Dějiny psychologie Kognitivní psychologie Kognitivní psychologie p od konce 50. let 20. století p zaměření na kognitivní procesy p vědecké metody výzkumu (experimenty, měření…) p na rozdíl od behaviorismu explicitně uznává existenci vnitřních stavů p centrálním problémem v současné době – mentální reprezentace Předchůdci a zdroje p gestalt psychologie p neobehaviorismus p kognitivní neurověda p lingvistika (Noam Chomsky (1928) p počítačová věda Noam Chomsky (1928) p kritika Skinnerova díla Verbální myšlení p vytváření řeči a porozumění řeči nemůže být redukováno na soubor asociací mezi slovy p soustava pravidel, umožňujících produkci nekonečného množství vět p vrozená komponenta při učení se řeči Hlavní představitelé p Jean Piaget (1896-1980) p Frederic Charles Bartlett (1886-1969) p Donald Hebb (1904-1985) p Leon Festinger (1919-1989) p Albert Bandura (1925) p Jerome Bruner (1915) p George Miller (1920) p Ulric Neisser (1928) p ……… Jean Piaget (1896-1980) p švýcarský psycholog p nový pohled na vývojovou psychologii p dítě jako malý vědec vytvářející a testující vlastní teorie p 4 stadia kognitivního vývoje L. S. Vygotskij (1896-1934) p předchůdce kognitivní psychologie p kognitivní vývoj: zóna nejbližšího vývoje p myšlení a řeč Donald Hebb (1904-1985) p kognitivní psychobiologie p teorie průběhu kognitivních procesů v mozku – změny struktury neurálních spojů p předchůdce konekcionismu Frederic Charles Bartlett (1886-1969) p paměťové procesy p výzkum kulturních a sociálních faktorů ovlivňujících paměť p teorie schémat George Miller (1920) p 1956 The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information p založil Centrum pro kognitivní výzkum na Harvardu p psychologie jako studium mysli, nikoli chování p počítač jako model lidského učení Jerome Bruner (1915) p výzkumy percepce p myšlení, tvorba pojmů p později kritik kognitivní psychologie, spoluzakladatel narativní psychologie Ulric Neisser (1928) p 1967 Cognitive Psychology –někdy považováno za začátek kognitivní psychologie p zabýval se pozorností, pamětí, inteligencí p po čase kritik kognitivní psychologie pro její odtrženost od reálného života Přínos kognitivní psychologie p v USA považována za revoluční směr p studium dříve neanalyzovaných jevů p rozšíření principů kognitivní psychologie do další oblastí – sociální psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie… p vznik interdisciplinární kognitivní vědy Kritika kognitivní psychologie p odmítání počítačové metafory p neurofyziologové kritizovali abstrakci od neurofyziologického základu p fenomenologové a humanističtí psychologie kritizovali redukcionismus Doplňující literatura p Chomsky, Noam. (1959). A Review of B. F. Skinner's Verbal Behavior. Language, 35, 26-58. (CogPrints) p Chomsky, Noam. (1968). Language and mind ("Linguistic contributions to the study of mind (Future)"). p Piaget, Jean (1955). The Construction of Reality in the Child. p Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. Doplňující literatura p Bartlett, F.C. (1920). Some experiments on the reproduction of folk stories. Folk-Lore 31: 30-47. p Miller, George A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97. p Miller, George A. (2003). The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Sciences, 7, 141-144. Doplňující literatura p Bandura, Albert, Ross, Dorothea, & Ross, Sheila A. (1961). Transmisssion of aggressions through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582. p Festinger, Leon & Carlsmith, James M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-210. Doplňující literatura p Heider, Fritz. (1946). Attitudes and cognitive organization. Journal of Psychology, 21, 107-112. p Bruner, Jerome S. & Goodman, Cecile C. (1947). Value and need as organizing factors in perception. Journal of Abnormal and Social Psychology, 42, 33-44. p Bruner, Jerome S. & Postman, Leo. (1949). On the perception of incongruity: A paradigm. Journal of Personality, 18, 206-223. p Hebb, D. O. (1955). Drives and the C.N.S. (conceptual nervous system). Psychological Review, 62, 243-254.