12/6/2007 1 Stručné dějiny filmových archivů Raymond BORDE (1983): Les i é th L Editicinémathques. Lausanne: Editions L`Age d`Homme. Í ŠZROZENÍ MYŠLENKY 12/6/2007 2 Něco nenahraditelného * Kinematograf zaznamenávající ­ každodenní život ­ důležité události (politické, kulturní) ­ cizí země Boleslas Matuszewski * * 1856 ??? * 1897 stal se fotografem ruského cara, a začal natáčet na lumiérovskou kameru * 1898: ­ Une nouvelle source de l`histoire (březen) La photographie animée ce qu`elle est ce qu`elle­ La photographie animée, ce qu elle est, ce qu elle doit tre (podzim) 12/6/2007 3 Archiv * idea poskytnout budoucím generacím přesný a nezpochybnitelný obraz současnosti * druhý text dokonce předjímá funkce a oddělení budoucích archivů ­ průmyslová kinematografie (patentní právo) ­ lékařská kinematografie (sledování nervových onemocnění) ­ vojenský archiv í t í b č j­ místní obyčeje ­ symfonická hudba a důležití dirigenti, tanec a divadlo ­ rodinná kinematografie ­ policejní vyšetřování Požadavky * filmová sbírka musí být veřejná * a podporovaná ústředními orgány státu * právo povinného ,,výtisku" * zpřístupnění projekcemi (u vojenských snímků s potřebným zpožděním) * nabývání sbírek dary z pozůstalosti výměnounabývání sbírek dary, z pozůstalosti, výměnou * vydávání periodika s celoevropskou působností * důraz na zachování negativů 12/6/2007 4 Omezení * Matuszewski se omezuje na dokumentární snímkysnímky ­ speciální komise by měla vyřazovat takové filmy, které jsou jen zábavné a nemají žádný přínos pro konkrétní okruhy zájmu * užitkovost je důležitá pro sbírky až do konce období němého filmu ­ všechny sbírky před r. 1930 jsou účelové ­ výukové, y y p j ý , vojenské, soudní, oborové ­ žádná se nezabývá kinematografií v jejím celku a většina z nich vylučuje fikční filmy * Boleslas Matuszewski: Nový historický Il i 1993 č 2 87 91pramen. Iluminace, 1993, č. 2, s. 8791. 12/6/2007 5 Předarchivní sbírky * 1894: Copyright Office, Washington * 18957: filmy bří Lumiérů u Lyonského soudu * 1898: Matuszewského projekť 1898: Matuszewského projekt * 190111: sbírka abbé Joye v Bâle * 1906: založena sbírka Alberta Kahna (každodenní život) * 190611: nerealizovaný projekt archivu v Paříži * 191112: sbírka novináře Ankera Kirkebyeho v Kodani * 1917: založení sbírek vojenských filmů v Berlíně, L dý ě P řížiLondýně a Paříži * 1920: otevření General Film Library (New York) ­ prodej archivních záběrů * 1926: sovětský archiv dokumentárních snímků * 1928: projekt British Empire Film Institute v Londýně Ukázky * Det frste filmarkiv/ The First Film Archive ­ filmy natočené pro deník Politiken (Anker Kirkebey) 12/6/2007 6 ÍPRVNÍ ARCHIVY Stockholm * 31. října 1933: Svenska Filmsamfundet * shromažďování všech filmů ­ i zábavných * Bengt IdestamAlmquist (novinář, spisovatel a později filmový historik) 12/6/2007 7 Berlín * 1934: Reichsfilmarchiv J h G bb ľ Joseph Goebbels * nejprve zákaz ničit či vyvážet negativy filmů bez povolení Reichsfilmkammer (prosinec 33) * 6. 12. 