Počátky filmové cenzury a osvětové koncepty lucie.cesalkova@seznam.cz Požadavky kolokvia volba mezi alternativami: 1. esej o rozsahu 5 normostran (= 5 x 1800 znaků počítáno včetně mezer), vypracovaná na základě studia cenzurních zpráv československého ministerstva vnitra z období první republiky, přístupných ve studijních materiálech v ISu. (odevzdána do 28. ledna – neděle) 2. písemný test – dohoda o termínu Osnova • Počátky filmové cenzury ve Velké Británii - Cinematograph Act 1909 - British Board of Film Censors - klasifikace filmů - dětská filmová kultura • Filmová cenzura v Československu za první republiky • Filmová cenzura v Německu do druhé světové války • Filmová cenzura v Rakousku do druhé světové války Počátky cenzury ve Velké Británii - the Cinematograph Act ustavení British Board of Film Censors • práce BBFC započala s účinností od 1. ledna 1913 • základní pravidla : „no nudity, no personification of Christ“ • od 1. března 1913 nutnost prověrky pro každý film - rozdělení do 3 kategorií: - zamítnuto v plném rozsahu - známka „U“ (universal – vhodné i pro dětská matiné) - známka „A“ (public – nevhodné pro dětská matiné) O‘Connorových 43 pravidel Británie a problém A certifikátu pan Hanna a slečna Shorttová: „nevrlý vojenský důstojník a strachující se stará dáma“ střet BBFC a dílčích hrabství nápisy na plakátech před kiny upozorňovaly na nezávislost rozhodnutí „BANNED BY CENSORS – PASSED BY ESSEX COUNTY COUNCIL“ Británie a problém A certifikátu Británie a problém A certifikátu Payne Fund Studies + 4 výzkumy diváků v Británii 1929 až 1933 – rozsáhlý soubor šetření (psychologové, sociologové, pedagogové ad.) Payne Fund Studies vlivný svazek Henryho Jamese Formana: Our Movie Made Children (1933) X britské výzkumy Birmingham (1930) Birkenhead (1931) Londýn (1932) Edinburgh (1931–1933) děti jako cenzoři sebe sama „Please Mister, here’s my money, would you please buy me a ticket?“ „Hey, mister! Will you take me in with you?“ dětská matiné, dětské kluby, dětská filmová kultura Počátky cenzury v Československu • boj o rezortní příslušnost • výnos ministerstva vnitra z 16. června 1919 Cenzurní sbor kinematografický • složení sboru – proměny • průběh cenzurního řízení • problematická témata první republiky • případ Gustav Machatý boj o rezortní příslušnost ? ministerstvo vnitra ? ministerstvo školství a národní osvěty ? ministerstvo zahraničí ? ministerstvo sociálních věcí ? ministerstvo průmyslu, obchodu a živností boj o rezortní příslušnost boj o rezortní příslušnost výnos ministerstva vnitra z 16. června 1919 Cenzurní sbor kinematografický složení sboru – 9 členů v roce 1919 2 zástupci MŠNO po jednom pak zástupci ministerstev: - vnitra - spravedlnosti - národní obrany - sociální péče - obchodu 1 zástupce Československého cizineckého úřadu 1 zástupce Svazu osvětového v Praze (pozdější název Masarykův lidovýchovný ústav) Cenzurní sbor kinematografický – složení v roce 1936 - základní: • Masarykův lidovýchovný ústav • zástupkyně žen kruhů vychovatelských • ministerstvo spravedlnosti • ministerstvo školství a národní osvěty • ministerstvo národní obrany • ministerstvo vnitra – jeho zástupce předsedou - rozšířený: členové stálí: MLÚ, MO, MSP, MSpravedl, MŠNO, MNO, MV a zástupce domácího filmového obchodu a průmyslu členové střídaví: - zástupce Dělnické akademie, Spolku výtvarných umělců Mánes, Syndikátu denního tisku československého - zástupce Jednoty výtvarných umělců a Ústřední školy dělnické - zástupce České zemské komise pro