Rozvojový projekt v tématickém okruhu F5
(Inovace společenskovědních a ekonomických studijních programů):
Multimediální výuka religionistiky: Inovace kursu
Buddhistická ikonografie
Řešitel: Doc. PhDr. Luboš Bělka,
CSc.
a) Současný stav řešeného problému
Výuka v religionistice se
zpravidla omezuje na tradiční didaktické prostředky – klasická vysokoškolská
přednáška a seminární rozbor textů. Takový přístup však postihuje pouze výsek
skutečnosti náboženství. Výuku religionistiky je nutné rozšířit i o vizuální
dimenzi, která je ostatně mnohdy pro nositele konkrétních náboženství
závažnější než aktivní četba posvátných textů.
Magisterské studium
religionistiky probíhá na FF MU od roku 1992. Základní kostra magisterského
studia religionistiky na FF MU byla vybudována v rámci projektu HESP (Open
Society Fund, č. grantu. HC11/96 v letech 1996-1999). Součástí tohoto
projektu bylo i vytvoření výběrového kursu “Buddhistická ikonografie”, který
doposud nemá jako samostatný předmět na
českých universitách nikde, kromě Ústavu religionistiky FF MU, obdoby. Vzhledem
k tomu, že projekt HESP sloužil především ke stabilizaci celkové struktury
magisterského studia, nebylo možné kurs plně vybavit multimediálními výukovými
pomůckami. Kurs se prozatím omezoval na využívání xerokopií obrazového
materiálu na transparentních fóliích, promítání diapozitivů a reprodukcí
z knih a časopisů prostřednictvím epidiaskopu. Řešitel též do výuky přinášel
originální materiál (staré obrazy, xylografie atp., přivezené z Asie).
Přes velký zájem o kurs nebylo možno vyhovět požadavku a oprávněným nárokům
studentů na větší přístupnost materiálů, která by jim umožnila samostatnější
práci v seminářích i v samostatném studiu mimo přímou výuku.
Stávající využívání zmíněného
materiálu pro výukové účely je uspokojivé pouze částečně a vyžaduje změnu -
používání originálů pro výuku není vhodné, neboť při manipulaci s nimi
může dojít k jejich poškození, ztrátě atp. Využívání ilustrací a obrazové
dokumentace, především reprodukcí a fotografií z knih a časopisů (materiál
se promítá za pomocí epidiaskopu) je velmi sporné, knihy a časopisy se při
takové manipulaci poškozují, vzhledem k charakteru výuky na FF MU se materiál
musí neustále přenášet, ne vždy je k volně dispozici atp. Vyvstává nutnost
mít všechen obrazový materiál k dispozici v úsporné, snadno
přenositelné a především studentům dostupné formě. Je proto nutno, dříve či později, obohatit předmět o využívání
výukového CD ROMu, který by umožnil studentům interaktivnější využívání
nashromážděného bohatého ikonografického materiálu.
Podobné problémy
s využíváním obrazové dimenze se při výuce religionistiky na FF MU
objevují i v jiných kursech (Geografie náboženství, Náboženství Mayů,
Aztéků a Inků, Starověká náboženství, Hinduismus a další). Pro řešení tohoto
problému se jeví jako vhodné realizovat vybraný kurs jako pilotní rozvojový
projekt na vyšší technické a didaktické úrovni. Nejvhodnější k tomuto
účelu je právě kurs “Buddhistická ikonografie”, ke kterému disponuje Ústav
religionistiky nejrozsáhlejším souborem podkladových materiálů.
Na internetových zdrojích jsou
sice dostupné mnohé “obrazové galerie” buddhistického umění, avšak rozlišení na
nich použité je pro potřeby výuky nedostatečné, často se jedná o materiály
nereligionistické povahy a navíc nejde o výukové pomůcky.
b) Cíle řešení
Hlavním cílem navrhovaného
projektu je podstatná inovace kursu “Buddhistická ikonografie”, zejména
v těchto položkách:
1. Rozšíření kursu o tibetskou
dimenzi (představovanou původním mongolským a burjatským obrazovým materiálem).
