2 skupiny klenotů: a) opakuje znamení ze štítu b) nezávislé na znamení ze štítu - klenot bylo možno umístit buď přímo nebo na určitý předmět, který pak nazýváme pomocným klenotem (desky, cípaté čepice, rohy, křídla, klobouky a čepice, lidské a zvířecí trupy) - ne každý z těchto předmětů musíme vždy považovat za pomocný klenot Přilba (helm) - přilba je ochranná pokrývka hlavy, součást výzbroje středověkého bojovníka - nosič klenotu a přikrývadel - typologie přilby musí být v souladu s tvary vlastního štítu 1. přilba hrncová (pro normanský štít) - válcovitého tvaru. vpředu mírně protažené, se skulinou pro oči a dýchacími otvory, nahoře takřka ploché - na přelomu 12. a 13. stol. - nevýhoda - opíraly se o temeno hlavy a tak stěžovali jeho pohyb a nedostatečně kryly krk 2. přilba kbelíková (pro gotický štít) - objevuje se koncem 13. stol. - v horní části se zužuje směrem nahoru 3. přilba kolčí (také pro gotický štít) - v 1 5. stol. - rozšíření hlavně na turnajích (do bitev se nosily jiné typy) - má obličejovou část podstatně protaženou. temenní část je vydutě vytepána 4. přilba turnajová (turnéřská) (pro kolčí štít) - pro potřeby rytířských her - raná heraldika - zásada, že nad jedním štítem se umísťovala přirozeně jen jedna přilba s klenotem - od 15.sto1. tato zásada však porušována Přikrývadla (fafrnochy) - kus látky, který splývá po stranách přilby / klenotu - vznikla z praktické potřeby chránit přilbu před slunečním žárem a tlumit přímé rány - od 13. stol- - od 14.sto1. se začínají znázorňovat tak jako by vlála ve větru (jejich konce se obracejí, je vidět rubní, jinak zbarvená strana) - pravidelně zachycuje vnější strana přikrývadel barvu a vnitřní kov - v místě kde přecházel klenot v přikrývadla byly na skutečných přilbách patrně různé nýty, svorky apod., pro jejich zakrytí se začala užíval tzv. točenice (kus látky zbarvené jako přikrývadla) - v 16. a 17. stol. se volné konce točenice objevují jako poletující kolem přilby, těmto koncům říkáme faflíky - v 15. stol. začala být točenice nahrazována honosnější korunou (její udělení - čestné polepšení erbu) Strážci erbu - stáli mimo erb, nebyli s ním v bezprostředním kontaktu - vyskytují se méně často Štítonoši (ti, kteří erb drží) - nesou erb - neexistuje nějaké omezení, které by určovalo jaká figura může být štítonošem - od nadpřirozených bytostí přes lidské postavy až po zvířata - štítonoši mohou držet další honosné kusy, nejčastěji praporce Praporce - všelijak členěné , zejména banderia a gonfanony se užívaly hlavně ve vojenství Heraldické tinktury - erb bez barev je nemyslitelný - pro zbarvení štítu používáme termínu tinktury pravidla a zásady 1. heraldické tinktury jasné ostré - nutnost rozeznání erbů na velkou vzdálenost 2. heraldické tinktury rozdělujeme na: a) barvy b) kovy c) kožešiny 3. stará heraldika znala jen dva kovy - zlato a stříbro. Později se objevilo ještě železo nebo ocel 4. klasická heraldika znala jen barvy: červenou, modrou, černou a zelenou. Později k nim přibyly: purpurová, oranžová, hnědá a vodová 5.kožešiny - hranostaj (hermelín), kožešina veverky (popeličina), kuny a sobola 6. nikdy neměla být kladena barva na barvu nebo kov na kov 7. kožešiny lze kombinoval jak s kovy tak s barvami - není - li možný barevný tisk nahrazují se tinktury šrafováním (již od 16.sto1.) - 1638 pak systém šrafování, který se užívá dodnes - pro šrafování důležité jak je orientováno k svislé ose štítu (nahnutí štítu nás tedy neslní splést) blasonování - popis erbu sestavený podle určitých pravidel tak, aby erb bylo možno podle popisu správně nakreslit (má být co nejstručnější, bez všech zbytečností, dostatečně jasný a nepřipouštějící různý výklad) - pravidlo, že čím je znak bohatší a složitější tím je mladší - údaje o pravé a levé straně se uvádějí vždy z hlediska vlastního znaku, tj.osoby, která stojí jakoby za ním - erbovní figury rozeznáváme dvojího druhu: I. heroldské kusy - různé geometrické tvary či barevná pole celého štítu - nejjednodušší jsou různá dělení štítu - dotýkají se v drtivé většině okraje štítu 2. obecné figury - ta znamení, která jsou vzata z okolního světa (člověk, zvířata, rostliny, věci, atd.) nebo jsou známa z lidské fantazie (božstva, nadpřirozené osoby a potvory) - rámcově o nich platí, že se nedotýkají okraje štítu - rozdělení do těchto skupin: 1) přirozené a) životné - člověk a jeho části, zvířata a rostliny b) neživotné - figury pozemské (oheň, voda, skály, atd.) a nadpozemské (Slunce, hvězdy, oblaka .... ) 2) nadpřirozené - vyšší bytosti (božstva, andělé, světci) - potvory a bájná zvířata (jednorožec, gryf, pegas, fénix, drak, bazilišek .... ) 3) umělé figury a) zbraně a zbroj b) oděv, okrasy a šperky c) nástroje a výrobky d) hudební nástroje, zvony a rolničky e) předměty z rybářství, mlynářství a lodnictví f)stavby a jejich části g)odznaky světské a církevní h) koule, kotouče a kruhy i) písmena a značky (marky) - zbrojí rozumíme u zvířat a ptáků drápy, kopyta, rohy, zobáky, kohoutí hřebeny, pazoury Popis erbu o jednom poli - začínáme určením typu štítu, poté udáním tinktury pole, teprve pak uvedeme tinkturu a druh figury, u níž podle potřeby udáme, zda je pokryta nebo provázena, dále uvedeme užitý typ přilby, zda nese točenici nebo korunu, případně je- li natočena, pak popisujeme klenot a nakonec přikrývadla (možno otočit). Popis erbu o více polích - opět určení typu štítu, pak rozdělení štítu (jednotlivá pole popisujeme shora dolů, zprava doleva), tzn., že blason "červeně a stříbrně dělený štít" současně říká, že horní pole je červené a dolní stříbrné - srdeční štítek lze popisovat až po jednotlivých polích hlavního štítu nebo před nimi - při více přilbách se většinou popisují přilby a jejich klenoty zprava doleva (heraldicky) - teprve po popisu celého erbu přistoupíme k popisu jeho honosných kusů. Zde jako bychom postupovali od štítu do stran (popíšeme tedy nejprve řády, které štít pevně obtáčejí, pak případně štítonoše - je nutné uvést, zda hledí na erb nebo se odvracejí, pak uvedeme klobouk nebo korunu nad štítem, dále heslo a válečný pokřik a nakonec znakový plášť) - pro naznačení polohy figur na štítě užíváme některé vžité termíny