1934: na shromáždění Reichsfilmkammer Goebbels oznámil založení archivu, v té době s 1200 filmy, ,,umělecky a kulturně důležitými" * oživení domácí kinematografické výroby Londýn * 1935: National Film Library * základy v Commission on educational and cultural films (1929), v r. 1933 založen British Film Institute, a později v jeho rámci i filmová sbírka * Ernest LindgrenErnest Lindgren 12/6/2007 8 New York * 1935: Film Library při Museum of Modern Art * Iris Barryová * první veřejné projekce archivních sbírek Paříž * 1936: La Cinémathque Française * vytvořená z filmového klubu ­ Henri Langlois a Georges Franju * Jean Mitry jako archivář 12/6/2007 9 Brusel * 1938: Cinémathque de Belgique * belgická surrealistická skupina (André Breton) Sbírky při filmových školách * 1934: sbírka pro výuku při moskevském VGIKu, dější G fil f dpozdější Gosfilmofond * 1937: sbírka při Centro Sperimentale v Římě 12/6/2007 10 * počáteční iniciativy jednotlivců ­ činných ještě v poválečném období, až do 60. let * nostalgie po němém filmu ­ několik let po nástupu zvuku ­ kánon důležitých snímků (např. v Belgii jedním z prvních filmů Křižník Potěmkin)prvních filmů Křižník Potěmkin) FIAF * Oficiální názvy: ­ La Fédération Internatinale des Archives du FilmLa Fédération Internatinale des Archives du Film ­ International Federation of Film Archives ­ Federacion Internacional de Archivos Filmicos * 17. června 1938 * setkání zástupců 4 archivů: Iris Barryové a Johna Abbotta (New York), Olwen Vaughamové (L dý ) F k H l (B lí ) H i(Londýn), Franka Hensela (Berlín) a Henri Langloise (Paříž) * první kongres 26. července 1939 v New Yorku 12/6/2007 11 Á Á Č ÝARCHIVY ZA VÁLKY A POVÁLEČNÝ VÝVOJ * Během války vznikl jediný archiv, v r. 1943 ve ŠvýcarskuŠvýcarsku * Cineteca Milanese Mario Ferrari ­ dočasně pozastavila svou činnost * Maria Adriana Prolová ­ sbírka předkinematografických přístrojů (1953 M d l Ci di T i )Museo del Cinema di Torino) * La Cinémathque ­ zastavila veřejnou činnost; rozšiřování sbírek (podpora Franka Hensela) 12/6/2007 12 * Ztráta kontaktů evropských kontinentálních hi ů L dý N Y karchivů s Londýnem a New Yorkem * Reichsfilmarchiv ­ během války se neobyčejně rozrostl ­ na konci 15 tisíc filmů uložených v Babelsbergu * Cinémathque française začala promítat odCinémathque française začala promítat od prosince 1944 (osvobození na podzim) FIAF * 1946 ­ třetí kongres FIAF v Paříži řij t 6 ý h čl ů i ji é ř d hůd­ přijato 6 nových členů, mimo jiné předchůdce dnešního NFA ­ kongres se shodl na umělecké a kulturní hodnotě filmu a na nutnosti systematicky vyhledávat staré filmy ­ zástupci archivů se nezabývali problémem p ý p prezervace a prezentace filmových sbírek, byť souhlasili na sdílení technických informací o prezervaci 12/6/2007 13 Prezervace nebo prezentace? * Ernst Lindgren ­ rozlišuje mezi kopiemi pro prezervaci (které jsourozlišuje mezi kopiemi pro prezervaci (které jsou nedotknutelné) a těmi, které je možné promítat ­ skupina vědců studujících rozklad filmového materiálu ­ problémy katalogizace ­ technický popis apod. * Henri Langlois ­ dával od počátku přednost projekci jako soukromá organizace La Cinémathque měla­ jako soukromá organizace, La Cinémathque měla jediný zdroj financí v projekci vzácných, jinde nedostupných filmů ­ prezervace měla být zajištěna později, za peníze státu Organizace * Výměna archivních kopií za stejných celních podmínek jako u komerčních filmůpodmínek jako u komerčních filmů * Jednotný katalog sbírek archivů sdružených ve FIAF * Sestavení seznamů ztracených filmů jednotlivých národních kinematografií * Soukromá sbírka filmů není filmovým archivem * Legální depozit 