Současná podoba kursu je postavená na obecném přehledu buddhistické
ikonografie, inovace zachová úvodní teoretické a historické části kursu.
2. Digitalizace obrazových
materiálů.
3. Vytvoření výukového CD ROMu.
Využití zmíněného obrazového
materiálu při výuce předmětu - studenti díky uskutečnění rozvojového projektu
získají jasnější představu o podobě hlavních postav buddhistického panteonu.
Současně se zájemci seznámí s unikátním souborem mongolských a burjatských
zobrazení, jež řešitel získal během svých terénních bádání v Asii, jakož i
s vzácnou kolekcí z pozůstalosti dr. Lumíra Jisla (která by jinak zůstala
nedostupná).
Vedle této poznávací (víceméně
pasivní funkce) v inovovaném předmětu “Buddhistická ikonografie” na
konkrétních seminárních cvičeních studenti získají i základní praktické
dovednosti při identifikaci jednotlivých postav buddhistického panteonu.
Podstatným zkvalitněním
informačního zázemí kursu bude i
obohacení knihovního fondu FF MU o cizojazyčnou literaturu vztahující se
k studované problematice. Nová budova knihovny bude otevřena koncem roku
2001 a oproti minulosti budou všechny knihy čtenářům bezprostředně přístupné
(čtenář si knihy vybírá z polic sám).
Inovace předmětu bude současně
sloužit i jako pilotní projekt pro další kursy v rámci studia
religionistiky na FF MU, které využívají obrazového materiálu a kde by bylo
vhodné využít nových technologií pro zkvalitnění výuky.
c) Způsob řešení
První polovina roku (jarní
semestr) bude věnována přípravě výukového CD ROMu.
1. Vytvoření kresebných předloh: provede dokumentátorka z
podkladů dodaných řešitelem. Překreslení je nutné ze dvou důvodů – především
kvůli heterogenitě předloh (postavy panteonu jsou ztvárňované různými způsoby,
které je třeba sjednotit) a dále kvůli autorským právům (část předloh je
chráněná autorsky). Nové překreslení postav a schémat vztahů mezi nimi tento
problém vyřeší, neboť se bude jednat o nové, původní zpracování.
2. Převedení vlastního obrazového materiálu do
digitalizované podoby: provede studentská pomocná síla a řešitel z následujících podkladů:
2.1. Unikátní soubor malých a velkých mongolských a
burjatských svinovacích nástěnných obrazů (tibetsky nazývaných thangka a
cakle); exponáty jsou ve vlastnictví řešitele – 15 kusů a sbírku
z pozůstalosti dr. Lumíra Jisla představuje cca 55 kusů, k dispozici
jsou dále i původní tibetské a mongolské xylografie s ikonografickým
materiálem – cca 25 kusů ve vlastnictví řešitele. Většinou se jedná o materiál
starý zhruba 100-150 let.
2.2. Kresebné předlohy hlavních postav buddhistického
panteonu (provede dokumentátorka); konturové kresby, schémata a kontrastní
fotografie postav panteonu, xylografie, obrázky buddhistické architektury, sakrálních
a kultovních staveb atp.
3.3.
Fotodokumentace ikonografických předmětů, získaná během pobytů v Asii.
Jedná se o dokumentární materiál z buddhistických chrámů, klášterů a
posvátných míst, navštívených řešitelem (Burjatsko, Mongolsko a Tibet), cca 250
barevných diapozitivů. K dispozici jsou i jiné než řešitelovy fotografie a
diapozitivy, autoři souhlasí s jejich využitím pro potřeby výuky bez
nároku na honorář.
3. Vytvoření první verze výukového CD ROMu: tato verze bude ověřována
následnou výukou, kde se zjistí její didaktická účinnost. Zvláštní pozornost
bude věnována ověření účinnosti cvičebních materiálů, sloužících studentům k
identifikaci hlavních postav buddhistického panteonu.
