Počátky filmové cenzury a osvětové koncepty lucie.cesalkova@seznam.cz Požadavky kolokvia esej o rozsahu 5 normostran (= 5 x 1800 znaků počítáno včetně mezer), vypracovaná na základě studia cenzurních zpráv československého ministerstva vnitra z období první republiky, přístupných ve studijních materiálech v ISu. písemný test Osnova • úvod do dějin cenzury a regulace kultury obecně – vybrané momenty • cenzura jako druh moci – sporné momenty pokusů definovat cenzuru • úvod do problematiky filmové cenzury ve Spojených státech amerických - nickelodeon a motivace potřeby dozoru nad kinematografickými představeními a obsahem promítaných filmů - debata nad vzděláváním vs. zábavou – žánr tzv. uplift filmu - konstrukce dětského diváka a jeho „manipulovatelné“ mysli - Haysův úřad, Liga slušnosti, Produkční kód, další vývoj k ratingu 1. úvod do dějin cenzury a regulace kultury obecně – vybrané momenty klíčová slova cenzor – starověký Řím fce: registratura, dozorování senátorů a veřejné morálky, odhady majetku cenzura institucionalizována r. 443 před Kristem po r. 22 před Kristem se cenzorem stává automaticky císař cenzura – tradiční výklad potlačování nebo zakazování psaného či jakéhokoli jiného projevu proto, že je chápán jako neprospěšný vzhledem k obecnému dobru Michel Foucault Surveiller et punir (1975) Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000. „pokud je cenzura institucí, která odráží a zvýznamňuje jisté diskurzivní praktiky, a pokud společenský život sestává z většiny z takovýchto praktik, pokud společnost funguje, je založena na těchto praktikách, pak je možné říci, že cenzura je spíše normou než výjimkou“ „cenzura je úkon přesvědčování a je přítomná ve všech disciplínách zprostředkovávaných jazykem“ „cenzura konstruuje praktiky, které nás definují jako společenské subjekty – cenzura se tak mění z externí, represivní síly v pozitivní nástroj moci, který konstituuje praktiky, stejně jako definuje jejich hranice“ cenzura jako druh moci – sporné momenty ü cenzura jako instituce útisku x jako instituce produktivní ü úzké pojetí x široké pojetí (cenzura jako akt politický x cenzura jako akt společenský) ü cenzura x vztah jedince a společnosti ü cenzura jako vyplývající ze společenských potřeb Cenzura vs. Spojené státy americké - nickelodeon a motivace potřeby dohledu nad kinematografickými představeními a obsahem promítaných filmů • dohlížení nad filmem a jeho motivace • důvody zintenzivnění omezování filmu • film vs. mladistvá delikvence • cenzura, regulace a mechanismy moci • společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie • 1909 - National Board of Review of Motion Pictures – (National Board of Motion Picture Censorship) • snahy posílit respektovanost média • snahy vyjít vstříc vkusu střední třídy dohlížení nad filmem a jeho motivace • problematika bezpečnosti podniků, v nichž se promítají filmy • pobyt v prostředí kina a jeho důsledky • sugestivnost filmu (důsledky psychické a fyzické) „Malé dívky, které by si měly hrát s panenkami, jsou z návštěv kina celé přepadlé.“ „Chlapci odcházejí z kina, oči jim lezou z důlků, ústa mají otevřena v úžasu, jdou ulicí připraveni zabíjet.“ citáty z dobového tisku důvody zintenzivnění omezování filmu • diváky jsou „podezřelé bytosti“ – imigranti, pracující, ženy a děti • realističnost a touha imitovat • dobová tendence hledání pořádku („search for order“) film vs. mladistvá delikvence společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie pojmy cenzor a nemorálnost ve výkladu policejního orgánu • „cenzor je osoba pověřená policejní mocí nad jednotlivými státy a zodpovědná za ochranu zdraví, morálky a bezpečnosti svých občanů“ • „cenzor má právo a povinnost činit preventivní opatření ohledně filmových představení, která mají sklon podrývat morálku, jsou svatokrádežná, obscénní, nemravná či nemorální“ • „nemorální jsou taková filmová představení, která jsou pohoršlivá vzhledem k cudnosti, slušnosti a jemným mravům“ • „nemorální je to, co neodpovídá morální poctivosti a je nepřátelské k blahu obecné veřejnosti“ citáty z dobových zpráv policejního ředitelství 1909 - National Board of Review of Motion Pictures – (National Board of Motion Picture Censorship) úkoly National Board of Review of Motion Pictures snahy posílit respektovanost média • spojenectví s jinými uměními či společenskými institucemi • proměny podmínek promítání • nové strategie geografického umístění kin v rámci měst • modernizace kin snahy vyjít vstříc vkusu střední třídy feminizace střední třídy a její vliv na filmovou kulturu obrana filmu rétorikou „vzdělávacího potenciálu“ média „uplift dramas“ + „uplift theatres“ černoch ve filmu - boxerské filmy tělo bílé ženy ve filmu filmy o pohlavních chorobách a sexuální hygieně kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 Haysův Hollywood Haysův úřad, Produkční kód, Liga slušnosti • skandály a utvoření Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) • problematické filmy: romantické komedie, literární adaptace, gangsterky, filmy s vězeňskou tematikou, společensko-kritické filmy • Liga slušnosti • dokument Production Code Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) problematické filmy – romantické komedie problematické filmy – romantické komedie problematické filmy – literární adaptace problematické filmy – gangsterky a vězeňské filmy problematické filmy – horory problematické filmy – horory Liga slušnosti (Legion of Decency, 1933) • m – moral menace (morální hrozba) • o – obscenity (obscénnost, oplzlost) • v – vulgarity (vulgárnost, neslušnost) • i – immorality (nemorálnost, nemravnost) • e – exposure (odhalování) • s – sex (sex) vznik dokumentu Production Code • Produkční kód přijat 31. března 1930 základní ustanovení PC: „Nebude produkován žádný snímek, který by snižoval morální úroveň těch, kteří jej sledují. Proto nesmí být vzbuzována sympatie publika ke zločinu či hříchu. Mohou být zobrazeny pouze korektní životní standardy, které budou tématem dramatu či zábavy. Právo, příroda a lidství nesmí být zesměšňováno, nesmí být vytvářen dojem sympatie s jejich napadáním.“ • v mezidobí 1930 až 1934 jeho zásady takřka nebyly uplatňovány – období dozorování ze strany Jasona Joye a Jamese Wingatea • 13. června 1934 zřízeno zvláštní oddělení Production Code Administration, do jehož čela přišel Joseph I. Breen dokument Production Code • nahota a okázalé tančení • zesměšňování víry • užívání nelegálních drog, alkoholu – pokud neslouží bližší charakterizaci hrdiny • zločin (zejména žhářství a pašování) • sexuální perverze (například homosexualita), pohlavní choroby, porod • scény vášně a touhy – dlouhé líbání • zesměšňující zobrazení jiných národů Liga slušnosti – systém 4 kategorií ratingu • A unobjectinable (nezávadný, přijatelný) • B more or less objectionalble in spots because of their possible suggestivness or vulgarity or sophistication or lack of modesty; neither approved or dissaproved (více méně nepřijatelný) • C indecent and immoral and unfitting for public entertainment (neslušný, nemorální, nevhodný pro veřejnou zábavu novelizace • A1 unobjectionable for general patronage (nezávadné v plném rozsahu) • A2 unobjectionalble for adults (nezávadné pro dospělé) • B objectionable in part (částečně nepřijatelné) • C condemned (nepřijatelné) Production Code Administration prosinec 1933 – James Wingate nahrazen katolickým šéfem úřadu Jamesem I. Breenem červen 1934 – úřad přejmenován na Production Code Administration vývoj směrem k ratingu ratingový systém jako jediný systém regulace hollywoodské produkce platí od 1. listopadu 1968 tehdy rozlišoval kategorie: • Rated G: General Audiences. All ages admitted. (vhodné pro veškeré obecenstvo bez rozdílu věku) • Rated M: Suggested for Mature Audiences. Parental discretion advised. (vhodné spíše pro dospělé publikum, je doporučen dohled rodičů) • Rated R: Restricted. Persons 16 and under are not admitted unless accompanied by parent or adult guardian. (osoby mladší 16 let mohou vidět pouze v doprovodu rodiče či jiné dospělé osoby) • Rated X: Persons 17 and under not admitted. (nepřístupné osobám mladším 17 let)