péči o mládež, Syndikátu československých spisovatelů a Umělecké besedy průběh cenzurního řízení problematická témata první republiky • národnost • náboženství • úřad a úředníci • vojsko a válka • justice • mravnost • kritika politického a společenského řádu • zločinnost Případ Gustav Machatý Případ Gustav Machatý F. H. Svobodová: Národní listy, 1. března 1929 – o filmu Erotikon „…tím pak dlužno litovati nevkusu, kterého se režisér dopustil tím, že předvedl podrobnosti nejintimnějších okamžiků lidských. Natočil křečovitá svíjení těl v milostné extasi a zachytil na film konpulse těla rodící ženy. Snad chtěl režisér oběma scénami zdůraznit, že pro ženu znamená láska utrpení. Myslil-li tak hluboce, dobrá – mohl se však obmezit na nějaký metr, který by stačil naznačit, co chtěl říci. Ale to, co jsme viděli, patří spíš do archivu psychologického institutu a na medicinskou fakultu, nežli do biografu. I bez těchto sensací by měl film úspěch, neboť, jak už praveno, je jinak dobře dělán.“ Případ Gustav Machatý Případ Gustav Machatý Počátky filmové cenzury v Německu a Rakousku • Říšské právo ve věci pohyblivých obrazů (1920) – organizace cenzury + problematická témata + zvláštnosti (protimluvy atp.) • proměna poměrů s nástupem nacistů – Ministerstvo veřejné osvěty a propagandy • cenzura filmové reklamy • Rakouská filmová cenzura spory o existenci / neexistenci cenzury v Rakousku Říšské právo ve věci pohyblivých obrazů • 12. listopadu 1918 - prohlášení o nutnosti zrušit cenzuru • vlna liberalismu – vs. konzervativní hlasy • sestavení tzv. Reichlichtspielgesetz (RLG) (20. 5. 1920) • nové rozhodující instituce: Filmprüfstelle München (Cenzorskú úřad v Mnichově), Filmprüfstelle Berlin (Cenzorský úřad v Berlíně) a Film-Oberprüfstelle (Cenzorské ústředí v Berlíně). tzv. Reichlichtspielgesetz důvody zásahů do filmů • ohrožení veřejného práva a pořádku „hanobení státu a mocenských sil jako armády, námořnictva, policie a státních zaměstnanců; vzbuzování pochybností ohledně společenských elit; vyvolávání třídního či politického odporu; důraz na třídní boj, ohrožení veřejným rozruchem či stávkami, revoltou proti zákonům; vystavování diváků nebezpečí zdraví“ • porušování náboženských přesvědčení • nemorální a pohoršující účinky „demoralizující vliv ve smyslu sexuálním nebo kriminálním: uspokojování základních pudů, otupování lidských citů obhroublým chováním, krutými vraždami, bolestmi, muky a utrpením, krvavými rvačkami, cizoložství předváděné jako triviální přestupek, předvádění sexuálních scén, nahoty a eroticky vzrušujícího chování, ohrožování mínění o německém národu nebo jeho ukazování jeho nepřátelství k cizím zemím“ Ministerstvo veřejné osvěty a propagandy Cenzura filmové reklamy Filmová cenzura v Rakousku oficiální zrušení rakouské cenzury 30. října 1918 x policejní praktiky zhoubný vliv kina: • „Film ohlupuje a znemravňuje mládež, neboť se dosud soustředil pouze na život „donchuanů, děvek, dobrodruhů a zločinců.“ • „Kino by se mělo přeměnit ve vzdělávací ústav pro celý národ – ukazovat krásy naší vlasti a německou práci, tvorbu našich mistrů a básníků, hudebníků a myslitelů, statisíců dělníků a pracujících občanů.“ Filmová cenzura v Rakousku filmové právo z roku 1935: povolení pro každé veřejné promítání uděluje magistrát určité oblasti doporučující konzultanti: • zástupce federální policie z Vídně • zástupce katolické církve • zástupce strany Vaterländische Front • pokud to bylo nutné, tak zástupce osvěty, rodičů nebo filmového průmyslu