4. Doplnění knihovního fondu: Obohacení knihovního fondu o
základní cizojazyčné publikace
z oblasti buddhistické ikonografe, umění a sakrální architektury,
tento cíl bude plněn průběžně.
Druhá polovina
roku (podzimní semestr) bude věnována realizaci výuky ve specializované
audiovizuální učebně, kde se ověření první verze CD ROMu v praktické výuce.
Stávající kurs přednášený řešitelem (body sylabu č. 1.-7.) podává základní
přehled ikonografie (deskriptivní analýzu buddhistického obrazového uměleckého
vyjádření) a ikonologie (interpretaci významu zobrazení). Vedle otázek
ikonografických pojednává i o buddhistické architektuře, sakrálních a
kultovních stavbách, zvláštní pozornost bude věnována dvěma okruhům: (1)
deskripci, historii a typologii buddhistických stúp. Tato část bude
v principu zachována, učební látka bude pouze doplněna o poznatky získané
z nejnovější literatury.
Podstatnou inovací je nové zpracování druhé
části kursu (body sylabu. č. 8.-14), která se zaměřuje na popis, analýzu a
cvičení v identifikaci postav konkrétních tibetských panteonů. Tato část
kursu je oproti první méně teoretická, je ve velké míře založená na obrazovém
materiálu, který se při výuce bude prezentovat prostřednictvím výukového CD
ROMu.
Přehled témat
kursu
1. Úvod (přehled literatury,
cizojazyčné a české práce - tištěné i elektronické -vztahující se k tématu, internetové zdroje)
2. Ikonografie a ikonologie
3. Buddhistická symbolika (osm
šťastných symbolů, mudry, ásany, atributy)
4. Buddhistická architektura,
historický a geografický přehled
5. Stúpa a další kultovní
stavby
6.
Historický Buddha Šákjamuni a jeho ikonografické znázorňování v dějinách
buddhismu
7.
Popis a rozbor různých buddhistických panteonů, historie, mýty a legendy
vztahující se k hlavním postavám panteonu
8. Tibetská umělecká tradice,
tibetský panteon
9. Mongolské a burjatské
buddhistické umění
10. Tibetský buddhistický
panteon: Buddhové
11. Tibetský buddhistický
panteon: Bódhisattvové
12. Tibetský buddhistický
panteon: Ochránci náboženství
13. Tibetský buddhistický
panteon: Ženská božstva
14.
Tibetský buddhistický panteon: Význačné buddhistické historické a legendární
postavy
Cvičení v identifikaci
jednotlivých postav panteonu se studenty se budou uskutečňovat v druhé
polovině semestru, poté, co se seznámí s hlavními postupy určování.
Konkrétním výstupem rozvojového
projektu bude realizace inovovaného kursu. Dalším výstupem bude výukový CD ROM
obsahující jak přehled nově překreslených hlavních postav buddhistického
panteonu, tak i zmíněný soubor svinovacích nástěnných obrazů, xylografií a
jiných zobrazení vhodných pro potřeby výuky. K uvedeným zobrazením bude
podrobný komentář. Vedle obrazové části bude výukový CD ROM obsahovat i část
textovou, zahrnující základní informace o kursu, úvod a základní teorii
buddhistické ikonografie a sakrálního umění. Studentům bude CD ROM
k dispozici prostřednictvím Ústřední knihovny FF MU, která bude uvedena do
provozu v nových prostorách koncem roku 2001.
Vybrané části inovovaného kursu “Buddhistická ikonografie” budou
nabídnuty v rámci programu “Universita třetího věku” zájemcům, kteří se
neúčastní prezenčního a kombinovaného studia na FF MU, jakož i zájemcům
z jiných fakult MU, či jiných škol. Poté, co bude zpracována anglická
verze celého předmětu “Buddhistická ikonografie”, lze jí nabídnout včetně
výukového CD ROMu i zahraničním studentům.
Kromě výše zmíněných prezentací bude také zpracována závěrečná zpráva
shrnující dosažené výsledky a využití přidělených finančních prostředků.