Rozvojový projekt v tématickém okruhu F5 (Inovace společenskovědních a ekonomických studijních programů):

 

Multimediální výuka religionistiky: Inovace kursu Buddhistická ikonografie

Řešitel: Doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.

 

a) Současný stav řešeného problému

Výuka v religionistice se zpravidla omezuje na tradiční didaktické prostředky – klasická vysokoškolská přednáška a seminární rozbor textů. Takový přístup však postihuje pouze výsek skutečnosti náboženství. Výuku religionistiky je nutné rozšířit i o vizuální dimenzi, která je ostatně mnohdy pro nositele konkrétních náboženství závažnější než aktivní četba posvátných textů.

Magisterské studium religionistiky probíhá na FF MU od roku 1992. Základní kostra magisterského studia religionistiky na FF MU byla vybudována v rámci projektu HESP (Open Society Fund, č. grantu. HC11/96 v letech 1996-1999). Součástí tohoto projektu bylo i vytvoření výběrového kursu “Buddhistická ikonografie”, který doposud nemá  jako samostatný předmět na českých universitách nikde, kromě Ústavu religionistiky FF MU, obdoby. Vzhledem k tomu, že projekt HESP sloužil především ke stabilizaci celkové struktury magisterského studia, nebylo možné kurs plně vybavit multimediálními výukovými pomůckami. Kurs se prozatím omezoval na využívání xerokopií obrazového materiálu na transparentních fóliích, promítání diapozitivů a reprodukcí z knih a časopisů prostřednictvím epidiaskopu. Řešitel též do výuky přinášel originální materiál (staré obrazy, xylografie atp., přivezené z Asie). Přes velký zájem o kurs nebylo možno vyhovět požadavku a oprávněným nárokům studentů na větší přístupnost materiálů, která by jim umožnila samostatnější práci v seminářích i v samostatném studiu mimo přímou výuku.

Stávající využívání zmíněného materiálu pro výukové účely je uspokojivé pouze částečně a vyžaduje změnu - používání originálů pro výuku není vhodné, neboť při manipulaci s nimi může dojít k jejich poškození, ztrátě atp. Využívání ilustrací a obrazové dokumentace, především reprodukcí a fotografií z knih a časopisů (materiál se promítá za pomocí epidiaskopu) je velmi sporné, knihy a časopisy se při takové manipulaci poškozují, vzhledem k charakteru výuky na FF MU se materiál musí neustále přenášet, ne vždy je k volně dispozici atp. Vyvstává nutnost mít všechen obrazový materiál k dispozici v úsporné, snadno přenositelné a především studentům dostupné formě.  Je proto nutno, dříve či později, obohatit předmět o využívání výukového CD ROMu, který by umožnil studentům interaktivnější využívání nashromážděného bohatého ikonografického materiálu.

Podobné problémy s využíváním obrazové dimenze se při výuce religionistiky na FF MU objevují i v jiných kursech (Geografie náboženství, Náboženství Mayů, Aztéků a Inků, Starověká náboženství, Hinduismus a další). Pro řešení tohoto problému se jeví jako vhodné realizovat vybraný kurs jako pilotní rozvojový projekt na vyšší technické a didaktické úrovni. Nejvhodnější k tomuto účelu je právě kurs “Buddhistická ikonografie”, ke kterému disponuje Ústav religionistiky nejrozsáhlejším souborem podkladových materiálů.

Na internetových zdrojích jsou sice dostupné mnohé “obrazové galerie” buddhistického umění, avšak rozlišení na nich použité je pro potřeby výuky nedostatečné, často se jedná o materiály nereligionistické povahy a navíc nejde o výukové pomůcky.

b) Cíle řešení

Hlavním cílem navrhovaného projektu je podstatná inovace kursu “Buddhistická ikonografie”, zejména v těchto položkách:

1. Rozšíření kursu o tibetskou dimenzi (představovanou původním mongolským a burjatským obrazovým materiálem). Současná podoba kursu je postavená na obecném přehledu buddhistické ikonografie, inovace zachová úvodní teoretické a historické části kursu.

