Příprava na 3. seminář z Vývojové psychologie II Téma: „Mladí dospělí získávají nové sociální role“ Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku partnerské, rodičovské a profesní role v období mladé dospělosti. Budeme se zabývat „tradičními“ a alternativními řešeními, rozdíly mezi muži a ženami. V této souvislosti bude probrána problematika vývojových úkolů v období mladé dospělosti. Zadání: Studenti si ve skupinkách připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. Spoločensky a mediálně prezentovaná realita Zaměřte se postoje spoločnosti (může se jednat o rozličná sociální hnutí, náboženské skupiny a podobně) a na některé televizní pořady, seriály aj., dále na časopisy, případně jiná média. Jak je zde prezentováno: · Partnerství: -„tradiční“ partnerství (s vývojem monogamního vztahu, manželstvím,..) -jeho alternativy-život bez trvalého partnera -volné soužití · Rodičovství -„tradiční“ podoba (výchova dětí v manželství) -jeho alternativy- bezdětnost -svobodná matka -jiné · Profesní role-rozdíly v mužské a ženské profesní roli, souvislost s partnerskou a rodičovskou rolí, různá řešení 2. Zjistěte současnou situaci a postoje mladých dospělých Ve skupinkách si naplánujte rozhovor s několika mladými dospělými (věk: 20-35 let) a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Proveďte rozhovor s mladým dospělým: a) který žije bez trvalého partnera (tzv. „singles“) -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem b) který žije v manželství a je dosud bezdětný -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem c) který žije v manželství a má dítě/děti -rozhovor se ženou -rozhovor s mužem Zjistěte: · Jaká je jeho/její současná role a) partnerská b) rodičovská c)profesní. Podrobněji: Jaké jsou postoje k jiným alternativám těchto rolí? Jaké má vzory v rodičích a do jaké míry ovlivňují jeho postoj či jeho současnou roli? Jak se tyto role (ad a,b,c) vzájemně ovlivňují? Jaký je jeho/její systém hodnot v souvislosti s těmito rolemi? Jaká jeho/její spokojenost s těmito rolemi? Proč se takto rozhodl/a? Zda plánuje změnu? Proč? Zaměřte se na rozdíly mezi muži a ženami ( např. mužská a ženská profesní role, různé postoje žen/mužů k ženské/mužské profesní roli, na rozdíly; souvislost profesní a rodičovské role apod.) · Dejte do souvislosti s vývojovými úkoly-jak je řeší (inspirace: vývojové úkoly dle Havighursta pro období mladé dospělosti) 3. Úkol pro všechny: Zamyslete se nad tím, jak je to s vámi a s vaší volbou a postojem k profesní, partnerské a rodičovské roli. Havighurst: Vývojové úkoly pro období mladé dospělosti (20/22-30/32 let): 1. Ucházet se o přízeň partnera a zvolit si partnera pro manželství 2. Učit se přizpůsobovat se partnerovi a žít s ním v harmonickém soužití 3. Založit rodinu a asimilovat rodičovskou roli 4. Vychovávat děti a vycházet vstříc jejich individuálním potřebám 5. Naučit se vytvářet domov a převzít odpovědnost za domácnost 6. Snažit se o další vývoj profesní odbornosti 7. Převzít nějakou formu veřejné odpovědnosti-občanská kompetence 8. Vyhledat odpovídající sociální skupiny a začlenit se do nich (cit. dle Švanacara)