Dějiny psychologie 8 Kognitivní psychologie Kognitivní psychologie - vývoj p od konce 50. let 20. století p na rozdíl od behaviorismu explicitně uznává existenci vnitřních stavů p její vznik označován jako kognitivní obrat v psychologii, kognitivní revoluce Předchůdci a zdroje p gestalt psychologie p neobehaviorismus p neurovědy p lingvistika (Noam Chomsky (1928) p počítačová věda (Alan Turing (1912-1954) Noam Chomsky (1928) p kritika Skinnerova díla Verbální myšlení p vytváření řeči a porozumění řeči nemůže být redukováno na soubor asociací mezi slovy p soustava pravidel, umožňujících produkci nekonečného množství vět p vrozená komponenta při učení se řeči Alan Turing (1912-1954) p zakladatel vědy o počítačích p konstrukce počítačů jako „budování mozku“ p Turingův test Kognitivní psychologie – předmět p zaměření na kognitivní procesy (vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představy…) p lidská mysl = systém zpracování informací p tradiční modely zpracování informací vs. konekcionistické modely Kognitivní psychologie - metody p vědecké metody výzkumu p laboratorní experimenty p rozhovory, pozorování p případové studie p počítačové modelování Hlavní představitelé p Jean Piaget (1896-1980) p Frederic Charles Bartlett (1886-1969) p Donald O. Hebb (1904-1985) p Leon Festinger (1919-1989) p Albert Bandura (1925) p Jerome S. Bruner (1915) p George Miller (1920) p Ulric Neisser (1928) p Allen Newell (1927-1992) p Herbert Simon (1916-2001) p Allan Paivio (1925) p Roger N. Shepard (1929) p Stephen Kosslyn (1948) p Zenon Pylyshyn (1937) p Jerry Alan Fodor (1935) p David E. Rumelhart (1942) p James McClelland (1948) Donald O. Hebb (1904 - 1985) p 1948 The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory p teorie učení na neuronální úrovni p stránky a video o Hebbově životě a díle Jerome Seymour Bruner (1915) p 40. léta - výzkumy vlivu kognitivních očekávání a vlivu hodnot a potřeb na percepci p 1956 Study of thinking – myšlenkové strategie při formování pojmů p vývojová psychologie – význam kulturního kontextu vývoje (inspirace i Vygotským) p ovlivnil vznik narativní psychologie George Miller (1920) p 1957 The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information p 1960 založil Centrum pro kognitivní výzkum na Harvardu p psychologie jako studium mysli, nikoli chování p počítač jako model lidského učení Ulric Neisser (1928) p 1967 Cognitive Psychology –někdy považováno za začátek kognitivní psychologie p zabýval se pozorností, pamětí, inteligencí p po čase kritik kognitivní psychologie pro její odtrženost od reálného života Frederic Charles Bartlett (1886-1969) p konstruktivní povaha paměti p zavedl pojem schéma – struktura informací uložených v dlouhodobé paměti Jean Piaget (1896-1980) p švýcarský psycholog p nový pohled na vývojovou psychologii p dítě jako malý vědec vytvářející a testující vlastní teorie p 4 stadia kognitivního vývoje Allen Newell (1927-1992) a Herbert Simon (1916-2001) p počítačové modelování lidské inteligence p počítačová metafora – lidská mysl systémem na zpracování informací p 1972 Human Problem Solving p heuristické strategie řešení problémů Allan Paivio (1925) p 1971 Imagery and Verbal processes p teorie dvojího kódování p základní jednotky reprezentace: verbální logogeny a neverbální imageny Roger N. Shepard (1929) p v 70. letech výzkum mentálních rotací představ p lidská mysl zacházela s představami jako s reálnými objekty Mentální rotace Stephen Kosslyn (1948) p výzkumy vizuálních představ p představy coby analogické, izomorfně korespondující reprezentace vnějšího světa Mentální skenování obrazu Mentální skenování obrazu Jerry Alan Fodor (1935) p modulární teorie mysli p 3 úrovně zpracování informací n transdukce n vstupní systémy n centrální procesory David E. Rumelhart (1942) a James McClelland (1948) p 1986 Parallel Distributed Processing p konekcionismus p paralelní zpracování informací (oproti tradiční představě sériového zpracování) p mozková metafora Kritika kognitivní psychologie p odmítání počítačové metafory p neurofyziologové kritizovali abstrakci od neurofyziologického základu p fenomenologové a humanističtí psychologie kritizovali redukcionismus p behavioristé – nemožnost zkoumat nepozorovatelné p nízká ekologická validita laboratorních experimentů Přínos kognitivní psychologie p v USA považována za revoluční směr p studium dříve neanalyzovaných jevů p rozšíření principů kognitivní psychologie do další oblastí – sociální psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie… p vznik interdisciplinární kognitivní vědy Zařazení kognitivní ps. vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p metodologický objektivismus p nomothetický přístup p centralismus Doplňující literatura p Chomsky, Noam. (1959). A Review of B. F. Skinner's Verbal Behavior. Language, 35, 26-58. (CogPrints) p Chomsky, Noam. (1968). Language and mind ("Linguistic contributions to the study of mind (Future)"). p Piaget, Jean (1955). The Construction of Reality in the Child. Doplňující literatura p Bandura, Albert, Ross, Dorothea, & Ross, Sheila A. (1961). Transmisssion of aggressions through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582. p Festinger, Leon & Carlsmith, James M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-210. Doplňující literatura p Turing, Alan M. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59, 433-460. p Simon, Herbert (1955). A Behavioral Model of Rational Choice. Quarterly Journal of Economics 69, 99–118. p Bartlett, F.C. (1920). Some experiments on the reproduction of folk stories, Folk-Lore 31: 30-47. p Vygotsky, Lev S. (1934). Thought and language. (The Value of Knowledge). Doplňující literatura p Heider, Fritz. (1946). Attitudes and cognitive organization. Journal of Psychology, 21, 107-112. p Bruner, Jerome S. & Goodman, Cecile C. (1947). Value and need as organizing factors in perception. Journal of Abnormal and Social Psychology, 42, 33-44. p Bruner, Jerome S. & Postman, Leo. (1949). On the perception of incongruity: A paradigm. Journal of Personality, 18, 206-223. p Hebb, D. O. (1955). Drives and the C.N.S. (conceptual nervous system). Psychological Review, 62, 243-254. Doplňující literatura p Miller, George A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97. p Miller, George A. (2003). The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Sciences, 7, 141-144. Doplňující literatura p Pylyshyn, Zenon (2002). Mental Imagery: In search of a theory. Behavioral and Brain Sciences, 25(2), 157-237.