Tabulka stylových a technických rozdílů mezi renesancí a barokem Zásadní stylové a technické rozdíly mezi renesancí a barokem lze vyjádřit pomocí následujícího Bukofzerova schématu [ Bukofzer, Manfred: Hudba v období baroka. Od Monteverdiho po Bacha, Opus Bratislava 1986, s. 34] +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Renesance | Baroko | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |1 |Jedna technika jeden styl |Dvě techniky a tři styly | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |2 |Zdrženlivé hudební ztvárnění textu |Emotivní ztvárnění textu | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |3 |Rovnocennost hlasů |Polarita krajních hlasů | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |4 |Diatonická melodika malého rozsahu |Diatonická a chromatická melodika velkého | | | |rozsahu | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |5 |Modální (vokální) kontrapunkt |Tonální (instrumentální) kontrapunkt | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |6 |Intervalová harmonie a intervalové |Akordická harmonie a akordické zaobcházení | | |zaobcházení s disonancemi |s disonancemi | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |7 |Akordy jsou vedlejším produktem vedení |Akordy jsou samostatnými (autonomními) | | |hlasů |jednotkami | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |8 |Akordické postupy se podřizují modalitě |Akordické postupy se podřizují tonalitě | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |9 |Rovnoměrně plynoucí rytmus reguluje |Rytmické extrémy a mechanická pulzace | | |tactus | | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| |10|Zpěv a nástroj jsou zaměnitelné – |Rozlišení specifik vokálního a instrumentálního| | |nerozlišení jejich specifik |projevu | |--+-----------------------------------------+-----------------------------------------------| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+