Dějiny psychologie Funkcionalismus Důležité postavy p předchůdci n Francis Galton n Charles Darwin n Herbert Spencer n George John Romanes n C. Loyd Morgan Důležité postavy p pionýři n James McKeen Cattell n G. Stanley Hall n James Mark Baldwin n William James n Edward L. Thorndike Důležité postavy p zakladatelé n John Dewey n James R. Angell Důležité postavy p následovníci n Robert S. Woodworth n Harvey Carr Charles Darwin (1809-1882) p evoluční teorie vývoje druhů prostřednictvím přirozeného výběru p výrazný vliv na psychologii: kontinuita psychických funkcí mezi lidmi a nižšími živočichy, důraz na adaptaci organismu na prostředí Francis Galton (1822-1911) p významná postava psychologie p dědičnost inteligence, individuální rozdíly, eugenika p aplikace statistických postupů p testy, dotazníky p zkoumal představivost Herbert Spencer (1820-1903) p evolucionista, rozšířil Darwinovu teorii na lidskou společnost p přežití organismu závisí na jeho adaptaci na prostředí p přežijí nejsilnější, slabí ať zhynou p vyhovovalo individualistickému duchu USA William James (1842-1910) p významný americký psycholog p začal v USA psychologii učit, napsal vlivnou učebnici Principy psychologie William James (1842-1910) p předmětem psychologie je analýza vědomých stavů mysli a funkcí, které pro organismus mají p duševní procesy prodělávají evoluční vývoj p nemá význam zkoumat jednotlivé elementy, musíme se ptát spíše po funkcích jednotlivých procesů p i vědomí je proces /funkce, je osobní povahy (já) p vědomí je osobní, kontinuální, neustále se měnící, selektivní p klíčová metoda naturalistická introspekce - zcela jinak vymezená, než u strukturalistů p periferní teorie emocí Granville Stanley Hall (1844-1924) p žák Jamese i Wundta p založil American Journal of Psychology (1887) p nové oblasti psychologie - vývojová a pedagogická psychologie p rekapitulační hypotéza ve vývojové psychologii p na Clarkově universitě v r. 1909 uspořádal setkání evropských psychoanalytiků a amerických psychologů (James, Titchener, Cattell) James McKeen Cattell (1860-1944) p Wundtův asistent, ovlivněn Galtonem p po návratu do USA působil na Columbijské univerzitě p věnoval se vývoji testů (termín mentální testy), ale ne příliš úspěšně p založil mj. Psychological Review John Dewey (1859-1952) p vůdčí osobnost funkcionalismu p působil v Chicagu, později na Kolubmijské univerzitě p 1886 vydal Psychologii p 1896 moderní pojetí reflexního oblouku (3 části, senzorická, centrální, motorická, ale tvoří celek) p chování by mělo být chápáno ve vztahu ke své funkci p molární jednotky analýzy James R. Angell (1869-1949) p žák Deweyho i Jamese p v 1903 vydal článek o vztahu mezi strukturalistickou a funkcionalistickou psychologií p vymezil funkcionalistický přístup n psychologie psychických operací vs. psychických elementů n studuje typické operace vědomí v aktuálních životních podmínkách n funkcionalismus studuje vědomí jako nástroj přizpůsobení n je také studiem psychofyzických vztahů, celého vztahu organismu a prostředí (vědomí má řídící funkci) Harvey Carr (1873-1954) p za jeho působení v Chicagu rozkvět chicagské funkcionalistické školy p hodně experimentů, hledání funkčních vztahů mezi proměnnými spíš než teoretických konstruktů p používali jak behaviorální, tak introspektivní data Kritika funkcionalismu p nedostatečné vymezení termínu funkce p aplikovaná věda p teleologická vysvětlení Zařazení funkcionalismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p klíčové dimenze n funkcionalismus n utilitarismus n induktivismus n vývojový přístup Doplňující literatura p Darwin, Charles (1859). On the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life. p Darwin, Charles. (1872). The expression of the emotions in man and animals. p Darwin, Charles (1874). The descent of man. Part One: Descent or Origin of Man (ch. 1-7). (2nd ed.). Originally published in London by J. Murray. p Darwin, Charles. (1877). A biographical sketch of an infant. Mind, 2, 285-294. Doplňující literatura p Galton, Francis (1874). English men of science. p Galton, Francis (1892). Hereditary genius p Galton, Francis (1907). Inquiries into human faculty and its development. p Cattell, James McKeen (1890). Mental tests and measurements. Mind, 15, 373-381. Doplňující literatura p James, William (1890). The principles of psychology. p James, William (1892). The stream of consciousness. From Psychology (chapter XI). Cleveland & New York, World. p James, William (1904). The Chicago school. Psychological Bulletin, 1, 1-5. p James, William (1884). What is an emotion? Mind, 9, 188-205. Doplňující literatura p Hall, G. Stanley (1904). Adolescent girls and their education. From Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education (Vol. 2, Chapter 17). p Dewey, John (1896) The reflex arc concept in psychology. Psychological Review, 3, 357-370. p Dewey, John (1884). The new psychology. Andover Review, 2, 278-289. Doplňující literatura p Angell, James Rowland (1907). The province of functional psychology. Psychological Review, 14, 61-91.