Termíny referátů • 12v 19. a případně 26. listopadu Referáty-archivy: • National Film and Sound Archive (http://www.nfsa.afc.gov.au/) • Národní filmový archiv (www.nfa.cz) • British Film Institute (http://www.bfi.org. u k/) • La cinematheque francaise (http://www.cinematheque.fr) • Prelinger Archives (www.archive.org/details/prelinger/) Referáty- DVD: • The Story of the Kelly Gar ig • Die Rache der Berge • Ernst Lubitsch in Berlin • The First Film Archive • Chris Marker • Free Cinema Referáty- -témata: • Filmy náležející do tzv. „public domain" • Archivní vydání DVD • Ztracené filmy • Sirotčí filmy 10/18/2007 Referáty-další: • Festivaly archivních filmů - II cinema ritrovato - Le giornate del cinema muto • Specializované laboratoře - Immagine ritrovata - Haghefilm Destrukce • Raymond Borde (1983), Les cinematheques • obecné příčiny destrukce-změny ve filmovém průmyslu: - způsob produkce - použité materiály - nové technické vynálezy • původci: vlastníci autorských práv • „Filmové archivy zachraňují to, co kinematografický průmysl ničí." (?) 3 základní vlny destrukce 1. Kolem r. 1920 - změny ve filmovém průmyslu 2. Nástup zvukového - technická změna filmu 3. Triacetát celulózy - změna materiálu + každodenní běžné ztráty Bilance ztrát 1895-1918: cca 80%, v USA až 85% 1919-1929: Itálie (142 titulů, t.j.85%); USA 75%, Francie 70%, Německo 40%, bývalý SSSR 10% 1930-1950 - neexistují souhrnnější data Většinou přežívají filmy rozpoznané jako „autorské"; větší ztráty u krátkých, seriálových a neznámých filmů Rozšíření základní periodizace Paolo Cherchi Usai - rozšiřuje a problematizuje základní periodizaci R. Bordea Film jako předmět sběratelství - skladování - kopírování - autorská práva ►filmový archiv jako jedno z mála míst pro uložení a „záchranu" filmu 70 Periodické dělení vln destrukce 0. „Prolog": 1894-1908 - přímý prodej kopií 1. kolem r. 1909 - standardní formát + půjčování (přežití ~ politika vlastníka práv) 2. kolem r. 1920 (prodlužování filmů; Islapstick!) 3. přechod ke zvuku (1928-1932) 4. přechod k acetátu (1951 Eastman Kodak) 5. 1985-1995: VHS (hlavně amatérský film a substandardní formáty) 6. digitální záznam Řízená destrukce „Archivy nebudou bezdůvodně ničit filmové materiály ani v těch případech, jsou-li už restaurovány a zabezpečeny. Jestliže je to legálně a administrativně možné a jestliže jsou splněny všechny bezpečnostní podmínky, archivy mají dovolit přístup i k nitrátním kopiím a promítnout je zájemcům, dovolí-li to jejich fyzikálně-chemický stav." [Etický kodex filmových archivů sdružených v Mezinárodní federaci filmových archivů (FIAF), online] 10/18/2007 INSTITUCE UCHOVÁVAJÍCÍ FILM Příklady Národní filmový archiv, dříve Český filmový archiv nebo Československá filmotéka sbírka terminologie používaná v prostředí archivů, muzeí a knihoven Typologie Ray Edmondson (2004) - výdělečnost/nevýdělečnost - míra autonomie - status (územní: pokrytí a pravomoci; společenský) - klientela - mediální rozsah a možnosti - charakter a zaměření Př. dle charakteru a zaměření • archivy vysílací • programové archivy • audiovizuální muzea • národní AV archivy • univerzitní archivy • tematické a specializované archivy • studiové archivy • regionální, městské a lokální archiv • obecné archivy, muzea a knihovny schraňující AV materiály Levinský - Stránský (1974), Film a filmová technika „Archívy filmové, ústavy starající se o prezervaci filmů, film. listinných dokumentů, scénářů a archivních fotografií. Pro film znamenají tolik jako knihovny pro literaturu, galérie pro malířství a sochařství. A.f. je muzeum sedmého umění. Slouží ke konzervaci dokumentů, které jsou spjaty s kinematografií; shromažďuje