12/6/2007 14 19461960 * Do poč. 60. let vliv zakladatelských osobností * Hledání objektivity a pravidel pro filmové archivy * Tendence: ­ spojování instituce archivu s konkrétními osobnostmi ­ problémy katalogizace ­ odmítání konzervace ­ film uložený v archivu je ý j automaticky zachráněný (?) ­ vliv Henriho Langloise a Cinémathque Française 12/6/2007 15 FIAF * Každoroční kongresy FIAF (1958 v Praze) * Prezidentem Jerzy Toeplitz * v roce 1959 33 členských archivů Získávání sbírek * První archivy zaměřené na záchranu němého fil (j B lí ě L dý ě b l t kéfilmu (jen v Berlíně a Londýně byly také zvukové filmy) * 1945 ­ struktura sbírek se začíná podobat dnešní * získávání nákupem nebo nálezy někdyzískávání nákupem nebo nálezy, někdy dobrovolným přenecháním 12/6/2007 16 Selekce * Lindgren ­ selekční výbor rozdělený do tří skupin: 1. umělecké filmy 2. filmy jako historické dokumenty 3. vědecké filmy * Langlois ­ výrazně proti selekci ­ uchovat je nutné vše Nová pravidla * Zájem především o domácí produkci * Vyjednávání s vlastníky autorských práv ­ přechod od nezájmu k vyjednávání ­ před nástupem TV neměly staré filmy velkou cenu * Nově nalezené, identifikované a rekonstruované filmy ­ první snahy porovnávat různé kopie a rekonstruovat * FIAF upozorňuje na řízenou destrukci negativů a kopií v produkčních společnostech 12/6/2007 17 Konzervace * 1941 Ernest Lindgren začal používat test kl d it át íh fil ( d k l ý firozkladu nitrátního filmu (zdokonalený firmou Kodak) ­ zrychlené stárnutí vzorku z filmového kotouče * Storage and preservation of motion picture film (brožura Eastman Kodak, 1957)film (brožura Eastman Kodak, 1957) * Požadavky na výměnu zkušeností uvnitř FIAF Henri Langlois Iris Barryová Ernest Lindgren 12/6/2007 18 É1960 80. LÉTA FIAF * Jerzy Toeplitz stále v čele * Organizace se snaží vyjít vstříc společnýmˇ Organizace se snaží vyjít vstříc společným problémům moderních archivů ­ 1961 ­ založení prezervační komise (výzkum podmínek uchovávání film. materiálu) ­ 1962 ­ komise pro autorská práva ­ 1968 ­ dokumentační komise (International Index to ( Film Periodicals) ­ 1971 ­ katalogizační komise (vypracování mezinárodních pravidel) 12/6/2007 19 * Sdílení informací ­ letní školy (pro začínající pracovníky archivů) ­ publikace základních manuálů (A Handbook for Film Archives, FIAF 1980) ­ také francouzsky a španělsky Historická symposia FIAF * 1977: Varna (Vliv sovětského filmu na ět ki t fii)světovou kinematografii) * 1978: Brighton (Kinematografie 19001906) * 1980: Karlovy Vary (Poválečný animovaný film 19451959) 12/6/2007 20 Vytvoření mezinárodního katalogu * Strach před vlastníky práv * Později problém rozsáhlého projektu * Postupná spolupráce velkých studií (Gaumont, Universal) FIAF 1983 * Afrika: 4 členské archivy ve 4 zemích (Alžír, Angola, Congo a Egypt)Angola, Congo a gypt) * Severní Amerika: 7 archivů ve 2 zemích * Jižní Amerika: 12 archivů, 9 zemí * Asie: 6 archivů, 6 zemí (Bangladéš, Čína, obě Koree, Indie, Indonésie) * Evropa: 35 archivů, 25 zemí (více než ) * Oceánie: 3 archivy, 2 země (2 v Austrálii, jeden na Novém Zélandě) * Blízký východ: 2 archivy, 2 země (Izrael, Turecko) 12/6/2007 21 Vývoj k dnešku * Vědecké a ustálené metody konzervace a t á írestaurování * Prohloubení mezinárodní spolupráce * Spolupráce s výrobci (vlastníky práv)