Kýč lze charakterizovat jako zvláštní formu estetické lži. KÝČ A MODERNOST V poznámce ke své nedokončené hře Kýč. která byla napsána mezi únorem a květnem roku 1 917, uvedl německý dramatik a báer.ík Frank Wedekind, že „kýč je současná forma gotiky, rokoka a baroka'". Bylo to snad poprvé, kdy byla podstata modernosti konkrétně spojena = kýčem a kdy byl kýč ve smyslu nehodnotnosti nahlédnut jako široký historický styl. jako zvláštní ztělesnění moderního Zeitgeistu. Zda Wedekind mínil toto prohlášení ironicky či doslovně, je spornou otázkou. Neoddiskutovatelné ovšem zůstává, že Wede-kind zavedl znepokojující rovnítko mezi mod er nos t a kýč. Spektakulární růst a mnohost pseudoumění v meziválečné a poválečné době potvrdily Wedekindovo pochmurné prohlášení. Většina současných kritiku by souhlasila- ať již íakkoli zdrženlivě - s hodnocením populární kultury, s nímž přišel Harold Rosenberg na konci padesátých let, když prohlásil, že „kýč zachvátil veškeré uměni", protože „v dnešní organizaci společnosti má jedině kýč sociální důvod pro svou existenci". Modernost a kýč - tyto dva jevy by se mohly zdát vylučovat jeden druhý, alespoň pokud modernost předpokládá an ti tradicionalistickou aktuálnost, experiment, novost a závazek k proměně, zatímco kýč napovídá opakování, banalitu a otřepanost. Ale ve skutečnosti není obtížné si uvědomit, že technologicky i esteticky je kýč jedním z nejpříznačnějších plodů moderní doby. Spojení mez; kýčem (jehož závislost na libosti a zastaralosti jej činí jednou z hlavních forem lehce šiřitelného „umění") a ekonomickým vývojem je skutečně natolik těsné, že by bylo možné vidét přítomnost kýče v zemích Druhého a Třetího světa jako nezpochybnitelný znak „modernizace*'. V okamžiku, kdy je kýč technicky možný a ekonomicky výnosný, je bujení levných a dražších imitací čehokoli - od primitivního nebo lidového umění až po nejposlednější avantgardní výboje - omezeno Z estetického pohledu lze kýč považovat za odpadek." Tento text je zkrácenou verzi Jeane kapitoly z knihy Fět tváří modernity [Five Faces of Modernity, Duke University P-ess. Durharr 1987). První vydáni této pozoruhodné knihy se ovšem datuje ;:ž o deset let dříve. MATEI CALINESCU. kierý i e pro-fesorem komparativní lile'&tury, angličtiny a zásado-evropských studií na Indiana University v USA, se v r i zabývá historii kým a teoretickým vztahem mezi pět: pojrr.y. jež ve i ke u měrou lorn cvaly vzn.k s. vývoj moder ni kultury: modem ismem, avantgardou, dekadenci, kýčem a postmodernismem. Calineseu. podobně jako většina západních poválečných pokračovatelů Frankfurtské i.