ILUMINACE Koŕnlk 5,1993,6-2(10) V Články NOVÝ HISTORICKÝ PRAMEN (Zřízení depozitáře historické kinematografie) Boleslas Matuszewski Paříž 25. března 1898 Pane, dovolte, abych Vás upozornil na záměr, který Vám níže vyložím, který je blízek uskutečnění a na němž bych Vás rád zainteresoval. Jde o to, využít v obecném zájmu soubor kinematografických dokumentů, jež byly pořízeny za zcela mimořádných okolností a měly velmi příznivý ohlas ve vybraných kruzích, kde mi bylo umožněno je předvést. Byl bych Vám velmi povděčen, kdybyste mi sdělil prostřednictvím svého časopisu anebo jinak úvahy, kritické připomínky nebo nové náměty, k nimž Vás snad tento záměr podnítí, a jsem Vám k službám, pokud byste si přál jakoukoli další informaci. B.M. Bylo by mylné se domnívat že v muzeích a knihovnách mají své Místo oživené ťb-místo všechny druhy obrazových dokumentů, o něž se může tografie mezi his-opírat historie. Shromaždují se a třídí rytiny, medaile, zdobené torickými prameny hliněné nádoby, sochy atd., atd., ale vedle nich například chybí zvláštní oddělení pro fotografii. Pravda, dokumenty jež fotografie nabízí, mají dosti zřídka ryze historický charakter a hlavně, je jich příliš mnoho! Jednou se nicméně začnou třídit po sériích portréty osobností, které výrazně zasáhly do života své doby. Ale to bude už jen návrat zpátky, neboť jít v tomto směru dál je třeba nyní; a proto na oficiálních místech uvítali myšlenku, zřídit v Paříži Kinematografické muzeum či depozitář. Takováto sbírka, pro začátek nutně omezená, by se postupně rozrůstala tou měrou, jak by kinematografičtí fotografové ztráceli zájem o scény toliko zábavné nebo fantastické a zaměřovali se na děje nebo výjevy dokumentárního významu, jak by přecházeli od zobrazování obyčejného života k zobrazování života veřejného a národního. Z pouhé atrakce se pak oživená fotografie promění v poutavý způsob, jak studovat minulost; anebo spíše, jelikož bude minulost přímo ukazovat, zbaví nás nutnosti ji zkoumat a studovat, alespoň z určitého, ne nedůležitého hlediska. Na druhé straně by se mohla stát neobyčejně účinným prostředkem výuky. Kolik jednou ušetříme řádek z nejasných popisů v učebnicích, až budeme před třídou rozvíjet přesný pohyblivý 87 ILUMINACE BolesJag Mutuszewski: Nový historický pramen obraz více či méně rušně rokujícího shromáždění, setkání hlav státu hotovících se slavnostně potvrdit spojenectví, odchodu vojska či eskadry anebo i měnící se, nestálé tvářnosti měst! Uplyne však ještě hodně vody, než bude možno při výuce dějepisu této pomůcky použít. Máme-li onu názornou, zviditelněnou historii později předvádět těm, kdo nebyli jejími svědky, je nejprve třeba ji někde schraňovat. Na okamžik by nás mohla zarazit jedna obtíž; že totiž k historické události nedochází vždy tam, kde ji očekáváme. Dějiny se zdaleka neskládají jen z předvídaných slavnostních scén, jež se předem organizují, připraveny se odehrát před objektivem. Jsou různé začátky dějů, první pohyby a nečekané momenty, které fotografický přístroj není s to zachytit... jako o nich ostatně ani nelze podat zprávu. ■ V historii se dají nepochybně postihnout vždy snáze následky než příčiny. Věci se však vzájemně objasňují; následky, jež kinematografie ukazuje v plném světle, vrhají v naší mysli ostré záblesky na příčiny, které zůstaly v polostínu. A zmocnit se nikoli všeho, co je, ale všeho, co lze zachytit, to už je u informace jakéhokoli druhu, vědecké nebo historické, vynikající výsledek. Ani ústní vyprávění a psané dokumenty nám nenabízejí úplný rejstřík skutečností, k nimž se vztahují, a přesto existuje historie, v hlavních rysech nakonec pravdivá, i když podrobnosti bývají klamné. A pak, kinematografický fotograf je už z titulu svéhp povolání všetečný; číhá na každou příležitost a velmi