Psychologie náboženství: Osnova k analýze textu pro seminární úkol Na jakou otázku studie hledá či nabízí odpověď? Jaká je to odpověď? (Jaké řešení, jaké tvrzení, jakou tezi dílo navrhuje či dokazuje?) Jakým způsobem byla tvrzení získána a jakým způsobem je řešení zdůvodňováno? (Empiricky, experimentálně, odkazy na jiné výzkumy, na zkušenost, na zjevení, na jiné teorie) Jak lze navrhované řešení hodnotit? z hlediska přesvědčivosti odpovědi na otázku (vnitřní kritika) z hlediska širší přijatelnosti (vnější kritika) Celkový dojem z díla, doporučení vhodnosti ke studiu. Při studiu jakéhokoliv díla je vhodné napřed hlavní myšlenky reprodukovat, po té rekonstruovat a posléze interpretovat: Reprodukce znamená citování a parafrázování obsahu pramenného textu, se snahou dodržet myšlenky textu bez jakéhokoliv zkreslení Rekonstrukce je převyprávění textu v ”neutrálním” jazyce nebo v kódu, který odpovídá určitému zvolenému vztahovému rámci. Jde o úsilí vystihnout racionale, tj. hlavní myšlenky, ”Co asi chtěl ’básník’ říci?” Interpretace je vystižením hodnoty textu pomocí vnitřních a vnějších kritérií a porovnáním s nějakým systémem významů Obecně k zaměření seminární práce Seminární práce bude systematicky analyzovat, co jednotlivá náboženství chtějí na člověku a co mu nabízejí Náboženství jako systém výroků o Posvátnu či Bohu/bozích se zabývá mimo jiné vztahem světa a Posvátna, vztahem člověka a Posvátna, úlohou Posvátna/Boha/bohů ve světovém dění, vývojem vesmíru, utvářením, směřováním a smyslem života člověka, Posvátnem/Bohem/bohy jako tajemstvím, požadavky adresovanými člověku a přísliby Na co klade náboženství v analyzovaném díle hlavně důraz: - na smysl života (jak je chápán – v čem spočívá a jak má být realizován) - na pojetí spásy či osvobození - na návod k důstojnému životu; jak je chápána etika a vztahy člověka k světu A. V osobnostní sféře tělo temperament charakter motivace schopnosti jáství životní dráha B. v sociálním jednání kariéra, povolání etika soužití s lidmi partnerské vztahy přátelství C. ve vztahu k světu a k hodnotám /lze strukturovat i podle Assagioliho systému/ U každého okruhu pojednat i o tom, co je látkou, formou a obsahem požadavků a nabídek meditace modlitba tabu - zákazy příkazy, pravidla života uctívání / bohoslužba ZÁKLADNÍ DIMENZE NÁBOŽENSTVÍ DOKTRINA jako jednota učení a směrnic. Systém věrouky, který je často zároveň analýzou a výkladem povahy skutečnosti i výzvou k akci, zahrnuje i pojetí dobra a zla, smyslu života MýTUS Příběhy o Bohu a božstvech, stvoření, spáse či osvobození a často i událostech historického významu. (Mýtus nemusí znamenat výmysl, často je to metaforická interpretace doktríny.) ETIKA Zásady a principy jednání v souladu s doktrínou. OBŘADY, RITUÁLY Bohoslužby, svátky, uctívání, slavení významných událostí života jedince i společenství. ZKUŠENOST Náboženská zkušenost zahrnuje prožívání "bázně Boží" a uvědomování si nadpřirozeného, posvátného; je to také pocit spolupatřičnosti a oddanosti tomu, co člověka přesahuje. SPOLEČENSTVÍ Institucionální organizace lidí, kteří praktikují své náboženství, církev.