Význam etických kodexů • kodifikace pravidel správného jednání v inf. praxi se odehrává na třech rovinách: - právní normy (tiskový zákon, autorský zákon..) - mezinárodní úmluvy – oblast deklarovaných lidských práv (právo na informace, na ochranu soukromí, svoboda projevu, tisku..) - profesní kodexy (novinářské, knihovnické, informatické) • první knihovnické etické kodexy – počátek 20. století (1903 kodex ALA) • Kodex etiky českých knihovníků - 2004 Význam etických kodexů • spor o etické kodexy: • odpůrci argumenty: → kodexy vznikají jako výsledky dobové argumentace a ne jako ustavení vzniklá z konsensuálního rozhodnutí → mluvit o kodexu etiky je zavádějící formulací → kodexy mohou působit jako obraný mechanismus a zakrývat vlastní rozhodnutí a odpovědnost, → mohou odklánět pozornost od aktuálních etických problémů profese → klíčovou otázkou není formulace kodexu, ale prosazení diskuze o etických problémech spojených s informačními aktivitami → dobří lidé kodexy nepotřebují, špatní je nedodržují Význam etických kodexů • zastánci formulují a prosazují kodexy protože: → inspirují pracovníky k etickému chování, radí jim a varují je → výchozí bod pro rozhodování, podporují morální prostředí → etické principy formulované v kodexech jsou výsledky argumentů → otevírají další diskuzi → kodexy nejsou koncovým, ale počátečním produktem → nejsou a nemohou být chápány jako absolutní základ vnucovaný jako pravidla a zákony. Jsou-li rigidně vyžadovány, působí kontraproduktivně Citační etika • autorova povinnost správně citovat, tj. nevydávat cizí myšlenky za své vlastní • tři základní důvody, proč citovat: • ověření uvedených tezí – umožňuje nalézt teze, z nichž výzkum vychází a práce, na nichž jsme stavěli. Umožňuje zjistit, kam až dosahuje současné poznání a tak zabránit zbytečné práci na již objeveném • získávání širšího kontextu dané problematiky – uvádí čtenáře do souvislostí, poukazuje na význam a účel práce • ochrana intelektuálního vlastnictví a autorských práv • používat citované výňatky z děl jiných autorů lze pokud: • výňatky jsou použity v odůvoděné míře rozsahu • zařazujeme samostatné dílo do vědeckého, kritického, odborného díla či díla určeného k vyučovacím účelům kvůli objasnění obsahu • užíváme díla k přednášce k vědeckým či vyučovacím účelům Citační etika • citační etika vyžaduje aby autor: - zveřejnil veškeré informační prameny, které použil pro svoji práci - zřetelně označil převzaté části - odkázal na původní dílo v textu identifikačními údaji - v soupisu informačních pramenů uvedl celý pramen ve shodě s autorským zákonem (č. 121/2000) • prohřešky proti citační etice: • citování díla, které autor nepoužil – zaštiťování se kapacitou i bez souvislosti našeho tématu s její prací • necitování díla, které autor použil • autocitace – citování vlastních děl, která nemají souvislost s dílem novým • nepřesné citování, znemožňující identifikaci díla • různé – obsahově nesprávné citace, vytržení z kontextu, použití původního textu pro jiné účely, než byl tento myšlen Citační etika • pokud používáme přemíru citací, snižujeme tím ůvodnost našeho díla • spojitost citační etiky s ochranou autorských práv, tj. s ochranou vlastnictví děl vyjadřujících unikátní myšlenky autorů • vyjímka platí pro omezené užívání a reprodukování těchto děl bez svolení držitelů autorského práva k účelům vzdělávání, tedy k neziskovým činnostem • ztížené prosazování autorského práva v prostředí internetu, umožňujícího snadnou a rychlou reprodukci dat • problém s plagiátorstvím studentů → snaží si ulehčit intelektuální činnost • plagiátorství je použití myšlenek, slov či názorů někoho dalšího bez přiznání jejich původu Citační etika • Antiplagiátorská politika Kabinetu knihovnictví (Studijní předpisy na stránkách VIK): - jakákoliv úloha, obsahující plagiátorské materiály bude hodnocena známkou F, vztahující se na celý kurz. Postihy mohou být i tvrdší v závislosti na vážnosti přestupku • Dr. Russel Williams z Floridské Státní Univerzity