2. Digitalizace obrazových materiálů.

3. Vytvoření výukového CD ROMu.

Využití zmíněného obrazového materiálu při výuce předmětu - studenti díky uskutečnění rozvojového projektu získají jasnější představu o podobě hlavních postav buddhistického panteonu. Současně se zájemci seznámí s unikátním souborem mongolských a burjatských zobrazení, jež řešitel získal během svých terénních bádání v Asii, jakož i s vzácnou kolekcí z pozůstalosti dr. Lumíra Jisla (která by jinak zůstala nedostupná).

Vedle této poznávací (víceméně pasivní funkce) v inovovaném předmětu “Buddhistická ikonografie” na konkrétních seminárních cvičeních studenti získají i základní praktické dovednosti při identifikaci jednotlivých postav buddhistického panteonu.

Podstatným zkvalitněním informačního zázemí kursu bude i  obohacení knihovního fondu FF MU o cizojazyčnou literaturu vztahující se k studované problematice. Nová budova knihovny bude otevřena koncem roku 2001 a oproti minulosti budou všechny knihy čtenářům bezprostředně přístupné (čtenář si knihy vybírá z polic sám).

Inovace předmětu bude současně sloužit i jako pilotní projekt pro další kursy v rámci studia religionistiky na FF MU, které využívají obrazového materiálu a kde by bylo vhodné využít nových technologií pro zkvalitnění výuky.

c) Způsob řešení

První polovina roku (jarní semestr) bude věnována přípravě výukového CD ROMu.

1. Vytvoření kresebných předloh: provede dokumentátorka z podkladů dodaných řešitelem. Překreslení je nutné ze dvou důvodů – především kvůli heterogenitě předloh (postavy panteonu jsou ztvárňované různými způsoby, které je třeba sjednotit) a dále kvůli autorským právům (část předloh je chráněná autorsky). Nové překreslení postav a schémat vztahů mezi nimi tento problém vyřeší, neboť se bude jednat o nové, původní zpracování.

2. Převedení vlastního obrazového materiálu do digitalizované podoby: provede studentská pomocná síla a řešitel z následujících podkladů:

2.1. Unikátní soubor malých a velkých mongolských a burjatských svinovacích nástěnných obrazů (tibetsky nazývaných thangka a cakle); exponáty jsou ve vlastnictví řešitele – 15 kusů a sbírku z pozůstalosti dr. Lumíra Jisla představuje cca 55 kusů, k dispozici jsou dále i původní tibetské a mongolské xylografie s ikonografickým materiálem – cca 25 kusů ve vlastnictví řešitele. Většinou se jedná o materiál starý zhruba 100-150 let.

2.2. Kresebné předlohy hlavních postav buddhistického panteonu (provede dokumentátorka); konturové kresby, schémata a kontrastní fotografie postav panteonu, xylografie, obrázky buddhistické architektury, sakrálních a kultovních staveb atp.

3.3. Fotodokumentace ikonografických předmětů, získaná během pobytů v Asii. Jedná se o dokumentární materiál z buddhistických chrámů, klášterů a posvátných míst, navštívených řešitelem (Burjatsko, Mongolsko a Tibet), cca 250 barevných diapozitivů. K dispozici jsou i jiné než řešitelovy fotografie a diapozitivy, autoři souhlasí s jejich využitím pro potřeby výuky bez nároku na honorář.

3. Vytvoření první verze výukového CD ROMu: tato verze bude ověřována následnou výukou, kde se zjistí její didaktická účinnost. Zvláštní pozornost bude věnována ověření účinnosti cvičebních materiálů, sloužících studentům k identifikaci hlavních postav buddhistického panteonu.

4. Doplnění knihovního fondu: Obohacení knihovního fondu o základní cizojazyčné publikace  z oblasti buddhistické ikonografe, umění a sakrální architektury, tento cíl bude plněn průběžně.