často instinktivně uhádne, kde se budou dít věci, které se stanou historickými příčinami. Spíše bývá nutno brzdit jeho přílišnou horlivost, než jej vinit z nesmelosti. Tu přirozená lidská zvídavost, tu vnadidlo zisku a často obe tyto pohnutky společně jej činí vynalézavým a odvážným. Za okolností slavnostnějších mívá pověření, jindy si láme hlavu, jak proklouznout bez něho a často se mu podaří najít příležitost i místo, kde se rodí historie zítřka. Nevyděsí ho lidové hnutí ani začínající vzpoura a dovedeme si ho představit i ve válce, jak zaměřuje svůj objektiv ze stejného násypu jako ten největší silák pušku, aby zachytil alespoň Část bitvy. Kdekolizazáří-sluneční -paprsek, pronikne tam za ním... Kdybychom měli například z Prvního císařství nebo z Revoluce reprodukovány jen scény, jaké snadno oživí pohyblivá fotografie, nebylo by se muselo vyplýtvat tolik inkoustu při probírání některých možná podružných, ale zajímavých nebo i vzrušujících otázek. A tak kinematografický záznam, na němž je jeden výjev složen z tisíce obrázků a jenž odvíjen mezi světelným zdrojem a bílým plátnem nutí vstávat a chodit mrtvé a nepřítomné, ten obyčejný citlivý celuloidový pás je nejen historickým dokumentem, ale i kousíčkem historie, a to historie, která nezmizela a kterou 88 ILUMINACE Boleslas Malusiewafci; Nový hialorický pramen nemusí křísit Žádný geniální muž. Je tady, jenom dříme a tak jako ony primitivní organismy žijící Iatentním životem a při troše tepla a vlhka ožívající, potřebuje, má-li se probudit a prožívat znovu zašlé chvíle, jen trochu světla procházejícího v lůně temnoty čočkou! Kinematograf nás možná neseznamuje s historií v její úplnosti, Zvláštní ráz kine- ale co nám z ní předvádí, je alespoň nepopiratelné a naprosto matografického do- pravdivé. Obyčejná fotografie připouští retuš, která ji může i zcela kumentu změnit. Zkuste však zretušovat na každém políčku stejně těch tisíc nebo dvanáct set téměř mikroskopických obrázků...! Dá se říci, že oživená fotografie má autentičnost, exaktnost a přesnost, jaké jsou vlastní jen jí. Je v pravém slova smyslu věrohodným očitým svědkem. Může ověřovat ústní podání, a když si lidští svědkové v něčem protiřečí, srovnat je tím, že jednoho z nich usvědčí z omylu a umičí. Předpokládejme, že by vznikl spor o nějaký vojenský nebo námořní manévr, jehož fáze zachytil kinematograf; spor se okamžitě vyřeší... Na scénách, které přístroj zaznamenává, je s to ukázat s matematickou přesností vzdálenosti mezi jednotlivými body. Velmi často dokládá jasnými indiciemi, v jaké denní nebo roční době a za jakých klimatických podmínek se věc udala. Objektiv zachytí i to, co očím uniká, jako třeba neznatelný pohyb přibližujícího se předmětu, od okamžiku, kdy se objeví na vzdáleném obzoru až po nejbližší bod v popředí plátna. Bylo by zkrátka žádoucí, aby měly i jiné dokumenty vždy takovouto spolehlivost a přesvědčivost. Jde o to, aby se tento možná výsadní historický pramen stal stejně uznávaným, stejně oficiálním a stejně přístupným jako ostatní, už uznávané archivy. Zabývají se tím na nejvyšších místech státní správy a nebude patrně nijak obtížné najít příslušné postupy a prostředky. Postačí vyhradit kinematografickým záznamům, jež budou mít historický charakter, jedno muzejní oddělení, knihovní regál nebo archivní skříň. Tento oficiální depozitář bude umístěn buď v Národní knihovně, anebo v knihovně Institutu pod dohledem jedné z akademií, jež se obírají historií, nebo v Archivu, nebo také v Muzeu ve Versaillích. Záhy bude místo vybráno a padne rozhodné slovo. Jakmile bude depozitář založen, ohlásí se sdostatek zájemců, kteří budou chtít do něho něco věnovat anebo i odprodat. Cena kinematografického snímacího přístroje stejně jako filmových pásů, zprvu velmi vysoká, rapidně