nabízí tyto rady pro vyvarování se neúmyslnému plagiátorství: • pokud přebíráte z jakéhokoli zdroje materiál, který není váš a vkládáte ho do své práce, musíte poskytnout buď přiměřenou poznámku pod čarou, koncovou poznámku, vsuvku nebo bibliografickou referenci na zdrojový materiál • každý materiál citovaný doslovně z jiného zdroje musí být uzavřen v uvozovkách a jeho zdroj označen tak, jak je zmíněno v 1) • materiál nepřevzatý z textu doslovně, ale pouze parafrázovaný musí být také označen způsobem určeným v 1). Managerská etika pro inf. profesionály • firma, která zaměstnává inf. profesionály, o ně může velice snadno přijít. Na rozhodnutí opustit firmu či jí zůstat věrný může mít silný vliv právě etika • etické klima v organizaci sestává ze společného vnímání etických standardů uplatňovaných ve firmě, jako např. běžně příjmané praktiky při společenském chování či profesionální kodexy vedení • jedinec reguluje své chování neustálým hodnocením svých vlastních standardů oproti poměrům v prostředí • pokud inf. profesionál věří, že etické klima odpovídá jeho vlastnímu etickému postoji, projevuje se to větším uspokojením ze zaměstnání • spokojenost se zaměstnáním vede přímo ke vyššímu stupni věrnosti organizaci Managerská etika pro inf. profesionály • inf. profesionál, který působí ve vedoucím postavení je často postaven před dilemata spojená s informační oblastí. Tradiční filosofické přístupy etiky vykazují zásadní slabost uvnitř hranic dané organizace. Navíc jejich jazyk není lehce přístupný nefilozofovi • z těchto důvodů byly vyvinuty v rámci business etiky normativní teorie → uplatnitelné pouze na obchodní vztahy → definují povinosti, které by měl manažer splňovat • tři základní teorie: • teorie akcionářů • teorie podílníků • teorie sociálního kontraktu Managerská etika pro inf. profesionály • teorie akcionářů: • akcionáři propůjčují managerům kapitál a ti jednají jako jejich agenti • Povinnosti: → utrácet peníze společnosti způsobem autorizovaným akcionáři → maximalizovat návratnost investic → řídit se zákony a předpisy → vyhnout se defraudaci a zpronevěře výzvy: → předpovídání výsledků alternativ z dlouhodobého hlediska Managerská etika pro inf. profesionály • teorie podílníků: • manažeři mají závazky nejenom vůči akcionářům, ale i podílníkům • podílníci jsou ty skupiny, které jsou nezbytné k přežití a úspěchu organizace (zákazníci, zaměstnanci, dodavatelé atd.) Podílníci mají hmotný zájem na prosperitě firmy • povinnosti managerů: → musejí jednat v zájmu všech podílníků → určit, kdo jsou důležití podílníci → určit jejich práva, odmítnout možnosti, které je porušují → ze zbývajících možností přijmout tu nejlépe vyvažující zájmy podílníků Managerská etika pro inf. profesionály • teorie sociálního kontraktu: • členové společnosti umožňují organizaci, aby vznikla. Na oplátku požadují, aby prospěšnost společnosti plynoucí z aktivit organizace převažovala nad škodami • organizace musí přispívat k růstu blahobytu ve společnosti uspokojením zákaznických a zaměstnaneckých zájmů • povinnosti managerů: → vyhnout se defraudaci a zpronevěře, dehumanizaci zaměstnanců a jejich diskriminaci → vyhnout se možnostem snižujícím blahobyt členů spol. → ze zbývajících možností vybrat tu, která maximalizuje pravděpodobnost finančního úspěchu Managerská etika pro inf. profesionály • aplikace: řetězec Blockbuster Entertainment se rozhodl prodávat firmám zabývajícím se cílenou marketingovou kampaní informace o ze své databáze o typech filmů, které si jejich konkrétní zákazníci půjčují. → není porušen zákon – neprodávají informace o konkrétních filmech, kt. si zákazník půjčil. • je to etické? Managerská etika pro inf. profesionály • ano – obchod je legální, nevyužívá podvodných praktik, zvyšuje profit firmy • ano/ne – odpověď závisí na konkrétních faktech, tj. zda jsou vyváženy zájmy podílníků.Empirické ohodnocení prospěchu pro jednotlivé podílníky: akcionář x zákazník • ne – obchod nezvyšuje sociální blahobyt zaměstnanců a zákazníků