Druhá polovina roku (podzimní semestr) bude věnována realizaci výuky ve specializované audiovizuální učebně, kde se ověření první verze CD ROMu v praktické výuce.

 

Inovovaný sylabus kursu “Buddhistická ikonografie”

Stávající kurs  přednášený řešitelem (body sylabu č. 1.-7.) podává základní přehled ikonografie (deskriptivní analýzu buddhistického obrazového uměleckého vyjádření) a ikonologie (interpretaci významu zobrazení). Vedle otázek ikonografických pojednává i o buddhistické architektuře, sakrálních a kultovních stavbách, zvláštní pozornost bude věnována dvěma okruhům: (1) deskripci, historii a typologii buddhistických stúp. Tato část bude v principu zachována, učební látka bude pouze doplněna o poznatky získané z nejnovější literatury.

Podstatnou inovací je nové zpracování druhé části kursu (body sylabu. č. 8.-14), která se zaměřuje na popis, analýzu a cvičení v identifikaci postav konkrétních tibetských panteonů. Tato část kursu je oproti první méně teoretická, je ve velké míře založená na obrazovém materiálu, který se při výuce bude prezentovat prostřednictvím výukového CD ROMu.

Přehled témat kursu

1. Úvod (přehled literatury, cizojazyčné a české práce - tištěné i elektronické -vztahující se  k tématu, internetové zdroje)

2. Ikonografie a ikonologie

3. Buddhistická symbolika (osm šťastných symbolů, mudry, ásany, atributy)

4. Buddhistická architektura, historický a geografický přehled

5. Stúpa a další kultovní stavby

6. Historický Buddha Šákjamuni a jeho ikonografické znázorňování v dějinách buddhismu

7. Popis a rozbor různých buddhistických panteonů, historie, mýty a legendy vztahující se k hlavním postavám panteonu

8. Tibetská umělecká tradice, tibetský panteon

9. Mongolské a burjatské buddhistické umění

10. Tibetský buddhistický panteon:  Buddhové

11. Tibetský buddhistický panteon: Bódhisattvové

12. Tibetský buddhistický panteon:  Ochránci náboženství

13. Tibetský buddhistický panteon:  Ženská božstva

14. Tibetský buddhistický panteon: Význačné buddhistické historické a legendární postavy

Cvičení v identifikaci jednotlivých postav panteonu se studenty se budou uskutečňovat v druhé polovině semestru, poté, co se seznámí s hlavními postupy určování.

d) prezentace výsledků

Konkrétním výstupem rozvojového projektu bude realizace inovovaného kursu. Dalším výstupem bude výukový CD ROM obsahující jak přehled nově překreslených hlavních postav buddhistického panteonu, tak i zmíněný soubor svinovacích nástěnných obrazů, xylografií a jiných zobrazení vhodných pro potřeby výuky. K uvedeným zobrazením bude podrobný komentář. Vedle obrazové části bude výukový CD ROM obsahovat i část textovou, zahrnující základní informace o kursu, úvod a základní teorii buddhistické ikonografie a sakrálního umění. Studentům bude CD ROM k dispozici prostřednictvím Ústřední knihovny FF MU, která bude uvedena do provozu v nových prostorách koncem roku 2001.

Vybrané části inovovaného kursu “Buddhistická ikonografie” budou nabídnuty v rámci programu “Universita třetího věku” zájemcům, kteří se neúčastní prezenčního a kombinovaného studia na FF MU, jakož i zájemcům z jiných fakult MU, či jiných škol. Poté, co bude zpracována anglická verze celého předmětu “Buddhistická ikonografie”, lze jí nabídnout včetně výukového CD ROMu i zahraničním studentům.

Kromě výše zmíněných prezentací bude také zpracována závěrečná zpráva shrnující dosažené výsledky a využití přidělených finančních prostředků.