je, ošetřuje, vědecky zpracovává a předkládá veřejnosti k studiu film. historie a aspektů estét., hospodářských, sociologických aj... „ „Filmotéka, systematicky utříděná a vědecky zpracovaná sbírka filmů, sloužící ke studiu kinematografie." ČINNOST A KONCEPTY Pohyblivé obrazy • „moving images" • termín d ůležitý, pokud existují i „nepohyblivé" obrazy nebo jiné než „filmové pohyblivé obrazy" Prezervace (angl. preservation) „Komplex procedur, kritérií, technik a postupů nezbytných k udržení integrity, obnovení obsahu a organizaci intelektuální zkušenosti s pohyblivými obrazy, a to permanentně." [Cherchi Usai, 2001a] • 3 specifické cíle: 1. jistota, že nedojde k dalšímu poškozování materiálu nesoucího obraz; 2. přivedení tohoto materiálu do stavu co možná nejbližšímu tomu původnímu; 3. zpřístupnění tohoto materiálu způsobem koherentním s původním technickým systémem použitým k jeho výrobě a prezentaci. Obecný termín, více méně zahrnující všechny další činnosti spojené s uchovávání AV díla v archivu: duplikace, restaurování, konzervování, rekonstrukce, přístup a vystavení v odpovídajících podmínkách Read - Meyer (2000): „praktiky nutné k zajištění stálého přístupu k obsahu filmu" 34 Duplikace (angl. duplication) „seskupení postupů umožňujících vyrobení repliky pohyblivých obrazů, ať už za účelem ochrany originálního exempláře, nebo jako nástroje zpřístupnění" • Na konci procesu vyrobena kopie co možná nejpodobnější původnímu materiálu • ! analogickým kopírováním nelze získat zcela identickou kopii! (tzv. generace fotografického obrazu) • ! nutné pro další prezervační proces, ale ne dostačující! - do jisté míry je nutné potlačit známky stárnutí materiálu (fyzické poškození Konzervace (angl. conservation) „zahrnuje všechny aktivity směřující k zastavení či minimalizaci fyzického rozkladu archivního materiálu, ať už se jedná o předmět vyrobený filmovým archivem [...] nebo o entitu existující již dříve, získanou institucí, a již ovlivněnou mechanickým poškozením nebo známkami fyzikální a chemické nestability" • předpokládá minimální zásah do původního filmového materiálu • např. rozhodnutí uložit exemplář do klimatizovaného depozitáře, standardní postupy pro zacházení atp. Restaurování (angl. restoration) „systém technických a intelektuálních procedur směřujících ke kompenzaci ztráty či degradaci pohyblivých obrazů, za účelem jejich navrácení do stavu co možná nejblíže jejich hypotetickým počátečním kvalitám" • odstranění a kompenzace pozdějších zásahů; vyrovnání působení času • ! zásadně se liší od restaurování jiných uměleckých děl ! - předpokládá migraci „obsahu/dat" na jiný „podklad" Rekonstrukce (angl. reconstruction) „je to střihová operace, během níž se vyrobí kopie, jejíž vnější vzhled je co možná nejvíce shodný s určitou verzí, považovanou za teoretický referenční bod" • většinou sestavení nové kopie filmu za použití různých přeživších materiálů; nová kopie se blíží některé konkrétní „původní" verzi • některé prvky mohou být vytvořeny zcela nově (např. mezititulky u němých filmů) • v minulosti označována jako „filologie", vzhledem k podobnosti s postupy u literárních textů Znovuvytvoření (angl. recreation) „aktivita, jejímž cílem je prezentace imaginárního vizuálního vyprávění (založeného na empirických údajích, na jejich interpretaci nebo na čisté a jednoduché hypotéze) o tom, jak mohly pohyblivé obrazy vypadat, kdyby některé nebo všechny jejich části přežily" • kompenzace chybějících pohyblivých obrazů na základě souvisejících dokumentů (např. fotografie z natáčení, slovní popis ve scénáři Příště se můžete těšit na: • Film jako předmět • Postupy při zacházení s filmem v archivu