Vysvobození zvuku 29. 10. 2007 Elektronická hudba Elektronické nástroje • Těreminvox (1920) – Lev Sergejevič Termen (1896 – 1993) • Nemá klapky, struny, písty, ani pedály • Zvuk je vytvářen pohybem lidských rukou v elektromagnetickém poli • Clara Rocmoore v roce 1930 Použil jej i Bohuslav Martinů ve své Fantazii z roku 1944 Elektronické nástroje • „Martenotovy vlny“ - Ondes Martenot (1928) – Elektronický nástroj s klávesnicí – Byl zrekonstruován v roce 1928 Maurice Martenotem • Maurice Martenot představuje svůj nástroj • Byly hojně skladateli využívány • Olivier Messiaen (1908 – 1992) – „Turangalila Symphony“ – Trois Petites Liturgies de la Presence Divine – Saint François d'Assise • Honneger, Milhoud, Jarry, Jolivet • Filmová hudba – horory z 60. let Olivier Messiaen (1908 – 1992) • Martenotovy vlny byly ve dvacátých a třicátých letech velmi populární, ale většinou byly využívány společně s dalšími nástroji. • „Oraison“ – pro soubor hráčů na Martenotovy vlny z roku 1938 Elektroakustická hudba • Konkrétní hudba • Hudba pro mgf. pás (E. Varese – Deserts) – Live electronics • Elektronická hudba – Elektronicky generované zvuky • Generátor – manipulace zvuku – Syntéza – z jednoduchých kmitů složité – Analýza – rozklad složitých na jednoduché – Používání výpočetní techniky přišlo velmi záhy Elektronická hudba • 1950 – W. Meyer Eppler – fyzikální pokusy v Západním Německu • 1950 – Darmstadt – „Klangwelt der elektronischen Musik • 1951 – Elektronické studium při rozhlase v Kolíně nad Rýnem – Herbert Eimert (1897 – 1972) – teoretik, experimentátor a skladatel – vedoucí studia – Nové studio přilákalo do Kolína řadu významných skladatelů: • Karlheinz Stockhausen, Henri Pousser, Gottfried Michael Koenig, Mauricio Kagel Herbert Eimert (1897 – 1972) • Klangstudie II – 1952 Karlheinz Stockhausen (1928 - ) • Kontakte – 1959 – 1960 – Studie č. 2 – partitura, graf Gottfried Michael Koenig (1926 - ) • Klangfiguren II (1955/56) – Digitální rekonstrukce původní verze Henri Pousseur (1929 - ) • Belgičan – Serielní elektro-akustické kompozice – SCAMBI (1954) Iannis Xenakis (1922 – 2001) • Concert PH II (1958) – Vzniklo při spolupráci s E. Varese na „Poeme Electronigue“ pro světovou výstavu v Bruselu 1958 – „Gesamtkunstwerk“ – nadneseně • Architektura, hudba, světla, děj György Ligeti (1923 – 2006) • Piéce électronique no 3 (1957 - 58) – Realizace 1996 • Je věnována G. M. Koenigovi • Na realizaci se podílel i další významný představitel EH Johan Van Krej • Využívá kombinace „konkrétní nahrávky“ a elektronicky generovaných zvuků – 1 – Glissandi (1957) – 2 – Artikulation (1958) – 3 – „Atmospheres“ – původní název, pak jej ale použil pro svoji slavnou orchestrální skladba • Tu pak, bez Ligetiho vědomí, využil S. Kubrik ve filmu 2001, Vesmírná odysea (1967) Rene Staar: 8 Bagatellen auf den Namen György Ligeti Paul Lansky (1944 - ) • Představitel současné „Computer music“ pokračující v intencích již „tradiční“ EAH • The Dust Bunny – Hudba: Paul Lansky – Animace, námět, realizace: Grady Klein