Dějiny psychologie Strukturalismus Důležité postavy p předchůdci n Hermann von Helmholtz n Ernst Heinrich Weber n Gustav Theodor Fechner Důležité postavy p zakladatelé/hlavní představitelé n Wilhelm Wundt n Edward B. Titchener Důležité postavy p pokračovatelé n Carl Stumpf n G.E. Müller n Oswald Külpe n K.M. Dallenbach n J.P. Nafe n E.G. Boring Hermann von Helmholtz (1821-1894) p fyziolog, experimentální přístup p vnímání z hlediska fyziky smyslových orgánů a nervového systému p měření rychlosti přenosu nervových vzruchů p teorie vnímání barev p sluchové vnímání p rozdíl mezi počitkem a vjemem Ernst Heinrich Weber (1795-1878) p fyziologie smyslových orgánů p experimentální výzkum prahů vnímání p Weberova konstanta Gustav Theodor Fechner (1801-1887) p zakladatel nové disciplíny – psychofyziky p rozpracoval Weberův zákon p ukázal, jak je možno měřit duševní procesy – vliv na Wundta a jeho laboratoř Wilhelm Wundt (1832-1920) p považován za otce psychologie p 1879 založil laboratoř, ve které prováděl výzkum, učil studenty, kteří pak vytvořili první generaci experimentálních psychologů p obnovil studium vědomých procesů p kontrolovaná introspekce jako klíčová metoda Wundtovská psychologie p psychologie má studovat vědomé duševní procesy p ty se skládají ze základních elementů – počitků a pocitů bezprostředních počitků p v laboratoři zkoumání psychofyzických problémů, „duševní chronometrie“, asociace G.E. Müller (1850-1934) p introspektivní zkoumání také vyšších duševních procesů – paměť (navázal na Ebbinghause) p učení jako aktivní proces p interferenční teorie zapomínání Oswald Külpe (1862-1915) p Wundtův žák, založil laboratoř na Würzburgské univerzitě p systematická experimentální introspekce – není ale omezena jen na počitky a pocity, studium myšlení p posun psychologie k holističtější podobě Carl Stumpf (1848-1936) p zkoumání sluchového vnímání, hudby p rozdílné pojetí introspekce než Wundt p z jeho žáků později gestaltisté (berlínská škola) Edward B. Titchener (1867-1927) p rozvinul myšlenky wundtovské psychologie v USA p 1898- The postulates of a structural psychology p objektem zkoumání psychologie jsou různé stavy/elementy vědomí normálních dospělých jedinců prostřednictvím introspekce p na rozdíl od wundta viděl jejich organizaci spíše mechanisticky p psychologie = věda o lidské zkušenosti, která závisí na subjektu Kritika strukturalismu p metoda introspekce – nespolehlivost, nemožnost replikace p malý záběr p umělost, nepozorovatelné abstrakce p purismus vs. americký utilitarismus Zařazení strukturalismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p klíčové dimenze n vědomý mentalismus n obsahový subjektivismus n strukturalismus n nomothetický přístup n purismus Doplňující literatura p Helmholtz, Hermann (1878). The facts of perception. p Fechner, Gustav Theodor (1860). Elements of psychophysics. p Stumpf, Carl (1930). Autobiography of Carl Stumpf. In C. Murchison (Ed.), History of psychology in autobiography (Vol. 1, pp. 389-441). Worcester, MA: Clark University Press. Doplňující literatura p Wundt, Wilhelm Max (1874/1902/1904). Principles of physiological psychology. p Wundt, Wilhelm Max. (1896/1897). Outlines of psychology. Doplňující literatura p Titchener, Edward B. (1898). The postulates of a structural psychology. Philosophical Review, 7, 449-465. p Caldwell, W. (1899). The postulates of a structural psychology. Psychological Review, 6, 187-191. [Reply to Titchener 1898.] p Titchener, Edward B. (1899). Structural and functional psychology. Philosophical Review, 8, 290-299. [Reply to Caldwell, 1899.] p Titchener, Edward B. (1912). The schema of introspection. American Journal of Psychology, 23, 485-508. p Titchener, Edward B. (1898b). A psychological laboratory. Mind, 7, 311-331. p Titchener, Edward. B. (1921). Brentano and Wundt: Empirical and experimental psychology. American Journal of Psychology, 32, 108-120.