klesá a brzy se stane dostupnou i obyčejným amatérským fotografům. Mnozí z nich, nemluvě o odbornících, se začínají zajímat o to, jak by se Zřízení depozitáře historické kinematografie 89 ILUMINACE Bolealaa Malu3zew»ki: Nový hialoritkr pramen dalo využít tohoto umění v kinematografii, a nic si tak nepřejí, jako přispět k utváření historie. Ti, kdo svou kolekci nepřinesou, rádi ji v archivu uloží jako odkaz. Nabídnuté dokumenty bude přijímat nebo zamítat kompetentní výbor, poté co posoudí jejich historickou hodnotu. Svitky negatívu, které obdrží, budou bezpečně uloženy do označených krabic a katalogizovány; budou to matrice, na něž se nebude sahat. Týž výbor rozhodne, za jakých podmínek budou dány veřejnosti k dispozici pozitívy, a nechá stranou ty, jež bude možno zpřístupnit jen na podkladě zvláštní dohody až po uplynutí určité doby. Stejně se postupuje v některých archivech. 0 tuto novou, zprvu ne příliš početnou sbírku se bude starat konzervátor zvoleného ústavu, a příští instituce bude založena. Paříž bude mít svůj Depozitář historické kinematografie. Archiv by měl být zřízen, a dřív či později bude, v některém velkém evropském městě. Rád bych napomohl k tomu, aby se ho dostalo městu, kde jsem byl tak vlídně a laskavě přijat. A zde si dovoluji skromně vstoupit na scénu. Jako fotograf ruského cara jsem měl možnost na výslovný příkaz Jeho Veličenstva zachytit kinematografem, kromě jiných zajímavých obrazů, významné výjevy a rodinné události při návštěvě prezidenta Francouzské republiky v Petrohradě v září 1897.:> Tyto záznamy, které mi bylo dovoleno pořídit z podnětu tak vysoce postavené osobnosti, byly za její přítomnosti promítnuty; načež jsem mohl asi při šedesáti sezeních poskytnout postupně touž podívanou vojákům v pařížských kasárnách. Překvapilo mě a potěšilo, jak zapůsobila na ty prosté lidi, jimž jsem mel příležitost přiblížit jednu cizí zemi a její lid, ukázat, jaké se se tam konají oslavy, což bylo pro ně naprostou novinkou, a konečně, jak vypadá taková velká národní sešlost. Tuto první, dosti ojedinělou sérii kinematografických negativů nabízím jako základ nově zřizovaného muzea. Byl jsem rád, že jsemmohl-4o-svýGh-námětů-zasvětitněkteré velmi vlivné osobnosti, a s jejich podporou se snad brzy dočkám toho, že bude v Paříži založen tento nový druh archivu. Vyložil jsem tu, proč mu předpovídám snadný a rychlý rozvoj. 1) Při promítání jednoho z těchto záznamů bylo nepopiratelně vyvráceno nepravdivé tvrzení, které přišlo z ciziny a týkalo se přestupku v chování, jehož se někdo za těchto okolností údajně dopustil. Jistě, šlo o nepříliš důležitou věc, ale přece jen je to příklad, jak může pohyblivá fotografie posloužit pravdě.tím, že ověří svědectví lidí. Celá anekdotická stránka historie nebude tak napříště ohrožena fantazií vypravěčů. 90 ILUMINACE Bolealaa Maluaiťwskí: Nový historický pramen Sám k němu budu napomáhat. Kromě výjevůt o nichž jsem hov vořil, mám v zásobě ijiné, jszmohu věnovati vztahující se ke ko-r runovaci Jeho Veličenstva Mikuláše II., cestám dalších dvou carů po Rusku a jubileu anglické královny. V poslední době se mi podařilo zachytit úseky velmi nečekaných a poutavých událostí v Paříži. Mám v úmyslu shromažďovat dokument po celé Evropě a zasílat příštímu depozitáři reprodukce všech výjevů, jež se mi budou zdát z historického hlediska zajímavé. Mým příkladem se budou řídit další... jestliže tuto velmi prostou, ale novou myšlenku laskavě podpoříte, podnítíte-li nápady, které ji doplní, a zvláště, dáte-Ii ji širokou publicitu, kterou nezbytně potřebuje, aby se prosadila a nesla ovoce. Přeložila Jitka Hamzová Přeloženo z francouzského originálu: Boleslas Matuszewski, Une nouvelle source de ľhiscoire (Creation d'un depot de ciněmatographie historique). Paris 1898. 91