FAVK007 Prezervace filmu a audiovizuální archivy

2. týden

Diskuse v rámci druhého a posledního sobotního setkání k předmětu Prezervace filmu a audiovizuální archivy 1. prosince se bude týkat následujících čtyř témat. Pročtěte si prosím motivační otázky u každého z nich, prostudujte materiály, které jsou vložené níže v této osnově, a pokuste se už doma alespoň na některé z témat připravit. Pokud vás při studiu napadne jiný zajímavý problém, nebojte se s ním v rámci diskuse vystoupit.

 

  1. Archiv a jeho užití
  • Zajímavý příklad práce s ucelenou sbírkou kinematografických filmů a doprovodného materiálu představuje tzv. Corrick Collection. Čím a proč je podle vás taková sbírka důležitá?
  • „Preserve then show!“ znělo heslo zastánců veřejně přístupných filmových archivů, kteří odmítali uchovávání filmů jen pro jejich uchovávání. Někteří archivní pracovníci a filmový teoretici považují samotné promítání filmů za jejich uchovávání, tj. uchovávání v paměti jednotlivců a tedy v povědomí lidstva. Když se řekne uchovávání pro budoucí generace, kdo jsou budoucí generace? Jak by bylo možné popsat vztah mezi uchováváním a ukazováním dnes?
  • Film nejsou jen pohyblivé obrazy a zvuky. Přenáší filmový archiv jen obrazové a zvukové informace, nebo by měl reprezentovat film, kinematografii jako médium? Je důležité vědět a eventuelně jako divák vnímat, jak asi mohlo vidět konkrétní film jeho první publikum?
  1. Problémy restaurování
  • V dějinách kinematografie existovaly také jiné formáty, než dnes standardní 35 mm. Jaké jsou hlavní problémy pro jejich uchovávání v archivech? Co si myslíte o kopírování některých substandardních formátů na 35 mm?
  • Každý nový restaurační zásah na konkrétním titulu v podstatě vytváří novou verzi. Za jakých podmínek je vhodné vrátit se ke konkrétnímu titulu a provést na něm opakovaně restaurační zásah?
  • Kinematografie jako „nejmladší z umění“, má určité postavení v dnešní společnosti. Do jaké míry toto postavení, obecná představa o filmu, ovlivňuje filmové archivy a pohled na jejich základní činnosti, mezi nimi i restaurování?
  • Filmové archivy, nejspíš podobně jako jiné kulturní neziskové instituce, většinou bojují s nedostatkem financí (a někdy také s nedostatkem kvalifikovaného personálu). Populární otázka: budete-li mít, jako odpovědný pracovník/pracovnice archivu, k dispozici takové množství peněz, které může zaplatit buď dokonale provedený restaurační zásah na jednom známém titulu (představte si něco jako „zlatý fond“), nebo převedení celé rozsáhlé sbírky nonfikčního filmu na DVD, pro co se rozhodnete?
  1. Digitální technologie v archivu
  • Digitální technologie prý umožňují při restaurování napravit poškození, která jsou běžnými fotochemickými postupy neopravitelná. Co nového přinášejí digitální technologie? Nejsou pro užití v archivu až příliš „dokonalé“?
  • Jistě není sporu o tom, že DVD nabízejí dosud nemožné v oblasti zpřístupnění archivních sbírek široké, ale do jisté míry i odborné veřejnosti. Jaké jsou tyto nové možnosti? Byť je možné na DVD umístit množství kontextových materiálů, nebrání, na druhou stranu, kontaktu s původním materiálem?
  • V 80. a 90. letech minulého století se mluvilo o nitrátním filmu jako o jedinečném kinematografickém materiálu, který má výjimečné obrazové kvality, které se při kopírování na jiný materiál ztrácejí. Někteří odmítali nitrát jako něco výjimečného, s tím, že rozdíl není skutečný, že si ho jen někteří s nostalgií představují, ale ve skutečnosti ho nepoznají. Bylo by možné k této situaci přirovnat současnou debatu a rozdílnost názorů ve vztahu k digitálním technologiím?
  1. Budoucnost filmového archivu
  • Dokážete si představit filmový archiv v budoucnosti? Jak bude vypadat? Bude to archiv bez kinematografického materiálu?

Pokud vás témata zajímají, kromě níže uvedených materiálů doporučuji projít čísla Journal of Film Preservation, podívat se na internetové stránky některých větších archivů (např. australský National Film and Sound Archive, British Film Institute, Cinémathèque française, Filmmuseum Berlin, Filmmuseum Amsterdam, Österreichisches Filmmuseum atd.) nebo na Wikipedii. Alespoň k tématu digitálních technologií a jejich využití v kinematografii jistě znáte nějaká data a zdroje i vy sami.

Filmy k dispozici na FAV:

  • Dokument o natáčení a restaurování filmu Vetigo Alfreda Hitchcocka, bonusový materiál na DVD filmu Vertigo.
  • Porovnání dvou verzí filmu Faust F. W. Murnaua, bonusový materiál na DVD filmu Faust.

Průběžně by měly být do videotéky zařazeny:

  • Forgotten Silver (avi)
  • Decasia (avi)
  • Free Cinema (3 x DVD)
  • The Story of the Kelly Gang
  • Blind Husbands (Die Rache der Berge)
  • The Firts Film Archive (první filmy Dánského národního filmového archivu - viz přednáška 1. 12.)

 

Následující materiály jsou spíše k nahlédnutí či k prostudování opravdovým zájemcům, nepatří do povinného korpusu:

Kniha Raymonda Bordea. POZOR!!! Několik prvních stránek je špatně čitelných. Zájemcům je k dispozici k nahlédnutí lépe čitelná xerokopie. Doporučuji především první část knihy, věnující se dějinám filmových archivů.

První kapitola knihy Kevina Brownlowa, ve které popisuje svoji práci na restaurování filmu Napoleon Abela Ganceho (včetně triptychových scén). Jeho zásah patří k těm, které začaly ustavovat pravidla restaurování filmu tak, jak je známe dnes. Celá kniha je k dispozici v Ústřední knihovně FF, včetně hudebního doprovodu na CD.